Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Har litt lyst til å ta utveksling i Østersund, så jeg lurte på om noen har peiling på hvordan utdanningssytemet er i Sverige i forhold til i Norge med tanke på f.eks. "gratis" utdanning?

Og hvordan er husleieprisene i forhold til i Norge?

Om det er noen her inne som har erfaringer så hadde det vært flott :)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Hvilket norskt universitet er du oppmeldt ved da? Har du funnet et Universitet som arrangerer utveksling til Østersund?

Du kan reise gjennom Norplus. Siden du reiser til et nordisk land vil du få 1000 kr ekstra i stipend av lånekassa i mnd.

Gjest Gjest
Skrevet

Def lurt å ta det via utvekslingsprogram! Du får støtte via Lånekassen som vanlig, for utdanninger som de "godkjenner". Sjekk f.eks. www.vhs.se for samordna opptak, ellers kan du gå inn på det aktuelle universitetet/høyskolen sine hjemmesider. Lykke til.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet

Jeg har tenkt å ta sykepleie, og håper jeg kommer inn i Bergen, hvis ikke blir det Elverum. Vet at HiST har utveksling med Østersund ihvertfall..

Ønsker å gå på Mittuniversitetet, avd. sykepleier i Østersund.

Kan man ta utveksling til et land/utdaninngssted hvor skolen ikke har avtale med?

Gjest Fruktfat
Skrevet
Har litt lyst til å ta utveksling i Østersund, så jeg lurte på om noen har peiling på hvordan utdanningssytemet er i Sverige i forhold til i Norge med tanke på f.eks. "gratis" utdanning?

Og hvordan er husleieprisene i forhold til i Norge?

Om det er noen her inne som har erfaringer så hadde det vært flott  :)

min svigerinne går på skole i østersund, veldig fornøyd!

hun synes det er litt slapt der, men griner jo ikke for det ;) hun og samboeren leier leilighet rett utenfor, lurer på om de betaler rundt 5000. da er hvitevarer med, og om de ville pusse opp litt (=tapetsere om) betaler borettslaget eller de som leier ut det. kjøkkenskapene lakkes også om gratis om de vil det.

etter hva jeg har fått med meg er det ellers veldig likt som i norge med tanke på kostnader.

Gjest gjest1
Skrevet
Kan man ta utveksling til et land/utdaninngssted hvor skolen ikke har avtale med?

Ja, det kan man, men man er nødt til å ordne det meste selv da, og starte i god tid. Vet av flere som har dratt utenom skolens utvekslingsprogram.

Gjest Frk. Grønn
Skrevet
min svigerinne går på skole i østersund, veldig fornøyd!

hun synes det er litt slapt der, men griner jo ikke for det  ;) hun og samboeren leier leilighet rett utenfor, lurer på om de betaler rundt 5000. da er hvitevarer med, og om de ville pusse opp litt (=tapetsere om) betaler borettslaget eller de som leier ut det. kjøkkenskapene lakkes også om gratis om de vil det.

etter hva jeg har fått med meg er det ellers veldig likt som i norge med tanke på kostnader.

Det høres kjempeflott ut! Jeg skal forhøre meg litt med skolen når den begynner på igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...