Gå til innhold

Er så bekymra for niesen min

Fremhevede innlegg

Gjest En som bryr seg...
Skrevet

Hvor skal jeg begynne... Dette handler om min kjære niese som er blitt så tynn. Jeg er så bekymra for henne. Hun har fått beskjed av legen at hun veier 5 kilo mindre en det som er minimum for hennes kropp.

Når jeg møter henne i selskaper ol. spiser hun normalt. Men jeg har hørt at mennesker med anorexi er mestre på å late som alt er normalt. Sist gang jeg så henne fikk jeg tårer i øynene når jeg så hvor tynn hun er blitt. Kan jeg gjøre noe for henne? Nå skal det sies at hun trener veldig mye og har fått beskjed om å trene mindre av legen. Så hun er jo på en måte under kontroll. Men likevel noe sier meg at ikke alt er som det burde med niesen min...

Har dere noen tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Synes det høres bekymringsverdig ut. Du sier at på en måte er "ting under kontroll" fordi legen har gitt ordre om ikke å trene så mye, men det som er skummelt er at hun VIL være så tynn. Hvis dette er en "plan" hun har, så er det skummelt! Da er det et ønske hos henne.

Men det er vanskelig å vite uten å "kjenne"jenta..Hvor gammel er ho? Er hun en "streber"/skoleflink/setter høye krav til seg selv? Er hun en typisk idrettsjente, f.ex? Eller trener hun så mye uten å være involvert i noe organisert idrett? Slike faktorer er viktige å vite for å kunne si noe.

Det at hun spiser normalt i sammenkomster, kan absolutt være et "spill for galleriet" ja.

Skjønner veldig godt at du er bekymret. Hold et øye med henne! Dersom det utarter seg, prøv å ta en rolig og forståelsesfull prat med henne.

Gjest Gjest
Skrevet

Legen har jo tydeligvis oppfattet et varselssignal da.. Vet ikke hvorfor hun har gått dit, og fått denne beskjeden men.

Følg med henne litt du.. og ta en prat om du er en person hun stoler på..

Start forsiktig, men hvordan hun orker å trene så mye.. o.s.v..

Gjest fluesmekker
Skrevet

Trenger ikke å ha anoreksia, kan jo bare være at hun har veldig høy forbrenning. En jeg kjenner er så tynn at jeg får vondt av henne, føler hun knekker nå man tar på henne, men hun har ikke spiseforstyrrelser, bare høy forbrenning. Hun har også fått beskjed av lege om å bevege seg lite og spise mye.

Er selv litt på den undervektige siden pga høy forbrenning og det verste jeg vet er folk som maser om spiseforstyrrelser. Det er ikke min feil jeg ikke legger på meg. Så jeg vil råde deg til å ikke prøve å "tyne" noe ut av henne. Sørg heller for at hun får skikkelig oppfølging av lege.

Gjest bente85
Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal svare, men..

Er det noe mulighet for at du kan ta en prat med henne?

Gjest En som bryr seg...
Skrevet
Synes det høres bekymringsverdig ut. Du sier at på en måte er "ting under kontroll" fordi legen har gitt ordre om ikke å trene så mye, men det som er skummelt er at hun VIL være så tynn. Hvis dette er en "plan" hun har, så er det skummelt! Da er det et ønske hos henne.

Men det er vanskelig å vite uten å "kjenne"jenta..Hvor gammel er ho? Er hun en "streber"/skoleflink/setter høye krav til seg selv? Er hun en typisk idrettsjente, f.ex? Eller trener hun så mye uten å være involvert i noe organisert idrett? Slike faktorer er viktige å vite for å kunne si noe.

Det at hun spiser normalt i sammenkomster, kan absolutt være et "spill for galleriet" ja.

Skjønner veldig godt at du er bekymret. Hold et øye med henne! Dersom det utarter seg, prøv å ta en rolig og forståelsesfull prat med henne.

Jeg også synes det er skummelt hvis hun vil være så tynn. Det er da ikke normalt! Hun er 15 år gammel. Hun er forholdsvis skoleflink. Hun trener mye uten å være innvolvert i noe organisert idrett.

Hva skal jeg ta opp i en forståelsesfull samtale med henne? Vil ikke gå direkte på at hun er tynn, men mer diskre prøve å finne ut hva hun tenker om det. Er redd hun skal se på meg som masete og at jeg kanskje gjør vondt verre for henne. Det er ikke meningen. Vil bare at den jenta skal ha det bra uten for mange bekymringer.

Legen har jo tydeligvis oppfattet et varselssignal da.. Vet ikke hvorfor hun har gått dit, og fått denne beskjeden men.

Følg med henne litt du.. og ta en prat om du er en person hun stoler på..

Start forsiktig, men hvordan hun orker å trene så mye.. o.s.v..

Mammaen sendte henne til legen. Kanskje det er best å fortelle min bekymring til mammaen så kan hun tenke hva hun vil gjøre.

Trenger ikke å ha anoreksia, kan jo bare være at hun har veldig høy forbrenning. En jeg kjenner er så tynn at jeg får vondt av henne, føler hun knekker nå man tar på henne, men hun har ikke spiseforstyrrelser, bare høy forbrenning. Hun har også fått beskjed av lege om å bevege seg lite og spise mye.

Er selv litt på den undervektige siden pga høy forbrenning og det verste jeg vet er folk som maser om spiseforstyrrelser. Det er ikke min feil jeg ikke legger på meg. Så jeg vil råde deg til å ikke prøve å "tyne" noe ut av henne. Sørg heller for at hun får skikkelig oppfølging av lege.

Jeg kan skjønne det er irriterende at folk maser om spiseforstyrrelser. Derfor vil jeg gå forsiktig fram.

Heldigvis så har hun oppfølging av lege. Hun skal tas vare på, det er sikkert!!!!!!

Vet ikke helt hva jeg skal svare, men..

Er det noe mulighet for at du kan ta en prat med henne?

Ja jeg kan prate med henne, men vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Er redd for å støte henne fra meg og det er jo ikke meningen.

Er det noen som har tips til hvordan jeg kan gå frem? Uten å nevne at jeg er redd for at hun er syk.

Gjest Gjest
Skrevet

Ta en telefon til organisasjonen for folk med spiseforstyrrelser (vet ikke hva den heter, men det finner du nok ut av). De har sikkert noen råd. Tror anorexia og andre spiseforstyrrelser kan være like vanskelige å håndtere for den syke og de rundt henne som tung narkomani.

Vær forsiktig, for er hun virkelig syk, ser hennes verden ganske annerledes ut enn din, og det er stor risiko for at hun vil skyve deg fra seg. Fra hennes synsvinkel kan de som prøver å hjelpe henne med å bli frisk bli oppfattet som folk som vil ødelegge for henne...

Skrevet
http://www.iks.no/ - Interessegruppa for kvinner med spiseforstyrrelser. Der sitter erfane personer som kan rådgi deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...