Gå til innhold

Høyrehendt/venstrehendt.


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei! Er det noen som vet akkurat hvorfor noen er høyrehendte og noen er venstrehendte? Er det medfødt? Er det i så fall arvelig? Eller er det tillært? Vi har hatt en liten diskusjon her og vil gjerne ha et vitenskapelig svar! ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Catwoman
Skrevet

Det er medfødt om man er venstre eller høyrehendt.

Om det er arvebetinget er jeg ikke sikker på, men tror ikke det.

Gjest Gjest
Skrevet

Aner ikke.. men jeg begynte å skrive med venstre da jeg var liten, og brukte venstre til alt, der andre brukte høyre.

På skolen skrev jo alle de andre med høyre, så da byttet jeg om. Så den dag i dag skriver jeg med høyre, men bruker venstre til alt det andre.

Ene fordelen jeg har hatt med dette var da jeg forstuet høyrehånden på ungdomskolen, da kunne jeg jo bare bytte over å skrive med venstre den perioden :ler:

Gjest Piper
Skrevet

Det er arvelig, og man blir født med det. Jeg har to barn som er venstrehendte, og de har arvet det etter min mor.

Noen klarer å bruke begge hendene, men det er fåtallet. Før i tiden bandt de fast venstrehånden på ryggen til barna, for at de skulle lære seg å skrive med den høyre. Min mor lærte aldri å bruke den høyre på denne måten, men gikk over til venstre med en gang hun kunne.

Heldigvis er vi kommet lengre i dag ;)

Skrevet
Aner ikke.. men jeg begynte å skrive med venstre da jeg var liten, og brukte venstre til alt, der andre brukte høyre.

På skolen skrev jo alle de andre med høyre, så da byttet jeg om. Så den dag i dag skriver jeg med høyre, men bruker venstre til alt det andre.

Ene fordelen jeg har hatt med dette var da jeg forstuet høyrehånden på ungdomskolen, da kunne jeg jo bare bytte over å skrive med venstre den perioden  :ler:

Da er du kanskje ambidekstrøs?

Om det er arveligt hvilken hånd man bruker vet jeg ikke, men jeg er nok i utgangspunktet venstrehendt, men lærte som liten å bruke penn og kniv med høyre, så for meg er det tillært å bruke høyre hånd.

OT: Hvorfor sier folk at jeg er keivhendt når jeg bruker venstre hånd? Jeg er jo først keivhendt når jeg bruker den hånd som ikke passer til oppdraget? Keivhendt er egentlig et teit beskrivelse!

Skrevet

Jeg kan ikke forstå at det er arvelig fordi jeg kjenner ingen i min familie som er venstre hendt. Men jeg er det

Skrevet (endret)
Jeg kan ikke forstå at det er arvelig fordi jeg kjenner ingen i min familie som er venstre hendt. Men jeg er det

Kanskje du har besteforeldre som er født venstrehendte, men måtte lære seg å bruke høyre hånd? Det var ikke uvanlig da mine foreldres generasjon var barn. Min mor er en av dem.

Jeg husker med gru en vikar vi hadde i en enkelt time på ungdomstrinnet (hun var av den gamle skole og hele skolens skrekk) og hun brukte hele timen på å mobbe en stakkels venstrehendt gutt i klassen min.

Endret av Trille
Gjest Catwoman
Skrevet
OT: Hvorfor sier folk at jeg er keivhendt når jeg bruker venstre hånd? Jeg er jo først keivhendt når jeg bruker den hånd som ikke passer til oppdraget? Keivhendt er egentlig et teit beskrivelse!

Enig. Jeg er venstrehendt - og av prinsipp og for å være litt kverulerende sier jeg alltid nei når noen spør om jeg er keivhendt. Nei, jeg er venstrehendt sier jeg.

Jeg skriver ikke med den gale handa, keiva for meg er høyrehanda.

Skrevet
Enig. Jeg er venstrehendt - og av prinsipp og for å være litt kverulerende sier jeg alltid nei når noen spør om jeg er keivhendt. Nei, jeg er venstrehendt sier jeg.

Jeg skriver ikke med den gale handa, keiva for meg er høyrehanda.

*knegg* akkurat det samme her.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er arvelig, og man blir født med det. Jeg har to barn som er venstrehendte, og de har arvet det etter min mor.

TS igjen her, vet du det sikkert vitenskapelig at det er arvelig? Det trenger ikke å være arvelig fordi om flere i familien er venstrehendte.

Skrevet

Vi lærte da i naturfagen både på ungdomsskolen og videregående at dette var arvelig.

Gjest Elfrida
Skrevet

Det finnes flere teorier om hvordan man blir venstrehendt. Det man tror i dag er at venstrehendt er arvelig, men at det også kan oppstå i forbindelse med komplikasjoner under svangerskap eller fødsel.

