Gå til innhold

Hva slags gulv skal vi velge?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Vi skal pusse oppkjøkkenet vårt. Har kjøpt kjøkken fra Strai som heter Svartor shaker. Men vi vet ikke hva slags gulv vi skal ha. Tror dere oljet eik hadde blitt fint, eller blir det litt for likt? Er det finere med litt kontraster? Snekkerene kommer på torsdag så vi må bestemme oss snart!

Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvordan kjøkkenet deres ser ut (link?).

Men jeg vil bare si noe vedr. oljet eik på kjøkken.

Vi har slik parkett i hele stua og på kjøkkenet, det er ikke lett å holde gulvet pent det det blir mye søl. Oljet gulv skal helst ikke vaskes og det er derfor fort gjort å få flekker på gulvet. I stua er det helt greit.

På det kjøkken ville jeg valgt et gulv som tålte mye, både vannsøl og flekker fra matlaging. Mitt valg hadde blitt fliser på gulvet, men det er desverre ikke mulig hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fliser er etter mitt syn det eneste riktige på et kjøkken. Alternativt en kvalitets-laminat.

Hva om man får en lakkasje eller kjøleskap/fryser går i stykker?

Parketten vil bli helt ødelagt dersom man ikke får tørket opp skikkelig med en gang. Laminaten vil kanskje få noen skader den også, men ikke like fort. Flisene vil ikke få skade i det heletatt og er i såfall enklere å bytte ut/reparere.

Hvis du har mulighet til å legge fliser ville jeg uten tvil gått for det.

Ergrer meg daglig over vårt kjøkkengulv som er flekkete og må slipes og pusses for å bli pent igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har alltid hatt lyst på noen stilige fliser på kjøkkengulvet.

Vi skal nå bygge hus og jeg hadde gledet meg til å kunne velge ut det perfekte gulv.....

Imens vi bygger leier vi en leilighet. Og her har vi fliser både på kjøkkenet og stua, det er så stilig......

Men nå har vi bodd her i 6 måneder og har erfart at det ikke er så praktisk i det hele tatt:

- det er hardt å gå på. Elsker å lage mat og tilbringer det meste av tiden hjemme på kjøkkenet (yndlingsrommet). Får rett og slett vondt i ryggen av dette harde gulvet.

- det krever mye varme. For de som har et hus med elektrisk oppvarming, så vil varmekabler være det rette under flisene. Det krver mye styrke for å få en behagelig temperatur, og i disse dyre strømtidene så blir jo dette en del kroner pr. mnd.

- det er ubehagelig for små barn. Når de kryper rundt på sine små knær er det ikke noe behagelig for dem. + snubler de så slår de seg ganske mye. + skulle de dette ned fra stoler (spesielt små......), så er det veldig hardt å treffe flisene.

- mister du noe knuselig i glass på gulvet så er det byebye.........

- skulle noe lekke så vil det kunne trekke ned i flisenes fuging. Denne er ikke helt tett (pga. betong er porete) og det vil bli mye kav om en skulle måtte hakke opp gulvet og legge nye (dette punktet er kipt uansett hvilket gulv en har....).

- hvis en har varmekabler under flisene vil dette gjøre at luften på kjkkenet blir veldig tørr. Jeg kjenner at luften ikke er så frisk pga at varmen fra gulvet siger i rommet.

Men jeg skulle gjerne hatt fliser. For det er jo bare rålekkert.......

Det blir nok parkett på oss. Vi skal ha "lønn" for dette er en veldig hard tresort + at den er lys og pen....

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med fliser på kjøkkengulvet. Har også leid og eid leiligheter med fliser.

Jeg har ikke merket noe til at det blir for kaldt (selv om jeg ikke alltid har hatt varmekabler under. Vi har alltid hatt løpere/tepper på flisene og det hjelper MYE.

Glass knuser selv om man har parkett eller annet på gulvet.

Er enig i at barn som faller vi slå seg mer.

Men når det gjelder lekkasjer er fliser bedre enn alt annet. Fugene er ikke tette nei (det er det heller ikke på et flislagt bad, forskjellen er at det er menmbran under i våtrom), men vannet får heller ikke trengt seg under gulvet, slik som med parkett. Det trenger heller ikke å bli noen skade hvis man får tørket ut innen rimelig tid.

Så jeg ville fortsatt lagt fliser, kjøpt noen løpere eller tepper og noen gode inne-sko, latt være å slippe ting i gulvet og passet godt på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Klart en gjør mye med flisene hvis en legger løpere/tepper over....

Jeg er ikke noe glad i tepper, iallefall ikke hvis flisene en legger er pene. Ønsker minst mulig annet på gulvene enn gulvet selv.

Men smaken er jo som baken.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for alle tips-tar gjerne imot enda flere spesielt fra de som har fliser om det er Ok. Viser seg å være litt vanskelig å legge varmekabler under det eikegulvet vi ville ha i utg. punktet. Da må det legges i bjelkelaget eller så blir det for høyt for det skal flukte med gulvet i spisestua. Så har vi ingen vegger igjen å henge ovn på for det er innredning overalt.....Men ting løser seg jo alltid etterhvert. Skal undersøke litt om varmepumper. Kanskje det er noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cleopatra

Vi har flis på kjøkkengulvet og har ikke angret en dag.

Nå skal vi flytte og der blir det også lagt flis, denne gangen med varmekabler.

Vi får noe høydeforsjell, men det er bare å legge en list der. Synes ikke det har noen betydning. Har sett flere som har det slik.

"Hva om man får en lakkasje eller kjøleskap/fryser går i stykker?"

Da får du igjen på forsikringen, så det spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart man kan få igjen på forsikringen.

Men slike ting tar tid og det blir masse arbeid.

Jeg ville heller tørket opp vannet fra flisene mine jeg....

*Ønsker seg fliser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...