Gå til innhold

Høyt blodtrykk

Fremhevede innlegg

Gjest Jersey
Skrevet

Er 145/100 høyt blodtrykk? Legen min tok det idag, men sa ikke noe på det...Jeg er 20 år.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ja, det er høyt. Jeg er dobbelt så gammel som deg og har 120/70.

Gjest Jersey
Skrevet

Ja...pleier å ligge på 120/80 selv...men har ligget på 145/100 de siste månedene, uten at noen leger reagerer på det.

Skrevet

Generelt er høyt blodtrykk over 140/90 (selvsagt avhengig av alder mm, men du er jo ung og burde hatt lavere). Hvorfor legen din ikke bemerket noe vet jeg ikke. Går du på medisiner, p-piller eller annet som kan forhøye blodtrykket? Det kan jo også være at trykket var litt høyere pga nervøsitet (å gå til legen er jo ikke så moro), men jeg trodde da at leger pleide å måle flere ganger for å være sikker.

Gjest gjest1
Skrevet

Normalverdiene ligger cirka slik:

Overtrykk (første tallet): mellom 100-140

Undertrykk (siste tallet): mellom 60-100

Du har derfor litt høyt blodtrykk, men ikke mye. Dessuten er det vanlig å bli litt stresset når man sitter hos legen, sånn at blodtrykket ofte blir litt høyere enn hva som er reelt. Altså ingenting å bekymre seg over, særlig når legen ikke sa noe på det heller.

Gjest Gjest
Skrevet
Ja...pleier å ligge på 120/80 selv...men har ligget på 145/100 de siste månedene, uten at noen leger reagerer på det.

Rart ingen leger har reagert på den endringen.

Har noe forandret seg i livet ditt i det siste? Er du feks. veldig stresset? Er du under sterkt følelsesmessig press? osv. Forsøk å tenke litt rundt livssituasjonen din, for det skal ikke være så høyt hvis alt er ok.

Hadde du vært 60 hadde det vært greit. :ler:

Gjest Jersey
Skrevet

Jeg er syk, og har vært det i flere måneder så kanskje det er derfor han ikke reagerte noe på blodtrykket.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er syk, og har vært det i flere måneder så kanskje det er derfor han ikke reagerte noe på blodtrykket.

Ok, mulig det er derfor. Spør heller legen du - om det er noen sammenheng mellom sykdommen og det at blodtrykket ditt har økt såpass. Så kan du jo også spørre om hva legen anbefaler deg å gjøre for å få det ned igjen.

Gjest Jersey
Skrevet

Jeg spurte legen, men han sa liksom ikke noe særlig....Han reagerte ikke negativt på blodtrykket, og derfor synes han spørsmålet mitt var rart tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg spurte legen, men han sa liksom ikke noe særlig....Han reagerte ikke negativt på blodtrykket, og derfor synes han spørsmålet mitt var rart tror jeg.

Jeg liker ikke sånne leger.

Spør legen hvorfor h*n tror det har økt. Det er din helse, samme pokker hva legen ser ut til å mene.

Gjest Gjest
Skrevet

Du har derfor litt høyt blodtrykk, men ikke mye. Dessuten er det vanlig å bli litt stresset når man sitter hos legen, sånn at blodtrykket ofte blir litt høyere enn hva som er reelt. Altså ingenting å bekymre seg over, særlig når legen ikke sa noe på det heller.

hehe, jeg var kanon nervøs en gang hos legen, skjedde noe i det jeg kom inn på kontoret, og hjertet hamra. Ble målt blodtrykk av, og det var litt lavt!! MEn fikk til svar at det var helt normal på jeg som var så ung :overrasket:

DUnkende hjertet, men likevel lavt trykk!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har alltid hatt normalt trykk, men så endret det seg til det du har. Har siden det blitt fulgt opp 2 ganger i året, tar døgnmåling ca hver 18 måned , måtte slutte på p-piller og har tatt urintest og mr av nyrene.

De finner ikke årsaken, men foreløpig klarer jeg meg fint uten medisiner. Legen sier jeg må følges ekstra godt opp hvis jeg blir gravid.

Mao; jeg blir fulgt ganske tett opp, og er glad for det.

Gjest Jersey
Skrevet
Jeg har alltid hatt normalt trykk, men så endret det seg til det du har. Har siden det blitt fulgt opp 2 ganger i året, tar døgnmåling ca hver 18 måned , måtte slutte på p-piller og har tatt urintest og mr av nyrene.

De finner ikke årsaken, men foreløpig klarer jeg meg fint uten medisiner. Legen sier jeg må følges ekstra godt opp hvis jeg blir gravid.

Mao; jeg blir fulgt ganske tett opp, og er glad for det.

Høres jo bra ut at du blir fulgt opp som du gjør. De har tatt CT av blant annet nyrene mine så de er helt i orden ihvertfall, og mange blodprøver...Så kanskje det er derfor de ikke reagerer noe særlig.

Skal uansett på kontroll på sykehuset om noen uker så da får jeg bedre svar kanskje.... ;)

Gjest ejlis81
Skrevet

Når det gjelder blodtrykket, så bør de fleste (også de eldre) ligge innenfor 140 i overtrykk og 90 i undertrykk. Det viktigste tallet er undertrykket, da det forteller hvilket trykk som hersker i blodkarene mens hjertet hviler.

Som mange allerede har nevnt i innleggene sine, så er det normalt at trykket stiger litt så fort man ser en "person i hvit frakk", og vanligvis måler en lege blodtrykket helst tre ganger med litt tid i mellom hver måling. Ofte kan det være nødvendig å måle på begge armene.

Det jeg, som snart ferdig utdannet lege, kanskje reagerer litt på er at du tydeligvis ikke har gått igjennom en såkalt 24-timers blodtrykksmåling. Den vil kunne gi et mye mer reelt bilde av sirkulasjontrykket i blodkarene dine enn hva en enkeltmåling under en legetime vil gi. Kanskje du kunne nevnt dette for legen din. Vil likevel legge til at siden jeg ikke vet hvilken sykdom du lider av, så kan jeg kun uttale meg på generelt grunnlag.

Lykke til!

Gjest Jersey
Skrevet
Når det gjelder blodtrykket, så bør de fleste (også de eldre) ligge innenfor 140 i overtrykk og 90 i undertrykk. Det viktigste tallet er undertrykket, da det forteller hvilket trykk som hersker i blodkarene mens hjertet hviler.

Som mange allerede har nevnt i innleggene sine, så er det normalt at trykket stiger litt så fort man ser en "person i hvit frakk", og vanligvis måler en lege blodtrykket helst tre ganger med litt tid i mellom hver måling. Ofte kan det være nødvendig å måle på begge armene.

Det jeg, som snart ferdig utdannet lege, kanskje reagerer litt på er at du tydeligvis ikke har gått igjennom en såkalt 24-timers blodtrykksmåling. Den vil kunne gi et mye mer reelt bilde av sirkulasjontrykket i blodkarene dine enn hva en enkeltmåling under en legetime vil gi. Kanskje du kunne nevnt dette for legen din. Vil likevel legge til at siden jeg ikke vet hvilken sykdom du lider av, så kan jeg kun uttale meg på generelt grunnlag.

Lykke til!

jeg vet ikke selv hvilken sykdom jeg har...Er fremdeles under utredning..fjerde måneden nå, som jeg går i uvisshet. :sjenert: Skal nevne 24 timers blodtrykksmåling for legen min neste gang. :)

Gjest bente85
Skrevet

Jeg har fått beskjed fra legen min at jeg hadde litt høyt blodtrykk, men jeg vet ikke hvor mye det var.

Fikk beskjed om at jeg skulle måle det en gang senere jeg tok turen innom.

Så jeg har vel gått litt over 2 uker nå, og dem sa jeg skulle vente i en måned.

Da får jeg gjøre det.

Håper det bare er i orden når jeg kommer igjen, for hvis ikke, må jeg ha medisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...