Gå til innhold

Hvilke ord skriver du lett feil?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg er generelt ganske god i rettskriving, men ordet overraske (ja, jeg måtte slå opp nå også....) har jeg alltid hatt problemer med.

Og skriver man blandt annet = blant annet? Jeg går alltid for blandt, men lurer på om det er riktig, ser folk flest skriver blant.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Og skriver man blandt annet = blant annet? Jeg går alltid for blandt, men lurer på om det er riktig, ser folk flest skriver blant.

Blant uten d er riktig.

Gjest gjest1
Skrevet
Blant uten d er riktig.

Men kan man ikke skrive blandt i det hele tatt? Hvis man holder seg til konservativt bokmål?

Skrevet

Blant har vel alltid vært uten "d", så vidt jeg vet. Selv på riksmål.

Uansett kan det være nyttig å tenke på ordsammensetningen om man er usikker på stavingen. "Nysgjerrig", for eksempel, er jo nyss + gjerrig -- man vil ha nyss på alt mulig rart, og er på det viset "gjerrig". Når disse ordene slås sammen forsvinner den ene "s"en. Men akkurat dette er slett ikke konsekvent i norsk rettskrivning.

Men om man tenker på ordsammensetningen, forstår man hvorfor det skrives "ærgjerrig" og ikke "ergjerrig", og at det heter "nidkjær" og ikke "nikjær" osv.

Det jeg ikke liker er at såpass mange har hatt problemer med den skriftlige bøyningen av "å bringe", at feilen etterhvert er kommet i ordbøkene. Det heter jo egentlig "bragt" i fortid, og ikke "brakt". "Brakt" er jo preteritum av "å brake". Jeg hadde ikke hatt noe imot denne utviklingen om ikke "brakt" allerede var et ord. Men nå må man altså se forskjellen ut fra sammenheng. :sur:

Gjest Pirkegjest
Skrevet

sikkert noe feil i det jeg skrev nå.

Setninger begynner med stor bokstav! :ler: Hater skrivefeil, men jeg har fått påpekt et par stykker selv i dag! Synes dette er kjempegøy jeg, man lærer så lenge man lever! :danse:

Skrevet

Interessant har jeg ikke problemer med, fordi jeg tenker på at det er en form av ordet interesse. Ellers er det ikke måte på hvilke ord jeg plutselig ikke klarer å skrive riktig, og må slå opp, men gjengangere som jeg kan komme på nå er:

Verre / Værre

Mottatt / Motatt

Unntatt / Untatt

Også har jeg problemer med forskjellen på Vært / Hvert. Jeg vet det jo, men av og til glemmer jeg å tenke meg om.

Skrevet
Interessant har jeg ikke problemer med, fordi jeg tenker på at det er en form av ordet interesse. Ellers er det ikke måte på hvilke ord jeg plutselig ikke klarer å skrive riktig, og må slå opp, men gjengangere som jeg kan komme på nå er:

Verre / Værre

Mottatt / Motatt

Unntatt / Untatt

Også har jeg problemer med forskjellen på Vært / Hvert. Jeg vet det jo, men av og til glemmer jeg å tenke meg om.

Skal vi se om vi ikke kan lage en liten huskesetning:

Hvert enkelt par har vært single en gang.

Gjest Gjest
Skrevet
Men kan man ikke skrive blandt i det hele tatt? Hvis man holder seg til konservativt bokmål?

Jeg tror ikke det. Min konservative norsklærerinne var svært opptatt av å lære oss at det ikke er "d" i blant og at apostrof ikke brukes ved genitiv på norsk. ("Frank's pølser", for eksempel.)

Skrevet
Skal vi se om vi ikke kan lage en liten huskesetning:

Hvert enkelt par har vært single en gang.

Er det en regel som hjelper deg? Regler er bra! "Den gang da - hver gang når", er min personlige favoritt.

For min del vet jeg forskjellen på vært og hvert ved å bøye setningen. Jeg har altså ikke hvert på jobben i dag, for hvis jeg sier det på en annen måte, f.eks at jeg var på jobben i dag, forstår jeg at det er verbet jeg skal bruke.

MEN hvis jeg har mye på hjertet på en gang, er det ikke sikkert jeg rekker å tenke gjennom alt dette.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg tror ikke det. Min konservative norsklærerinne var svært opptatt av å lære oss at det ikke er "d" i blant og at apostrof ikke brukes ved genitiv på norsk. ("Frank's pølser", for eksempel.)

Takk for svar. Jeg har søkt litt rundt selv og funnet ut at blandt ikke er korrekt norsk. Fra nå av husker jeg nok å skrive blant ;)

Gjest Gjest_Petronella_*
Skrevet

Jeg skriver ikke mye feil i vanlige ord. Men når jeg skal skrive fort på PC`en så blir det veldig ofte "Stavnager" istedet for "Stavanger" ... og "ikek" istedet for "ikke".

Gjest Gjest
Skrevet

Jobber i apotek og der er det én skrivefeil som går litt igjen (vi oppdager det som oftest for kunden får medisinen sin da) og det er "Brukes som avtalt med elgen".

Gjest Gjest
Skrevet

Og der hadde jeg en knasteleif i igjen, mente selvfølgelig før kunden får medisinen sin. Jøss, blir jo paranoid av denne tråden! :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Men himmel, da en i for mye i den setningen i innlegget over, må lære meg å lese korrektur ordentlig, ellers blir jeg virkelig paranoid her! :hår: :legrine:

Gjest Hedda Gabler
Skrevet
Jeg skriver ikke mye feil i vanlige ord. Men når jeg skal skrive fort på PC`en så blir det veldig ofte "Stavnager" istedet for "Stavanger" ... og "ikek" istedet for "ikke".

"ikek" sniker seg inn hos meg også. "boak" for "boka" også.

Jobber i apotek og der er det én skrivefeil som går litt igjen (vi oppdager det som oftest for kunden får medisinen sin da) og det er "Brukes som avtalt med elgen".

:ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Trodde at "forsåvidt" var et rimelig greit ord å skrive rett, men har i det siste sett endel eksempler på at jeg tok feil.

En i tråden om huset på ei blokk i Drammen skrev "forsovit", og jeg har til og med sett at enkelte skriver "forsåvet" eller "forsovet"... :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

^ Jeg skrev det feil selv! :klappe:;) I følge ordboka skrives det slik: "For så vidt"...

Skrevet
Nyskjerrig her og.

Interessant er et vanskelig ord

Signerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...