Gjest Gjesta Skrevet 22. juli 2006 #21 Skrevet 22. juli 2006 Blir litt stresset av alt man skal vite om bryllup og slikt både av formaliteter og annet når man ikke har giftet seg før. Heldigvis har jeg dere her og nette å søke på, kan nesten ikke skjønne hvordan folk klarte seg før nettet kom. Det er virkelig mye å tenke på, ikke glemme og vite. Føler veldig mye jeg ikke vet tydeligvis er allmen kunnskap og det er litt skummelt. ← Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver der...
Malama Skrevet 22. juli 2006 #22 Skrevet 22. juli 2006 (endret) Not to worry Da jeg ringte kirka for å bestille tid informete den koselige dama meg der om at jeg måtte huske å ornde papirene, at disse ikke lenger skulle levers kirka lenger (det skulle de før), men folkergisteret, og at de var holdbare i 4 måender, så jeg måtte ikke gjøre det enda. De passer på deg, skjønnr du. (også har du oss til å hjelpe deg, og hver og en av de "huskelistene" jeg har linket til nevner dette med å huske å ornde papirene) Endret 22. juli 2006 av Malama
MAcy Skrevet 31. juli 2006 Forfatter #23 Skrevet 31. juli 2006 1. dato- 21.07.07 2. lokale. ok bestilt 3 kirke, ledcig venter på sognepresten hjem fra ferie. 4. Forlovere er nå orden. Synes det er utrolig vanskelig å velge tema, farger til bryllupet. Noen tips?
Malama Skrevet 1. august 2006 #24 Skrevet 1. august 2006 du er kommet lenger enn meg, vi har ikke forlvoere valgt endq, og vi gifter oss en måned før deg, så jeg synes du er flink jeg Nei, velge farger etc synes jeg ikke er lett. Alt henger jo sammen. Jeg vil lage invitasjonene selv. Og bordkort (og takkekort) i samme stil/papir. Bordkort må jo stemme i fargene med blomstene på bordet. Blomstne på bordet kal gjerne passe sammen med buketten min, og den må jo stå i stil til kjolen... Og jeg vil gjerne begynne med invitasjonene etterhvert, men... må jeg da bestemme alt dette andre først? Ikke lett... Nei, har ikke mye tips der nei...
marsy Skrevet 1. august 2006 #25 Skrevet 1. august 2006 1. dato- 21.07.07 2. lokale. ok bestilt 3 kirke, ledcig venter på sognepresten hjem fra ferie. 4. Forlovere er nå orden. Synes det er utrolig vanskelig å velge tema, farger til bryllupet. Noen tips? ← hehe, trodde aldri jeg noen gang ville være opptatt av fargetema i et bryllup, men der tok jeg visst feil vi har valgt farger som kremhvitt-champagne-vanilje-gull, det ble sånn fordi de fargene passer fint til det gamle hotellet vi skal gifte oss på, i tillegg har jeg veldig lyst til å ha en kremfarget kjole, og så er jo slike duse varme farger veldig fine
MAcy Skrevet 6. august 2006 Forfatter #26 Skrevet 6. august 2006 Har lest meg fram til at en bør lage seg et bryllupsbudsjett, synes dette virker litt vrient, er jo ikke så inni i hva alt koster og slikt. Eneste kostnaden jeg har sikker per i dag er lokalet. Noen tips? er jo greit å vite om 50.000 er nok- blir nok uten alkohol, eller om vi må beregne mer...
Malama Skrevet 6. august 2006 #27 Skrevet 6. august 2006 Jeg lurte på mye av det samme for en drøy måned siden, og her er svarene jeg fikk da om hva ting koster. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=206251&hl= Om 50.000 holder avhenger helt av hvor dyrt lokale det er snakk om, hvor mange gjester dere skal ha, og hvilke prioriteringer dere gjør ellers. Jeg tro vi fort kommer til å havne på rundt 100.000 jeg, men det er med nesten 100 gjester, alkohol og fri bar, vi må leie kirke og prest (fordi vi skal gifte oss på mitt "hjemsted", (ikke langt fra der han er født heller, men han er oppvokst et annet sted da) men der bor vi ikke lenger)) Dette er bare et meget "rundt budsjett", og jeghåper vi ksla klare oss med mine mindre da. Gjestelista er ikke egentlig laga enda, mulig det ikke blir så mange, og vi satser dessuten på en del taxfreekjøp av alkohol (budsjettet er laget med polets priser)
MAcy Skrevet 11. august 2006 Forfatter #28 Skrevet 11. august 2006 1. dato- 21.07.07 2. lokale. ok bestilt 3 kirke, ok, må velge tidspunkt 4. Forlovere er nå orden. 5.Fotograf, bestilt- tidspunkt avtales senere. Hvor lang tid brukte dere på fotografering?? Hva gjorde gjestene i mellom tiden??? Skal nå til med å undersøke katering. Fant ut da jeg ringt rundt for å høre om hvilke tilbud fotografene hadde at det hastet med å ordne det. En av fotografene var alt fullbokket!! SÅ må bare ordne alt det som er avhengige av andre. Men når jeg nå har ordnet med katering tror jeg at jeg kan ta en pause, og bare kose leg med små ting. Sliter enda med farge valg og kjøpe eller lage bordkort ++
Malama Skrevet 11. august 2006 #29 Skrevet 11. august 2006 Huff, fotografer allerede fullbooket? Jeg har ikke BEGYNT å tenke p ådet enda. Men mat trenger ikke jeg tenke på å ordne, for det følger kokk og serverngspersonale med huset, vi må bare bestemme hva han skal lage, det kan vi ordne senere.
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2006 #30 Skrevet 11. august 2006 Hvor lang tid brukte dere på fotografering?? Hva gjorde gjestene i mellom tiden??? ← Fotograferingen tok ca 1 t 45 min, inkludert den tiden vi brukte å kjøre fra kirken til der vi skulle fotografere og tilbake til selskapslokalet. Mens vi var hos fotografen reiste alle gjestene til selskapslokalet. Der fikk de servert oppdelt frukt, litt snacks og mineralvann. Det var fint vær og det stedet vi hadde selskapet hadde akkurat blitt ferdig med den nye store terrassen og fått møblert den med fine møbler og store parasoller. Tror gjestene hadde det fint jeg.
MAcy Skrevet 22. september 2006 Forfatter #31 Skrevet 22. september 2006 1. dato- 21.07.07 2. lokale. ok bestilt 3 kirke, ok, må velge tidspunkt 4. Forlovere er nå orden. 5.Fotograf, bestilt- tidspunkt avtales senere. 6. Frisør bestilt 7.Avtalt tidspunkt med kirka 8. Avtalt tidspunkt med fotograf. 9. Kjøpt sko til meg 10. Bestilt katering. Hva er det neste stor jeg bør tenke på???
Susan Sto Helit Skrevet 22. september 2006 #32 Skrevet 22. september 2006 1. dato- 21.07.07 2. lokale. ok bestilt 3 kirke, ok, må velge tidspunkt 4. Forlovere er nå orden. 5.Fotograf, bestilt- tidspunkt avtales senere. 6. Frisør bestilt 7.Avtalt tidspunkt med kirka 8. Avtalt tidspunkt med fotograf. 9. Kjøpt sko til meg 10. Bestilt katering. Hva er det neste stor jeg bør tenke på??? ← Kjole? Invitasjoner?(Gjesteliste!) Hva med evt. ønskeliste/hjemmeside? Ønsker dere spesielle innslag i kirka, som andre må forberede seg til?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2006 #33 Skrevet 22. september 2006 gjesteliste er nok det neste ja, men alt i alt så er du i rute, og kan lene deg rolig tilbake.
MAcy Skrevet 23. september 2006 Forfatter #34 Skrevet 23. september 2006 Vi er godt i gang med gjestelisten, sliter litt med hvem av vvenner vi skal invitere, men tar et endelig varlg på nyåret for da kan vi se litt mer på hvem vi har vært sammen med det siste året. Har fått endel nye venner det siste halve året,så greit med litt lengre tid for å se om det bare blir bekjenteskap eller vennskap.. Ellers skal jeg av og bestille blomster til bryllupet, bare si at jeg vil ha de til å lage min og kommer tilbake til hvordan den skal se ut siden.. Kjole har jeg også vært å sett på men ikke funnet drømme kjolen enda så får se litt mer nå utover høsten!!
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2006 #35 Skrevet 23. september 2006 Jeg ser dere ikke har bestemt tidspungt for kirken. Jeg vil foreslå at dere velger to eller ett, for da rekker gjestene å spise frokost og kjøre (tilogmed fly) på formidagen, og dere får masse tid til fest etterpå. Og behøver heller ikke stresse med fotograferingen. Spesielt om dere er i ett selskapslokale som stenger kl 2 så er det fint å få i gang middagen før seks. forslag: 1400-1430 vielse 1430-1445 mingling kirketrapp (greit å stikke før neste brud dukker opp) 1445-1630 fotografering og kjøring, eventuelt mere tid på dette, gjestene får snac 1630-1700 mingle med gjestene 1700-2100 middag 2300- kaffe (eventuelt 2230) 0100- eventuell nattmat. (eventuellt 0030) 0200 -servering slutt, og brudeparet forlater lokalet 0230- siste gjest skal være ute Bare ett forslag, men du har vel tenkt på dette allerede :D
MAcy Skrevet 25. september 2006 Forfatter #36 Skrevet 25. september 2006 punkt 7 avtalt tidspunkt med kirka. Men likte den planen du hadde satte opp. Hadde tenkt noe lignende. Regner man 3-4 timer med middagen??? Hvordan er det med barna da. Det er jo altfor lenge for dem å sitte stille. Vi har en gutt på 3 år, så har tenkt å ta med noen leker til å ha på et rom. Vil komme ca 10 barn. Kan de bare gå når de vil?? har spist?? Hvordan gjorde dere dette?? og det er vel litt forskjell på hva en forventer av barn i litt ulike alders grupper...
Susan Sto Helit Skrevet 25. september 2006 #37 Skrevet 25. september 2006 3-4 timer på middagen er gjerne et minimum. Avhengig av antall gjester, taler og hva slags servering som gjelder, kan det fort ta lengere tid enn dette også. Vi inviterte ikke barn av den grunn. Men skulle vi hatt barn der, ville vi nok hatt både et separat "lekerom" og en person som kunne ta seg av barna, slik at det ikke ble for mye av foreldre som måtte løpe til og fra. I lekerommet kunne man f.eks. vise film. Vi hadde gjester på 10 og 13 år, og merket at de 3 timene middagen varte nok var i lengste laget for dem. (3 t inkludert pause. )
Malama Skrevet 25. september 2006 #38 Skrevet 25. september 2006 Vi har også en del barns om gjester, som jeg ikke ser noen vei utenom å invitere, og da blir en så lang middag..... lang. Vi kommer til å ha en "filmkrok" i et annet rom, men jeg er høyst usikker på hvem svi evt kans ette der til å ha ansvar for barna. Noen av barna er såpass små at det ville være en fordel med noen som hadde ansvar for dem, men disse er ikke i familie med hverandre, så det finnes ingen person som alle disse kjenner. Ikke helt lett. Men du har kommet langt lenger i planlegginga enn meg i alle fall, så du er flink! (har bare kirke, dato og klokkeslett (vi fikk ikke velge, bare ett ledig klokkeslett på denne datoen. Og ikke fritt valg på klokkelsett andre datoer heller, det er gitte alternativer. Dette pga maks utnyttelse av kirka, som er en populør kirke for vigsler), pluss lokale jeg)
Gjest Gjest Skrevet 25. september 2006 #39 Skrevet 25. september 2006 Det beste når man skal ha med barn er at disse sitter slik til at de lett kan komme og gå litt. Og at foreldrene kan gå ut og sjekke litt innimellom. Så lager man et barnerom, med film og noen aktiviteter, samt minst en person til å passe på (med ti barn vil jeg faktisk anbefale to medmindre personen er meget trent og barna meget veloppdragne). Det er en fordel om barna kjenner personen, men ikke et must, de fleste barn greier fint å forholde seg til fremmede når foreldrene er i nærheten. Puslespill, perletreing, en film barna kjenner litt fra før, noen leker som aktiviserer fysisk er supert, for da får de "løpt" av seg litt energi. (men for all del organiser slik at dere ikke hører bråk inn i spisesalen). Barna kan være der til forett, (gjerne en barnevennlig for de mindre) og så kan de få gå når de kjeder seg, og få mat og desær på eget rom om de vil det, eller komme inn og spise med de andre (se litt ann). En annen ting som også kan fungere er at barn har med seg ny bok eller blad, og sitter ved bordet og leser! (en finfin løsning for lesehester, spesielt om det kun er ett eller to barn) Ellers så synes jeg barn ikke burde vært invitert til bryllup, men kommer ikke unna mine egene nivøer og nieser da de bor rett ved, og foreldrene hadde dødd av sjokk. De kommer jo ikke til å ha mye glede av at vi sitter og spiser middag i fire-fem timer, og når vi er ferdig, så er klokken ni-ti, og da er de legge(over)klare. Vielse og mingling burde holde synes jeg, men det synes nok neppe småbarnsforeldre
Malama Skrevet 26. september 2006 #40 Skrevet 26. september 2006 Det spørs jo litt hvor små barn det er snakk om også da. Men jeg var i bryllup til min tante og onkel da jeg var 15, den yngste var da 6 Hun sovnet på to stoler med pappas dressjakke over seg på kvelden, og det gikk helt glatt. Hun var der hele middagen(brudepike) men det vi andre søskenbarna da. Vi var en god del i alderen 10-16, og hadde det KJEMPEGØY i alle fall. Det er fine utemuligheter rundt det huset (samme huset som vi skal ha vårt bryllup neste sommer) og der fikk man løpt av seg det man trengte. Men, vi var ikke tilstede under middagen vi da (det har å gjøre med familienes størrelse i all hovedsak, vil jeg tro) I vårt bryllup blir det noen barn, vanskelig å unngå, men med filmrom og litt fleksibilitet lar det seg nok ordne. Men når jeg sier "barn" så mener jeg ikke spesielt mange som er så små at de må ha en film de kjenner fra før da, men stort sett sånn barneskolealder. Ikke mer enn 4 stykker som ikke vil ha begynt på skolen enda (to som skal begynne rett etter sommeren, og en av disse fire er nesten baby, så han sover sikkert en del) STOR forskjell på å ha 10 unger fra 3-6 år, og å ha 10 unger fra 7-12 år, f.eks. Men man kan nok ikke forvente at barn sitter stille i 3-4 timer. Ikke små barn i alle fall. Litt forskjell er det nå likevel, min kusine som var brudepike både det året hun var 6 og 7 satt ved bordet hele middagen begge årene. Hun uttalte at det var kjeeeeedelig da, (når vi andre var misunnelig på dem som hadde fått være der hele tiden) men de laga ikke trøbbel. Muligens fordi det var bare to barn, de var brudebarn, og det var forventet at de skulle sitte pent, de satt jo nært brudeparet og kunne ikke lett stikke seg unna heller...) Men, vi kommer i alle fall til å ha filmvisning på et ste der vi ikke hører dem. Også får jeg grave i hodet og se om jeg kommer på noen jeg kan gi ansvaret for å sitte der med dem. Har noen måneder å ordne det på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå