Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som kan si meg noe beroligende i forbindelse med flyturen til england på søndag?

Jeg har alltid hatt flyskrekk, men den har vært verre de siste årene. Det er utrolig sjelden jeg flyr, kjører helst bil hvis det er mulig. Men nå skal jeg altså på ferie til england med min samboer.

Det er meldt fint vær og høytrykk både her i Norge og i England. Flyturen tar 1 time 35 minutter.

Det jeg er mest redd for er turbulens og at det skal bli dårlig luft i kabinen.....

jeg har klaustrofobi, og liker ikke det å ikke ha kontroll.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet at mange bruker musikk for å roe ned eller "distrahere" seg selv. Eller kanskje en spennende lydbok på mp3-spilleren? Du kan ta kontakt med flyselskapet på forhånd og høre om de har noen spesielle rutiner i forbindelse med flyskrekk. Ofte hjelper det at flyvertinnene vet om at du har flyskrekk, de er utdannet til å kunne hjelpe folk som er redde. Pass på å sitte langt fremme og ved midtgangen, det virker mindre "innestengt", og lufta er bedre fremme i kabinen. Når det gjelder turbulens, så husk at selv om det er litt ubehagelig så er det totalt ufarlig. De har gode varslingssystemer for farlige systemer, og flyr utenom (over/under/på siden) alle systemer som potensielt kan være farlig. Og om du klarer å appelere til din rasjonelle side, så husk at du er langt tryggere i et fly enn i en bil! :klem:

Skrevet

statistisk sett er det jo farligere å kjøre bil enn å fly. tenk på alle millionene av flyavganger i hele verden, og hvor få ulykker som faktisk skjer.

og tenk på alle de flyene som flyr til London hver dag.. bare fra Norge er det jo ihvertfall 5 flyselskap som flyr flere fly hver dag til England, og ulykker skjer jo aldri....

og selv om DU ikke har kontroll, så har de som flyr full kontroll, og lang utdannelse :)

Skrevet

Det er statistisk sett større sjanse for å dø av meteornedslag enn flyulykke.

Hvis det er Ryanair du skal fly med ville jeg bekymret meg mer for klaustrofobien, for å si det slik..

Men uansett, det er sjelden alvorlig turbulens over nordsjøen, og det er mer enn nok luft i kabinen, selv om du flyr med Ryanair. ;)

Skrevet

Takker for svar! :)

Jeg skal fly med Norwegian. Aldri fløyet med annet enn SAS før.

Jeg tror ikke jeg er redd for at flyet skal styrte, men mest det å ikke ha kontroll, og om det skal bli turbulens...... det er UBEHAGET og PANIKKEN som kan komme ved flyturen som jeg er redd for...

Og nei, det er ikke aktuelt for meg å ta beroligende eller drikke alkohol for å døyve angsten. Jeg vil prøve å klare meg uten det.

Skrevet
Takker for svar! :)

Jeg skal fly med Norwegian. Aldri fløyet med annet enn SAS før.

Jeg tror ikke jeg er redd for at flyet skal styrte, men mest det å ikke ha kontroll, og om det skal bli turbulens...... det er UBEHAGET og PANIKKEN som kan komme ved flyturen som jeg er redd for...

Og nei, det er ikke aktuelt for meg å ta beroligende eller drikke alkohol for å døyve angsten. Jeg vil prøve å klare meg uten det.

Norwegian er ganske bra de. En ting kan jeg love deg. De tar ikke av dersom det er noe de er usikre på når det gjelder maskinen.. :ler: Blitt forsinket et par ganger pga det ja... ;)

Turbulensen behøver du ikke bekymre deg for. Som sagt, over nordsjøen blir det sjeldent så kraftig turbulens at det utgjør noen fare. :)

Skrevet

Takker for en GLIMRENDE link Fakse!!!! :klem:

• 3 uker senere...
Skrevet

sist tok jeg Valerina Natt som kan kjøpes i butikken, etter aanbefaling av lege. Er ikke vanedannende. Tok to stk, og det hjalp. Jeg ble mindre nervøs, og litt søvnig. Det er en lett beroligende sovemedisin som selges resptfritt og ifl legen min er den ikke vanedannende i det hele tatt. Så den brukes av meg når naboen min har fest flere dager i strekk og jeg ikke får sove, og nå også når jeg skal ut å fly!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...