Gå til innhold

Hvilket dyr ved allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips til dyr man kan ha når man er allergisk mot pels.

Jeg er allergisk, men dattra mi på 5 år elsker dyr og både jeg og mannen er vokst opp med hunder og kaniner. Så vi er jo glad i dyr alle sammen.

Nå vil vi gjerne ha et dyr som jeg da tåler, og gjerne noe litt mer gøy enn en gullfisk.

Noen som har noen tips til dyr, og skriv gjerne litt om dyret.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Kinesisk nakenhund! :hoho:

De er faktisk veldig artige, bodde et sted i tre uker som hadde en, ble veldig glad i den :) Men prisen kan jo diskuteres...

Ellers har du jo edderkopper og slike ekle dyr.. ;)

Det er kanskje smådyr som er enkle å holde du helst ser etter eller?

Fins også en hest, bashir curly som allergikere kan ha, men det blir kanskje i største laget.. ;)

Skrevet

Vi bor i rekkehus, så hest er nok ikke så lurt.

Jenta mi hadde nok blitt verdens lykkeligste, men ikke vi.

Men reagerer man ikke på kinesisk nakenhund, det er jo fettlageret dems man reagerer på, jeg reagerer mer på korthåra enn langhåra.

Og hvor dyr er en sånn hund, synes egentlig de er litt stygge og, men.

Gjest gjest1
Skrevet

Den som var der jeg var på besøk da de kosta 10 000. Og tja, jeg syntes den var litt stygg i starten, men da jeg dro derfra så savna jeg den, hehe. Var den hunden + 8 andre rasehunder, merkelig jeg skulle ende opp å like den mest...

Gjest gjest1
Skrevet

Tror det er vanskelig å anskaffe seg dyr når man er allergisk. Eneste jeg kan tenke meg er slike reptiler og fisker. Men du kan jo lage et utrolig pent saltvannsakvarium, noe som er litt mer spennende enn en bolle med en gullfisk i :)

Det du evt kan vurdere er å ta allergi piller, og skaffe en utekatt f.eks.

Skrevet

Katt får vi ikke lov til og ha her vi bor.

Vi får lov til og ha hund og sånne inne dyr i rimelig størelse da.

Hund er vel det vi har mest lyst på. Men er vel ikke så lett med allergi.

Synes ikke 10 000 var så ille dyrt da.

Gjest Gjest
Skrevet

Enkelte reagerer ikke på Bichon Frise(eller hvordan det nå staves). Uansett så er det vel ikke lett å vite hva man reagerer på(hvilke raser) og hva man ikke reagerer på før man har hatt dem i huset en stund. Dere kjenner ikke noen med hunder som dere kan passe i ferier og lignende? Ille om dere skaffer dere hund og så må kvitte dere med den igjen fordi allergien blomstrer.

Forøvrig kan kanskje reptiler være noe? Skilpadder er ganske fascinerende selv om det ikke er så mye kos med dem.

Gjest Gjesta
Skrevet

Vel, pels er ikke bare pels. Det finnes allergikere som reagerer på hund og ikke katt, på ilder men ikke hund, på katt men ingenting annet, osv, osv. Vet du at du er allergisk mot disse? Videre, vet du hvilken del av dyret du reagerer på? Mange reagerer på spyttet, men også flasset som blir nevnt. Nakenhund er derfor ikke allergivennlig, mens en puddel kan være det, fordi den ikke røyter.

Gjest Gjest
Skrevet

Er du allergisk mot alle slags pelsdyr? Andre ting? Chinchilla er allergivennlig fordi pelsen er så ekstremt tett at ikke midd trives (det er ofte middens avfallsstoffer man reagerer på), men det hjelper ikke hvis man reagerer på støv fra høy o.l...Dessuten skal man også være obs på at disse dyra er veldig skjøre og kan knekke ribbein og miste tær om man håndterer dem feil, så de er vel ikke det dyret som egner seg best for små barn.

Pudler og portugisisk vannhund er allergivennlige, noen katteraser også (sibirsk katt og noen andre tror jeg).

Skrevet

Tusen takk for svar!

Jeg er allergisk for alle pelsdyr jeg har vært borti.

Desverre kjenner jeg ingen som har noen av de hunderasene.

Kanskje jeg skal høre med legen min om han vet noe om det.

Elller hvis det er noen kenneler i næreheten kunne man jo vært på besøk mange dager på rad og kost med de.

Jeg får nok undersøke litt rundt.

Har tenkt litt på skilpadde og, dette kan jo jeg søke om og få siden jeg er allergisk. Men har hørt at det er mye arbeid og at det skal lite til før de blir syke.

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg er litt allergisk mot hund, men tåler puddel og Bichon Frisé. Det er nok forskjellig fra person til person. Jeg har også hørt at minigris er veldig fint for allergikere. Har litt lyst på det selv, men får vel ikke lov av samboeren.

Skrevet

Bichoon frise og pudler er vel allergivennlige hunderaser..

Men hvis du absolutt vil ha et pelsdyr anbefaller jeg deg og gå i dyrebutikken din og spøøre angående pet cleanse (tror jeg det heter).. Er noe man har på dyret som gjør at dyret ikke gir fra seg det man som oftest er allergisk mot (eller noe sånt, er ikke 100% sikkert, men det skal brukes på dyr hvios man er allergisk hvertfall)

Gjest vimse
Skrevet
Jeg er litt allergisk mot hund, men tåler puddel og Bichon Frisé. Det er nok forskjellig fra person til person. Jeg har også hørt at minigris er veldig fint for allergikere. Har litt lyst på det selv, men får vel ikke lov av samboeren.

Minigris var det første jeg også tenkte på. Gris er et av de dyrene det reageres minst på, en gris er allergivennlig :ler:

Gjest Gjest
Skrevet
Minigris var det første jeg også tenkte på.  Gris er et av de dyrene det reageres minst på, en gris er allergivennlig :ler:

Og de kan fåes ned i rundt 20 kg og er både intelligente og morsomme:-) Kan sikkert gå bra sammen med et barn også og tåler litt håndtering.

Skrevet

Jeg er allergisk.

Men har hatt chincilla og det gikk veldig bra.

Men jeg har hørt at puddel skal være allergi vennlig. Prøv å kontakte noen som har det og vær der noen timer.

Det gjorde vi når vi prøvde å skaffe oss hund. Men det var en annen type hund som jeg dessverre ikke husker navnet på.

Noen øgler oppfører seg nesten som hunder.

Det har jeg lyst på :)

Skrevet

:) Ayrabeth og Amalie 85; hvordan fant dere ut at dere tåler de hunderasene på tross av hundeallergi? Har dere hatt sånne hunder selv, eller baseres det bare på at det gikk bra med besøk?

Har hundeallergi-sååååå lyst på hund. :sjenert:

Til TS: som nevnt så er det forskjell på pels, ja. Jeg reagerer også på de fleste pelsdyr, men har kanin og det går problemfritt. Ikke tegn til reaksjon engang. Men alle kaninene jeg har hatt har vært jenter foruten én, gutten jeg hadde kunne jeg faktisk reagere på. Har hørt at hanndyr kan være mer allergifremkallende. I tillegg spiller alder inn; mange tåler kattunger og valper men ikke voksne dyr. På en måte så vet man aldri før man har prøvd over relativt lang tid, og det er ikke bare greit. Da må man jo kvitte seg med dyret. :forvirret:

Minigriser er ikke utelukkende allergivennlige heller. Det er flass, saliva og urin man kan reagere allergisk på og det har i aller høyeste grad grisen også.

Det beste pekepinnen er kanskje å låne et dyr av den arten du ønker deg.

Lykke til!

Gjest gjest1
Skrevet

Kjenner folk med allergi som skaffet seg B.F og det gikk fint en stund før hun utvilket hyperallergi. (ble skikkelig dårlig bare dem fikk besøk av folk som hadde vært borti hund)

Hva slags dyr du kan ha kommer veldig ann på HVOR allergisk du er, og om det hjelper med allergi medisiner om du skulle reagere. Mange alergikere har bra resultater med akupunkur.

Skrevet

Tusen takk for mange svar!

Tenkte litt på minigris og, det har jeg vel alltid hatt lyst på, men da må mannen overtales.

Er virkelig ikke lett når man ikke vet nei. Tror faktisk jeg reagerer mye mindre på valper ja. Så jeg bør jo prøve og være sammen med voksne hunder av det slaget jeg ønsker.

Gjest Gjest
Skrevet

PINNEDYR de skal være så populære, eller skilpadde!

Skrevet
Tenkte litt på minigris og, det har jeg vel alltid hatt lyst på, men da må mannen overtales.

Gris ja, det kan jeg fortelle om:

Jeg overtalte mannen min! ;) Vi hadde minigrisen i et år før vi dessverre måtte avlive den på grunn av aggressiv oppførsel. (beit dattera min på 1,5 år. :tristbla: ) Grisen vår var 25 kg som ettåring - en renraset kanadisk minigris som skulle bli maks 15 kg. Slank og atletisk, men hadde altså endt på 30-40 kg som voksen. Javel, vi har god plass tenker du, men det er ikke så greit når du ikke kan håndtere grisen som du har behov for. Løfte inn og ut av bil, opp trapper, ut av badekaret, unngå at han løper ut i veien hvis han blir skremt osv. Grisen er ikke så bevegelig som en hund, og ikke minst mye mer sta. Du vet aldri hvor stor den faktisk kan bli, og det er ikke greit når du ikke kan løfte den.

I tillegg er grisen ekstemt flink til å uttrykke sinnsstemninger verbalt, ettersom han ikke har så mye mulighet til å bruke hale og ører etc. til det. Det innebærer at det aldri er stille hjemme hos en griseeier. Skal du se en film på kveldstid må volumet på maks hvis gisse er sulten eller kjeder seg, for da gryntes og sytes og hvines det til du slutter å se på den boksen og gir grisen din fulle oppmerksomhet. Om du overser den kommer det til slutt et dypt og sårt "Uuuuuuuu", for den tusler bort i et hjørne og skuler skuffet på deg.

J har lest et sted at det er som å ha en 3-åring i huset resten av livet, og det er helt sant. En voksen gris er like intelligent som et gjennomsnittlig barn på 3-4 år( :overrasket: ), og betyr at den syns det er kjempegøy å lære nye ting, men lærer seg like fort uvaner som å forsyne seg av kjøleskapet og dra opp glidlåsen på veska di og spise opp den nye lebestiften din. Den må aktiviseres må linje med et barn, ellers blir den sur og lei og gretten. Det er skummelt, for den er ikke hengiven og underdanig på samme måte som en hund. Grisen ser på deg som "sin like", og du må gjøre deg fortjent til å bli respektert. Den vil alltid prøve å klatre i rang, og griser er knallharde mot hverandre.

Det er ikke bare bare å ha gris. Særlig fordi vi ikke vet like mye om grisens reaksjonsmønster og kroppsspråk som hundens. Likevel krever grisen minst like mye lydighetstrening som en hund, og da må man ofte bare prøve seg frem med blandet hell.

Nå tror jeg at vi var veldig uheldig med gemyttet til grisen vi fikk i hus, så er du ikke avskrekket kan du alltids lese litt mer på nettet om minigris. ;)

Anbefaler denne oppdretteren selv om hjemmesiden ikke ser så veldig imponerende ut. Hun avler på grisens gemytt i større grad enn mange andre. (Vi kjøpte hos Grettegrisen som jeg har hørt mye negativt om i ettertid.

Marit Andersen: :http://home.online.no/~marit-a3/minigriser/indexmini.html

Grettegrisen:http://www.taspitir.no/minigris1/ny_minigris.html

Lykke til med anskaffelse av kjæledyr, håper du finner noe du tåler! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...