Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest brenibba
Skrevet

Hei!

Jeg er interessert i IT og liker å hjelpe folk. Ser nå på muligheter for å kombinere disse to i en jobb.

Hva trengs av skole for å løse praktiske dataproblemer for kundene, som installering av nye programmer/drivere/dvd-brenner etc, diskopprydning, virusfjerning etc. En slags pc-doktor med andre ord.

Regner med at jeg ikke trenger en heavy utdanning som dataingeniør for å jobbe med dette. Hvilken utdanning kan være aktuell for en slik jobb?

Er det forresten noen her som har jobbet med datasupport over telefon, hvordan er isåfall det?

Takk for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er iallefall et sted i østfold som driver med pc-support på tlf. der trenger du ingen utdannelse , men du må være oppegående på pc da.

Skrevet

Jeg jobbet med disse tingene i flere år. Og det er bare å forberede seg på mye kjeft (det er DIN skyld hvis skriveren er tom for blekk o.l.). I tillegg går det med mye tid til en del testing og ting man ikke kan. Disse tingene kan man ofte glemme å ta seg betalt for, selv om det tar mange timer.

Skrevet

Jeg har jobbet mye med pc-support over telefon. Regn med sure kunder og at alt er din feil. I tillegg må du regne med at du kan få alt fra kunder som aldri burde hatt en pc, til folk som ringer inn for at du skal beundre hvor flinke de er til å fikse problemene sine. Ok, det var satt på spissen, men det jeg mener er at du får alt fra folk som knapt kan slå på pc-en sin selv, til folk som mener bestemt at de vet mye bedre hvordan pc-en skal fikses enn det du gjør.

Er du jente må du være forberedt på at du omtrent kan bli utspurt om hvilke kvalifikasjoner du har og om du som jente virkelig kan dette her. Jeg har fått så mange spørsmål om akkurat det at jeg er UTROLIG lei. De fleste roer seg riktignok når jeg forteller at jeg har jobbet med pc i 11 år, at jeg har bygget min egen pc og har en 3 årig datautdanning + flere år med datasupport på toppen av dette.

Du må være tålmodig og LIKE å hjelpe mennesker. Det å være serviceinnstillt og flink til å forklare mennesker som ikke kan data er nesten viktigere enn å være flink med data selv. Du må også være flink til å finne kundens nivå og legge deg på dette. Kunder som tror at pc-skjermen er pc-en og at den boksen på golvet, den trenger man egentlig ikke må ha forklaringen på en helt annen måte enn en som kan en del. Du bør være flink til å lese mennesker for å unngå at de blir sure, og du bør være flink til å småprate med fremmede. Å bli helt stille i lengere perioder av gangen er ikke en god måte å hjelpe kunden på. Småprat og forklar gjerne kunden at du for eksempel må søke opp noe og det kan ta litt tid, og spørr om ditt og datt osv.

En del ønsker også at folk som jobber med datasupport har en utdanning i bakgrunn nettopp for å unngå alle disse som sier: jeg er kjempeflink med data også kan de egentlig ikke så mye.

Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Hei damer...

Takk for svar!

Tror ikke telefonsupport høres ut som det rette for meg, jeg liker bedre å kommunisere face to face.

Må man ha bachelor eller mere i datafag for å bygge pc'er og drive service på dem?

Skrevet
Hei damer...

Takk for svar!

Tror ikke telefonsupport høres ut som det rette for meg, jeg liker bedre å kommunisere face to face.

Må man ha bachelor eller mere i datafag for å bygge pc'er og drive service på dem?

Du må ikke. Så lenge du har peiling på hva du driver med. Men hvis du skal jobbe for et seriøst firma så ønsker de jo gjerne at du kan dokumentere kunnskapene dine på en eller annen måte. Jeg kjenner noen som drev et lite dataselskap en gang, bygget/reparerte og solgte pc-er. Ingen av dem hadde formell utdannelse, men de hadde alle selvsagt veldig god peiling. Kan du dokumentere på en eller annen måte at du har peiling vil du ganske sikkert kunne bli ansatt et sted for å bygge og drive service på pc-er.

