Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å sterilisere meg. Har de barna jeg skal ha + et bonusbarn. Det jeg lurer på er hvor mye koster det (privat) og om man har mens på vanlig måte etterpå ?

i samme slengen lurer jeg på om det går ann å fjerne hele livmora i samme operasjon ?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Jeg er sterilisert og rakk det akkurat før det kostet noe.

Mener å ha hørt at for kvinner så er det rundt 6.000 kr.

Du har mens som vanlig. Alt er egentlig som vanlig bare det at du ikke kan bli gravid.

Skal du fjerne hele livmora så er det et mye større inngrep. Tror neppe du får lov uten at det er en medisinsk årsak.

Hvorfor vil du forresten det?

Skrevet

Det er mye lettere å sterilisere menn enn kvinner, så hvis det er et alternativ ville jeg vurdert det.

Skrevet
Jeg er sterilisert og rakk det akkurat før det kostet noe.

Mener å ha hørt at for kvinner så er det rundt 6.000 kr.

Du har mens som vanlig. Alt er egentlig som vanlig bare det at du ikke kan bli gravid.

Skal du fjerne hele livmora så er det et mye større inngrep. Tror neppe du får lov uten at det er en medisinsk årsak.

Hvorfor vil du forresten det?

Tenkte bare at da slipper man mensen . Men det er kanskje feil ?

Gjest Gjest
Skrevet

har hørt at de kan brenne bort deler av livmora hos dem som har unormalt store blødninger, dette kan kanskje være måten å gjøre det på for å få mindre mens. Men dette er sikkert ikke noe som ikke blir støttet av det offentlige uten at man har ekstremt store blødninger.

desverre koster det mye å bli sterilisert. Det er imidlertid gratis hvis man gjør det etter en abort eller et keisersnitt. Ja, forstå de som kan :forvirret:

Skrevet

Du mister mensen, men det er et veldig stort skritt å ta. Vet heller ikke om du får lov til å få livmoren fjernet uten at det er noe i veien med den. Søk på hysterektomi på google, da kommer det opp en rekke relevante artikler.

Gjest Neffi
Skrevet

Fjerner du livmora kommer du i overgangsalderen :)

Gjest Gjest
Skrevet

Privat aner jeg ikke, men offentlig var 6.000 for kvinne, og 1.200 for mann for noen år siden.

Kan jeg spørre hvorfor du ønsker å gå på det private markedet? Det er ned i to ukers venting i det offentlig (se sykehusvalg.no), og du har rett på å bli sterilisert etter eget ønske etter fyllte 25 år. (Kapittel 2, Paragraf 2 i steriliseringsloven http://www.lovdata.no/all/tl-19770603-057-002.html#2 ).

Lykke til :)

Skrevet

hvis ikke det er lenger ventetid så er det ikke noe i veien med det offentlige

Gjest gjest1
Skrevet
Fjerner du livmora kommer du i overgangsalderen  :)

Nei, da må eggstokkene også fjernes.

Gjest Neffi
Skrevet
Nei, da må eggstokkene også fjernes.

Sånn var det! :)

Skrevet

Det stemmer, men man kan i noen tilfeller få overgangsaldersymptomer.

Gjest Gjest
Skrevet

Da vil jeg anbefale deg at du bestiller time hos fastlegen, og ber om å bli satt opp på venteliste til sterilisering. Kan du reise, så ser du på sykehusvalg.no og finner det sykehuset med kortest ventetid. Mener det har vært noe snakk om at det i enkelte tilfeller er anbefalt en time eller to hos psykolog først, men bortsett fra det så skal dette gå fort og greit så sant du er over 25.

Men en ting til, som du sikkert har hørt mange ganger før: Dette kan i utgangspunktet ikke gjøres om, tenk gjennom alle eventualiteter før du blir operert. Hva om du kommer i et nytt forhold, hva om det skjer noe med et av barna du har (sikter ikke her nødvendigvis til død, men at det blir et behov for “donorbarn”) osv.

Jeg håper du finner ut av det, og at du tar det rette valget for deg, jeg tenker ennå på hva som er best for meg, og jeg ombestemmer meg hver eneste dag…

Skrevet

Jeg har bestemt meg , har de barna jeg skal. og skulle noe skje med dem , så kan ingen nye barn erstatte de uannsett.

Så jeg er bestemt. må bare finne ut om hva det koster og hvor lenge jeg er redusert i tiden etterpå . noen som vet ?

Gjest Gjest
Skrevet

Skrev det slik pga at i startinnlegget skrev du “Jeg vurderer å sterilisere meg” ;) (Og jeg vet at et barn aldri kan erstatte et annet, men jeg personlig fikk med en tankevekker av Mehemetsaken)

Men pris er ca 6.000, og “bli bra tid” er mellom 3 og 14 dager.

Fant en artikkel her: http://www.lommelegen.no/art/art2077.asp som gir et greit sammendrag av det meste.

Gjest Kveldsgjest
Skrevet

Jeg ble sterilisert for 11 år siden. Ble operert på morgenen og reiste hjem på ettermiddagen. Var øm i det bittelille snittet i navlen det første døgnet(usynelig), men verst var smertene foran på skuldra(pga lufta de blåser opp magen med). Etter et døgn var jeg i ganske fin form. Andre jeg har snakket med opplevde veldig lite ubehag etterpå, så ingen kan si sikkert hvordan du vil oppleve det..........

Jeg har aldri angret på steriliseringa. Godt å slippe å bekymre seg og slippe prevensjonsplager. :)

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har bestemt meg , har de barna jeg skal. og skulle noe skje med dem , så kan ingen nye barn erstatte de uannsett.

Jeg tror ikke du forstod hva Gjest mente. Hvis et av barna dine blir syke og trenger ryggmarg evt andre ting, kan det våre aktuelt å føde et donorbarn. Nei, jeg sier ikke at man skal føde et barn bare for å redde livet til et annet, men det er greit å ha muligheten, i alle fall å ikke ha valgt den bort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...