aline Skrevet 19. juli 2006 #21 Skrevet 19. juli 2006 dersom man sammenlikner med andre HOVEDSTADER rundt om, ikke bare i vestlige land men så sånn generellt, er det noe annerledes andre steder? ligger norge med oslo forran alle andre hva gjelder mangfold av folkeslag i hovedstaden? er det en mindre prosent ikke-etnisk "urbefolkning" i stockholm, københavn, london, paris f.eks? ligger vi som ett lite dumt land langt forran alle disse når det gjelder innvandring? og er det noe nytt at det i hovedstader blir ett større mangfold av folk fra forskjellige land og kulturer? er det en trend norge/oslo setter igang som det dumme lille landet vi er? Når jeg har vandret i london f.eks så har jeg vel ikke akkurat reagert på at det er flere etniske engelskmenn der en det er etniske nordmenn i oslo, men mulig jeg ikke har sett etter? og neida, at andre har opplevd det samme og lever med det samme i lange tider før vi kommer dit, er ikke det samme som at det nødvendigvis er greit. men at det blir større innvandring og samling av mennesker fra forskjellige bakgrunner i en hovedstad en ellers i landene er vel ikke akkurat verken nytt eller banebrytende. og ikke engang karl i hagen kan endre det mønsteret så lenge vi har tenkt å være ett nogenlunde oppegående land som gjør annet en å sitte på bjerget med nisselua vår og tviholde på flagget vårt i frykt for at noen kan komme å vise oss noe nytt. og nei, jeg finnes ikke redd for at det skal være undertallig av etniske nordmenn om 25 år. om det er så, så er det så, so? (men det er klart, oldefaren min eide ikke ett norsk gen i hele kroppen, så jeg er jo en del av problemet til sånne som bønna men han ville aldri ha tippet det om han så og kjente meg, så kanskje det ikke nødvendigvis er kjempeskummelt med alle oss som ikke er 100% etnisk norske nordmenn? jeg går for like etnisk norsk som hvilken som helst annen.)
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #22 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Dette minner mistenkelig om Kjell Aukrust, som på bakgrunn av økningen i høyde blant norske rekrutter i forsvaret, kunne regne seg fram til at soldatene ved slaget på Stiklestad var på høyde med en brusflaske. Statistikk kan brukes til det meste. ← Aukrusts humoristiske statistikk er basert på at soldatenes vekst er en positiv konstant (ECONs analyse er alt annet enn humoristisk ment). Hvilket er feilaktig. Dette er en faktor som endrer seg over tid. Over den korte tidsperioden i vårt scenario er innvandringspolitikken den eneste variable faktoren. Den kan selvsagt endre seg i innskjerpende retning, noe som åpenbart er i mine ønsker, men holder innvandringspolitikken seg konstant vil det medføre at etniske nordmenn blir en minoritet i Oslo om 25 år. Greit nok at du velger å oppfatte Oslo kommunes offisielle analysebyrå, det anerkjente ECON analyse, for å være en useriøs aktør som ikke vet hva de driver med (en ganske heftig påstand). Men hva hvis ECON har rett? Hva hvis det virkelig er slik at dagens innvandringspolitikk, dersom den fortsetter i enda 25 år, vil føre til at etniske nordmenn blir en minoritet i Norges overlegent største by? Vil du synes dette er en flott politikk viss resultater er helt greit for deg? Hva med fortsettelsen? Det stopper jo ikke der. Oslo er bare begynnelsen. Vil du synes det er greit at våre myndigheter fører en politikk som til slutt medfører at etniske nordmenn blir en minoritet i eget land? Dessuten, hvor seriøst er det egentlig å avfeie et anerkjent analysebyrå som ECON sånn helt uten videre? og nei, jeg finnes ikke redd for at det skal være undertallig av etniske nordmenn om 25 år. om det er så, så er det så, so Det kommer heller ikke som en overraskelse at naive og godtroende Aline avfeier arbeidet til et anerkjent analysebyrå sånn helt uten videre. Ene og alene fordi dette strider mot hennes virkelighetsfjerne verdensbilde. Hvorfor tror du det er så uproblematisk å være en minoritet i eget land, Aline? Ikke minst, hvorfor skal vi føre en politikk som på sikt medfører at etniske nordmenn blir en minoritet i eget land? Hva er poenget? Fører dette noe godt med seg? (men det er klart, oldefaren min eide ikke ett norsk gen i hele kroppen, så jeg er jo en del av problemet til sånne som bønna men han ville aldri ha tippet det om han så og kjente meg, så kanskje det ikke nødvendigvis er kjempeskummelt med alle oss som ikke er 100% etnisk norske nordmenn? jeg går for like etnisk norsk som hvilken som helst annen.)← Etter din beskrivelse er du hundre prosent assimilert inn i det norske. Både kulturelt og etnisk. Problemet er at de fremmedetniske/fremmedkulturelle innvandrerne ikke blir assimilert inn i det norske. Ei heller ønsker de å bli det. Dermed er det duket for problemer som ikke eksisterer i homogene samfunn. Endret 19. juli 2006 av Bønna
punktom Skrevet 19. juli 2006 #24 Skrevet 19. juli 2006 Bønna, kom deg opp på fjellet, nytt brunosten din og lytt til Grieg. Dette mediet du her bruker er fryktelig lite norsk, og det er en stor årsak til at unge vakre hvite etniske nordmenn som deg blir påvirket av ekkel kultur fra resten av verden. Så slå av pc-en og tv-en, ta på støvlene og slå deg ned på en hytte på fjellet. Ta gjerne med deg en vakker og blond kvinne og produser hvitt vakkert avkom som kan bekjempe denne skumle utviklingen. Ikke glem lusekofta!
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #25 Skrevet 19. juli 2006 Bønna, kom deg opp på fjellet, nytt brunosten din og lytt til Grieg. Dette mediet du her bruker er fryktelig lite norsk, og det er en stor årsak til at unge vakre hvite etniske nordmenn som deg blir påvirket av ekkel kultur fra resten av verden. Så slå av pc-en og tv-en, ta på støvlene og slå deg ned på en hytte på fjellet. Ta gjerne med deg en vakker og blond kvinne og produser hvitt vakkert avkom som kan bekjempe denne skumle utviklingen. Ikke glem lusekofta! ← Her ser vi hvilket fantastisk lager av argumenter innvandringsskrullene har for politikken sin. Alle som ikke er enig med dem er per definisjon en bondsk tulling - som ikke hører hjemme i sivilisasjonen sammen med oss som har de rette meningene. Ferdig med den diskusjonen, lissom. Det som irriterer deg er vel mest det at du vet at det er politisk sprengstoff dersom konsekvensene av innvandringspolitikken blir allment kjent og godtatt som et faktum? Jeg kan ikke se andre grunner til at du skal ha så store motforestillinger til å snekre sammen en argumentasjonsrekkefølge - som forsvarer en innvandringspolitikk som leder til at etniske nordmenn blir en minoritet i sine egne kjerneområder.
punktom Skrevet 19. juli 2006 #26 Skrevet 19. juli 2006 Her ser vi hvilket fantastisk lager av argumenter innvandringsskrullene har for politikken sin. Alle som ikke er enig med dem er per definisjon en bondsk tulling - som ikke hører hjemme i sivilisasjonen sammen med oss som har de rette meningene. Ferdig med den diskusjonen, lissom. Det som irriterer deg er vel mest det at du vet at det er politisk sprengstoff dersom konsekvensene av innvandringspolitikken blir allment kjent og godtatt som et faktum? Jeg kan ikke se andre grunner til at du skal ha så store motforestillinger til å snekre sammen en argumentasjonsrekkefølge - som forsvarer en innvandringspolitikk som leder til at etniske nordmenn blir en minoritet i sine egne kjerneområder. ← Du er ingen bondsk tulling, bare en skrulling. Men det er nå bondelandet som definerer norsk nasjonalromantisk kultur, så jeg synes du bør holde deg der for å ta vare på denne kulturen. Eller mener du Norge har en mangfoldig og ikke ensartet kultur?
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #27 Skrevet 19. juli 2006 Du er ingen bondsk tulling, bare en skrulling. Men det er nå bondelandet som definerer norsk nasjonalromantisk kultur, så jeg synes du bør holde deg der for å ta vare på denne kulturen. Eller mener du Norge har en mangfoldig og ikke ensartet kultur? ← Ulike nordmenn har en meget nært beslektet kultur som leder til en felles forståelse av kulturell likhet. På samme måte som nordmenn/svensker/dansker har en meget nært beslektet kultur som leder til en felles forståelse av kulturell likhet. Virkeligheten er altså det stikk motsatte av ditt utgangspunkt, som er at kultur er en relativ størrelse hvor det arabiske like gjerne kan være det svenske og omvendt. I virkelighetens verden har både arabere og germanere en naturlig felles oppfatning av at vi er ulike folkegrupper med ulik kultur. Denne folkerelativismen din har ingen rot i virkeligheten. Det er et fantasiprodukt på linje med enhjørningen. Vaker og fantastisk, men akk så virkelighetsfjern. Ellers ser jeg at du stadig glimrer med ditt fravær av argumenter for hvorfor vi skal føre en politikk som leder til at etniske nordmenn blir en minoritet i sine egne kjerneområder.
punktom Skrevet 19. juli 2006 #28 Skrevet 19. juli 2006 Ulike nordmenn har en meget nært beslektet kultur som leder til en felles forståelse av kulturell likhet. På samme måte som nordmenn/svensker/dansker har en meget nært beslektet kultur som leder til en felles forståelse av kulturell likhet. Kan du være litt mer spesifikk? Dette er jo fine og flotte ord, men de er ikke så fryktelig informative. Virkeligheten er altså det stikk motsatte av ditt utgangspunkt, som er at kultur er en relativ størrelse hvor det arabiske like gjerne kan være det svenske og omvendt.I virkelighetens verden har både arabere og germanere en naturlig felles oppfatning av at vi er ulike folkegrupper med ulik kultur. Denne folkerelativismen din har ingen rot i virkeligheten. Det er et fantasiprodukt på linje med enhjørningen. Vaker og fantastisk, men akk så virkelighetsfjern. Kan du finne noen sitater av meg hvor jeg ytrer dette? Eller er din oppfatning av mine meninger bare et resultat av din fantasi? Ellers ser jeg at du stadig glimrer med ditt fravær av argumenter for hvorfor vi skal føre en politikk som leder til at etniske nordmenn blir en minoritet i sine egne kjerneområder. ← I min norske kultur er likeverd en viktig verdi. Så en rasistisk politikk hvor kun andre hvite skal få lov til å innvandre til Norge, eller at man kun skal få lov til å gifte seg med hvite og vakre germanske utlendinger, blir feil. I henhold til min norske kultur. Det betyr ikke at jeg vil at Norge skal bli en muslimsk stat om 100 år, men jeg mener at man må finne en bedre politikk enn en rasistisk en. Med en stadig større populasjon av muslimer i Norge i dag håper jeg at det blir lettere for unge muslimer å finne ektefeller her i Norge, og ikke minst regner jeg med at det blir letter for neste generasjon å finne ektefelle i nærområdet til oppvekststedet til foreldrene (Norge) og ikke deres besteforeldre (Pakistan). Statistikken du kommer farene med baserer seg jo på det faktum at hentekteskap skal utgjøre en like stor del av de inngåtte giftemålene i framtiden som det er nå. Den er jo basert på samme argumeter som Aukrusts flaske-statistikk: den forutsetter en statisk vekst som ikke tar høyde for nye parametere som vil påvirke folks valg.
