Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest også snart folkehøyskole-elev
Skrevet

Knurr: "Gutter og jenter bodde på samme gang, men ikke rom selvsagt."

Hvorfor er det så selvsagt egentlig?

Lea: "Men faktum var at rommet kun ble brukt til soving og skifting. Noen få holdt seg på rommet om kvelden, men de aller fleste satt i fellesrommene til langt på natt. Ikke la deg skremme av å måtte dele rom med noen."

:Nikke: Og på de fleste folkehøyskoler kan man velge om man vil ha enkelt- eller dobbeltrom. :) Jeg var litt i tvil først, men valgte dobbeltrom. Tenkte at man fort blir kjent, og at jeg kanskje hadde følt meg utenfor om jeg hadde bodd på enkeltrom.

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Da jeg gikk på folkehøyskolen så var jeg veldig heldig. Vi kom veldig godt overens. Men jeg vet det var tilfeller der på folk som ikke gikk i lag og måtte bytte.

Noen fikk da gå over på enkeltrom, fordi de ikke fant ut hvem vedkommende kunne flytte i lag med.

Gjest Gjest
Skrevet

Hadde et inntrykk av at de plasserte folk som bodde geografisk litt likt sammen.. Ikke fra samme område, men by mot by og land mot land. Dette fordi det oftest passer best sammen.

Jeg var superheldig med roommaten. VI kommer overens fra dag 1!!!!!!!!!!!

Utrolig like, gikk i samme klasse og hadde et topp år!

Noen var ikke like heldige, men de fikk byttet, enten seg i mellom, eller inn på enerom da alle rommene ikke var fulle.

MEn du kommer ikke på rom med noen gutt! Det er uaktuelt uansett på en FHS.

Hadde et kjempe bra år, og angrer ikke et sekund på at jeg valgte det året der!!

Mitt beste år ever!

Gjest Gjest
Skrevet
ja hoveddøren ble låst, (Skolen og internatet var samme bygg) var en sånn brannnøkkel som hang ved siden av da slik at en kom seg ut om en virkelig måtte. (Sånn en må knuse)

Vi hadde vært vårt nøkkelkort vi, om noen kom sent hjem så slapp vi å vekke nattevakten.

Det kunne jo også være om vi hadde vært hjemme en helg, og kom sent tilbake til skolen f.eks.

Super kjekt system syns jeg :)

Samme om vi var ute sent, bare vi husket nøkkelkortet, ikke kom beruset, ikke drakk på skolens område, og ikke lagde bråk.

Lærerene var veldig snille mot oss synes nå jeg da :)

koste meg det året-

Skrevet
Knurr: "Gutter og jenter bodde på samme gang, men ikke rom selvsagt."

Hvorfor er det så selvsagt egentlig?

Mulig det bare var meg som gikk utifra at det var selvsagt... Samme resonnement som det ligger bak jente-/guttegarderober, antar jeg. På soverommet ditt er du gjerne tidvis både lettkledd og kliss naken, på samme måte som i garderober.

Gjest fluesmekker
Skrevet

Dere som gikk på folkehøgskole hvor gutter og jenter på samme rom var uaktuelt: hva med par? Vi var 5 par på skolen som for det meste sov sammen, samt mange som ofte hadde kjæreste på besøk. Hadde jo vært latterlig om man fikk besøk av kjæresten en uke og han måtte bo i en annen fløy liksom. Vi fikk ekstraseng, evnt madrasser hvis mangel på senger, av husmor hvis vi fikk besøk.

Skrevet

Kjærste på besøk måtte pent bo på gjesterommet i en annen fløy. Ei venninne som hadde enerom gjemte kjærsten sin på rommet i to dager før han kom på offisielt besøk... :ler:

Skrevet

Vi hadde noen par som etter hvert flyttet inn på samme rom.

Om noen fikk besøk hadde vi rom i et annet bygg der enten bare gjesten eller eleven OG gjesten overnattet (fritt valg, det var 2 senger på hvert rom). Da måtte man betale en leie på 150 kroner eller noe sånt. Sikkert for å unngå at det ble brukt som gratis hotell av alle og enhvert.

Gjest Gjest
Skrevet
Dere som gikk på folkehøgskole hvor gutter og jenter på samme rom var uaktuelt: hva med par?

Par var enda mindre aktuelt å la dele rom, og det forstår jeg godt. Skulle man latt en gjeng med hormonsprengte 19-åringer flytte sammen med en ny kjæreste annahver uke ville det bare blitt kaos.

Gjest fluesmekker
Skrevet
Par var enda mindre aktuelt å la dele rom, og det forstår jeg godt. Skulle man latt en gjeng med hormonsprengte 19-åringer flytte sammen med en ny kjæreste annahver uke ville det bare blitt kaos.

Hm, det var ikke tilfelle hos oss og vi var en gjeng av det du kaller hormonsprengte 19åringer. Men vi foretrakk å bli kalt voksne mennesker. ;) Slik ble vi for det meste behandlet som og slik oppførte vi oss deretter. Tror ikke det hjelper mye å "forby", man viser jo ikke ungdommen mye tillit da.

Vi som hadde eller fikk oss kjæreste holdt oss (for det meste) til dem. Det var kanskje en del som dro meg seg "fremmedfolk" hjem om natten, men dette var ikke lov (besøk skulle meldes i fra om på forhold og betales (ca 90(?) per natt for kost og losji) og de som gjorde slikt med tilsnakket. Dessuten viser du ikke rom/internatkamerater mye respekt ved å oppføre deg på "hormonsprengt" vis. Og respekt for andre er det jo liksom meningen man skal lære om på folkehøgskolen.

Her er det ikke snakk om å bytte rom hver uke, slikt ordnet vi oss som regel selv uten mye styr. Vi var da voksne mennesker ;)

Blir litt O/T, men syntes det var rart at det er såpass strengt på andre folkehøgskoler (når det er 18årsgrense ihvertfall).

Syntes det virker greit som Lea beskriver, med egne gjesterom. Våre gjester ble dyttet inn her og der som det passet.

Gjest Gjest
Skrevet
Vi var 5 par på skolen som for det meste sov sammen, samt mange som ofte hadde kjæreste på besøk. Hadde jo vært latterlig om man fikk besøk av kjæresten en uke og han måtte bo i en annen fløy liksom. Vi fikk ekstraseng, evnt madrasser hvis mangel på senger, av husmor hvis vi fikk besøk.

Det høres helt topp ut!

Hva heter skolen du gikk på? Vurderer å gå der istedet for den kristne og kanskje strengere skolen jeg skal på.. :P

;)

Gjest fluesmekker
Skrevet

Det er nok flere av de frilynte skolene som har samme opplegget som på min. Fikk ihvertfall inntrykk av at skolen vår fulgte det som var "normalt" når det gjaldt det å få besøk.

Vanligvis blir reglementet sendt ut til søkerene i forbindelse med opptak, det bør de ihvertfall. Hvis ikke, ta kontakt med skolen og spør om hva regelene å din skole er. De er som regel veldig hjelpsomme ;)

Skrevet

Og vi hadde de som fikk 3 dagers utvisning for å overnatte på rommet til en av det andre kjønn. (Begge ble da utvist i denne perioden)

Gjest Gjest
Skrevet
Vanligvis blir reglementet sendt ut til søkerene i forbindelse med opptak, det bør de ihvertfall. Hvis ikke, ta kontakt med skolen og spør om hva regelene å din skole er. De er som regel veldig hjelpsomme ;)

Jeg leste igjennom noen regler som jeg måtte skrive under på da jeg ble tatt opp, men det var bare 4-5 regler om at man må møte opp til all obligatorisk undervisning, at all dop er forbudt og drikking på skolens område må ikke forekomme.

Når dukka disse info-brevene opp i postkassene deres da? Noen uker eller dager før første skoledag?

Synes det går litt tregt. Det er bare litt over en måned til skolestart og jeg vil helst forberede meg og organisere litt ... :)

Gjest fluesmekker
Skrevet

Send en epost og spør ;) Hvis skolen har oppgitt en epost-adresse er det jo for at folk skal spør. Etterlys en pakkeliste og informasjon om romfordeling ol. så slipper du gå å lure.

Vi fikk også liste med de reglene du nevnte, og fler regler enn det var det egentlig ikke. Men de slår hardt ned på de som blir "ferska når de bryter disse få regelene. 4-5 ble bortvist i en uke i fjor da de ble tatt i å drikke i et fellsrom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...