Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #1 Skrevet 16. juli 2006 Litt nysgjerrig på hva en bioingeniør gjør. Har lest litt på diverse utdanningssider og sitter igjen med inntrykket av at en bioingeniør bruker dagen på å sjekke blodprøver.....Det må da være mer enn det?
Gjest Virvel Skrevet 16. juli 2006 #2 Skrevet 16. juli 2006 Her er en. :-D De fleste bioingeniører jobber på sykehuslaboratorier, men du finner dem også på forskningslaber, i legemiddelindustrien osv. Det stemmer at det er bioingeniørene som tar og analyserer blodprøvene, men det er mye mer enn det - et stort sykehus har laboratorier for medisinsk biokjemi, mikrobiologi, patologi, immunologi, nukleærmedisin, blodbank++, og alle disse stedene finner du bioingeniører.
Gjest gjest1 Skrevet 16. juli 2006 #3 Skrevet 16. juli 2006 Hva kan ellers inngå i en bioingeniørs arbeidsoppgaver?
Gjest Fruktfat Skrevet 17. juli 2006 #4 Skrevet 17. juli 2006 se på jobbfeber.no, det står det endel om arbeidsoppgaver, hvilke egenskaper du bør ha, osv.
Saeria Skrevet 17. juli 2006 #5 Skrevet 17. juli 2006 Det er en masse bioingeniørene gjør. Virvel som er det har nok sagt det meste. På et sykehus vil det nok bli taking av blodprøver, jobbe i blodbank, jobbe med andre prøver (en blir visst veldig fortrolig med diverse ting som kommer ut av kroppen ). Gleder meg til å (forhåpentligvis) å få begynne på studiet til høsten. I Bergen jobber mange på sentrallaboratoriet på Haukeland og under studiet er man på blodbanken i 3. året.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #6 Skrevet 17. juli 2006 Har også søkt bioingeniør til høsten. Blir spennende å se....
lillesky Skrevet 18. juli 2006 #7 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kjenner ei som er det, og hun sier det er veldig vanskelig å få jobb, spesielt 100% stilling. Men arbeidsmarkedet svinger jo stadig, så om tre år kan det være let tå få jobb.
Saeria Skrevet 18. juli 2006 #8 Skrevet 18. juli 2006 Jeg kom inn, så nå skal jeg lære alt det Virvel kan!
Gjest gjest1 Skrevet 18. juli 2006 #9 Skrevet 18. juli 2006 Grattis Saeria. Du får rapportere her etterhvert.
Gjest Virvel Skrevet 19. juli 2006 #10 Skrevet 19. juli 2006 Egentlig synes jeg det er litt vanskelig å forklare "utenforstående" nøyaktig hva jeg driver med, det krever liksom så veldig mange ord når den som spør ikke har peiling på verken medisin eller laboratoriearbeid, men send meg gjerne en pm, Hawkeye, så skal jeg svare så godt jeg kan! :-D Jeg skjønte vel ærlig talt ikke helt hva jeg drev med selv før jeg var godt i gang med andreåret på høyskolen.
Gjest gjest1 Skrevet 20. juli 2006 #11 Skrevet 20. juli 2006 Hehe, nei du skal slippe å forklare ned til minste detalj. Det jeg egentlig lurer på om hverdagen til en bioingeniør er en endeløs rekke blodprøver og lignende som skal undersøkes for diverse ting og tang(altså ny prøve, under mikroskop eller andre maskiner, svar på tester, beskjed tilbake til legen som sendte inn prøven. ny prøve....samme greia igjen.... Altså om det er en svært, svært rutinepreget jobb.
Saeria Skrevet 20. juli 2006 #12 Skrevet 20. juli 2006 Grattis Saeria. Du får rapportere her etterhvert. ← Takk. :-D Er godt fornøyd, særlig siden det ikke er en overflod av plasser. 50 har fått tilbud om plass og det er 30 disponible plasser. Regner med at førsteåret blir krevende og mye teoretisk. Kanskje jeg også kommer til å føle det som Virvel. men da kan jeg jo se frem til andre året.
Gjest Virvel Skrevet 20. juli 2006 #13 Skrevet 20. juli 2006 (endret) Hehe, nei du skal slippe å forklare ned til minste detalj. Det jeg egentlig lurer på om hverdagen til en bioingeniør er en endeløs rekke blodprøver og lignende som skal undersøkes for diverse ting og tang(altså ny prøve, under mikroskop eller andre maskiner, svar på tester, beskjed tilbake til legen som sendte inn prøven. ny prøve....samme greia igjen.... Altså om det er en svært, svært rutinepreget jobb. ← Selvfølgelig blir det rutine etter hvert. Alt blir rutine. Du skal ha en veldig spesiell jobb tror jeg, hvis det ikke skal bli det... Jeg har jobbet på den samme laben i to år, og selv om det har blitt rutine, så er det på ingen måte kjedelig. Ja, du kan si vi "bare" analyserer en endeløs rekke med prøver (folk slutter visst ikke å bli syke, merkelig nok) og spyr ut resultatene igjen, men det kan være mye arbeid som ligger bak ett enkelt prøvesvar. Og når du virkelig brenner for det du driver med er det klart at det ikke er "bare". :icon_smile: På større laboratorier rullerer man gjerne mellom de ulike plassene og har derfor forskjellige arbeidsoppgaver fra uke til uke. Endret 20. juli 2006 av Virvel
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå