Festus Skrevet 17. juli 2006 #21 Skrevet 17. juli 2006 Setningen "Nakenhet på offentlig sted ses på som uanstendig atferd" er kun din fortolkning og har ingen basis i rettspraksis. Ser du nærmere etter ser du at det ikke står noe om nakenhet i selve lovteksten. Her er det snakk om en stadig fortolkning av hva som til enhver tid oppfattes som uanstendig atferd. Men noe "uanstendighet" må folk flest tåle (og kanskje venne seg til) ellers ville vi ikke hatt noe utvikling i samfunnet (og alle måtte fortsatt ha gått i heledekkende badedrakter slik man gjorde i byene for 150år siden). Og til påstanden om at det ikke er lov å være naken på offentlig sted: Offentlige naturiststrender er offentlige steder hvor det er lov til å være naken. Damedusjen på offentlig bad er offentlige steder hvor man kan (og av og til også skal) være nakne (At menn ikke har adgang betyr ikke at det ikke er et offentlig sted). På Hardangervidda eller i skogen har man lov til å bade naken hvis man med rimelig grunn kan anta at man ikke vil være til sjenasje for andre. Hvis man plutselig blir overreasket på et øde sted så har man ikke gjort noe galt og man kan ikke bli straffet hvis det var rimelig å anta at sjansen var liten for å bli oppdaget. Når det gjelder å være toppløs så vil det bli akseptert på de fleste strender men f.eks. ikke på trappen til en domkirke. Så det finnes ingen generelt regel om forbud mot nakenhet men det er heller snakk om å bruke sunn fornuft og å ta hensyn til hverandre. ← Så derfor er det da helt utelukket at jeg får ei bot fordi jeg vaser rundt i sentrum kl. 13 en lørdag, kun iført hårstrikk? Kjekt å vite....
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #22 Skrevet 17. juli 2006 Så derfor er det da helt utelukket at jeg får ei bot fordi jeg vaser rundt i sentrum kl. 13 en lørdag, kun iført hårstrikk? Kjekt å vite.... ← Selvfølgelig vil du bli bøtelagt eller straffet på en eller annen måte så sant du anses som tilregnelig. Logikken din er nok litt svak her... At man blir straffet for å gå naken på noen (de fleste) offentlige steder betyr ikke at man blir straffet for å være naken på alle offentlige steder i enhver sammenheng.
Festus Skrevet 17. juli 2006 #23 Skrevet 17. juli 2006 Selvfølgelig vil du bli bøtelagt eller straffet på en eller annen måte så sant du anses som tilregnelig. Logikken din er nok litt svak her... At man blir straffet for å gå naken på noen (de fleste) offentlige steder betyr ikke at man blir straffet for å være naken på alle offentlige steder i enhver sammenheng. ← Så dersom kl er feks. 0100 natt til mandag - så slipper jeg bot?? *håpefullt smil* Skriver kun for å nyansere litt... om hva er egentlig til sjenanse for andre iflg loven.... ? Spiller ingen rolle for meg om folk går nakne på stranda eller ikke, jeg vil gjerne slippe rumpa dems oppi ansiktet mitt uansett badebukse eller ikke...
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #24 Skrevet 17. juli 2006 Så dersom kl er feks. 0100 natt til mandag - så slipper jeg bot?? *håpefullt smil* Skriver kun for å nyansere litt... om hva er egentlig til sjenanse for andre iflg loven.... ? Spiller ingen rolle for meg om folk går nakne på stranda eller ikke, jeg vil gjerne slippe rumpa dems oppi ansiktet mitt uansett badebukse eller ikke... ← Kanskje. Poenget er at det er ikke graden av "nakenhet" som er hovedsaken men graden av anstendighet og sjenanse for andre. Hvis du går naken gjennom en folketom by midt på natta så er det mindre sjanse for at du vil bli straffet enn om du gjør det midt på dagen (i begge tilfelle forsutsatt at det blir oppdaget av politiet etc.) blant annet fordi det er færre barn og "svake" sjeler ute på denne tiden. Hvis det er et opptog på lørdag formiddag arrangert av homoforeninger, sexklubber eller naturistforeninger som er varslet behørig til publikum så vil man også kunne tillatte seg mere enn ellers. Nettopp fordi folk er blitt varslet og dermed skal ha hatt muligheten for å holde seg borte hvis de reagerer negativt på slikt.
razmatazz Skrevet 17. juli 2006 #25 Skrevet 17. juli 2006 Jeg forstår ikke problemstillingen. Som noen andre sa; det finnes naturiststrender og ikke-naturiststrender. Kan man ikke bare gå dit man vil og ferdig med det? Virker ikke som om det holder for deg Vigdis. Du ønsker tydeligvis at alle andre også skal bade nakne. Kan du ikke bare akseptere at noen ikke tenker som deg? Jeg respekterer fullt ut at noen ønsker å være nakne, og det er jo da flott at det finnes steder som er beregnet på nettopp naturister. Det hadde vært en helt annen sak om det ikke fantes steder for naturister, men det er jo ikke tilfellet.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2006 #26 Skrevet 17. juli 2006 Vigdis har hatt en positiv opplevelse av det å bade naken og vil gjerne fortelle om det. Det må hun selvfølgelig få lov til. Generelt er det mange av våre vaner og holdninger som vi er blitt så vant med at de oppleves som det eneste riktige og fornuftige. Jeg tror at hvis det ble røsket litt opp i dette så ville vi blitt overrasket over hvor mye som egentlig bare er vaner og tradisjoner og som ikke er basert på fornuft. Da er det bra med noen innspill fra andre som et spark for å tenke gjennom våre egne verdier selv om vi ender opp med det samme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå