Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #1 Del Skrevet 17. juli 2006 Hva kan jeg erstatte pasta, poteter, ris, osv med? Har lyst på litt nytt tilbehør til middag...Gjerne noe kalorifattig, utenom grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2006 #2 Del Skrevet 17. juli 2006 Coscous er godt! Evt brød? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 17. juli 2006 #3 Del Skrevet 17. juli 2006 Bønner og linser er også godt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. juli 2006 #4 Del Skrevet 17. juli 2006 Fullkornspasta er kjempegodt! Couscous er godt, men ikke spesielt sunt. Og ang. ris, kan du jo velge naturris? Byggryn kan også brukes i enkelte settinger, og linser med dressing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #5 Del Skrevet 17. juli 2006 Kikerter og hirse er kjempegodt. Krydre gjerne med litt hvitløk, pepper og buljong. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 17. juli 2006 #6 Del Skrevet 17. juli 2006 Byggryn er en god ide også, det har jeg akkurat oppdaget Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 17. juli 2006 #7 Del Skrevet 17. juli 2006 Vi hadde byggrynssalat som tilbehør til stekt kylling i går - jeg synes det var deilig sommermat, både lett og mettende. I tillegg til byggrynene (legg i vann over natten, kok i nytt saltet vann ca. 30-35 min) brukte vi grillede grønnsaker (asparges, squash, rød og gul paprika) finhakkede soltørkede tomater, sjalottløk, ramsløk (rå hvitløk går også bra), bladpersille, ristede pinjekjerner og sitron/olivenoljedressing. Byggryn er rikt på fiber og protein. Bulgur er et annet alternativ - litt som couscous, men ikke så bearbeidet, og noe sunnere, kanskje? Eller man kan rett og slett lage puré av erter e.l, enten av frosne grønne (oppskrift i kresen fiskehater-tråden ) til fisk eller kylling, eller hummus av kikerter til feks lam. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miloine Skrevet 17. juli 2006 #8 Del Skrevet 17. juli 2006 Erstatnig for poter kan være ris (dersom det passer) bønner og linser som noen her har nevnt - men å skjære opp fenikkel å steke det med kun salt og pepper er jo kjempegodt da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 18. juli 2006 #9 Del Skrevet 18. juli 2006 Eller hva med jordskokk? Kalorifattig og lav GI (inneholder inulin som ikke påvirker blodsukkeret). Er dessuten bra for fordøyelsen fordi jordskokken virker naturlig probiotisk. Jordskokker kan feks ovnsbakes med litt olivenolje og timian, eller de kan kokes og kjøres til puré med stavmikser (smaksett feks med litt sitronsaft og revet parmesan). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #10 Del Skrevet 18. juli 2006 Skreller du jordskokken før den ovnsbakes? Hvor lenge trenger den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 18. juli 2006 #11 Del Skrevet 18. juli 2006 Skreller du jordskokken før den ovnsbakes? Hvor lenge trenger den? ← Jeg pleier å lage puré eller fløtegratinerte jordskokker (sistnevnte er vel ikke et alternativ her siden trådstarter ville ha kalorifattige forslag ) - men nå skal vi se. *konsulterer Jamie Oliver* Jamie skrubber jordskokkene (jeg ville skrelt dem og lagt i sitronvann etterhvert, de blir lett brune) og baker ved 220 g i 20 min. med folie og 20-30 min uten. Ellers er det forskjell på sorter av jordskokk også - noen trenger lang tilberedningstid, og andre mye kortere. Så her må man muligens prøve seg litt fram. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 18. juli 2006 #12 Del Skrevet 18. juli 2006 Jeg pleier å lage puré eller fløtegratinerte jordskokker (sistnevnte er vel ikke et alternativ her siden trådstarter ville ha kalorifattige forslag ) - men nå skal vi se. *konsulterer Jamie Oliver* Jamie skrubber jordskokkene (jeg ville skrelt dem og lagt i sitronvann etterhvert, de blir lett brune) og baker ved 220 g i 20 min. med folie og 20-30 min uten. Ellers er det forskjell på sorter av jordskokk også - noen trenger lang tilberedningstid, og andre mye kortere. Så her må man muligens prøve seg litt fram. ← Håper trådstarter kan tilgi meg at jeg kupper tråden bare bittelittegrann. Kunne du lagt ut oppskriften på puré og fløtegratinerte jordskokker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #13 Del Skrevet 18. juli 2006 Quinoa er kjempegodt (minner litt om couscous) og inneholder mye protein. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Enigma* Skrevet 18. juli 2006 #14 Del Skrevet 18. juli 2006 Quinoa er kjempegodt (minner litt om couscous) og inneholder mye protein. ← Får du kjøpt dette i vanlige butikker eller må du til innvandrerbutikker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #15 Del Skrevet 18. juli 2006 Får du kjøpt dette i vanlige butikker eller må du til innvandrerbutikker? ← Har aldri sett det på innvandrerbutikker (desverre), så det er helsekost eller vegetarbutikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wind-up bird Skrevet 18. juli 2006 #16 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) feil.. Endret 18. juli 2006 av wind-up bird Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest piaf Skrevet 18. juli 2006 #17 Del Skrevet 18. juli 2006 Håper trådstarter kan tilgi meg at jeg kupper tråden bare bittelittegrann. Kunne du lagt ut oppskriften på puré og fløtegratinerte jordskokker? ← De fløtegratinerte er en oppskrift fra Jamie Oliver - igjen. Jeg lager den uten brødkrumme og bytter ut halvparten av fløten med melk. Puré: Kok skrelte jordskokker til de er møre. Ha i litt smør og/eller crème fraîche (jeg pleier å ta 1 ss av hver til ca. 1/2 kg jordskokker), revet parmesan, salt og pepper, og kjør til puré med stavmikser. Smak til med presset sitron. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå