Gjest Bærumsgutt Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Er det bare meg som sliter med å finne ut hva jeg skal bruke livet mitt til? Jeg nærmer meg etterhvert midten av 20-åra. Har en utdannelse bak meg, men må finne en ny retning på grunn av helsemessige årsaker. Har tittet endel rundt på diverse skole og utdanningssider, tatt yrkestester mm, men har ikke funnet en yrkesvei som fascinerer meg mer enn "tjaa..kanskje". Jepp, det frister MYE mer å jobbe... tjene penger i stedet for å være "Fattig student". Sannsynligvis kommer jeg ikke til å være noe mer gira på å studere til neste år heller, men skal jeg ha et yrke, så må jeg jo før eller siden få ut fingeren... Flere som har det som meg?
razmatazz Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 (endret) TS: Det er jo ikke sånn at man MÅ studere. Er det noen spesiell jobb du kunne tenke deg da? Som du realistisk kan håpe å få mener jeg? Hvis ikke må du jo innse realitetene og velge noe som gir deg muligheter i fremtiden. Endret 19. juli 2006 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 (endret) Vel, jeg kunne ha tenkt meg et "kreativt" yrke. Har sett på bl.a. frisør, kokk og konditor, men den store faren der er at alle er store belastningsyrker og jeg ønsker ikke å ødelegge meg selv helt før jeg fyller 30. Bærumsgutt Endret 19. juli 2006 av Arwen
Krista83 Skrevet 18. juli 2006 #4 Skrevet 18. juli 2006 Hva med teknisk tegning, eller lærer? Lærer er hvertfall inspirerende...
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #5 Skrevet 18. juli 2006 Lærer er hvertfall inspirerende... ← Been there, done that. Never again! Bærumsgutt
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #6 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Vel, jeg kunne ha tenkt meg et "kreativt" yrke. Har sett på bl.a. frisør, kokk og konditor, men den store faren der er at alle er store belastningsyrker og jeg ønsker ikke å ødelegge meg selv helt før jeg fyller 30. Bærumsgutt ← Jeg vet mange har litt romantiske forestillinger om slike tradisjonelle håndverksfag, men sannheten er nok at det er fysisk belastende, mye stress og en del rutine. Det er ofte ikke så kreativt når man har jobbet i yrket en stund. Kjenner en som avbrøt en akademisk karriere for å prøve seg i et håndverksyrke. han måtte gi opp dette pga nettopp det jeg nevnte av stress, rutine og fysisk tungt arbeid. Før du tar noe valg så vit hva du går til. Hva med å melde seg på et vikarbyrå i et år, og be om å få prøve litt forskjellig? Og er virkelig karriere det viktigste i livet? Det viktige er å trives med jobben og kollegene, men om det blir litt rutine er kanskje noe du kan håndtere? Endret 19. juli 2006 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 De fleste er avhengig av en jobb for å overleve både mentalt ved å få brukt seg selv og evnene sine, og fysisk ved at de trenger penger for å overleve. Jeg er ikke interessert i å leve resten av livet på uføretrygd - som var det jeg ble forespeilet da jeg var 22 år. Jeg tok den utdannelsen jeg ville ha og nå kan jeg ikke bruke den. Er det da så rart at jeg ser i en annen retning? Rutiner er noe man må regne i alle jobber i større eller mindre grad, men det er ikke dermed sagt at man skal være fornøyd med å stå ved et samlebånd 8 timer daglig dersom man egentlig ønsker å ta en annen vei i livet. Jada, det er riktig at mange håndverksyrker kan være rutinepregede og fysisk belastende(som jeg også skrev over), men jeg har vært innom "akademiker verdenen" og det er ikke bare gull og grønne skoger det heller.
Gjest Gjest Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 (endret) Til Bærumsgutt: Jeg kan ikke gi deg noe konkret råd, men prøv å finne ut hva som er viktig og hva som er mindre viktig for deg. Hvis du er veldig usikker, ville jeg kanskje anbefale deg å ta en generell utdanning som økonomi eller ingeniørstudier, det gir deg et stort utvalg i jobber senere, både innenfor kreative bransjer og innenfor mer konservative bransjer, og litt makrame eller annet kan du ta siden. Endret 19. juli 2006 av Arwen
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Jada, det er riktig at mange håndverksyrker kan være rutinepregede og fysisk belastende(som jeg også skrev over), men jeg har vært innom "akademiker verdenen" og det er ikke bare gull og grønne skoger det heller. ← Det er altså bare viktig at du er klar over hva du går til hvis du velger å jobbe som konditor el. Det finnes jo mange som trives innen disse yrkene. Jeg har også gått på universitet, og trivdes ikke med det. Følte det ble altfor teoretisk. Hvis det er ditt problem, så finnes det jo utdannelser hvor du lærer noe som har mer virkeligheten å gjøre: sykepleier/omsorgsyrker generelt, laborant, farmasøyt og til dels regnskapsmedarbeider.
Amanlis Skrevet 19. juli 2006 #11 Skrevet 19. juli 2006 På denne linken kan du ta en test som kan gi deg en pekepinn om hvilken vei du kan gå: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=16290 Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2006 #13 Skrevet 23. juli 2006 Skjønner godt hva du mener TS. Sitter med akkurat samme problemet selv. Tok en utdannelse som jeg hadde hatt lyst på siden ungdomsskolen og nå som jeg ikke kan jobbe i det yrket, aner jeg ikke hva jeg skal bruke livet til. Jeg har også tatt diverse yrkestester, men svarer tja, kanskje osv. på så mange av spørsmålene at resultatområdet blir for vidt slik at de ikke kan komme med noen anbefalinger til yrker. Det ska'kke værra enkelt du!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå