Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Dette er nordmenn i et nøtteskall.

Så fort det skjer noe uforutsett når nordmenn er i utlandet forventer enkelte at UD skal komme og ordne opp.

Jeg tør ikke tenke på hvilket ramaskrik det ville blitt dersom bussene som fraktet nordmenn ut av libanon i går hadd blitt beskutt. det hadde vel vært UD's skyld det også.

Selv om folk er desperate og redde, er det viktig å holde hodet klart og prøve å forstå at UD gjør så godt de kan for å bevare nordmenns sikkerhet.

Hvis folk mener andre land gjør dette så mye bedre, kan de jo søke om statsborgerskap i de respektive landene.

I tillegg skal bussene skaffes til veie, og veien være fremkombar.

Dette må være kjærkomment for pressen i en uttørket agurktid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Carrot: Mener du at man skal kunne kreve at UD kjører rundt og plukker opp folk hvor enn de er i landet? Det er 3-400 nordmenn der. Og tror du ikke de har hendene fulle med å GJØRE ting for å bedre situasjonen, fremfor å ringe hit og ringe dit? Er du klar over hvor mange rare og gale folk som ringer inn i slike situasjoner?

Krig er ille og grusomt. Men det er da ikke ud sin feil at det er krig!!

HALLO! Når du som ansatt sitter å snakker med en person som frykter for sitt liv er det din fordømte jobb å ringe dem opp igjen eller på annen måte forsikre deg om at de er i live i det minste - der er ikke "all verden" å "holde styr på" et par hundre mennesker - det finnes mennesker som klarer dette på daglig basis uten problemer så burde det ikke være et stort problem for ansatte i norsk UD heller...

Og jeg velger å tro det er svært få "galefolk" som ringer inn til norges ambasade, snakker norsk og er norsk statsborger for morosskyld mens bombene regner nedover dem.........

Greit nok er krig ille - men Israel har nå, og tidligere ALLTID reagert med OVERDREVEN maktarroganse overfor Libanon... Sørgelig men sant har verden valgt å ignorere dette for lenge...

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke den gjesten du siterte, men jeg tillater emg likevel å kommentere det du skriver.

HALLO! Når du som ansatt sitter å snakker med en person som frykter for sitt liv er det din fordømte jobb å ringe dem opp igjen eller på annen måte forsikre deg om at de er i live i det minste - der er ikke "all verden" å "holde styr på" et par hundre mennesker - det finnes mennesker som klarer dette på daglig basis uten problemer så burde det ikke være et stort problem for ansatte i norsk UD heller...
HALLO! Hva vet du om de ikke har forsøkt? Hva vet du om hvordan telefonforbindelsen der nede er akkurat nå? Hva vet du om hvor disse (iflg. media: hysteriske menneskene) er til enhver tid?

Og jeg velger å tro det er svært få "galefolk" som ringer inn til norges ambasade, snakker norsk og er norsk statsborger for morosskyld mens bombene regner nedover dem.........
Jeg trodde du var bedre opplyst enn som så. det er et kjent fenomen at det renner inn med telefoner fra "galefolk" i sånne forbindelser.

Greit nok er krig ille - men Israel har nå, og tidligere ALLTID reagert med OVERDREVEN maktarroganse overfor Libanon... Sørgelig men sant har verden valgt å ignorere dette for lenge...

Så derfor skal man ha en haug med busser parkert i Libanon så man er klar til å evakuere nordmenn til enhver tid?
Gjest Gjest
Skrevet
der er ikke "all verden" å "holde styr på" et par hundre mennesker - det finnes mennesker som klarer dette på daglig basis uten problemer så burde det ikke være et stort problem for ansatte i norsk UD heller...

Nå er det jo ikke for å holde styr på folk at vi har ambassader. Det er faktisk ikke hovedsysselen til det norske utenriksvesenet. Så hvordan mener du de skal klare det like bra som de som har det som sin daglige arvbeidsoppgave?

Og de holder jo faktisk styr på folk, selv om de ikke ringer opp gud og hvermann som ringer dem. Men de er avhengige av at folk melder seg og kommer dit de får beskjed om å komme.

Gjest Gjest
Skrevet
- Vi vil ha dem ut så fort som mulig. Dette er et anslag. Rundt 250 er allerede ute. Får vi ut 250 til i dag, blir det til sammen opp mot 500, sa utenriksminister Jonas Gahr Støre.

Han anslår at det kan være så mange som 700 nordmenn i Libanon.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har egentlig aldri skjønt hvorfor normenn forventer å få hjelp på rappen, dersom de roter seg opp i trøbbel i utlandet. Dette er en ekstraservice, så de blir det lavmåls å klage på det.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nettavisen.no/innenriks/article687290.ece

Han forteller at han er svært takknemlig overfor UDs innsats med å få moren hjem, men understreker at det ikke er uten kritikk.

- Jeg hadde håpet og trodd at det norske krisehåndteringsarbeidet var langt mer oppegående i dag enn før tsunamien i fjor vinter, men det var det altså ikke, sier Sabik til TV 2 Nettavisen.

:overrasket:

Nå har de altså landet på norsk jord, noen dager etter det hele satte i gang. Forstår ikke folk hva slags opplegg som kreves for å i det hele tatt sette i gang med å chartre fly til et land som bombes?

Gjest Gjest
Skrevet
http://www.nettavisen.no/innenriks/article687290.ece

Nå har de altså landet på norsk jord, noen dager etter det hele satte i gang. Forstår ikke folk hva slags opplegg som kreves for å i det hele tatt sette i gang med å chartre fly til et land som bombes?

Nei, det forstår ikke folk. Her til lands har vi blitt så dulla med i mange år, at vi forstår rett og slett ikke at hele verden ikke står til vår tjeneste til enhver tid. Vi har rett og slett blitt et bortskjemt og ufyselig folkeslag.

I tillegg har vi en presse som ikke er så nøye på om de er etterrettelige, bare de kan få et par fjær så de kan skape dem om til noen titalls hønsegårder.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.nettavisen.no/verden/article687257.ece

Jeg vet det er en båt på vei inn til Beirut og spurte UD om det er mulighet for min familie å bli evakuert med denne båten. Jeg fikk som svar at de da måtte komme seg til Beirut på egen hånd for å bli med båten fordi de ikke har ressurer eller pga sikkerheten langs veiene ikke mulighet til å evakuere dem ut av landsbyen. Dette betyr at de overlater ansvaret for hver enkelt til å komme seg inn til Beirut for å bli evakuert videre ut av landet, noe jeg mener er en ansvarsfraskrivelse fra norske myndigheters side, fortsetter han.

Menneskehetens dumskap slutter aldri å forundre. Vneter de virkelig at ambassaden skal drive taxivirksomhet i et helt land, for å plukke opp folk?

Gjest Gjest
Skrevet

Nå har det vært kraftige uroligheter i Libanon i flere dager, hvorfor reiste ikke folk ut før på egen intiativ? Fordi de ikke trenger å ta ansvar for egen sikkerhet siden det utskjelte UD vil bli tvunget på banen av pressen innen det blir krise?

Gjest Gjest
Skrevet
- der er ikke "all verden" å "holde styr på" et par hundre mennesker -

Det var ca 700 nordmenn i Libanon på dette tidspunktet, ikke "ett par hundre". Og dersom de skulle ringt alle dem og spurt om det går bra tre ganger i døgnet, så hadde det vært en fulltidsjobb for 4-5 ansatte. Jeg synes det er bedre at de som jobber der faktisk bruker tid på å løse situasjonen, skaffe til veie transport, osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Det var ca 700 nordmenn i Libanon på dette tidspunktet, ikke "ett par hundre". Og dersom de skulle ringt alle dem og spurt om det går bra tre ganger i døgnet, så hadde det vært en fulltidsjobb for 4-5 ansatte. Jeg synes det er bedre at de som jobber der faktisk bruker tid på å løse situasjonen, skaffe til veie transport, osv.

For ikke å spørre om hvor de 700 til enhver tid er. :ler:
Skrevet

Ikke bare nordmenn som klager.. Her står det om den 84årige damen som døde etter båtreisen. Datteren mener det var pga forholdene på skipet, noe som sikkert er sant i kombinasjon med både høyt stressnivå og høy alder. Men å være så lite takknemmelig for hjelpen man får! Og så etterpå klage over "de kummerlige forholdene".

Tenk, de måtte klare seg i 9 timer uten noe særlig mat! Og så å sitte på dekk da, uten å få noe å sitte på annet enn redningsvesten! Ingen ekstra doer satt inn? Snakk om å fokusere på det negative framfor den fordelen de faktisk har som kom seg bort. Og VG blåser dette virkelig opp... Skulle tro det var snakk om en reise på flere døgn! Alt blir feil uansett hva som gjøres, UD skaffer ikke transport på minuttet, når transporten kommer er den ikke bra nok osv.

Gjest Gjest
Skrevet
Ikke bare nordmenn som klager.. Her står det om den 84årige damen som døde etter båtreisen. Datteren mener det var pga forholdene på skipet, noe som sikkert er sant i kombinasjon med både høyt stressnivå og høy alder. Men å være så lite takknemmelig for hjelpen man får! Og så etterpå klage over "de kummerlige forholdene".

Tenk, de måtte klare seg i 9 timer uten noe særlig mat! Og så å sitte på dekk da, uten å få noe å sitte på annet enn redningsvesten! Ingen ekstra doer satt inn? Snakk om å fokusere på det negative framfor den fordelen de faktisk har som kom seg bort. Og VG blåser dette virkelig opp... Skulle tro det var snakk om en reise på flere døgn! Alt blir feil uansett hva som gjøres, UD skaffer ikke transport på minuttet, når transporten kommer er den ikke bra nok osv.

Hun var jo veldig redusert før hun kom ombord på skipet. Var vel ikke båtreisen som gjorde at hun døde?

Pressen vår har sannelig blitt helt idioter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...