Gjest Gjesta Skrevet 19. juli 2006 #29 Skrevet 19. juli 2006 Mener du i fullt alvor at verden ikke er statisk, punktom? Tror du faktisk at ting kan endre seg underveis? Er du og Bønna fra samme land? Av samme rase? Av samme tro? Av samme kultur? Homogene og fredfulle?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #30 Skrevet 19. juli 2006 Tilbake til rute en igjen her ja. For all del. Steng grensene. Lenge leve navlebeskuelsen. Ikke slipp inn en eneste flyktning og slutt med arbeidsinnvandring. Ikke la noen som har truffet en "etnisk" (må vite) nordmann få komme hit for å være sammen med vedkommende. Hiv dem ut i stedet. Ikke la noen andre få se, ta del av eller (gud forby) ta fra oss lusekoftene våre. Eller skia vi har på bena...
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #31 Skrevet 19. juli 2006 For ikke å snakke om vår "tro" og religion.
Gjest LilSweetie Skrevet 19. juli 2006 #32 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Bønna, hva er det du er så stolt av i din norske kultur som vil bli ødelagt hvis det bor noen med artig hudfarge i naboblokken? Som punktom er jeg aller mest stolt over tradisjonen for likeverd i Norge. Den blir ikke truet, men styrket når vi behandler mennesker som er mer annerledes enn oss enn noen fra Kløfta med likeverd. Jeg er stolt av noe av det beste som er kommet fra norsk kultur, som Ibsen. Ingen var mer frustrert over Norge og norsk kultur som ham, og ingen så den bedre (Peer Gynt). Han rømte landet for å kunne skrive, og er den som utvilsomt har betydd mest for at noen andre i verden bryr seg om kultur fra Norge. Og flere av de beste Ibsen-forestillingene jeg har sett er enten laget eller inspirert av mennesker fra andre land (Robert Wilsons Peer Gynt: fantastisk, Fruen fra det indiske hav: morsomt og nyskapende). Den blir ikke truet, men styrket. Endret 19. juli 2006 av LilSweetie
Gjest LilSweetie Skrevet 19. juli 2006 #33 Skrevet 19. juli 2006 (endret) dobbelt Endret 19. juli 2006 av LilSweetie
punktom Skrevet 19. juli 2006 #34 Skrevet 19. juli 2006 Bønna, hva er det du er så stolt av i din norske kultur som vil bli ødelagt hvis det bor noen med artig hudfarge i naboblokken? Som punktom er jeg aller mest stolt over tradisjonen for likeverd i Norge. Den blir ikke truet, men styrket når vi behandler mennesker som er mer annerledes enn oss enn noen fra Kløfta med likeverd. Jeg er stolt av noe av det beste som er kommet fra norsk kultur, som Ibsen. Ingen var mer frustrert over Norge og norsk kultur som ham, og ingen så den bedre (Peer Gynt). Han rømte landet for å kunne skrive, og er den som utvilsomt har betydd mest for at noen andre i verden bryr seg om kultur fra Norge. Og flere av de beste Ibsen-forestillingene jeg har sett er enten laget eller inspirert av mennesker fra andre land (Robert Wilsons Peer Gynt: fantastisk, Fruen fra det indiske hav: morsomt og nyskapende). Den blir ikke truet, men styrket. ← Ja, ironisk at den forfatteren som vel flest av oss assosierer med den norske kulturen var den forfatteren som tok et oppgjør med de verste sidene av kulturen. Og det ved at han var påvirket av andre kulturer. Fysj og fy!
Gjest Miloine Skrevet 19. juli 2006 #36 Skrevet 19. juli 2006 Bønna, hva er det du er så stolt av i din norske kultur som vil bli ødelagt hvis det bor noen med artig hudfarge i naboblokken? Som punktom er jeg aller mest stolt over tradisjonen for likeverd i Norge. Den blir ikke truet, men styrket når vi behandler mennesker som er mer annerledes enn oss enn noen fra Kløfta med likeverd. Jeg er stolt av noe av det beste som er kommet fra norsk kultur, som Ibsen. Ingen var mer frustrert over Norge og norsk kultur som ham, og ingen så den bedre (Peer Gynt). Han rømte landet for å kunne skrive, og er den som utvilsomt har betydd mest for at noen andre i verden bryr seg om kultur fra Norge. Og flere av de beste Ibsen-forestillingene jeg har sett er enten laget eller inspirert av mennesker fra andre land (Robert Wilsons Peer Gynt: fantastisk, Fruen fra det indiske hav: morsomt og nyskapende). Den blir ikke truet, men styrket. ← veldig enig
Bloody Archibald Skrevet 19. juli 2006 #37 Skrevet 19. juli 2006 Econs analyse: http://www.econ.no/modules/module_123/prox...nusel=a185a190a Merk særlig: "Scenariene gir seg ikke ut for å beskrive den mest sannsynlige fremtidssituasjonen, men søker å beskrive spennvidden i fremtidsutfordringene" Kort om de ulike scenarier: "Scenarie 1 - Nasjonens Oslo Oslo er hovedstaden i Norge, verdens rikeste land. Her forvaltes en enorm olje og gassformue; her møter den råvarebaserte industrien i distrikts-Norge sine globale kunder, og her administreres en av verdens beste velferdsstater. Nasjonalstaten står sterkt og rikspolitikerne har store styringsambisjoner for velferdssektorene. Mange i kommune-Norge omtaler staten som rik og ikke minst selvgod. Regionreformen i 2010 fjernet fylkeskommunene og innførte regionene, men problemene i hovedstadsregionen ble ikke løst. Kommune- og regiongrensene skjærer gjennom sammenhengende bo- og næringsområder vest for Oslo. Hovedstadsfunksjonene og de nasjonale lokomotivbedriftene bidrar til at Oslo er en by der det ikke er vanskelig å finne arbeid. De aller flest lever i stor velstand, men dette er et samfunn hvor store grupper faller utenfor. Mange ungdommer som ikke lykkes i dette velstandsamfunnet, rekrutteres til kriminelle miljøer tilknyttet internasjonal mafia. Etter borgerreformen i 2015 har det utviklet seg et tydelig skille mellom norske statsborgere og de som bare har midlertidig opphold i landet, og spesielt i Oslo er den sistnevnte gruppen relativt stor." "Scenarie 2 - Kunnskapselitens Oslo Oslo er en mellomstor by i et tett integrert Europa. Byen har en begrenset rolle når det gjelder utforming av politikk, selv om rollen som administrasjonssentrum fortsatt bringer med seg en del arbeidsplasser. Regionene er nedlagt og Norge har 90 kommuner, som har ansvar for velferdstjenester, miljø- og arealplanlegging og samferdsel. Kommunene har fritt skattøre og skattesatsene varierer betydelig mellom kommunene. Begrensede offentlige ressurser har ført at innbyggerne i Oslo kun krav på basisytelser fra det offentlige. Resten må de selv skaffe seg. Effektivitet er idealet i det fremadstormende næringslivet og i offentlig sektor. Byen domineres av et dynamisk og fremadstormende næringsliv, basert på kunnskap og tilknytning til internasjonale nettverk og en privat velferdsprodusenter som har et utstrakt tilbud av tjenester. Personer som lykkes i dette prestasjonssamfunnet, premieres med høy velstand og sosial status. Men mange faller utenfor som følge av mangel på utdanning, kompetanse eller tilknytning til de dynamiske nettverkene" "Scenarie 3 - Gruppenes Oslo Oslobefolkningen utgjør et slags verden i miniatyr, og over halvparten av Oslos befolkning er innvandrere eller første- eller andre generasjons etterkommere av innvandrere – de fleste fra ikke-vestlige land. Oslo og andre storbyer har store frihetsgrader i forhold til tilbud og organisering av velferdstjenester. Kommunene har fritt skattøre innenfor grenser som trekkes opp av staten. Ulike subsamfunn lever side om side, og skillene mellom dem dannes av forskjeller i språk, religion og andre kulturelle bakgrunnsvariable, og bare delvis av sosioøkonomiske forhold. Skillelinjene speiles av separate strukturer for en del offentlige tjenester – finansiert av det offentlige, men i stor grad utført av 3. sektor-organisasjoner tilknyttet de ulike sub-samfunnene. De ulike gruppene har utpreget lojalitet internt, men omgås i mindre grad hverandre. Potensialet for konflikt er til stede, men gruppene lever for det meste i segregert harmoni. Også næringslivet i byen bærer preg av kulturelle skillelinjer – blant de største arbeidsgiverne finner vi både skandinavisk-globale, arabisk-globale og anglosaksisk- globale selskaper. Viktige næringer er shipping, handel, kommunikasjon og finans" Mitt inntrykk er at du ikke engang har lest analysen Bønna... Du trekker kun frem enkeltheter, men tar ikke med deg helhetsbildet. Kanskje fordi du kun leste det nokså tabloide oppslaget i Oslopuls?
Gjest Gjesta Skrevet 19. juli 2006 #38 Skrevet 19. juli 2006 Mitt inntrykk er at du ikke engang har lest analysen Bønna... ← La nå ikke fakta ødelegge en artig fiksjon! Husk at tilværelsen er mye enklere når alt er svart og hvitt, og ikke minst når alle er sorte eller hvite. Bare statistikken stemmer, da - sånn apropos vikingene.
Gjest Miloine Skrevet 19. juli 2006 #39 Skrevet 19. juli 2006 La nå ikke fakta ødelegge en artig fiksjon! Husk at tilværelsen er mye enklere når alt er svart og hvitt, og ikke minst når alle er sorte eller hvite. Bare statistikken stemmer, da - sånn apropos vikingene. ←
aline Skrevet 19. juli 2006 #40 Skrevet 19. juli 2006 statistikker og analyser er aldri det samme som klare fakta, de kan leses og tolkes slik man ønsker, av de som ønsker det. jeg har jobbet såpass med analyse at jeg vet hvor enkelt det er å få enkle statistikker til å vise akkurat det som passer for deg selv. som klokelig ble vist til over her, så kan statistikken vise hva som KAN skje. hvordan det KAN se ut dersom ingenting forandrer seg og ingen andre eller nye faktorer kommer inn i bildet. så det KAN skje at etnisk norske blir i fåtall i oslo om så og så mange år, men fra det til å spå at det er det som kommer til å skje er å dra den langt. men selvsagt, når man som hovedtema i enhver debatt er ute etter å spre fremmedhat og frykt for de som ikke er hvite og germanske, så er det en glimrende analyse av en mulig fremtid. og som mange andre som forsøker å oppnå samme fremmedfrykt, så benektes det selvsagt at dette kun er en tolkning, det fremstilles som sannhet. du skulle sett noen av analysene og statistikkene jeg lagde for det firmaet jeg jobbet i bønna, jeg kunne skape virkelig overtalende og overbevisende statistikker og søyler som viste at dette var det eneste rette, den eneste muligheten. om det var sannheten vet jeg vel best, siden jeg laget statistikkene og så hvordan de OGSÅ kunne vært satt opp og tolket, men det var da ikke sannheten vi var ute etter, det var VÅR sannhet. og heller naiv og godtroende, med søken etter fakta og virkelighet Bønna, en redd for alt som ikke er kjent og kjært, og dermed dømmende over alt som er annerledes en meg og min lille verden.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå