Gå til innhold

Eddik til klesvask


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Hei! Jeg bruker ofte eddik i steden for skyllemiddel i klesvasken (maskin), jeg innbiller meg at eddiken nøytraliserer såperester f.eks (jeg ser at det fortsatt er skum i maskinen på slutten av skyllingene, selv om jeg bruker litt mindre pulver enn det står på pakken).

Jeg vil gjerne være litt mer miljøvennlig, og tror litt eddik er mindre skadelig enn skyllemiddel (som egentlig er unødvendig kjemikalie til naturen og klesvasken).

Er det noen som vet om det er vits i å bruke eddik, og om det er riktig at eddik nøytraliserer såperester i klærne? På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Nei, du kjenner det ikke (det blir så utblandet i vaskemaskinen i skylling...), og når klærne er tørket forsvinner siste rest av det du trodde du kjente... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

eddik tar bort lukt i klærne, men vet ikke om det tar bort såperestene el.

lukter ikke eddik av klærne etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eddik hjelper å holde fargene klare og hindrer utflyting av farge i for eksempel stripete plagg.

Videre stopper den kloreffekten hvis man har brukt klorin i vaskemaskinen for å fjerne misfarging på hvite klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, heller dere eddiken i skyllemiddelkammeret da? Og hvor konsentrert er den? Regner med den må tynnes litt med vann også når den ligger i kammeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg buker helt vanlig hvit eddik og fortynner den ikke. Den er vel bare 5%, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da kan jeg fortynne min 35% med 5 deler vann - sånn omtrent.

Ja, det bør bli bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Her i huset brukes eddik som skyllemiddel ved vask av treningstøy, spesielt treningstøy av typen "strech, anti-svette materiale". Synes nesten det lukter kattepiss av denne typen tøy og eddik tar bort litt av lukta. Jeg heller eddikken rett i skyllemiddelkammeret, men bruker helt vanlig hvit eddik 5 %- flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Kan noen gi en nøyaktig beskrivelse av hvordan man gjør det?

Ok, 5% eddik, vanlig hvit

Men hvor? I skyllekammeret, hvor man ellers bruker tøymykner?

Og hvor mye? 1 ts, 1 ss, 1 dl, ?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I skyllemiddelkammeret og omtrent samme mengde som man bruker skyllemiddel.

Eddik og skyllemiddel kan også kombineres da det ene ikke opphever effekten av det andre.

Endret av Brunhilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og så skal visst eddik gjøre at håndklær suger mer vann. Har jeg hørt.

Jeg vet hvertfall at håndklærne suger mindre vann når det blir brukt tøymykner, vet ikke om eddiken har noe å si. Håndklærne suger mer, men blir stivere.

Jeg pleier å kombinere tøymykner og eddik i skyllekammeret, en dæsj(barneskje?)med 35%, eller like mye 5% eddikk som tøymykner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...