Skrevet

Jeg jobber med kundesupport i 1.linje, og stortrives med det. Det som er så greit er at vi går inn og tar over pc'en til de som ringer, da er det lettere å se hva som er galt istedet for at de skal forklare. (sykehus)

Jeg har ikke høyskoleutdanning, men har en veldig stor interesse for data. Jeg har også tatt MCSE- og CCNA sertifiseringer. Vet de trenger endel helpdesk-folk rundt omkring nå.

Lønna er jo ikke så verst heller:-) Gjennomsnittslønna ligger på 369.000 + bonuser.

Gjest Brenibba
Skrevet

shiva:

Takk for info. :)

Så kjekt da. Vil du fortelle meg litt mer om disse sertifiseringene, pris etc.? Omhandler de nettverk og slikt? Gjør slike sertifiseringer det mye enklere å få en jobb ala den du har?

Skrevet

Jeg tok sertifiseringene da jeg gikk på IT-Akademiet. Fulgte undervisning der i 3 år. (dyrt!!) Det er også mulig å melde seg opp til de ulike eksamene på egen hånd. Tror de koster ca. 1500,- pr. eksamen. Da må du melde deg til et testsenter, og ta eksamen der. Da jeg tok CCNA, Cisco, jobbet vi med rutere. Der lønner det seg kanskje å følge undervisning.

Du bør ha kjennskap til bl.a. Active Directory og Exchange server.

Det teller vel mer enn om man ikke har noen utdanning ja. :)

Det fins mange ulike sertifiseringer. Her kan du se hvilke du kan ta på IT-Akademiet:

http://www.it-akademiet.no/testsenter/

Gjest brenibba
Skrevet

shiva:

Jeg var inne og kikket på IT-akademiet sine nettsider, og det var dyre studier. Er enig med deg i det! Tror du studier på offentlig høgskole kan være et likeverdig alternativ til en slik privatskole?

F.eks et av de under? (Informasjonsbehandling)

http://studhbok.hisf.no/katalog/content/view/full/2268

http://himolde.studiehandbok.no/no/content/view/full/8469

Jeg synes disse studiene ser interessante ut, og lurer på om jeg endelig har funnet et studium jeg har mer enn middels lyst på. ;) (Jeg er forresten ikke så glad i matte, det er vel heller ingen nødvendighet så lenge det ikke dreier seg om ingeniørstudier går jeg ut ifra...)

Er deler av dette stoffet noe man kan tilegne seg på egenhånd? Jeg har også sett supportjobber der de tilbyr kursing i en eller flere av de sertifiseringene du nevnte.

Tusen takk for nyttige svar! :)

Skrevet

Du kan kontakte Elan IT www.elanit.no, de trenger datafolk! Gjennom dem har du tilgang på en hel haug med kurs. ;)

Skrevet

Anbefaller å ta høgskoleutdanning om du vil jobbe i IT bransjen. Det koster mindre, og gir deg flere jobbmuligheter enn rådyre kurs fra et privat akademi. En Bachelor grad i Informatikk fra en høgskole åpner døra til en rekke spennende og utfordrende jobber.

Det finnes flere IT utdanninger med ledige plasser på restetorget til samordna opptak.

Gjest brenibba
Skrevet

the Sun: Ja, jeg kan tenke meg at en høgskoleutdanning på offentlig skole er like bra som en privat utdanning. Og mye billigere, som du sier. :)

Studiet i informatikk er imidlertid ikke så aktuelt for meg, da jeg ikke har så stor interesse og anlegg for realfag. Drifts- og administrasjonsbiten interesserer meg igrunn mer enn programmering osv.

Hva er forskjellen på et informatikkstudie og studier i informasjonsbehandling utover at en informatikkutdannet nok kan jobbe med programmering i tillegg?

Er det stor forskjell på disse to når det gjelder det jeg vil jobbe med?

(Må legge til at jeg foreløpig ikke vet så mye om hva jobben egentlig går ut på utover at det har med f.eks drift av nettverk mm.)

-Brenibba-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...