Gå til innhold

PTSD

Gjest Gjest_Camilla_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Camilla_*
Skrevet

Jeg har nettopp fått diagnosen posttraumatisk stresslidelse av psykologen min, etter noen helt forferdelige opplevelser for ca et halvt år siden. Det jeg sliter mest med er "flashbacks" av det som skjedde, og uvirkelighetsfølelse Dette er utrolig slitsomt, og det er også en av grunnene til at jeg har begynt med selvskading.

Er det noen av dere som har hatt det sånn og blitt frisk? Hadde vært fint med noen tips for komme seg igjennom dette.

Takk på forhånd :)

• 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hey,

Jeg har selv PTSD, og har samtlige symptomer på det.

Når det gjelder tips og slikt angående de ulike sidene ved det så er vel det beste rådet at man må finne det som er best for seg selv.

Jeg vil gjern stille opp og hjelpe med det du trenger råd til, men føler det blir litt "tafatt" å få det til via et forum..om du skjønner. det er mye å spørre om, og mye å svare.

Men en ting kan jeg si, jeg har ikke blitt frisk av det. og har vansker med å se at man blir frisk av det å. derfor har jeg kommet til at jeg er diagnosen, og den er meg. jeg har den ikke, jeg er den

Gjest Gjest
Skrevet

Noen blir friske av PTSD. Noen blir ikke friske, men kan lære seg å leve med symptomene.

Hvis du har opplevd "bare" en traumatisk hendelse er det større sjans for å bli frisk enn om du har opplevd gjentatte traumatiske hendelser over en lang periode. Det er også lettere hvis trusselen ikke finnes mer.

Vil anbefale deg å få terapi av psykolog evt. dps som har kompetanse på psykiske skader etter traumer.

Jeg synes det hjelper å prate om det. Og det hjelper å skrive det ned, men noen ganger klarer jeg ikke å forholde meg til det og da orker jeg heller ikke å skrive. Det kan også hjelpe å skrive ned mareritt. Da jeg var på det verste hadde jeg en skriveblokk ved senga hvor jeg skrev ned marerittene. Jeg fikk uansett ikke sove igjen fordi marerittet slapp ikke taket selv om jeg våknet av det. Det kan også hjelpe å visualisere at du er et trygt og godt sted. Jeg klarer det ikke selv fordi tankene om traumene er mye sterkere enn tankene om det trygge stedet. Men jeg vet at det funker for noen.

Jeg har hatt PTSD noen år. Før var de verste symptomene mareritt, tanker om hendelsene, konsentrasjonsproblemer og angst. Nå har disse symptomene dempet seg noe - der er fortsatt der men ikke hele tiden, men jeg funker fortsatt ikke så bra. Er veldig sliten og orker ikke å forholde meg til andre mennesker når jeg ikke må. Føler meg fortsatt bare trygg hjemme og det er kun noen få mennesker jeg stoler på.

Man må prøve å skape seg et liv utfra de forutsetningene man har. Man må prøve å finne tilbake til håpet og gleden (selv om det ikke er lett).

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Jeg hadde PTSD i 6 år etter en veldig brutal voldtekt. Jeg hadde prøvd psykolog, vært innlagt, prøvd det meste i psykiatrien...men til ingen nytte. Jeg var en av de tøffe tilfellene som det rett og slett ikke funka på. Jeg hadde vel egentlig gitt opp håpet helt og var begynt å planlegge mitt eget selvmord da ei venninne fortalte meg om ei hun kjente som hadde fått kjempegod hjelp fra en terapeut som brukte hypnose og EFT i behandlingen i tillegg til psykologiske teknikker.

Jeg var kjempeskeptisk, men bestemte meg for å gi det et forsøk. 5 behandlingstimer senere var de fleste av PTSD-symptomene forsvunnet, og etter jeg fulgte behandlingsopplegget hennes som inkluderte litt hjemmelekser forsvant også de negative tankene jeg hadde om meg selv og selvtilliten min er bedre enn noen sinne. Tror det hele tok 8 behandlingstimer totalt, og forbedringen for min del var helt utrolig. Det har holdt seg slik også, over et år senere er jeg fortsatt helt frisk!

Du finner henne på www.norgeshypnoterapi.no avdeling Bjølsen/Oslo hvis du er interessert. Jeg kan ikke anbefale henne nok, hun har rett og slett reddet livet mitt. Håper du gir det et forsøk i alle fall!

Gjest Gjest
Skrevet

Rapid eye movement desensitation og tankefeltterapi fungerer veldig bra mot PTD. Det frikobler følelsene fra bildene i hodet.

Minfulness based cognitive therapy og aceptance and comittment therapy (omtrent det samme som MBCT) er nesten helt sikkert bedre for PTD enn vanlig kognitv terapi fordi de baserer seg på nærværende aksept av opplevelsene i kroppen og sinnet og dyp pust og avspenning i tillegg til tankemønstre, mens skognitiv terapi jobber eksklusivt med tankemønstrene. Ved PTD har følelser "frosset" seg fast og trenger å myknes gjennom avspenning og aksept som gir foløsning gjennom at følelsene får spilt seg ut. Kroppen går da gjennom den naturlige helbredelsesuklusen for føelsesmessige belastninger som de som ikke får PTD gjennomlevde i forbindelse med traumet, men som har låst seg hos de med PTD.

Det finnes gode selvhjelpsbøker om MBCT og ACT på amazon

Gjest Gjest
Skrevet

EFT er en videreutvikling av tankefeltsterapi, og er svært nyttig :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...