Gjest prestekrage Skrevet 13. juli 2006 #21 Skrevet 13. juli 2006 Vesla mi har etternavnet til pappan. Vi har begge "kjedelige" -sen navn så å kombinere var uaktuelt. Dessuten var det jo meningen at vi skulle gifte oss og leve happy ever after og da hadde jeg vel tatt navnet hans...
Gjest 2324 Skrevet 13. juli 2006 #22 Skrevet 13. juli 2006 Jeg har et kort fornavn og to ganske korte greie etternavn. Det har lenge vært en stor frustrasjon for meg å ha to etternavn, så jeg er i fred meg å kutte ut det ene. Det er slitsomt å skrive, det er slitsomt å forklare, og ikke minst det er utrolig unødvendig. Derfor kommer jeg til å gi mine fremtidige barn ett etternavn.
Gjest Rognebær Skrevet 13. juli 2006 #23 Skrevet 13. juli 2006 Både vi og bøtteknotten heter slik: (fornavn) (hans opprinnelige etternavn) (mitt opprinnelige etternavn) Det ble best i den rekkefølgen, rytmen ble helt snål når vi satte mitt i midten og hans til slutt.
Gjest Jamila Skrevet 13. juli 2006 #24 Skrevet 13. juli 2006 Jeg beholdt mitt eget etternavn da vi gifta oss. Men vi ønsket at hele familien skulle hete det samme og det ville rett og slett blitt helt feil om han tok mitt navn, så jeg har nå tatt hans etternavn i tillegg til mitt eget og vesla har også dette navnet.
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #25 Skrevet 13. juli 2006 Jeg skrev dette under en annen tråd, på graviditetsforumet: "Men en ting jeg angrer litt på er at vi ikke valgte dobble fornavn den gangen på barna våre. Ville heller egentlig hatt to fornavn og ett etternavn, enn slik som nå, ett fornavn og så med begge etternavnene våre (mitt og hans). Ja, for hva i alle dager skal man med alle disse etternavnene. Når ungene vokser opp og finner egne partnere vil jo mest sannsynlig i alle fall ett eller kanskje begge etternavnene deres gå tapt, og de velger partnerens etternavn. Så etternavnet er ikke garantert å føres videre uansett. Vi kommer til å vurdere om vi skal gjøre om dette etter hvert, tror jeg. Men dobbelt fornavn er mer unikt synes jeg enn dobbelt etternavn. " Og det mener jeg fortsatt, synes det er mye mer "individuelt" med en kombinasjon av to fine fornavn og så ett etternavn, enn alle disse etternavnene. Jeg synes etternavn generelt er stort sett uintresante, både de vanlige og de mer sjeldne. Bryr meg ikke om etternavn generelt. Og siden det så lenge har vært inn meed enkle og single fornavn, synes jeg det er flott at flere igjen begynner med doble fornavn. Og da blir det for mye med to etternavn også etter min mening. Men når det er sagt, synes det er vanskelig nå i ettertid å gå tilbake til bare ett etternavn, er litt redd for at foreldrene mine skal bli skuffet over at deres og mitt etternavn velges bort i prosessen. Så foreløpig har vi ikke gjort noe med denne saken. Men jeg mener at de vil være like mye m ine unger selv om de ikke har samme etternavn som meg. For selv tenker jeg å beholde mitt etternavn.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 13. juli 2006 #26 Skrevet 13. juli 2006 Da jeg fikk min første var det viktig for meg å få med mitt etternavn som mellomnanvn. Med tiden har jeg bare syntes det ble tungvint, og når den eldste ville kutte ut mellomnavnet (hun syntes det var tungvint), kuttet vi det ut for alle fire. Så nå har alle ett fornavn og ett etternavn. Punktum.
India Skrevet 13. juli 2006 #27 Skrevet 13. juli 2006 de har fått han navn. angrer litt på det,men hadde jo blitt litt mye med begge. siden det er navn som ikke passer sammen
Gjest lilletroll Skrevet 13. juli 2006 #28 Skrevet 13. juli 2006 Både jeg og barna våre har min manns etternavn. Ceca ← Her også
asterix Skrevet 13. juli 2006 #29 Skrevet 13. juli 2006 Vi byttet faktisk etternavn både jeg, mannen min og eldstegutten da vi ventet nr. 2. Mannen min hadde hatt det etternavnet vi byttet til en periode i barndommen også da. Vi tok nemlig opp igjen svigerfars etternavn som det nå kun er jeg, mannen min, ungene våre og 4 andre her i landet som har. Både mitt tidligere navn og navnet mannen min hadde da vi skiftet var av det ganske så vanlige slaget.
Gjest Aethra Skrevet 14. juli 2006 #30 Skrevet 14. juli 2006 Synes i utganspunktet det er finest om en familie har samme navn - men samtidig blir det litt dumt hvis dette automatisk blir mannens. Kjente ett par som trakk lodd om hvem sitt etternavn som skulle brukes - begge deres etternavn var veldig fine, relativt spesielle, og for lange til å spleises. De virket kjempefornøyde, og sånn håper jeg også å kunne gjøre det en gang..
*Ariel* Skrevet 14. juli 2006 #31 Skrevet 14. juli 2006 Begge har relativt sjeldne etternavn. Barna fikk fars navn og jeg tok hans når vi giftet oss, lenge etter barna var født. Dette fordi det for meg er riktig med et felles navn når man er en familie. Min identitet ligger ikke i etternavnet, så jeg hadde ingen kvaler med å ditche det til fordel for hans.
Gjest gjesta Skrevet 16. juli 2006 #32 Skrevet 16. juli 2006 Har ikke barn selv enda, men jeg har selv både mamma og pappas etternavn (pappas i midten, mammas sist). Jeg ville holdt meg langt unna bindestreken, det er slitsom å ALLTID måtte skrive alle navnene. Når det er sagt er det dere som gir navn til barnet, og hvis dere er konsekvente med å bruke begge etternavnene (som mamma og pappa har vært), så blir begge navnene en del av ungens navn. Jeg identifiserer meg like mye med pappas navn (navnet i midten), som med mammas navn. Det er en like viktig del av mitt navn, er nok faktisk det som kommer til å bli brukt når jeg selv får barn, fordi det er det som passer best sammen med samboerens navn. Lykke til med valget
Ciara Skrevet 16. juli 2006 #33 Skrevet 16. juli 2006 Når vi får barn vil de få mannens etternavn. Jeg tar ikke mannens etternavn når vi gifter oss.
Gjest -eline- Skrevet 17. juli 2006 #34 Skrevet 17. juli 2006 Nå er ikke vi gift og har barn riktig enda, men vi har diskutert det. Jeg har et relativt sjeldent etternavn (36 stykker som har det), han har et kjedelig *sen-navn, men ønsker ikke å ta mitt (dvs han tenker fremdeles på det). Vi ønsker begge å ha et familienavn og tror vi kommer til å ende opp med å ta hans mormors pikenavn som etternavn (kun 13 stykker som heter det) med mindre han ikke skifter mening og tar mitt. Uansett ønsker vi kun å ha et etternavn på våre barn, siden vi vil gi de doble fornavn (vi begge har det selv).
Gjest 2324 Skrevet 17. juli 2006 #35 Skrevet 17. juli 2006 Hvorfor er det så viktig for han å ikke ta ditt etternavn? Det at dere tenker på å ta hans mormors pikenavn tyder jo på at det ikke er på grunn av at han ikke ønsker å kvitte seg med sitt eget. Høres rart ut. :klø:
Gjest -eline- Skrevet 18. juli 2006 #36 Skrevet 18. juli 2006 Hvorfor er det så viktig for han å ikke ta ditt etternavn? Det at dere tenker på å ta hans mormors pikenavn tyder jo på at det ikke er på grunn av at han ikke ønsker å kvitte seg med sitt eget. Høres rart ut. :klø: ← Aner egentlig ikke. Han klarer visst ikke helt å vende seg til det (må innrømme at det klinger litt rart, tror det er en kombinasjon av litt mange stavelser og at det er litt uvant), tror ikke det er så veldig viktig for han å ikke ta mitt navn. Derimot er det er viktig for meg å ikke ta hans navn (bytter ikke ut et spesielt navn med et *sen-navn), men samtidig er jeg ikke så veldig knyttet til etternavnet mitt da jeg har et nærmere forhold til den andre siden av familien enn den navnet kommer fra. Tror muligens jeg ville følt det anerledes om jeg hadde det andre familienavnet. Dermed er det ingen stor kampsak for meg å beholde mitt navn og at han tar det, føler han seg mer komfortabel med å ta mormorens pikenavn (hun var en spesiell person i hans liv og jeg ble utrolig glad i henne i løpet av den lille tiden jeg kjente henne) så er det greit for meg.
exita Skrevet 18. juli 2006 #37 Skrevet 18. juli 2006 Våre barn har hans etternavn. Vi var ikke gift da førstemann kom men siden vi uansett skulle gifte oss ble det bare tull at lillegutt skulle ha mitt etternavn først. Er vel litt gammeldags når det gjelder etternavn og synes det er greit at kvinnen tar etternavnet til mannen når de gifter seg. Men for all del, andre må jo få gjøre som de vil!!
Leanne Skrevet 18. juli 2006 #38 Skrevet 18. juli 2006 Da datteren vår ble født fikk hun 1 fornavn og etternavnet til pappaen sin. Da vi giftet oss tok jeg navnet til mannen min, og droppet "mitt" etternavn. Vi har alle 1 fornavn og 1 etternavn.. Det holder i massevis! Jeg hadde forresten et veldig sjeldent etternavn selv, kun mamma & pappa, søsteren og broren min har dette navnet nå... Tror nok det er et navn som vil dø ut, da min bror har bestemt seg for å ikke få barn.. Og min søster vil kutte ut navnet når hun gifter seg... Men, men.. det er jo bare et navn
monja Skrevet 18. juli 2006 #39 Skrevet 18. juli 2006 Sønnen vår har mitt mellomnavn og pappans etternavn.
Gjest Gjest Skrevet 19. juli 2006 #40 Skrevet 19. juli 2006 Siden vi ikke er gift, og aldri vil bli det etter hans ønske, stod jeg "hardt" på mitt. Har alltid sagt at mine barn skal ha samme etternavn som meg.Da han ikke vil gifte seg måtte han inngå en komprimiss om at hans etternavn ble mellomnavn og mitt etternavn. Vet hans mor ikke er særlig fornøyd,da hans gren av slektsnavnet dør ut.... Hadde vi giftet oss ville jeg beholdt mitt som mellomnavn (er ikke så mange som har det etternavnet) og tatt hans til etternavn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå