Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #1 Skrevet 17. juli 2006 Skal ha fast barnevakt fra august, og søker etter en som er voksen (dvs. 19 år +). Jeg vil verken underprise eller overprise, og er derfor ute etter synspunkter. Vet det har vært opp før,men ble ikke klokere av de innleggene. Det blir for dyrt for meg å følge de takstene som barnepasser'n bruker dessverre. I utgangspunktet så trenger jeg barnevakt ca 5 timer på kveldstid en ukedag i uka. Hadde da tenkt at 300-350 kanskje var grei betaling for de timene. Det er snakk om å lage mat til barna, hjelpe til med lekser for den eldste (2. klasse) og legge dem. Det er to barn, egentlig lite jobb med dem Et par tre ganger vil jeg også være avhengig av at de blir hentet. Det blir fast ukedag for den som får jobben, så det er ikke noe som skjer sporadisk. Men det vil dukke opp enkelte dager ekstra. Synspunkter?
La Luna Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 For fem timer fikk jeg 400 kroner den gangen jeg var "profesjonell" barnevaktsitter hehe, altså gjennom et barnevaktfirma.
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 350 kroner for 5 timer er 70 kroner timen, som er mindre enn minstelønna i timen i norge. Tror det kan bli litt vanskelig å få til. Evt om du kan sette opp til 90/100 kroner timen tror jeg det blir mye lettere å finne noen!
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 tjah, jeg fikk 90 kroner timen av å være in en stall og sleppe ut og fore hester.... Hadde det vært snakk om enunder 18 så kunne jeg godt forstå 70 kroner timen, men ikke når det er over 18 det gjelder...
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 350 kroner for 5 timer er 70 kroner timen, som er mindre enn minstelønna i timen i norge. Tror det kan bli litt vanskelig å få til. Evt om du kan sette opp til 90/100 kroner timen tror jeg det blir mye lettere å finne noen! ← Vi har da ingen minstelønn i Norge, hvor har du det fra? Hvis du tenker på tarifflønn er ikke dette noe alle har krav på, men kun hvis både arbeidstager og arbeidsgiver er organisert og vundet av tariffen. Her er det jo snakk om TS skal gjøre dette svart (som er ulovlig) eller hvitt (som er eneste lovlige). Hvis det skal være hvitt må hun enten betale arbeidsgiveravgift eller barnepasseren må opprette et enkeltmannsforetak og skrive ut fakturaer med moms. Når man betaler barnevakt gjennom barnepasseren betaler man jo også moms og forsikring. I tillegg tar firmaet en andel. Så de som jobber gjennom slike byråer får jo ikke så høy lønn som man betaler til firmaet.
Gjest ts Skrevet 17. juli 2006 #7 Skrevet 17. juli 2006 Her er det jo snakk om TS skal gjøre dette svart (som er ulovlig) eller hvitt (som er eneste lovlige). Hvis det skal være hvitt må hun enten betale arbeidsgiveravgift eller barnepasseren må opprette et enkeltmannsforetak og skrive ut fakturaer med moms. Når man betaler barnevakt gjennom barnepasseren betaler man jo også moms og forsikring. I tillegg tar firmaet en andel. Så de som jobber gjennom slike byråer får jo ikke så høy lønn som man betaler til firmaet. ← Det er ikke arbeidsgiveravgift på barnepass i hjemmet. Det er også veldig forenkla regler når det gjelder papirarbeidet. Og ja jeg har tenkt å ta det hvitt, en ung student har gjerne frikort og dermed ikke skatt. Et par nyttige linker fra skatteetaten Annet arbeid i hjemmet Barnepass
razmatazz Skrevet 17. juli 2006 #9 Skrevet 17. juli 2006 Når du ønsker en som er 19+ år må du også regne med at lønnen bør være litt høyere enn 70 kr timen. En som er såpass gammel vil sannsynligvis være i ferd med å etablere seg, og vil nok ikke ta en slik "ekstrajobb" med mindre det bidrar tilstrekkelig til livets opphold. Hvis du ønsker å betale såpass lite ville jeg heller vurdert en som fremdeles går på skolen (videregående). Jeg hadde selv en tilsvarende jobb da jeg var 17, og jeg var mer enn kapabel nok til å ta ansvar for barna.
Gjest ts Skrevet 17. juli 2006 #10 Skrevet 17. juli 2006 Jeg har nå snakket med et par jeg kjenner som passer barn, de er begge i 20-årene og de får 60 kroner timen. Det er ikke snakk om å etablere seg på en slik stilling da. Det er snakk om 5 timer i uka, ikke noe fast heltidsstilling.
Leanne Skrevet 17. juli 2006 #11 Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes det høres helt greit ut jeg... Når man velger å jobbe som barnevakt er man jo klar over at dette ikke er en jobb man blir rik av.. Men det er en hyggelig jobb som kan gi mange gode erfaringer sammen med barn som er fine å ha senere i livet. Dessuten er det jo veldig koselig å passe barn. Dessuten er det jo ikke snakk om en heltids jobb, bare 5 timer i uka.. Da får man jo 1400 kr ekstra i måneden, og det er jo greit å ta med seg.. spesielt hvis man er student..
La Luna Skrevet 17. juli 2006 #12 Skrevet 17. juli 2006 Når man betaler barnevakt gjennom barnepasseren betaler man jo også moms og forsikring. I tillegg tar firmaet en andel. Så de som jobber gjennom slike byråer får jo ikke så høy lønn som man betaler til firmaet. ← Da jeg jobba gjennom barnepasseren fikk jeg som tidligere nevnt 400 kroner for fem timers arbeid. Utenom dette kom avgift til barnepasserfirmaet. Betalingen gikk direkte fra kunden til meg og ikke gjennom firmaet.
Gjest Gus Skrevet 17. juli 2006 #13 Skrevet 17. juli 2006 Og ja jeg har tenkt å ta det hvitt, en ung student har gjerne frikort og dermed ikke skatt. ← Det er ingen selvfølge at en student har frikort, vel? Jeg synes 70 kr timen er grei lønn dersom det er skattefritt, men dersom man skal skatte av det, blir det en dårlig timelønn...
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #14 Skrevet 17. juli 2006 ca 1000 for fem timer er en grei pris. Ikke at jeg er så glad i barn, men jeg ville hvertfall ikke sittet barnevakt i fem timer for under 700 hvertfall.
Gjest lilletroll Skrevet 17. juli 2006 #15 Skrevet 17. juli 2006 ca 1000 for fem timer er en grei pris. Ikke at jeg er så glad i barn, men jeg ville hvertfall ikke sittet barnevakt i fem timer for under 700 hvertfall. ← 200 kr timen???? Hvilken planet lever du på da? Det er jo en HELT urealistisk forventning! Bra du ikke liker barn da, for med det lønnskravet der er det ingen som ville ansatt deg. Jeg har selv begynt å tenke tanken på å få nabojenta til å være barnevakt i ny og ne, og etter å ha lest ALLE innleggene vedrørende priser tilbake til 2003 (ja, jeg sitter på nattevakt med god tid ) har jeg kommet til at 2-300 for en kveld + snacks og filmer er en riktig og gjengs pris for ei jente på 14-16 år. Så jeg synes at du har lagt deg på en helt fair pris trådstarter!
Blomsterjord Skrevet 17. juli 2006 #16 Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes det hørtes ut som en helt grei betaling! De fleste som sitter barnevakt gjør det jo også fordi det er hyggelig.
Gjest ts Skrevet 18. juli 2006 #17 Skrevet 18. juli 2006 Takk for svar alle sammen. Har bestemt meg for å prøve meg på denne prisen. Om h*n evt. ikke godtar denne betalingen, så finnes det jo andre også
Gjest ts Skrevet 18. juli 2006 #18 Skrevet 18. juli 2006 Det er ingen selvfølge at en student har frikort, vel? Jeg synes 70 kr timen er grei lønn dersom det er skattefritt, men dersom man skal skatte av det, blir det en dårlig timelønn... ← Nei det er ikke gitt, derfor jeg skrev gjerne også. Men en som jobber mye ellers er nok heller ikke så interessert i en barnevaktjobb.
abelille Skrevet 18. juli 2006 #19 Skrevet 18. juli 2006 Mens jeg gikk på videregående (og ungdomsskolen også forresten) var jeg avisbud. Tiden jeg brukte var nok kanskje omtrent det samme som vi snakker om her, og lønnen var nok også omtrent den samme eller litt mindre. Jeg hadde senere en sekretærjobb hvor jeg fikk 70kr/time. Det er riktignok noen år siden, så satsene har vel økt litt. Men det var ikke hvor mye jeg tjente pr time som var det viktigste. Jeg ville bare ha en måte å øke lommepengene på, og da var jeg villig til å jobbe litt for dem. Jeg tror nok at elever på videregående eller studenter fra samme by er villige til å ha en slik jobb for å spe på inntektene litt. En sommer satt jeg også barnevakt en del dager. En full dag (inkludert at mora skulle reise til og fra jobb, altså ca 8,5 timer) mener jeg at jeg fikk 250 kr. Det var ikke allverdens, men jeg aksepterte det da for å få litt ekstra lommepenger. (Skulle ønske jeg visste om kvinneguiden da, da hadde jeg fått bekreftet at jeg ble litt underbetalt da jeg fikk 100 kroner for en "vakt" fra 19-01)
Festus Skrevet 18. juli 2006 #20 Skrevet 18. juli 2006 De få gangene jeg har hatt barnevakt (en av "nabo"jentene) en "hel" kveld, dvs fra ca 1930 - utover.. (ofte at de sover over, da de skal slippe å bli henta av foreldre kl. 3 om natta..de som bor et par km unna) ca 6 timer... (15-16åringer) har de fått ca 50kr/t (= ca 300kr), + mat, snacks, brus mv. Dattera mi er 11, og trenger egentlig bare selskap, ikke barnevakt i den forstand. Det virker som om de som er barnevakt hos meg, trives sammen med min datter, og de spiller eye-toy, singstar, buzz mv sammen - rett og slett fordi de på en måte er "venninner" selv om de til vanlig ikke henger sammen (bor på et lite sted hvor "alle kjenner alle"). Har ikke hørt noen reaksjoner på at betalinga er for lav, men det er mulig at det er forskjeller på by og land her også.. Dersom jeg hadde hatt en unge på 4-5 år i hus, ville nok prisen ha steget, da disse trenger mer tilsyn og pass enn ei rolig ei på 11. Synes derfor prisen din er grei jeg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå