Gå til innhold

Varme opp gammelt hus..

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Det er så kaldt om vinteren...

Hvordan er det med varmepumpe (el hva det heter,,,,), sånn man

henger utepå husveggen.. koster de rundt 40-50.000,-?

Varmluftsovn, de tar vel mye strøm?

Vi har to ovner på stua på full guffe om vinteren, pluss peis, men hjelper ikke...

er så lei av å fryse .. :tunge1:

Noen ide til hva vi kan bruke til å varme opp huset?

Endret av Epica
Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Det som er mest effektivt er kanskje å etterisolere tak og vegger, samt skifte vinduer? Jeg bor i et hus fra 1937, og her var det iskaldt om vinteren før. Uansett hvor mye vi fyrte, var det kaldt. En vinter var det så ille at jeg stengte av to av rommene i leiligheten og flytten inn i senga til ungene.

Bare det å skifte vinduene gav en stor forbedring som virkelig vistes på strømregningen.

Vi skifter nå kledning på to veggene, og isolerer i samme slangen.

Ellers byttet vi ut den gamle ovnen med en ny peisovn. Den gir adskillig mere varme enn den gamle.

Gjest gjesta
Skrevet

Men, er ikke det veldig dyrt?

Hva betalte dere?

Gjest gotthard
Skrevet

jeg isolerer og bytter panel på hele huset, ringer du rundt og samler priser vil du fort spare mange tusen.

har et lite 2 etg hus, grundflate på ca 50 og betaler da ca 15000 får isolasjon (bytter gulv bjelker så noe av isolasjon går dit og) mens panelen til et helt hus kommer på 5-10 tusen, avhengi av type og kvalitet.

jeg velger alltid 2 sorterings materialer, lik kvalitet bare lit mer kvister og slikt.

bruker den gammle panelen til lekter og musestoppere mm.

ny peis/ovn som nevnt over er en god ide, ring lit rundt ang pris på ved.

parafin bruker jeg i de kaldeste månedene, vet ikke om der er billigere enn strømmen det varmer gjevnere.

husk også på at i gammle hus var det flis mm på loftet som isolasjon, hoss meg var nesten alt blåst bort, og du vet jo at varmen går oppåver.....enormt varmetap der.

blir spenende og se til vinteren nå som hele huset er ny isolert...

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Tror absolutt det er lurt å etterisolere huset. Det er sikkert ikke billig, men det er det ikke å fyre for kråka i lengden heller.

Gjest gjesta
Skrevet

Leste om luft-luft-varmepumpe.. Mulig det er noe.

Fikk vite nå at endel av huset vårt visstnok er isolert..

Men.. Kan det også hjelpe på å bytte ut hoveddøra?

Gjest gotthard
Skrevet

noen eksempler på hvor mye du kan spare ved og ringe lit rundt.

lokal trelastforhandler skulle ha 11000 får 100kvm isolasjon 15cm, åsen handel skulle ha 8200.

nye vinduer til hele huset fikk jeg priser fra 13700 til 23100, helt like vinduer, samme merke og størelse.

utvendig panel, 2 sort, fra 11,90 til 7,62 pr løpemeter.

de som vanligvis er billigst er aasen handel og gausdahl landhandleri, dyrest er nesten fast maxbo.

Gjest gotthard
Skrevet

du merker hvor det trekker, gå med en røyk, røkelse eller annet som ryker og ta det langs vinduer, dører, gulv osv, så ser du fort hvor du får varmetapet i fra.

ny dør hjelper lite om det trekker kaldt rundt karmen på døra...

Gjest gjesta
Skrevet

Men man skifter vel ut karmen automatisk også når man skifter dør?

Vet du prisen på å skifte dør forresten?

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Hadde sjekket med fagfolk om det er behov for å skifte vinduer eller dører, var jeg deg. Kjenner du at det trekker noen steder?

Bor selv i gammelt hus, og noe trekk er det, særlig siden det er laftet og uisolert. Det er imidlertid ikke noe problem å fyre om vinteren, det holder godt på varmen.

Gjest gotthard
Skrevet

du skifter karmen, men da er det viktig at du og isolerer godt rundt karmen. og om det trekker i resten av huset ville jeg prioritert dør etter at huset var ferdig isolert.

dør får du i fra 3000 på salg.obs solgte en fin dør får 3499 her for lit siden så jeg.

Gjest gjesta
Skrevet

Kjenner det trekker fra døra ja.

Vi har tenkt å kanskje kjøpe varmepumpe..

Gjest gjesta
Skrevet
du skifter karmen, men da er det viktig at du og isolerer godt rundt karmen. og om det trekker i resten av huset ville jeg prioritert dør etter at huset var ferdig isolert.

dør får du i fra 3000 på salg.obs solgte en fin dør får 3499 her for lit siden så jeg.

Men vet du hva en tømmermann tar for å montere dør og skifte karm?

Gjest gotthard
Skrevet

gjør alt selv så det vet jeg ikke, er ikke vanskelig.

ta ned den gammle døra og se nøye hvordan det er gjort, gjør som det blei gjort med den nye.

bruk vater!!!!

regner vel med du fort må ut med noen tusen kroner ja..

Gjest gjest1
Skrevet

Siden du ikke er sikker på hvor varmetapet er , så er det sikkert en god ide å få huset "termafotografert".

jeg satt det i hermetegn siden jeg ikke er sikker på om det er det riktige ordet. :sjenert:

Det er et kamera som viser temperatur med farge.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Siden du ikke er sikker på hvor varmetapet er , så er det sikkert en god ide å få huset "termafotografert".

jeg satt det i hermetegn siden jeg ikke er sikker på om det er det riktige ordet.  :sjenert:

Det er et kamera som viser temperatur med farge.

Aha.. :) takk for tipset!

Endret av Epica
Gjest Gjest
Skrevet
Det er så kaldt om vinteren...

Hvordan er det med varmepumpe (el hva det heter,,,,), sånn man

henger utepå husveggen.. koster de rundt 40-50.000,-?

Varmluftsovn, de tar vel mye strøm?

Vi har to ovner på stua på full guffe om vinteren, pluss peis, men hjelper ikke...

er så lei av å fryse .. :tunge1:

Noen ide til hva vi kan bruke til å varme opp huset?

:ler:

Gjør du sånn ellers i livet også? Stiller spørsmål og gjeiper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...