Derfor er venstrehendte overrepresenterte blant matematiske og musikalske genier(ett eller annet med hjernen), og også blant folk med alkoholisme, autisme, schizofreni og en del andre tilstander.

I tillegg er det slik at det i voldelige (tradisjonelle) samfunn finnes flere venstrehendte, antagelig fordi venstrehendte har en fordel i nærkamp. Derfor finner man også mange venstrehendte i sporter som fekting og boksing.

Så selv om venstrehendte er overrepresenterte når det gjelder noen sykdommer og tilstander vi helst vil unngå, har vi også noen styrker som gjør at genet/tilstanden overlever.

Man har også sett på kunstverk fra en periode på over tusen år, og sett at antallet venstrehendte i kunsten er sammenfallende med den mengden vi fremdeles har i dag, omtrent 10 %. Det tilsier jo at det ikke er noen bakdel å være venstrehendt, for da ville antall mest sannsynlig vært nedadgående.

Og det selv om mange kulturer har prøvd å avlære venstrehendthet i lang tid. I Kina er det visst omtrent ikke venstrehendte, men det kommer av avlæring, fordi amerikanske kinesere har en vanlig venstre/høyre-fordeling. I deler av Afrika og arabiske land er venstrehånda stygg (angivelig fordi man bruker den til å tørke seg i rompa), og man bruker den høyre til å hilse og spise med.

Generelt sett tror jeg de aller fleste venstrehendte er helt vanlige mennesker, men vi er altså littegrann overrepresentert blant de noe mer uvanlige også.

Gjest Gjest
Skrevet

TS her! Tusen takk for svar, særlig fra deg Elfrida, artig å lese!

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg kan ikke forstå at det er arvelig fordi jeg kjenner ingen i min familie som er venstre hendt. Men jeg er det

Hvis det er en reccesiv egenskap kan den jo arves gjennom flere slektsledd uten å bli synlig, for deretter å få utslag når vedkommende arver fra to som er bærere av det reccesivet genet. Dette er jo akkurat som med blå øyenfarge eller lys hårfarge. Ingen av mine foreldre er lyshårete, men jeg har likevel lyst hår. Det betyr ikke at min mor hadde en elsker, men at begge mine foreldre er bærere av genet for lyst hår.

I teorien kan det altså hende at det ikke har vært venstrehendte i din familie på 1000 år, men at de alle har vært bærere av genet.

Genetikk er komplisert, jeg presenterte nå bare en forenklet versjon.

Min mor er forøvrig venstrehendt på enkelte områder. Ikke fordi hun ble tvunget til å skrive med høyre hånda (hennes far var en frilyndt lærer, så der var det ikke noe problem), men hun skjærer og klipper med venstre hånda. Kan godt hende hun vil ha lettere for å lære seg å skrive med venstre hånda, men det har hun ikke prøvd aktivt.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skriver og gjør stort sett alt med venstre (klemmer på ting, åpner ting etc.), men jeg spiser "riktig".

Mamma og den ene søsteren min skriver osv med høyre, men spiser "galt"

Gjest gjest1
Skrevet

jeg hørte (leste det på kg?) at det er fordi ungen er vant til å suge på venstre tommel mens den ennå er inne i livmora. Kan være det? Jeg aner ikke noe om sånt.

Skrevet
jeg hørte (leste det på kg?) at det er fordi ungen er vant til å suge på venstre tommel mens den ennå er inne i livmora. Kan være det? Jeg aner ikke noe om sånt.

Jeg synes det styrker påstanden om at det å være venstrehendt er medfødt og bestemt på forhånd. Det at barnet suger på venstre tommel er vel et tegn på at h*n er venstrehendt.

Gjest Hope i.i.
Skrevet

Jeg er høyrehendt, men mamma er venstrehendt. Men jeg spiser med bestikk som mamma, og kan fint skrive med venstre eller gjør andre ting om jeg vil det. I tillegg legger jeg alltid ut kortstokken som venstrehendte gjør osv. Så jeg er nok litt begge deler.

Pappa var helt lik som meg. Det er rart dette med arv. Pappa satt så skjevt i bilsetet når han kjørte at bil at hele setet ble skjevt, og jeg sitter på helt samme måten nå.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at de som er venstre hendte i utgangspunktet har vært en tvilling, men at den andre tvillingen ikke utviklet seg annet enn i de første ukene av svangerskapet. Jeg er selv venstrehendt, men vet ikke noe om at jeg egentlig har vært "tvilling". Men jeg har en kjenning som fikk vite på tidlig ul at det mest sannsynlig var to fostre. Men som i løpet av de neste ukene mistet det ene fosteret. Sønnen hennes er iallefall venstre hendt nå i dag. Det kan jo være helt tilfeldig, men det er jo litt rart å tenke på.

Skrevet

Min far var venstrehendt, og han har 4 barn, og alle vi er venstrehendte. Så JEG vil velge å tro at det er arvelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...