Gå til innhold

LT og gullungene

Fibonacci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for det iingvild! :klem:

I dag har jeg tatt igjen for de mange syk-og-ikke-orke-noe-dagene. Til gangs!

Har vært og shoppa til den store gullmedalje, fått unna masse klesvask, shina huset etter alle kunstens regler (og mannen har vaska vinduer!), pakka klær & stæsj til påsken og nå sitter jeg her svett og rød i toppen og nyter en iskald øl mens mannen lager taco. Nam!!!

Brage er ikke frisk ennå, han har hatt en del feber i dag og ligget mye og sovet eller sløva i sofaen. Ylva er i sitt ess igjen, men har bittelitt feber som gjør at vi har vært litt forsiktige med å ta henne ut og leke. Ergo, hun har bølla oss helt til vannvidd innendørs istedet! Den jenta er et oppkomme av rampestreker! God som bare det da, men akk, så lite mottakelig for oppdragelse.

I morgen skal vi pynte til påske, pakke ferdig og dra på middag til mamma og pappa, søsteren min har også kommet hjem til påske, så det blir kjempekoselig å treffe henne.

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI, Istanbul - jeg vil og!!! Kan jeg få bli med? Tviler på at det er plasse til meg i en koffert nå :fnise:, men jeg kan jo prøve?

Flott å lese at formen på gutta dine er på riktig vei. Ikke noe gøy å være syk, ikke minst når det er snakk om spysyken.

God lørdag, snuppa :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for koselige hilsener alle sammen!

Vi kom hjem fra Istanbul i går kveld, til SNØ!!! :dåne:

Har hatt det kjempefint og dagene har bare flydd avgårde. Har savna barna veldig mye, men godt å bare være oss to også. Og jeg tror ikke ungene ville hatt særlig utbytte av trasking rundt i Istanbul!

Det har gått bare bra med barna hjemme hos mamma og pappa, Brage ble fin igjen i magen sin og var i barnehagen tirsdag og onsdag, men mannen har hatt magetrøbbel hele ferien da! Han fikk det ikke med oppkast eller feber heldigvis, men det var en del doturer og han hadde litt dårlig apetitt. Det la ingen demper på det vi skulle gjøre da, vi koste oss veldig!

Her kommer en laaang reiserapport:

På mandag leverte vi Ylva i barnehagen om morgenen, og Brage kjørte vi opp til mamma etter hvert (han var jo ikke helt bra i magen sin ennå), og så bar det til flyplassen i 13-tida. Rygge var blitt en fin og oversiktlig flyplass, men i innsjekkinga var det bare 2 åpne skranker så det gikk litt treigt. Det samme med sikkerhetskontrollen, der det bare fantes én sluse, og rundt den sverma 5-6 vakter som egentlig ikke hadde så veldig mye å gjøre.

Vi shoppa litt taxfree og satte oss i kaféen og venta på flyet vårt. Det var i rute, og flyturen gikk kjempegreit. Landa i Istanbul litt før skjema, og stilte oss i køen for å kjøpe visum til Tyrkia. Problemet var bare at de ikke tok kort der, og vi hadde ikkke tatt ut noen euro på Rygge (glemte det i farten). Vi hadde naturlig nok ingen tyrkiske lire heller! Så løsninga ble at en av sikkerhetsvaktene fulgte mannen og en til (flere som hadde glemt euro ja) til en minibank inne på området bak passkontrollen for å ta ut litt pææng. Passe lei av å stå i visum-kø ble vi omsider ferdig med den biten, og fant en buss som gikk til Taksim-plassen sentralt i Istanbul. Den brukte ca. 1 time inn, vi landa på en flyplass på den asiatiske sida av byen og bussen kjørte da over Bosporus-brua og inn i Europa igjen. Vi fant en taxi som kjørte oss til hotellet i gamlebyen (Sultanahmet) og det var kjempedeilig å endelig komme inn på hotellrommet vårt og slappe av litt! Rommet var helt supert altså. Det lå i 4. etasje, med utsikt til den blå moské (helt magisk, særlig om kvelden når den var opplyst), hadde en liten balkong med stol og bord, en kjempestor seng og boblebad på badet. Eneste minuset ved rommet var at taket lakk littegrann på 2 steder når det regna som verst de siste to dagene.

Vi hadde ikke vært lenge på rommet da fyren i resepsjonen ringte opp og lurte på om vi ville være med et annet norsk par ut og spise på en fiskerestaurant, som vi ville bli kjørt til og fra til. Det ble vi med på, vi var sultne og et besøk på en fiskerestaurant er noe av det som anbefales å prøve når man er i Istanbul. Naturligvis hadde hotellet og restauranten en avtale seg imellom, (en fetter her, en fetter der..) men servicen og maten var upåklagelig, og lokalet var veldig koselig.

På tirsdagen våkna vi til bønneropene fra moskéen kl. 5, dvs jeg våkna knapt, murmeldyr som jeg er, men mannen fikk visst ikke sove noe særlig igjen! Vi vente oss i hvert fall veldig til det etter hvert som dagene gikk. Det regna på morgenen, men da vi hadde fått i oss frokost og var klare til å gå ut, var det opphold, og utover dagen ble det deilig sol og varmt. Vi gikk opp til Sultanahmed-plassen (et steinkast fra hotellet) og gjennom den fine parken der, mot den blå moské. En utrolig bygning altså. Veldig fascinerende! Vi gikk inn dit for å se også, måtte ta av oss skoa og jeg tok et sjal på hodet (ikke alle som gjorde det, men jeg syntes det var greit) og vi gikk rundt og beundra de blå flisene i alle slags mønstre og tok litt bilder og filma. Moskéen er i aktivt bruk og stenges bl.a. i 13-tida for bønnetid, men åpner igjen på ettermiddagen. Inngangen var gratis, men en fyr ved utgangen tok imot penger fra de som ville gi litt.

Så satte vi kursen mot Hagia Sofia-kirken. som ligger i andre enden av Sultanahmed-plassen. Der var det laaang kø for å komme inn, kosta vel 10 lire tror jeg. Kirken ble omgjort til en moské under det ottomanske styret, men nå er hele bygningen blitt til et museum og det er mye å se der inne. Utrolig stort kirkerom, taket er vel 65 meter høyt, men vi fikk ikke helt det rette inntrykket av rommet pga restaureringen som foregikk, med et stort stillas som gikk fra gulv til tak. Stemningsfullt var det i hvert fall, masse lave lysekroner og mye å se rundtomkring, både av kristne mosaikker og Koran-sitater.

Vi begynte å bli mette på sightseeing og klare for lunsj, så vi dro til en restaurant i området og spiste litt enkel mat og smakte på det tyrkiske ølet (Efes). Det var godt! Så kikka vi litt i gatene, besøkte en gammel underjordisk cisterne og gikk til slutt langs hovedgata i retning den store basaren. Den er litt av en labyrint, med masse masse butikker av ymse slag. Det går mye i gullsmeder, teppebutikker, keramikk, glasslamper, klær, sko, lærjakker, vesker, mat (turkish delights, for det meste) og andre mer eller mindre nyttige ting. Selgerne var langt fra så pågående som i Egypt, men noe hassling var det jo. Vi kjøpte noen gaver til barna og mine foreldre, og jeg fikk prøvd prute-egenskapene mine (trikset er å si at du slett ikke vil ha det, så blir det nærmest kasta etter deg, i hvert fall noen steder!). Fornøyd med dagens inntrykk og shopping dro vi tilbake til hotellet og satte oss i boblebadet med en flaske champagne og koooosa oss. :lur:

På kvelden gikk vi ut og spiste på et sted ikke så langt fra hotellet. Det var mer et café-type sted, med god, billig mat og avslappa stemning, der tyrkerne satt og røyka vannpiper og spilte backgammon. Vi måtte ta oss et par slag vi også, og mannen vant...

Ja, og så var vi innom en teppe-butikk, egentlig bare for å sjekke priser. Teppeselgeren ville ikke la oss gå uten "kamp" da, vi sa at det var for dyrt for oss, så til slutt ville ha gi oss det teppet vi likte best til under halv pris. Så da slo vi til, og var veldig fornøyde med det, og håper vi gjorde en bra deal. Teppet var i hvert fall nydelig, så jeg gleder meg til å få det på plass i stua!

På onsdagen hadde vi meldt oss på en fulldagstur som inkluderte båttur på Bosporus-stredet og sightseeing med buss. Turen var arrangert gjennom hotellet, men vi var bare sånn halvfornøyde med den egentlig. Så hold dere unna She Tours, hvis dere noen gang besøker Istanbul! Det var dyrt, og ting tok mye tid, det ble mye sitting på bussen fram og tilbake gjennom trafikken i byen, og lunsjen som var inkludert var ikke av de beste. Drikken måtte vi betale for selv... Og dagen ble avslutta med et besøk på et luksuriøst lærjakke-hus, med moteshow og hele pakka. Helt poengløst for oss, som ikke var så veldig interessert i å kjøpe noe, og var lei av påfunnene til turoperatøren. Det som VAR bra med turen, var båtturen oppover Bosporus, og en omvisning på sommerpalasset til sultanen. Guiden vår var veldig kunnskapsrik og snakka utmerket engelsk, og turen inkluderte også et besøk på krydder-basaren, der det var masse spennende å se. Kjøpte tyrkisk te, og litt krydder (ekte safran). Vi ble også kjørt til et utsiktspunkt der vi kunne se utover byen og ta litt bilder.

Det var blitt kaldere i været, og vel tilbake på hotellet slappa vi av litt i boblebadet igjen og fikk varmen i oss. Spiste ute på kvelden, på et lite, koselig sted med en behagelig betjening.

På torsdag dro vi til sentrum av det "nye" Istanbul med trikken. Traska langs gågata og frøs (jeg skulle ha tatt med tykkere klær og vanter!) og så på utsikten fra Galata-tårnet. Det var veldig flott! Istanbul er en veldig travel, moderne storby, og minner mer om andre europeiske byer enn f.eks. Kairo. Trafikken er kaotisk, og det er utrolig mye mennesker! Vi tok trikken tilbake til den litt roligere gamlebyen, og besøkte et tyrkisk bad (Hamam). DET var deilig det!!! Det var adskilte deler for kvinner og menn, og vi betalte for hver vår tradisjonelle massasje. Det foregikk sånn at man lå på et håndkle på en stor varm marmorbenk i et rom med kuppeltak og små avlukker med springvann i ulike temperaturer. Rommet var varmt og med mye damp, men ikke sånn at det ble ubehagelig. Lå der og slappa av en stund, og så kom massøren og skrubba meg og såpa meg inn og masserte hele kroppen. Tyrkisk massasje er ganske hardhendt, men det var på ingen måte vondt altså. Mannen fortalte etterpå at hans massør hadde begynt å gå oppå ryggen hans og sånn, så mennene fikk nok enda hardere behandlig enn oss damene!

Den dagen tok vi en billigere middag med köfte og kebab, og slappa av litt på hotellet før vi dro ut igjen og tilfeldigvis havna på en lærbutikk der de hadde noen fine Pinocchio-marionetter. Brage fikk en sånn, og vi slapp nesten ikke ut igjen, for butikkeieren var utrooolig pratesyk og syntes vi nordmenn var så ålreite folk!

Så kom vi oss gjennom plaskregnet, til en bar der vi tok hver vår drink og så gikk vi tilbake til hotellet og pakka kofferten. Neste morgen sjekka vi ut, men lot bagasjen stå på hotellet så vi kunne ha litt sightseeing før vi skulle dra tilbake om ettermiddagen. Turen gikk til Topkapi-palasset, der sultanene bodde. Flotte bygninger, mer asiatisk preg enn mye av det andre vi hadde sett. Vi var inne og så på haremet, museet og skattkammeret, og spiste lunsj der. Mannen ville gjerne på det arkeologiske museet også, og se på bl.a. rester av Babylons porter.

Etter det hadde vi noen timer å slå i hjel, så det ble litt siste vandring i gatene, shopping og vi tok hver vår dömer på et fastfood-sted og dro tilbake til hotellet der en maxi-taxi hentet oss og et par andre gjester for å dra til flyplassen. Hjemturen gikk greit, men jeg frøs veldig hele den dagen egentlig. Været i Istanbul ble ganske kaldt og surt de siste dagene, og det var utrolig kaldt å komme ut av flyet på Rygge!

I dag har vi henta ungene oppe hos mamma og pappa. Det var så godt å se dem igjen! Brage klemte og klemte meg :hjerte:

Vi hadde med noen gaver til dem og foreldrene mine, som falt i smak, og vi siste fram litt video fra turen og ble servert kaffe og vafler. Så bar det hjem igjen med masse bagasje, jeg fikk pakka ut og vaska 2 maskiner med klær, og nå har ungene hatt påskeegg-leting og sitter og koser seg med godis og kjeks nå. Etterpå skal mannen og jeg ha god middag med lam og rødvin!

Fortsatt god påske til dere alle! :klem:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monja: :kose:

Uæææh, snart er påskeferien over. Dagene har flydd fort, både i Istanbul og her hjemme! I går var vi på tur alle 4, og akte og gikk på ski. Kjempegøy, fint med litt skikkelig påskevær, selv om jeg egentlig var veldig innstilt på våren nå. Traff familie på kvelden, spiste deilige kaker og koste oss! I dag driver jeg med litt husarbeid og kortlaging før jeg og ungene skal avgårde på venninnebesøk i ettermiddag. Og vips så var ferien over!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom å snoker litt ;) Hørtes ut som som en fantastisk flott tur :-D Sitter selv å kikker på diverse reisemål. Har så lyst til å ta en tur nå på vårparten, men er så mye å velge mellom. Hvordan var prisene generellt der nede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! :) Høres ut som om dere har hatt en fin tur! Godt å komme seg litt vekk å :smilbla:

Mensen er noe herk! Når jeg har mensen føler jeg meg møkkete og forferdelig! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LB: :klem: Prisnivået var omtrent som i Hellas, ganske billig i forhold til Europa i hvert fall. Gøy å reise altså!

Suri: Takk for hilsen!

I dag er det skikkelig møkkavær. Vi har vært en tur på biblioteket og lånt med oss lydbøker hjem. Nå hører vi på Ole Aleksander Filibom-bom-bom! Kjempekoselig å høre Anne-Cath. Vestly lese, bringer tilbake gode barndomsminner!

Jeg har hodepine i dag, og mensen plager meg veldig denne gangen. Har litt lyst til å bare gå i hi for en stund :fnise:

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra for monja som har fått gutten sin! :hoppe:

Det har vært en lang og slitsom uke på jobb. Men i morgen har jeg fri, og skal på Spa! Gleder meg sånn! :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det er deilig med spa! Det tror jeg jammen jeg også skal ta meg tid til snart :-D

Kos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk LB, det gjorde jeg! Spa-opphold var himmelsk for en sliten kropp! Resten av helga tilbrakte vi hos svigers, og fikk bl.a. besøkt onkelen til mannen som har blitt veldig syk. Trist, men godt å få sett ham!

Tilbake til hverdagen nå, og dagen har bestått av jobbing og atter jobbing, kos og lek med barna og yoga-trening nå på kvelden... er trøtt som en strømpe nå :Gjesp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...