Kelsey Skrevet 13. juli 2006 #1 Skrevet 13. juli 2006 Det har jo blitt mer vanlig når man får barn å bruke etternavn fra begge sider og i tillegg sette bindestrek mellom disse navnene. Tidligere har jeg synes dette har vært litt jålete og pretensiøst, men nå er jeg kanskje i ferd med å gå i mot mine egne "prinsipper". Vi klarer ikke å bestemme oss når det gjelder etternavn, og ingen av oss vil egentlig ta diskusjonen heller. For jeg tror vi begge føler at begge har like mye rett til å ha det siste, og dermed mest brukte, etternavnet. Hvis vi setter bindestrek i mellom blir jo problemet løst, da begge etternavn uansett vil bli brukt hele tiden. Uansett etternavn kommer vi nok til å ende opp med bare ett fornavn, et relativt kort og greit et også regner jeg med. Og de to etternavnene våre er ikke allverdens lange heller. Et som er ganske kort, og et som er litt lengre. Begge er relativt sjelde navn, noe som er en side av saken. Vel så viktig er det at begge navnene stammer fra steder vi har tilknytning til. Men som sagt synes jeg fortsatt det er litt jålete. Samtidig som jeg ikke vet helt hvordan vi skal løse det annerledes heller. Hvilke etternavnløsninger har dere valgt? Noen som har synspunkter ang. navn med bindestrek? (når det er sagt kommer vi uansett til å velge det vi føler for når den tid kommer, samme hva andre måtte mene. Er bare nysgjerrig på hva andre har valgt)
ceca Skrevet 13. juli 2006 #3 Skrevet 13. juli 2006 Både jeg og barna våre har min manns etternavn. Ceca
Malama Skrevet 13. juli 2006 #4 Skrevet 13. juli 2006 Høyst usikker enda, men så er detingen problemstilling helt enda heller da. Jeg har lyst til åta hans navn når vi gifter oss neste sommer, men ikke oppgi mitt pikenavn helt, og kommer antakelig til å beholde det som mellomnavn. Oppi det hele tenker jeg på dersom mamma og pappa hadde gitt meg mammas pikenavn som mellomnavn da jeg var liten, slik de gjorde med min bror (de kom bare ikke på det da jeg ble født, det er ingen annen grunn til at jeg ikke har det) Men jeg kunne umulig hatt TRE etternavn (jada, jeg vet, to mellomnavnog ett etternavn) det hadde bare blitt for mye, og da måtte jeg kuttet ut minst ett navn, som alle ville betydd mye for meg. (hadde jeg hatt mammas pikenavn tror jeg ikke at jeg hadde klart å droppe det, da det er et så uvanlig navn at bare rundt 20 menneker har det som etternavn, alle er i slekt) På en måte er jeg lettet over at jeg slipper å ta stilling til det. Og på en måte føler jeg for å skjerme mine barn mot å en gang måtte ta stilling til det også... (selv om jeg vet at mange velger å bare beholde sitt eget navn når de gifter seg altså, dersom de gifter seg i det hele tatt) Jeg ser derfor ikke helt bort fra at barna vil få vårt felles etternavn, det som i dag er hans etternavn. Men... da forsvinner mitt helt...
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #5 Skrevet 13. juli 2006 Den diskusjonen venter vi også på å ta. Det blir en kombinasjon av begge etternavnene, siden begge er spesielle, men det fungerer ikke med mitt tilslutt (Blir for tungt å si), så hans må tilslutt. Og mellomnavnet blir jo veldig ofte bare forkortet vekk, så jeg har veldig lyst til å ha med den bindestreken... Samtidig som jeg ser det kan bli for tungt, og hva når barnebarn kommer, det blir jo veldig fort lange navn... Det er ikke så lett å bestemme seg for, men så er jo ikke navnet det viktige når det kommer til stykke. Og vi er iallfall enige om fornavnet
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #6 Skrevet 13. juli 2006 Vi har valgt å gi barna min manns etternavn. Når vi giftet oss tok jeg det også (i tillegg til mitt eget selvfølgelig)..
Litt Lost Skrevet 13. juli 2006 #7 Skrevet 13. juli 2006 Bindestrek er en stor u-ting! Sambo har bindestrek. Han har måttet stave navnet sitt i alle anledninger hvor han må gi dette fra seg (bank, post, bestilling av fly/tog/båt-billett osv osv). Nå har mitt barn dette forferdelige etternavnet og jeg staver i vilden sky hver gang hun skal registreres et sted...
Gjest Gjest Skrevet 13. juli 2006 #8 Skrevet 13. juli 2006 Da vi giftet oss byttet mannen min til mitt etternavn men beholdt sitt eget som mellomnavn. Barna våre heter det samme som han. Jeg har innimellom fundert på å også ta hans gamle etternavn som mellomnavn, men ser egentlig ikke noe grunn til det. Det at ,mann og barn har et mellomnavn jeg ikke har betyr ikke noe i praksis!
tattoopia Skrevet 13. juli 2006 #9 Skrevet 13. juli 2006 (endret) den dagen jeg er gift så får barna min tilkommedes etternavn foreløping er det mitt etternavn som står på papiret. når vi gifter oss skifter vi alle mann Endret 13. juli 2006 av tattoopia
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 13. juli 2006 #10 Skrevet 13. juli 2006 Vi synst ikke at det er fint med bindestrek. Så våre barn har mitt etternavn som mellom navn og sambo sitt som etternavn. Mitt etternavn er litt sjeldent. Er bare rundt 20stk som har det. men det ble ikke naturlig for oss å ha mitt etternavn tilslutt for da blir det så tung å si hele navnene på barna.
Susan Sto Helit Skrevet 13. juli 2006 #11 Skrevet 13. juli 2006 Vi har to lange og uvanlige etternavn begge to. Jeg har valgt å beholde mitt eget etternavn, men ta hans etternavn som mellomnavn nå når vi gifter oss. Dette gjør jeg for babyens skyld. Synes det er ille å gi små barn dobble etternavn, hvertfall hvis begge er lange og litt kronglete å stave. Å ha det ene som mellomnavn på barnet er også uaktuelt, fordi det da normalt ikke ville blitt brukt. Derfor får våre barn kun hans etternavn. (Det blir kun meg som har både og, og jeg er voksen og har valgt dette selv.) Så lenge jeg har mitt etternavn som etternavn, og ikke mellomnavn, kan våre barn dersom de ønsker dette, bytte til det når de blir voksne. (Men jeg regner ikke med at de gjør det.)
Gjest Mireya Skrevet 13. juli 2006 #12 Skrevet 13. juli 2006 Her i huset får barna to etternavn; hans etternavn som første etternavn, og mitt som siste etternavn. Vi er ikke gift.
melina Skrevet 13. juli 2006 #13 Skrevet 13. juli 2006 Jeg tok mannen min sitt etternavn da jeg giftet meg, så da var det naturlig at lille-jenta også fikk det Men både jeg og mannen min har to mellomnavn, og vi valgte å ikke gi datteren vår et av disse, tenkte hun eventuelt kunne velge et av disse selv som mellomnavn når hun ble stor, hvis hun skulle ønske det
jordbær Skrevet 13. juli 2006 #14 Skrevet 13. juli 2006 Vår lille snuppe får pappas etternavn og mitt mellomnavn. (Har to etternavn selv)
Gjest Pet Skrevet 13. juli 2006 #15 Skrevet 13. juli 2006 Sønnen min har mitt mellomnavn og farens etternavn. Mellomnavnet bruker han aldri, bare etternavnet.
mari Skrevet 13. juli 2006 #16 Skrevet 13. juli 2006 Vi har bindestrek Synes det fungerer veldig fint jeg! Etternavnet mitt er veldig sjeldent (7 stk som heter det) og mannen min har et -sen etternavn, men han ville ikke gi slipp på det så da bestemte vi oss for at vi hadde vært vårt etternavn (som jo er en del av det vi er) og så hadde barna en blanding. Dette har ikke vært noe problem så fremt jeg presiserer at det er med bindestrek så går det greit!
Miss Marple Skrevet 13. juli 2006 #17 Skrevet 13. juli 2006 Når vi giftet oss tok mannen mitt etternavn, med sitt gamle som mellomnavn (vi har et sjeldent etternavn som også er navnet på gården vi skal overta). Vår sønn har fått samme etternavn som oss, men ikke noe mellomnavn.
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. juli 2006 #18 Skrevet 13. juli 2006 Har ikke barn enda, men de kommer bare til å få et navn. Etternavnene våre er begge ganske lange, og halve navnet er likt, så syns uansett det passer dårlig å kombinere. Men liker det også kort og greit. Syns det fort kan bli litt pretensiøst med doble etternavn (selv om jeg også skjønner årsaken til det). For meg er det også viktig at hele familien har det samme navnet, så en av oss må bytte om vi gifter oss. Hans navn er finere, men mitt er sjeldnere. Og vi har mer kontakt med hans foreldre (bl.a. fordi mine er skilt), så jeg føler at vi sånn sett burde kunne ha mitt navn. Men tiden vil vise.
Gjest gjest1 Skrevet 13. juli 2006 #19 Skrevet 13. juli 2006 Vi har også ett sjeldent navn hver, og hadde nesten bestemt oss for å ta begge med bindestrek, men nå ble ihvertfall jeg litt usikker igjen.
Kelsey Skrevet 13. juli 2006 Forfatter #20 Skrevet 13. juli 2006 Bindestrek er en stor u-ting! Sambo har bindestrek. Han har måttet stave navnet sitt i alle anledninger hvor han må gi dette fra seg (bank, post, bestilling av fly/tog/båt-billett osv osv). Nå har mitt barn dette forferdelige etternavnet og jeg staver i vilden sky hver gang hun skal registreres et sted... ← Hvis etternavnene i seg selv er lette så vil vel ikke en bindestrek føre til mer staving? Sånn med unntak av presisering av bindestreken da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå