Gjest Gjest Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Lurer litt jeg, hvordan det er med jobbtilbud etter at en kommer tilbake fra en lengre utdannelse i utlandet. Noen som har hatt problemer? Er bekymret for at det skal bli vanskelig med jobb uten det kontaktnettet som en vanligvis oppretter under utdannelsen. Erfaringer og meninger mottaes med takk!
Gjest gjest1 Skrevet 17. juli 2006 #2 Skrevet 17. juli 2006 Lurer litt jeg, hvordan det er med jobbtilbud etter at en kommer tilbake fra en lengre utdannelse i utlandet. Noen som har hatt problemer? Er bekymret for at det skal bli vanskelig med jobb uten det kontaktnettet som en vanligvis oppretter under utdannelsen. Erfaringer og meninger mottaes med takk! ← Jeg har erfart netopp dette. Tok hele utdannelsen min (6 år) i utlandet (nederland) og det var slett ikke enkelt å komme tilbake. Jeg søkte en akademisk stilling, og det tok faktisk tre år før jeg hadde fått en fot innenfor. Gikk fra et stipendtilbud i nederland pga at jeg heller ville hjem, angret meg av og til på det, ja... Heldigvis ordnet det seg til slutt, men det var etter jeg hadde brukt mye energi på å vise frem hvem jeg var og hva jeg kunne, slik at folk ble klar over at jeg fantes. I universitetsmiljøet er det jo viktig å kjenne folk, slik at man blir tipset om stillinger som kommer fri. Mitt fagområde er svært lite, nesten ikke-eksisterende i Norge, så det var kanskje ekstra vanskelig, men jeg tror absolutt ikke det skader å ta et år i Norge først, slik at man har noen å kommunisere med hjemme. Eller (dette burde nok jeg ha gjort) når man skriver på master-oppgaven i utlandet, kunne man ta kontakt med noen som driver med det samme på et universitet i Norge for å utveksle erfaringer eller passe på at man konsentrerer oppgaven sin om noe som er relevant der hjemme også (slik at det åpner litt for fremtidig arbeidsmulighet). Men jeg vil ikke skremme deg, har hørt om flere som har fått jobb ganske snart etterpå. Selv om majoriteten av mine bekjente i samme situasjon har holdt seg i utlandet og IKKE flyttet hjem etterpå.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #3 Skrevet 17. juli 2006 Jeg har selv vært i samme situasjon. Jobber i dag i norsk næringsliv, men har min samfunnsvitenskapelige utdannelse fra London (4 år) og USA (1 år). Da jeg kom hjem til Oslo hadde jeg ikke noe kontaktnettverk innen arbeidslivet...det var hardt å gå arbeidsledig, og bli kjent med de norske kodene igjen. Den første jobben jeg fikk var lavmål, og langt under min kompetanse, jeg holdt ut i litt over ett år i den. Lønnen var elendig også. Så plutselig åpnet det seg muligheter! Jeg snakket med en venn som jobbet i et stort norskt industriselskap, og det viste seg at det var ledig jobb på en av avdelingene der. Jeg "solgte" meg inn, og stortrives, både med lønnen og alt annet! Hardt arbeid lønner seg altså. Lykke til.
apple Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 Mannen min fekk jobb under 2 månader etter at han kom tilbake til Noreg. Han har bachelorgrad frå Canada, og fekk intervju på begge stillingane han søkte. Dette var medan jobbmarknaden var relativt dårleg for søkarar. Nå skal det seiast at han søkte til selskap som rekrutterer frå heile verda, så det kan kanskje vera litt vanskelegare andre stader. Skal ein inn i eit akademisk-/forskningsmiljø så blir det jo veldig annleis. Men eg trur at det viktigaste er å profilera den kunnskapen ein har når ein skal søka jobb. Klarer ein det bra, så er det ikkje så farleg kvar ein har utdanning frå. Dessutan kan det jo telja positivt med dei språkkunnskapane ein plukker opp i utlandet. Og ein står ikkje utan nettverk når ein kjem tilbake frå studier i utlandet - ein har berre eit litt anna nettverk enn dei som har studert i Noreg. Dersom ein er medlem i ANSA så får ein moglegheit til å gå på arrangement i regi av ANSA, der bedrifter kjem for å møta utanlandsstudentar, i løpet av studietida, typisk i juleferie eller sommarferie, når mange er på ferie i Noreg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå