Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest -eline-
Skrevet

Lillesøstra mi har en drøm om å dra til New Zealand neste år, hun begynner i august på Allmenn Tegning, form og farge (ny linje fra høsten av) og ønsker i så tilfelle å ta et år i NZ etter dette første året. Lurer på etpar ting:

-Er det mulig å få dette "godkjent" som endel av vgs? Hun skal ikke ta fag som vil gi henne spesiell studiekompetanse, men det er vel norsk (og muligens noen andre fag) i andre klassen som hun må ha?

-Jeg kommer bare på STS og EF, hvilke andre organisasjoner kan man reise med?

-Noen som har noen generelle råd om hvilke organisasjoner, hva man bør huske på i forkant, søknadsprosess og egen erfaring som man vil dele etc så setter jeg (vi) stor pris på det.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Man kan få året godkjent, og de fleste ønsker det og som har vært utvekslingselever i "vestlige" land får det også godkjent. Avsluttende norskeksamen og karakterer er uansett i 3. klasse, så det avgjørende er vel om hun har tatt fag der som er relevante og man kan regne med at hun har fått noe ut av.

Siden dette er en ny linje, bør hun sjekke med skolen hva slags praksis de vil ha på det. Er neppe krise å gå et år ekstra, men da hjelper det veldig å ha vært klar over det på forhånd!

Jeg har ikke vært på denne type utveksling, men de fleste jeg kjenner som har vært der er fornøyd. De har vanligvis vært fornøyde med skolen, landet, det sosiale miljøet osv. Mens problemene ofte har vært med vertsfamilie og/eller organisasjon. (Gjerne en kombinasjon - de er misfornøyd med vertsfamilien, og så med organisasjonen fordi de ikke hjelper dem tilstrekkelig...)

Gjest Gjest
Skrevet

Vet ikke hvordan reglene for godkjenning av et år i utlandet er, men vet at flere av vennene mine fikk det godkjent da de var ute. Jeg ville tatt kontakt med skolen og hørt, også prøvd å velge fag under utvekslingen som gjorde det mulig.

AFS driver med mye utveksling, de er veldig profesjonelle. De har nettside på www.afs.no, og kontor litt rundt i landet, tror jeg.

Gjest gjesta
Skrevet

Bare pass på å ta vare på alle papirer og få alt skriftlig. Søstera mi var i usa og fikk det godkjent, men ble litt krøll etterpå da skolen hadde rotet bort litt papirer, så hun rent på papiret strøk i flere fag...

det ordnet seg, men gjelder å passe på.

Gjest -eline-
Skrevet

Takk for tips. Kom på AFS etter at jeg sendte svar så jeg var innom websidene deres, eneste dumme der er at de følger vertsnasjonens kalender: dvs skoleåret begynner i januar/februar/mars i New Zealand (hvertfall såvidt jeg fikk med meg)... Litt mer komplisert å få det til å passe (klart man kan jo starte på 1. semester av 2. klasse, men det blir litt dumt siden den delen av pensumet fort blir glemt i løpet av et år...).

Skal få søstra til å snakke med skolen så fort de starter slik at hun vet hva hun bør gå etter. Ang fag så er det jo færre fag i NZ (rundt 4 hvert år såvidt jeg har fått med meg), men dette vet vel skolen om fra før av. Hun er neppe den første som gjør dette der selv om linjen er ny.

Skal tipse henne om Rotary, har en tante som var/er (aner ikke helt) medlem så hun kan kanskje hjelpe :)

Kom gjerne med flere tips og/eller erfaringer :)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg var utvekslingselev 2.året på videregående, og fikk det godkjent. Men måtte prøve å få noe som tilsvarte de fagene jeg skulle ha hatt i Norge, og et par fag måtte jeg ta som privatist året etter (dette var ikke store fag, og trengte bare en muntlig eksamen, så gikk veldig greit)

Jeg reiste med EF, og selv om jeg hadde at fantastisk år er jeg ikke særlig fornøyd med EF som organisasjon. Var mye tull med både meg og de andre studentene jeg reiste sammen med, og har også sett at det har vært endel negative saker om dem i media. Kjenner derimot endel folk som har reist med ASF og har mye mer positive erfaringer.

Før jeg reiste hadde jeg brosjyrene til minst 6-7 forskjellige utvekslingsorganisasjoner, men klarer ikke å huske hva det var alle het nå. Men jeg fikk alle brosjyrene på unginfo, så det kan jo kanskje være en ide å høre med dem?

Gjest LilSweetie
Skrevet
Takk for tips. Kom på AFS etter at jeg sendte svar så jeg var innom websidene deres, eneste dumme der er at de følger vertsnasjonens kalender: dvs skoleåret begynner i januar/februar/mars i New Zealand (hvertfall såvidt jeg fikk med meg)... Litt mer komplisert å få det til å passe (klart man kan jo starte på 1. semester av 2. klasse, men det blir litt dumt siden den delen av pensumet fort blir glemt i løpet av et år...).

Kom gjerne med flere tips og/eller erfaringer :)

En venninne av meg var på utveksling i New Zealand, of fulgte kalenderåret deres. Det vil si at hun var borte halve 10. klasse og halve 1. klasse. Det gikk helt fint, og burde også gå greit selv om man går på videregående hele tiden.

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Jeg dro i et program som var i samarbeid med et college i England. Veldig bra og organisert, og var også godkjent som studie (2VGS) Mange steder er ikke godkjent av staten, fordi man ikke får norskundervisning e.l. Det er kanskje forskjellig fra linje til linje? Uansett, Heltberg Privat Gymnas har i allefall et flott opplegg som er verdt å ta en kikk på. Husker ikke helt om de har noe i Australia/New Zealand, men det skal du ikke se bort fra.

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg dro i et program som var i samarbeid med et college i England. Veldig bra og organisert, og var også godkjent som studie (2VGS) Mange steder er ikke godkjent av staten, fordi man ikke får norskundervisning e.l. Det er kanskje forskjellig fra linje til linje? Uansett, Heltberg Privat Gymnas har i allefall et flott opplegg som er verdt å ta en kikk på. Husker ikke helt om de har noe i Australia/New Zealand, men det skal du ikke se bort fra.

Takk for tipset, men det ser ut til at de kun utveksler til Europa.

Gjest -eline-
Skrevet
Jeg var utvekslingselev 2.året på videregående, og fikk det godkjent. Men måtte prøve å få noe som tilsvarte de fagene jeg skulle ha hatt i Norge, og et par fag måtte jeg ta som privatist året etter (dette var ikke store fag, og trengte bare en muntlig eksamen, så gikk veldig greit)

Jeg reiste med EF, og selv om jeg hadde at fantastisk år er jeg ikke særlig fornøyd med EF som organisasjon. Var mye tull med både meg og de andre studentene jeg reiste sammen med, og har også sett at det har vært endel negative saker om dem i media. Kjenner derimot endel folk som har reist med ASF og har mye mer positive erfaringer.

Hva var det som var problemet med EF? Er bare nysgjerrig siden det er en av de som utveksler med NZ. Sjekket ut de på siden til Lånekassen (de som er godkjent for stipend), og 2-3 av de har ikke utveksling med NZ.

Regner med at søstersen må ta eksamen i noen fag når hun kommer tilbake, men dette bør vel skolen kunne svare på uten at det blir for vanskelig?

En venninne av meg var på utveksling i New Zealand, of fulgte kalenderåret deres. Det vil si at hun var borte halve 10. klasse og halve 1. klasse. Det gikk helt fint, og burde også gå greit selv om man går på videregående hele tiden.

Det går kanskje, greia er vel at det kan bli et problem om hun først drar i 2. klassen og så er borte halve 3. klassen... Tror nemlig ikke det blir godkjent som et år av vgs, da må man visstnok være borte kun i VKI, men jeg vet ikke for sikkert. En annen ting er at det kan bli vanskelig å få med seg alt pensum til 3.klassen. Tror det hadde vært en bedre løsning om hun dro i midten av 1. klassen, men det er vi nok litt for sent ute for å få ordnet. Får få de til å sjekke det opp med skolen når de starter på i august.

Takk for svar så langt.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg reiste ut et år med EF og var fornøyd med dem som organisasjon, de stilte opp når jeg trengte det. Det er snart 10 år siden nå (jeg begynner å bli gammal :ler: )

Jeg valgte å gå et år ekstra på vgs slik at jeg kunne ta helt andre fag i utlandet, og ikke trengte å tenke på hvilke fag jeg måtte ta for å få året godkjent. Og i.o.m. at de bare hadde tre fag i året der hvor jeg var så syntes jeg det var greit. Jeg tok teater, litteratur og psykologi :) Om jeg skulle ha fått godkjent året hadde jeg måttet ta de avsluttende 2. klasse fagene som privatist. Men jeg fikk 4 timer på vitnemålet for utenlandsoppholdet da, "VK1 uspesifisert utland" eller noe lignende står det.

Det å starte inn i en annen klasse en den jeg dro fra gikk smertefritt, jeg var ikke den eneste som hadde vært borte et år, så det var flere av oss:)

Utveksling anbefales!

Gjest gjesta
Skrevet

Åhhh... hun er heldig hvis hun drar, og det er noe hun absolutt burde gjøre. Nå er det 7 år siden jeg var ute, men det er fremdeles en viktig, viktig del av den personen jeg er i dag.

Jeg reiste med YFU, og var fornøyd med dem. De har også utveksling med NZ (jeg reiste høst-høst, selv om landet jeg var i har skoleår vår-vår, men pga dette var det få slike plasser, og man bør søke TIDLIG. Selv søkte jeg nesten ett år før jeg dro, og jeg fikk en av de siste plassene.)

Jeg prøvde ikke å få året mitt godkjent, og anbefaler å gjøre det på den måten. Da kan man velge mer spennende fag når man er ute, og man kan bruke energien sin til å bli kjent med familien, lokalsamfunnet... det tar på å være utvekslingselev ;) På skolen min ville de ikke hatt alle fagene jeg måtte ha hatt heller (tror jeg). De hadde f.eks ikke fremmedspråk, og i matte, fysikk etc. lå de jeg kom i klasse med laaaaangt foran det nivået jeg var på.

Og igjen, jeg anbefaler henne absolutt å reise, jeg hadde et fantastisk år!!

Gjest Fruktfat
Skrevet
-Er det mulig å få dette "godkjent" som endel av vgs? Hun skal ikke ta fag som vil gi henne spesiell studiekompetanse, men det er vel norsk (og muligens noen andre fag) i andre klassen som hun må ha?

-

jeg gikk første året tegning, form, farge, og en i klassen tok et år i NZ. han fikk ikke dette året godkjent, og måtte derfor ha alle tre årene i norge i tillegg.

dette er 9 år siden, så mulig det er forandret nå.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har også vært utvekslingselev gjennom YFU, og var relativt godt fornøyd med organisasjonen. Jeg fikk ikke året godkjent, og tok videregående i Norge. Jeg synes det var helt i orden. Jeg var ikke så motivert for å lese og gå på skole mens jeg var i utlandet, og fagene var også veldig forskjellige.

Annonse
Gjest *kosejoker*
Skrevet

Det vi fikk beskjed om når vi dro, var at det andre året på vgs er det året som er "lettest" å få godkjent. Dette fordi det er midt i, hverken begynnelse eller slutt. Likevel har de fleste jeg har hørt oim - også her inne- måttet tatt en del fag som privatist. Det er en utrolig opplevelse å være utenlands, anbefaler det på det høyeste. Så spørs det med søsteren din om hun er villig til å ta et ekstra år - eventuelt ta opp igjen en del fag som privatist - for å komme seg til utlandet. :)

Skrevet
Jeg har også vært utvekslingselev gjennom YFU, og var relativt godt fornøyd med organisasjonen. Jeg fikk ikke året godkjent, og tok videregående i Norge. Jeg synes det var helt i orden. Jeg var ikke så motivert for å lese og gå på skole mens jeg var i utlandet, og fagene var også veldig forskjellige.

Samme som deg. Jeg kunne ha fått mitt år i USA godkjent, men valgte å heller gå VKI da jeg kom tilbake. På den måten kunne jeg heller bruke året i USA på å ta fag jeg hadde lyst til, som avis og filosofi og sånt.

Kan for øvrig anbefale YFU som organisasjon, jeg var strålende fornøyd (og jobbet frivillig for YFU i årene etter at jeg kom hjem igjen.)

Gjest -eline-
Skrevet

Takk for svar så langt. Skal bringe de videre til søstersen, så får hun selv velge hva hun ønsker. Kan kanskje være greit å ta et "friår" og heller ta opp VKI når hun kommer tilbake, får se hva hun kan og hva hun vil.

Ser mange anbefaler YFU, desverre så står ikke New Zealand oppført på listen over land de utveksler med så da er det ikke veldig aktuelt, desverre.

Gjest Gjest
Skrevet

De som var utvekslingstudenter i samme området som meg hadde ikke store problemer med EF. Det var mest det at de kontaktpersonene som skulle være tilgjengelige for oss ikke stilte opp, og heller ikke ga oss informasjon som det var meningen at vi skulle ha fått. Var en del turer det var meningen at vi skulle være med på, men som vi ikke fikk høre noe om før etter at turene hadde vært. Heldigvis hadde de fleste av oss fantastiske vertsfamilier som hjalp oss med alle praktiske ting, men for de som måtte bytte familier var det nok ganske vanskelig at kontaktpersonene ikke stilte opp.

Men dette dreier seg jo mest om kontaktpersonene, og ikke EF som organisasjon (selv om det er de som velger og vurderer kontaktpersonene, og også lager rettningslinjer for dem). Hørte om mange som hadde fantastiske kontaktpersoner også, så dette er vel ganske tilfeldig. Man burde jo ikke la være å dra fordi det er mulig at det oppstår problemer, man får uansett veldig mye ut av et slik år!

Selv hadde jeg enda ikke fått vertsfamilie da jeg kom til USA, og visste ikke nøyaktig hvor i landet jeg kom til å ende opp. Dette var ganske problematisk for meg, spesielt da jeg skulle gå gjennom passkontrollen og jeg sa jeg skulle oppholde meg i landet men enda ikke hadde noen adresse å vise til. Måtte stå og krangle ganske lenge med dem før de til slutt gikk med på å la meg gå videre. Da jeg traff representantene fra EF på den andre siden hadde heller ikke de noen adresse til meg, og sa at det trodde de at jeg selv skulle ha med meg. Ikke en veldig kul opplevelse som 16-åring på andre siden av jordkloden for første gang! Men det ordnet seg jo til slutt, og det er sikkert en av opplevelsene jeg har vokst mye på videre.

Fikk jo vertsfamilie til slutt, men oppdaget snart at skolen jeg skulle gå på manglet flere av de fagene jeg trengte for å få dette året godkjent. EF kjente fra før til hvilke fag jeg trengte, for det hadde jeg allerede fylt ut, og ringt EF for å høre om det ville gå i orden -noe de sa de lett kunne ordne. Var innstilt på å få året godkjent og på å være russ sammen med vennene mine når jeg kom hjem, så bad om å få bytte skole. Dette likte de ikke i det hele tatt, og ende opp med at en fra det amerikanske EF-kontoret ringte og regelrett skjelte meg ut, og sa dessuten masse som ikke var sant om familien min (som om han kunne vite noe om familien min i Norge!). Dette var også en veldig ubehagelig opplevelse. Har selvsagt forståelse for at kabalen er litt vanskelig for dem å få til å gå opp, men hadde tross alt betalt dem ganske mye penger for at de skulle ordne det for meg!

Har sett endel skrekkeksempler om EF i media, folk som har blitt plassert i helt elendige forhold og ikke fått noen hjelp når de ville bytte familie. Men for de aller fleste går det jo helt greit, og igjen, man burde ikke la være å reise på grunn av ting som muligens kan oppstå. Hvis EF virker som det beste alternativet, så tror jeg nok det burde gå helt greit å reise med dem.

Skrevet

Mitt råd er å holde seg unna STS. De tar inn flere utvekslingselever enn de har vertsfamilier, for det er 20% som reiser hjem igjen. (Det er merkelig når vertsfamilier som løser nabokrangler med balltre blir akseptert)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...