Bønna Skrevet 18. juli 2006 #1 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Dagbladet skriver om kaos når svensker skal evakueres fra Libanon. Men hvor mange svensker kan du se i køen foran bussen? Og når begynte svensker å dra pistoler i evakueringskøer? Ikke minst, hva gjør så mange «svensker» i Libanon? Det er ikke noe typisk feriested for skandinaver. Kan det ha en sammenheng med at «svenskene» trives best i det landet hvor de hører mest hjemme? http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123373 Endret 18. juli 2006 av Bønna
Gjest Gjesta Skrevet 18. juli 2006 #3 Skrevet 18. juli 2006 Jeg ser mange svensker som for tiden tydeligvis synes at hjemlandet er et bedre sted å være enn Libanon. Underlig, at folk på den måten flykter fra krigsherjede områder.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Jeg så ikke EN svenske på det bildet...er du sikker på at de har lagt ut riktig bilde??
Bønna Skrevet 18. juli 2006 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2006 Jeg ser mange svensker som for tiden tydeligvis synes at hjemlandet er et bedre sted å være enn Libanon. Underlig, at folk på den måten flykter fra krigsherjede områder. ← Jeg ser omtrent bare arbabere i det bildet, jeg. Merkelig det der, hvordan arabere plutsetlig blir svensker. Men hvis araberne er svensker, hvem er da araberne? Det må sikkert være de to blonde flickorna som står temmelig for seg selv midt i haugen av svensker.
Gjest Miloine Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 Underlig, at folk på den måten flykter fra krigsherjede områder. ← Veldig rart, skjønner ikke det - *blånd* :klø:
punktom Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 Veldig rart, skjønner ikke det - *blånd* :klø: ← Der var du heldig: da skal du vite at Bønna liker deg, iallfall. Siden du er blond, mener jeg.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #8 Skrevet 19. juli 2006 Det er er en veldig stor innvandrerpopulasjon i Sverige, av folk med libanesisk bakgrunn. Hvis Bønna f eks var av nordnorsk herkomst, og han var på sommerbesøk hos sine slektninger der nord, og det ble krig mellom Nordland og Troms, så ville han nok prøvd å karre seg sørpå igjen. Fort som faen.
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #9 Skrevet 19. juli 2006 Det er er en veldig stor innvandrerpopulasjon i Sverige, av folk med libanesisk bakgrunn.← Nei, sier du det? Hva trodde du poenget mitt er, lissom? At de er svensker?
punktom Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Nei, sier du det? Hva trodde du poenget mitt er, lissom? At de er svensker? ← Hvilke gener er det som koder for "svenske"?
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #11 Skrevet 19. juli 2006 Hvilke gener er det som koder for "svenske"? ← Det å være svensk handler ikke bare om genetikk. Det handler også om kultur. Du kommer ikke med noe argument. Du kommer bare med den sedvanlige useriøse påstanden om at det ikke eksisterer ulike folkeslag, og svensk/dansk/norsk/libanesisk etc kun handler om statsborgerskap.
punktom Skrevet 19. juli 2006 #12 Skrevet 19. juli 2006 Det å være svensk handler ikke bare om genetikk. Det handler også om kultur. Du kommer ikke med noe argument. Du kommer bare med den sedvanlige useriøse påstanden om at det ikke eksisterer ulike folkeslag, og svensk/dansk/norsk/libanesisk etc kun handler om statsborgerskap. ← Men hvordan så du kulturen til disse "svenskene" på et bilde? Hvis kultur er bestemt av hudfarge så er det da vitterlig gener som styrer dette, så hvilket gener er det som styrer nasjonalitet? Så hva er det i genene mine som skiller meg fra en svenske? Og ikke minst, hva er svensk kultur?
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #13 Skrevet 19. juli 2006 Svensker med libanesisk og finsk familiebakgrunn er de best integrerte gruppene, og de mest "populære" blant etniske svensker. Finn en annen arena for oppgulpene dine.
Carrot Skrevet 19. juli 2006 #14 Skrevet 19. juli 2006 Der var du heldig: da skal du vite at Bønna liker deg, iallfall. Siden du er blond, mener jeg. ← HEY!! ikke kødde med blondier her altså vi er smartere enn dere tror (tror jeg) Men altså - Hvor mange arabere har egentlig emigrert til norden? Og hvorfor i all verden vil de hit hvor alt er kaldt og stivt og.. ja stivt.... Og hvorfor i all verden er det flere av dem i Sverige enn her siden de har strenger inv.pol enn oss?? Eller for å si det slik da, hvorfor er det flere arabersvensker i Libanon enn det er arabernordmenn?? Og hvorfor kan arabernordmenn oppføre seg bedre under evakuering enn arabersvensker kan?? Og hvorfor er de mer populære enn andre?? Har popularitet noe å si i en krig? Eller gener gir imunitet mot å bli truffet av granater liksom?? :klø:
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #15 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Men hvordan så du kulturen til disse "svenskene" på et bilde? Hvis kultur er bestemt av hudfarge så er det da vitterlig gener som styrer dette, så hvilket gener er det som styrer nasjonalitet? Jeg skrev ikke at kultur er bestemt av hudfarge. Jeg skrev at etnisitet ikke bare dreier seg om genetikk. Videre finner jeg det meget useriøst uten videre å avise eksistensen av etnisitet, slik du gjør. Du oppfører deg som om etnisitet og ulike folkegrupper ikke eksisterer. Og ikke minst, hva er svensk kultur? ← En ting er iallfall sikkert. Svensk kultur er ikke libanesisk kultur. Svensker med libanesisk og finsk familiebakgrunn er de best integrerte gruppene, og de mest "populære" blant etniske svensker. Finn en annen arena for oppgulpene dine. ← Så flott at du i det minste innser at det finnes noe sånt som etniske svensker, og at disse ikke representeres av libanesere. Hvilket er mitt poeng. For øvrig skjønner jeg ikke hva som er bakgrunnen for dit hatske forhold til min innstilling i innvandringspolitikken. Her skriver du selv at ulike grupper innvandrere er mer integreringskompatible enn andre, og indirekte at innvandring av fremmedkulturelle/fremmedetniske folkegrupper ikke uten videre er uproblematisk. Hvilket er hele grunnlaget for min innstilling i innvandringspolitikken. Jeg kritiserer innvandringstilhengerne for å mangle argumenter for hvorfor vi skal ha innvandring, når det er så mange og til dels alvorlige problemer knyttet til innvandring. Endret 19. juli 2006 av Bønna
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #16 Skrevet 19. juli 2006 Nei, sier du det? Hva trodde du poenget mitt er, lissom? At de er svensker? ← Poengene dine bruker du nok oftest kun å se selv. Hvordan kan du se at noen er araber utfra et bilde av bakhodet deres? Ingen her gidder å ta deg seriøst, hvorfor går du ikke heller ut i solen og tar deg en øl?
punktom Skrevet 19. juli 2006 #17 Skrevet 19. juli 2006 (endret) Jeg skrev ikke at kultur er bestemt av hudfarge. Jeg skrev at etnisitet ikke bare dreier seg om genetikk. ← Jeg minner deg om overskriften din, som du tilsynelatende har glemt: " Hvor mange svensker ser du i dette bildet?" Videre skrev du: "Det å være svensk handler ikke bare om genetikk. Det handler også om kultur. " Jeg antar du mente det var få svensker på bildet, og da må iallfall et minimumskriterium for å være svensk for deg være at man er lys i huden, for kulturen til personene på bildet kan du da ikke se, så da spør jeg deg hvilke gener er det som styrer svenskhet? Eller spør du egentlig bare etter om folk ser noen vakre hvite mennesker av uspesifisert nasjonalitet i bildet? Endret 19. juli 2006 av punktom
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #18 Skrevet 19. juli 2006 Jeg minner deg om overskriften din, som du tilsynelatende har glemt: " Hvor mange svensker ser du i dette bildet?" Videre skrev du: "Det å være svensk handler ikke bare om genetikk. Det handler også om kultur. " Jeg antar du mente det var få svensker på bildet, og da må iallfall et minimumskriterium for å være svensk for deg være at man er lys i huden, for kulturen til personene på bildet kan du da ikke se, så da spør jeg deg hvilke gener er det som styrer svenskhet? Eller spør du egentlig bare etter om folk ser noen vakre hvite mennesker av uspesifisert nasjonalitet i bildet? ← En forutsetning for å være etnisk svensk er at man er germaner, ja. Noe annet vil være å hevde at Sveriges urbefolkning er en relativ størrelse. I så måte er innlegget mitt ment som en kritikk av folkerelativister som deg, som hevder at det svenske like gjerne kan være det libanesiske og omvendt. Når jeg trakk inn kultur var det mest for å vise at jeg har en forståelse for at det ikke nødvendigvis må være enten eller, slik en folkerelativist som deg åpenbart er en advokat for, der du i fullt alvor tar utgangspunkt i at det å være svensk kun dreier seg om statsborgerskap. Et annet moment er at årsaken til at den solide majoriteten av ”svenskene” i bildet er arabere, er at de heller ikke er en del av den svenske kulturhistorien. Årsaken til at det er så mange ”svensker” i Libanon er åpenbart at de er arabere som er en del av den libanesiske kulturhistorien. Poenget er altså at uansett hvordan du vrir og vender på det, er de ikke svensker flertallet av de som er avbildet foran bussen. Verken de eller Sveriges enorme innvandrerpopulasjon. De er ikke av germansk avstamming. Ei heller er de en del av den svenske kulturhistorien. Ergo er det i bestefall mangelfullt, det folkerelativistiske utgangspunktet at de er svensker alle som har et svensk statsborgerskap.
Gjest 2324 Skrevet 19. juli 2006 #19 Skrevet 19. juli 2006 En forutsetning for å være etnisk svensk er at man er germaner, ja. Noe annet vil være å hevde at Sveriges urbefolkning er en relativ størrelse. ← Da bør du endre overskriften din til "hvor mange etninske svensker ser du i dette bildet?" Ellers støtter jeg forslaget til gjest, gå ut i sola og ta den en øl.
Bønna Skrevet 19. juli 2006 Forfatter #20 Skrevet 19. juli 2006 Da bør du endre overskriften din til "hvor mange etninske svensker ser du i dette bildet?" Ellers støtter jeg forslaget til gjest, gå ut i sola og ta den en øl. ← Det forandrer ikke det faktum at det ikke er uproblematisk å omtale de som er avbildet foran bussen som svensker. Dessuten tror jeg også du er fullstendig klar over at det er en vanlig oppfatning blant de innvandringsvennlige at det å være svensk eller norsk kun dreier seg om statsborgerskap. Jeg vil ha en debatt omkring hva det vil si å være svensk. I så måte ser jeg ikke hva som er så galt med overskriften. Ellers får du gå ut i sola og ta deg en øl, og late som om du ikke har noe å gjøre med den verden som farer forbi.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå