Gå til innhold

Varme opp gammelt hus..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis du ikke har råd til å etterisolere og bytte vinduer osv, kan det hjelpe mye med nye tetningslister på vinduer og dører.

Hvis huset ditt er etterisolert, er det ikke sikkert det er så effektivt, særlig hvis isoleringen er av typen som er blåst inn etterpå. Det blir ofte tomme lommer (har sett dette selv på vårt tidligere hus fra 1920-tallet), + at det ofte ikke er rom for mye isolering. I huset vårt var det brukt ganske tykke bjelker i reisverket, så det ble liten plass til isoleringsmaterialet. Jeg ville heller ha tenkt på å bytte panel og etterisolere samtidig.

En luft-luftpumpe kan være en god investering (tenkte på dette selv, men solgte huset i stedet :ler: ), men den fordrer en forholdsvis åpen løsning. Du bør få en til rundt 15 000,- Det er mye rart på markedet, så sjekk Dine Penger, de har gjort flere tester.

Har du en gammel peis/ovn, kan det virkelig lønne seg å bytte ut denne. Enkelte kommuner sponser deler av beløpet hvis du bytter en vedovn fra før et visst årstall (som jeg selvsagt ikke husker... :sjenert::ler: ), sjekk med kommunen din.

Sist, men ikke minst, jeg føler så med deg! Man blir så utrolig lei av å fyre og fyre, og allikevel måtte fly rundt i tøfler og ullgenser :sur:

Men neste vinter skal jeg tilbringe i en varm og koselig leilighet :sjarmor:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi installerte Toshiba varmepumpe, luft til luft.

Denne kom ut best i test blant de som var i dennes gruppe. (størrelse, ytelse osv.)

denne kostet 17 000 ferdig montert.

Vi har et gammelt hus fra 1913, og vi er kjempefornøyde med dette.

Byttet også dør da det trakk mye fra denne

Gjest gjesta
Skrevet

tuuuuuuuusen takk for svar!

blir godt å slippe skjerf innendørs!! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Håper dere får gjort noe som nytter! Jeg leste akkurat i avisen at strømprisen fortsetter oppover, og at en husstand med forbruk 20.000 kWh i året kommer til å få en økning på strømregningen på 4300 kr/år.

:sur:

Gjest Dallandra
Skrevet

Hvis det ikke er isolert på loftet/kvisten vil det lønne seg VELDIG å få gjort det. Vi bor i et gammelt hus som vi er i ferd med å restaurere. Den dagen det var dugnad på isolering av loftet (husker ikke om de brukte 30 eller 40 cm isolasjon) reduserte vi forbruket av ved ila dagen med det halve og temperaturen steg.

Når det gjelder vinduer så går det også an å få laget varevinduer det er vinduer du fester på innsiden som kan tas av sommerstid. Det har vi skaffet til vår 2. etg, hvor vi har restaurert de 100 år gamle vinduene. Varevinduene (14 stykker)kostet det samme som vi måtte betalt for knapt to nye vinduer. Nede i 1. etg er det tolags vinduer fra 50-tallet disse skal vi også pusse opp etterhvert.

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har installert varmepumpe, og er kjempefornøyd! Det blir godt og varmt om vinteren, og om sommeren bruker vi den til å kjøle ned. (Blir som en bakerovn i stua når sola skinner!) Vi betalte rundt 13000,- med installering, men fikk god pris gjennom en bekjent.

Gjest gjesta
Skrevet
Vi har installert varmepumpe, og er kjempefornøyd! Det blir godt og varmt om vinteren, og om sommeren bruker vi den til å kjøle ned. (Blir som en bakerovn i stua når sola skinner!) Vi betalte rundt 13000,- med installering, men fikk god pris gjennom en bekjent.

Ja, tror vi går for det vi også! :-D

Har også tenk å skifte ut ytterdør og karm :)

Gjest gotthard
Skrevet

men bruker ikke en varmepumpe mye strømm?

Skrevet

Så vidt jeg husker, så gir et forbruk på 2 kw ut varme for 4 kw. Det er jo nettopp derfor de er så populære! Men ikke alle er like effektive, så jeg anbefaler fortsatt å sjekke Dine Penger :)

Gjest Gjest
Skrevet

Bruker man den bare til oppvarming sparer man inn pengene i løpet av få år, i forhold til annen oppvarming. Men om man bruker kjølefunksjonen så blir utgiftene ca. like. (Dette gjelder da modellen vi har)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...