Gå til innhold

LT og gullungene

Fibonacci

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei iingvild, miiip og monja!

I dag har jeg vært på besøk hos venninna mi og hilst på tvillingene hennes! De var så nydelig, og små! Det var kjempekoselig, jeg kosa og holdt og stelte og mata de to knøttene og min egen store kjempebaby :ler:

Var der ganske lenge egentlig, vi spiste god lunsj og skravla masse mellom stell og babykos :hjerte:

Drøyde hjemreisen til etter rushen, for mannen hadde mulighet til å hente i barnehagen. Kom hjem til Jul i Svingen, det er så koselig synes jeg! Og så spiste jeg litt wok-mat, leste for og lekte med Brage til han skulle legge seg og så var det Ylva sin tur. Hun fikk pupp, grøt, flaske, kveldsstell og skift til pysj og så pupp igjen. Ser ut til at det er oppskriften på legging til mer normal tid!

I morgen har jeg planer om å få handla enda flere julegaver (mest venninnegaver) og så skal jeg koke karameller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungene dine er så nydelige at ååååå!!! Måtte vise dem til sambo og han var enig!

Men han stussa litt da han spurte hvem det var sine,og jeg sa "Det er LT sine!" :ler: Han skjønner ikke at vi ikke bare kan ha våre vanlige navn her inne!

Ellers så fikk jeg bare sinnsykt lyst på karameller nå da.....DET er mange år siden jeg har lagd....Så hvis du vil dele oppskriften tar jeg gjerne imot... :sjenert:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skytte: :klem: Ja, kunne sikkert brukt mitt eget navn men jeg er liksom LT da vet du! ;)

Ja, oppskriften skal jeg legge ut så fort jeg finner den! Må visst lete litt her hjemme! :ler:

Men det er veldig enkelt såvidt jeg husker :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nå fått oppskriften på nytt fra svigermor, hun lager verdens beste karameller!

Ingredienser:

2 dl sukker

2,5 dl fløte

2 dl sirup

2-4 ss smør

Hell sukker, fløte, sirup i en stor kjele. Rør sammen, la koke jevnt (ikke for sterk varme) i 30-40 minutter.

Ta vannprøve, når en dråpe av karamellmassen kan formes til ei lita kule i vannet er det ferdig. Ha oppi litt og litt smør og sjekke konsistensen underveis. Når de er passelig myke helles massen over i en form med oljet bakepapir i bunnen. Avkjøl.

Obs! Dette blir varmt, så vær forsiktig og hold barnefingre unna ;)

Skjær i passende biter, pakk eventuelt inn i cellofan. Fin julegave/oppmerksomhet.

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet noen andre julegodterioppskrifter også, tror ikke det blir noen slanke-jul her akkurat :ler:

Sjokoladefudge

Morsomme å lage og gode er de også! Godt med litt ekstra marshmallows til å spise.

Ca. 45 stk.

1 1/2 dl melk

350 g melis

100 g sukker

150 g smør

100 g mørk kokesjokolade, grovhakket

1/2 dl honning

150 g marshmallows, oppdelte

100 g valnøtter, hakket

Varm melken forsiktig sammen med sukker og melis i en kjele. Rør med treskje til sukkeret har smeltet. Tilsett smør, sjokolade og honning under omrøring. Kok opp under lokk og la det koke 2 minutter. Løft av lokket og kok til massen er passe fast, men likevel myk, ca. 12 minutter. Sett kjelen i kaldt vannbad. Visp til massen er kremaktig og har lysnet litt. Tilsett marshmallows og valnøtter. Hell massen i en firkantet form, 20 x 20 cm, dekket med bakepapir. Avkjøl litt, marker med en spiss oljet kniv firkanter i massen. Sett den kjølig og skjær den i biter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladedrømmer

Bare herlig konfekt! Raske og enkle å lage. Sett gjerne ditt særpreg på rutene ved å varier den tørkede frukten, coctailbær, rosiner, fiken eller aprikoser.

125 g smør

120 g sukker

2 ss lys sirup

2 plater lys sjokolade

1/2 pk. (250 g) delfiafett

250 g havrekjeks, knust corn flaces eller all bran flaces hakkede nøtter eller mandler

tørket frukt, hakket

Smelt smør, sukker, sirup, sjokolade og delfiafett i en kjele ved svak varme. Knus kjeks og flaces og blad alt sammen. Bre massen på bakepapir (ca. 1/2 cm tykk) og sett det kaldt til det stivner. Skjær i biter etter ønsket størrelse når det er stivnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peppermynte snacks

300 g melis

1 eggehvite

20 dråper peppermynteolje

100 g sjokolade

Smelt sjokolade og rør inn melis og peppermyntedråper. Skjær inn den stivpiskede eggehviten. La stivne på ett brett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøffelkuler

100 g fløte

250 g sjokolade

smak ca. 50 g - eksempel: cognac, rom, appelsinlikør, honning, etc.

Her kan du tilsette hva du måtte ønske av smak!

1. Fløten gis et oppkok og dras av platen.

2. Hakket sjokolade blandes i - rør til alt er smeltet.

3. Smak tilsettes.

4. Avkjøles og røres litt opp.

5. Sprøyt canachen ut i tynne stenger.

6. Når det har stivnet skjæres de i stykker på ca. 2 cm og rulles til små kuler.

7. Rulles i smeltet sjokolade - deretter over en "tett" kjøkkenrist/ gitter før sjokoladen stivner, slik at kulene får et "rufsete" utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebaksten for i år blir noe sånt som dette:

Pepperkaker (bakes sammen med Brage på fredag)

Delfiakake

Risboller

Kokosmakroner

Havremakroner

Krydderkake

Og så skal jeg lage brente mandler á la Charmina!

Nå skal vi snart ut og handle litt, til karamellene og til lasagne til middag i dag. Været er fint, men Ylva er sulten så hun får gjøre seg ferdig først :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Myztica

ÅÅÅ, her var det mye godt! :sikle: Må vel lage litt julegodter etterhvert jeg også... men får vel kanskje spise opp kakene fra dåpen først... :sjenert: Pytt pytt..får trene etter jul! (og det sier jeg vel for n'te gang :ler: )

Så herlige bilder :hjerter: Ungene dine er bare helt nyyydelige altså! :hjerter_rundt:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei snuppeluppa mi :klem:

Jammen var det mye å sikle over her inne gitt :sjarmor: LIKE IT!!!!!!

Og slankejul skal man jo ikke ha noe av, det får vente til etterpå :ler:

Her lages det julekort for harde livet........! Men det er nå jammen koselig også da. Håper du har en toppers kveld.

Diger klem fra meg til deg :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du har hatt en fin dag i dag vennen min :klem:

Her holder vi fremdeles på å regne vekk,hvor kommer alt dette vannet fra :overrasket: .

Klem til deg og gullungene fra Charmisen :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LinKri, Cr@sh og Charmina: :klem:

Har ikke det store overskuddet for tida, så dere får unnskylde at jeg ikke er her så mye! Har så utrolig vondt i magen min, og mannen har jobbet seint noen kvelder på rad. Brage har vært vanskelig å legge, og våkna mye, og Ylva trenger visst mer og mer mat særlig om kveldene. I kveld fikk vi ikke lagt henne før nærmere 12.

Men vi har fått kost oss med noen juleforberedelser da. :nisse:

Og i morgen blir det pepperkakebaking!

Skal blir godt med helga snart og mannen hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epica: :klem: Håper du snart får holde jenta di i armene snuppa! Uansett ikke lenge igjen nå!

Pepperkakene ble gode i går! Mamma kom bort på ettermiddagen og vi smakte på kakene og drakk jule-te. Og så fikk jeg laget karameller som ble knallgode (har strevd litt med dem skjønner dere) så oppskriften fra svigermor har nå blitt modifisert!

Veldig vanskelig å holde seg unna dem fram til jul, men de er pent pakket inn og lagt på et glass høyt oppe på en hylle så da må man jobbe litt for å få tak i dem da :Hehe:

Brage har feber og er tufs i dag stakkars! 39,2 målte vi i stad, han har fått Paracet og tar seg en dupp på sofaen nå. Skjønner ikke helt hva det er, han har ikke så mange andre symtomer bortsett fra litt tett nese og hoste. Men feberen går jo gjerne fort opp og ned.

I går fikk jeg gjort rent på badene og lagt på noen juleduker. Har planer om å få tørka støv i stua og sette fram litt mere julepynt i dag. Er ikke sikker på om jeg skal ta fram alt vi har, mye av det er ikke så fint synes jeg (mye ting vi har fått og sånt) men noen nisser må vi jo ha. Og den store julekula til å henge i vinduet som jeg kjøpte på Julehuset i fjor gleder jeg meg til å få på plass!

Må pakke inn noen gaver også, svigers kommer en tur på besøk i morgen kveld og da utveksler vi de gavene som er klare så langt! Ser dem 1. juledag så de får få resten da.

Skal se om jeg kan få hengt opp noen julegardiner også. Mannen drar på julebord i ettermiddag, litt kjedelig men det er jo godt med litt tid for seg selv av og til også. Får alltids tida til å gå, enten med TV, nettsurfing, strikking eller lesing! ;)

Endret av La Traviata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...