Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

er det noen her som har studert i danmark? hva studerte dere og hvordan var det å bo og leve i danmark?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Henger meg på denne, jeg har søkt meg til Køben og drar (*krysse fingre*) etter jul.

Tips?

Skrevet

Jeg kjenner en som studerer til arkitekt i Århus. Det er endel nordmenn der, og ikke minst er Århus en flott by med mange studenter. Ville gjerne studert i Danmark hvis alt lå til rette for det. :Nikke:

Gjest Gjest
Skrevet
Henger meg på denne, jeg har søkt meg til Køben og drar (*krysse fingre*) etter jul.

Tips?

hva skal du studere?

Skrevet

Jeg har en venninne som tar master i Køben, etter å ha tatt bachelor i Norge. Hun er den definitivt yngste på studiet (hun er 25), jeg vet ikke om dette er spesielt for fagene hun studerer (E-business), eller om det er vanlig at masterstudentene er eldre i Danmark.

Hun stortrives i alle fall, og var lenge i tvil om hun skulle hjem i det hele tatt. Leiemarkedet er ikke verre enn i Oslo, studentmiljøet er fantastisk, og både mat og drikke er jo kanonbillig. Hun klarer seg på studielån fra Norge, og jobber ikke ved siden av.

Skrevet

Jeg har gått på skole i danmark. ELler folkehøyskole ;) Men det er helt fantastisk. Danmark er et herlig landå bo og leve i,utrolig hyggelige mennesker! Hvis du flytter til de litt større studentbyene, Århus, Randers, Køben osv, vil du treffe mange nordmenn også. Hvertfall i Århus!

Jeg bestemte meg etter jeg kom hjem at når jeg blir stor skal jeg flytte noen år til danmark.

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg “studerte” et halvt år i Odense, en by i Danmark. Odense er Danmark tredje største by (København, Århus og Odense). Jeg var praksis gjennom mine studier på en barneskole litt uten for Odense sentrum.

Mitt opphold var ikke vellykket, men det skyldes ikke Danmark som et studie sted. Jeg tror det er yppelig å studere i Danmark! Det er veldig mange nordmenn som studerer i forskjellige byer der nede, i Odense er det veldig mange nordmenn og svensker. Hvis du tar en titt på Ansa kan du få et lite overblikk over noen av de som studerer der.

Jeg vurderer selv å studere i København senere, jeg vil heller velge København enn en mindre by som Odense, der jeg bodde. Odense er en hyggelig by, men for min del blir den for liten.

Det er viktig å huske at selv om Danmark ikke er langt unna er det allikevel mye å sette seg inn i, og mye som er annerledes enn her hjemme.

Jeg hadde problemer med å få meg en bankkonto fordi jeg ikke har et CPR nummer. Dette er det danske personnummeret, det har et siffer mer enn det norske. Det lønner seg å søke om et CPR nummer før man reiser, så man har dette klart og kan åpne en bankkonto så tidlig som mulig.

Et slikt CPR nummer gir deg også et sysiktingskort. Etter hva jeg har forstått er dette et kort der det står informasjon om deg og hvilken lege du bruker, dette er jeg veldig usikker på, så forhør deg om dette.

Jeg vet ikke hvordan det er i København, men der jeg bodde og andre byer får du ikke betalt i butikken med kort, så sant du ikke har et DAN kort. Det hjelper lite om man har VISA eller Master, da kan man kun ta ut penger i minibanker. Det er mulig dette er noe annerledes i København fordi det er flere turister der. Nettopp på grunn av dette DAN kortet lønner det seg å få en bankkonto fort, så man kan få et slikt kort. Den banken jeg brukte (fikk en konto til slutt!), hadde som regel at man ikke fikk et slik DAN kort før etter tre måneder. Jeg vet ikke hvordan regler det er hos de andre bankene, men det bør du kanskje forhøre deg om. Jeg fikk kun et hevekort (kun minibank kort).

En annen ting du bør finne ut før du reiser er hvor du skal bo og hvordan det ser ut der du skal bo, ikke la deg plassere på et “kollegie” uten å vite noe om det på forhånd! Jeg lot min veileder ved skolen velge kolegie for meg, for jeg trodde hun viste hvor det var best å bo. Jeg havnet langt unna sentrum på et skittent og ekkelt sted. Det endte med at jeg måtte finne meg en bolig på egen hånd og betale dobbelt opp med husleie i en periode.

Så finn fram kartet og finn ut så mye om det stedet du skal bo på, hvis du har mulighet så reis ned på forhånd og se boligen selv! Det har faktisk en del å si hvor og hvordan du bor, bor du på et ulekkert sted er mulighetene for å mistrives større enn hvis du har et hyggelig sted.

Jeg har lært at planlegging betyr alt, planlegging og forarbeid! Ikke dra ned to dager før studiestart, reis en god stud i forveien så du får innredet din bolig og gjort deg kjent med området. Det er ikke noe hyggelig å begynne stresset og fortvilet på en ny skole.

En annen ting er kulturen. Danmark er ikke langt unna, men det er allikevel forskjeller i kulturen. Som eksempel kan jeg nevne deres liberale drikk kultur, det kan virke veldig gøy og artig, men etter en stund ser du at det faktisk er mange mennesker som sliter med alkohol problemer og andre problemer som drikking fører med seg. Du kommer nok til å se forskjellene etter hvert.

Jeg kunne ha skrevet flere sider om dette, men gir meg her. Håper du får noe nytte ut av hva jeg har skrevet! Lykke til!

Skrevet

CPR-nr er ett mindre tall...altså bare 4 , 10 til sammen i person nr der norge har 11. Dette er ikke vanskelig å få. Er bare å gå til folkeregisteret der man skal bo eventuelt. Og da er det ikke noe problem å få seg et dan-kort. Man får tatt ut penger fra VISA kort i vanlige minibanker. Og noen butikker tar jo visa. Jeg har bodd i Herning. Var flott å være der egentlig. Og jeg savner det veldig. Og der de tar opp studenter fra utlandet er det store sjanser for at det er andre nordmenn og.

Masse lykke til

Gjest Huldali
Skrevet

Jeg opplevde det som veldig vanskelig å få et CPR nummer. Noe fordi jeg ikke fikk informasjon om dette før jeg var i Danmark og fordi jeg fikk beskjed om at jeg måtte bytte min folkeregistrerte adresse til danmark, noe jeg valgte å ikke gjøre fordi det bare var for et halvt år. I tilegg fikk jeg forskjellig informasjon fra danmark og norge.

Jo, det er bare å ta ut penger, det gjorde jeg hele tiden, men det var veldig dyrt fnt jeg ut, så jeg fikk master, da gikk det bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...