Gå til innhold

Platanias- Chania

Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Woops, ble litt endringer i ferieplanene våre, og det ser ut som jeg må foreta endel justeringer på budsjettet.

Skulle egentlig reise til Platanias med mine foreldre neste uke- men så har mor brekt beinet på 3 plasser og fått reiseforbud. De skulle betale hele gildet...

Men- søster, datter og jeg skal reise, og jeg som aleneforsørger - søster som student er det ingen av oss som sliter med overvekt på lommebøkene... Er derfor greit å kunne planlegge litt...

Noen som kan fortelle litt om pris-nivået der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Tenker du på mat/shopping, eller på bostedspriser?

Skulle tro at Platanias har et prisnivå som ligger på et gjennomsnitt for de greske øyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Bosted er betalt. Tenkte litt mere i banen mat/drikke/shopping... Setter stor pris på noen eksempler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bosted er betalt. Tenkte litt mere i banen mat/drikke/shopping... Setter stor pris på noen eksempler...

Det bruker å stå noen priseksempler på mat/drikke i katalogen til de ulike reiseoperatørene. Når det gjelder shopping så er det jo bare å undersøke prisene der nede, og kjøpe det du finner lønnsomt i forhold til hjemme?

Det er jo begrenset hvor mye du kan kreve at andre skal grave fram for deg av opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Når det gjelder priseksmplene brukt i katalogen har jeg ved flere tilfeller opplevd at det har vært store forskjeller.

Krever ikke at noen skal grave frem noe som helst jeg, men tenkte litt mere i banen av at noen som kanskje har vært der nylig kunne komme med noen eksempler...

Når det gjerder shopping ville jeg bare prøve å få en viss formening ved noen eksempler...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Narnia

Jeg var i Platanias for noen år siden og syntes generelt det var billig der.

For 3 personer ble solid middag med drikke og dessert rundt 30 euro. Dagligvarer mener jeg å huske var rimelig (f.eks. 1,5 euro for en sjampoflaske, billig mat etc).

Klær varierte litt. Man finner mye fake for en billig penge, men ekte varer koster litt mer - dog selvfølgelig langt under vårt prisnivå (f.eks. 50 euro for et CK-skjørt).

Syntes det var et kjempefint sted jeg, mange koselige restauranter og selgerne var ikke så frekke og innpåslitne som andre steder i Syden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg tror jeg hadde blitt hjemme hvis en ferie skal bestå av å være så gjerrig som mulig.

Alle har ikke penger å strø rundt seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde blitt hjemme hvis en ferie skal bestå av å være så gjerrig som mulig.

Bli hjemme, ja... Jeg for min del tror jeg ville holdt kjeft hvis jeg ikke hadde noe mer positivt å bidra med!

Nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Alle har ikke penger å strø rundt seg!

Man bør faktisk ikke legge seg på en linje som går ut på "å strø penger rundt seg", fordi om man velger å bruke litt ekstra på seg og sine i en ferie. Jeg hadde ikke orket å gå rundt på en ferie og hatt gjerrighet som hovedsyssel.

Da hadde jeg hatt det bedre hjemme og kost meg med tankene på at jeg hadde spart penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Bli hjemme, ja... Jeg for min del tror jeg ville holdt kjeft hvis jeg ikke hadde noe mer positivt å bidra med!

Nemlig.

Tror du en gjerrig person på ferie har så veldig mye positivt å bidra med overfor sitt reisefølge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du en gjerrig person på ferie har så veldig mye positivt å bidra med overfor sitt reisefølge?

Trådstarter er ikke gjerrig, men det har du kanskje ikke forstått?

Jeg reise mer enn gjerne på ferie med folk som ikke strør penger rundt seg og det har med nøkternhet å gjøre!

Sure mennesker som kritiserer andre vil jeg derimot helst unngå! Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

herregud! :overrasket:

jeg har heller ikke mye penger, men fikser å komme meg på en sydenferie f.eks. og ja, jeg må tenke over hva jeg bruker pengene til, og sørge for at de varer lengst mulig. er jeg dermed et kjedelig reisefølge? jaja, stakkars ungene mine.

vi hadde aldri kommet oss noen plass om jeg skulle tenke som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Veronika_*

Var på kreta i juni å bodde da like ved Platanias....så gikk inn dit for å spise og handle.

Maten syntes jeg var kjempe god og billig(i forhold til Norge)

En biffmiddag lå på ca 12 euro og da var det masse mat for penga!

Jeg spiste veldig mye gyros pita å det er bare så GODT- pris på denne var ca 1.70 euro.Å en stor øl koster alt fra 1-2 euro billigere enn brus faktisk.

Anbefaler deg å spise på Platinas pallas god utsikt å kjempe god mat og resturang Lottos som ligger mellom Platanias og agia marina-Veldig god biff og pizza.

Håper dere får en kjempefin tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Som brunhilde skriver: Jeg er ikke gjerrig!!

Send meg på tur med lommeboka til Røkke eller en av gutta- så skal jeg glatt strø rundt meg med penger jeg!!!!

Derimot har jeg et "kjempe" problem; jeg er en super-impuls-handler!! Heldigvis har jeg lært såpass av mine erfaringer at det er greit å ha litt oversikt og i allefall prøve å følge et lite budsjett.

Tidligere når jeg har vært ute å reist har jeg snudd litt på kontoene mine, slik at jeg har hatt "feriekontoen" med kort og "hverdagskontoen" har fått bli igjen hjemme (har med mobil og kodekort til kontofon om det skulle bli nødvendig)!!

Dermed kan jeg bruke til det er tomt -uten at jeg må "suge på labben" og leve på havresuppe når jeg kommer hjem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest prestekrage

Tusen takk for tips Veronika og for innspill narnia! Det er notert i den store kloke reiseboken!!

Endret av prestekrage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

jeg skal til agia marina om to uker, og gleder meg. Det ligger rett ved platantia. Foreldrene mine var på samme hotell som vi skal til for en mnd siden. De klagde ikke over prisnivået i agia marina og platanias, så det er vel som hellas generelt. synes selv at det er dyrere i spania enn hellas, så synes ikke du skal bekymre deg for at det er så dyrt med mat.

Platania er vel ikke så veldig mye shopping, det meste er i selve Chania. Så du skal nok klare å styre shopping-behovet ditt hvis du holder deg i Platanias.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Woops, ble litt endringer i ferieplanene våre, og det ser ut som jeg må foreta endel justeringer på budsjettet.

Skulle egentlig reise til Platanias med mine foreldre neste uke- men så har mor brekt beinet på 3 plasser og fått reiseforbud. De skulle betale hele gildet...

Men- søster, datter og jeg skal reise, og  jeg som aleneforsørger - søster som student er det ingen av oss som sliter med overvekt på lommebøkene... Er derfor greit å kunne planlegge litt...

Noen som kan fortelle litt om pris-nivået der?

Heisann

var i platanias i begynnelsen av mai, og synes generelt mat og drikke var ganske billig, og som noen her sier gyros er bare kjempegodt og billig!!!

handlet mye gyros på en resturant som heter the twins, og synes vi fikk mye for pengene. selvsagt kan du handle dyre middager der og en resturant som ligger litt i høyden og heter sokrates fikk vi den deilige tre retters middagen for 4 voksne og 4 barn med 2 hele vinflasker og gratisdrinker etter måltiden til rundt 1000 kr for alle tilsammen, synes det var verdt det, men dette er jo som man prioriterer. det er hundretalls resturanter å velge mellom og kvalitet på mat, sevice og renslighet er høy!!! shopping ble det mindre av, da jeg synes mye av klærne var dyre og i tilegg fake, men noen kupp har de også. får jeg spørre hvilket hotell dere skal ligge på?

Selv lå vi på rita suites, et koselig 4stjernes leilighetshotell med kjempehyggelig betjening, og tilegg lå det langt ned mot stranden og sentralt til gågata.

selve stranda er ikke langgrunn, så jeg passet på barna som en smed.

Jeg må virkelig si jeg likte platanias, og kommer nok garantert til å reise tilbake engang, men akkurat nå ser jeg fram til en uke i bulgaria albena i slutten av denne måneden.

håper dere får en hyggelig ferie!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...