Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #1 Skrevet 19. juli 2006 Jeg satt og snakket med ei nabojente som kunne fortelle at hun hadde søkt seg inn til Høgskolen i Trondheim fra høsten av fordi det var dit de fleste i venneflokken skulle. Derfor lurer jeg på om det er et vanlig fenomen at ungdom velger utdanning etter hvor "alle" andre skal framfor å se mer på det faget man vil studere.... Synspunkter?
Gjest 2324 Skrevet 19. juli 2006 #2 Skrevet 19. juli 2006 Nja. Tror nok at venner og kjærester betyr en del. Men min erfaring er at skulle de ikke ha det faget de kunne tenke seg å studere der de fleste drar, velger de fleste et annet sted. Kanskje de som ikke her helt sikre på hva de ønsker å studere velger et eller annet studium på det samme stedet som vennene?
Arkana Skrevet 19. juli 2006 #3 Skrevet 19. juli 2006 Det hendte vel at to venner valgte samme studiested, men min erfaring er at de aller fleste valgte etter studium først. Men med bare 5 universiteter i Norge er det vel ikke rart om flere i samme klasse velger samme universitet, og siden de fleste må ta ex phil o.l. først er det heller ikke rart om de havner sammen den første tiden, selv om de kanskje etterpå velger hver sine fag. At man velger samme skole betyr jo ikke at man velger samme fag eller valgte den skolen utelukkende pga vennen.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #4 Skrevet 19. juli 2006 De fleste fra hjemstedet mitt valgte å studere i Trondheim, rett og slett for at det var dit vennene skulle og så var det ikke så langt hjem. Selv flyttet jeg til Bergen, der kjæresten bodde. For min del var faget viktigst, men siden det ble tilbudt flere steder, valgte jeg denne byen.
Blueberry Skrevet 19. juli 2006 #5 Skrevet 19. juli 2006 Jeg tror det er ganske vanlig å reise dit alle andre drar. I hjembygda mi på Sunnmøre er det vanligst å studere i en av de nærmeste byene - Ålesund eller Molde - eller så drar man til Trondheim eller Bergen. Selv dro jeg til Stavanger hovedsaklig pga kjærligheten, men de hadde også fag som jeg har vært interessert i. I tillegg har jeg blitt en flittig internett-student og har tatt et helt årsstudium på internett, og skal ta enda et emne over nettet nå til høsten.
Gjest gjest1 Skrevet 19. juli 2006 #6 Skrevet 19. juli 2006 Jeg tror ikke det er så rent uvanlig nei. Her drar enormt mange til Tromsø etter at de er ferdige med videregående skole. Jeg husker det fra da jeg selv gikk videregående og etter det jeg har hørt er det fremdeles slik.
Gjest Gjest Skrevet 20. juli 2006 #7 Skrevet 20. juli 2006 Jeg tror ikke det er så rent uvanlig nei. Her drar enormt mange til Tromsø etter at de er ferdige med videregående skole. Jeg husker det fra da jeg selv gikk videregående og etter det jeg har hørt er det fremdeles slik. Tromsø? Dere bor forhåpentligvis nær den skolen...? Jeg bor utenfor Stavanger, og de fleste av mine venner har vært, skal bli, eller er studenter i Trondheim og Oslo.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 20. juli 2006 #8 Skrevet 20. juli 2006 Tromsø? Dere bor forhåpentligvis nær den skolen...? ← Ja, det bor visst opptil flere der oppe... Jeg kjente ikke et eneste menneske da jeg troppet opp på høyskolen første dagen. Jeg valgte ut fra kollektivtilbud og faglig omdømme, pluss at jeg hadde et godt forhold til byen fra før.
Arkana Skrevet 20. juli 2006 #9 Skrevet 20. juli 2006 Det er vel naturlig at mange velger å studere så nært hjembyen som mulig. Jeg er fra Nord-Norge og mange valgte å studere i Tromsø uten at det betyr at valget ble tatt på bakgrunn av vennenes valg. Selv valgte jeg å studere i utlandet, noe det ikke var mange som valgte, og i tillegg valgte jeg et universitet med svært få andre nordmenn.
Frøken Freken Skrevet 22. juli 2006 #11 Skrevet 22. juli 2006 Jeg valgte å dra til en skole hvor jeg visste at ingen av mine andre venner skulle. Likevel er det ikke mer enn en time til hjemstedet mitt. Jeg valgte det fordi man lett blir bundet til de man kjenner fra før, og ikke trenger bli kjent med nye mennesker på den måten man må hvis man ikke kjenner noen. For min del tror jeg det var en fordel, jeg måtte være sosial for å bli kjent med folk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå