Gå til innhold

Dele rom med en helt tilfelig?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg skal gå på folkehøgskole til høsten, og dele rom med en annen.

Er det sannsynlig at jeg deler rom med en som er lik meg, ut ifra "skriv litt om deg selv"-opplysningene skolen har om oss, eller settes de som skal bo sammen opp helt tilfeldig?

Forhåpentligvis går det jo bra, men det er veldig pinlig å evt måtte fortelle de på skolen at man ikke vil bo med den man er plassert med, fordi at personlighetene overhodet ikke klaffer.

Jeg kommer lettest i kontakt med dem og trives generelt best med dem, så å dele rom med en hadde vært kjekt! Men er det uaktuelt å dele rom med en gutt når jeg er jente? Skjønner i så fall ikke hvorfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest fluesmekker

Jeg gikk på folkehøgskole i år og delte rom med en og bad/stue/minikjøkken med 9 andre. Fikk helt fint. Og for di som hadde problem med de de delte rom med, var ikke det heller noe problem å bytte. Det er helt vanlig og ikke flaut. I løpet av skoleåret tror jeg nesten halvparten flyttet på seg :P

Tror nok det settes opp ganske tilfeldig, men jeg trives ihvertfall bra med min. Byttet rom innenfor kollektivet (det var ikke noe problem så lenge vi var enige) halvveis gjennom fordi jeg hadde fått meg kjæreste. Min nye romkamerat var sjelden på rommet og derfor fikk vi rommet for oss selv ;)

Du blir ikke satt på rom med noen av det andre kjønn. Hvis du ønsker å bo på rom med en av annet kjønn fordi dere er gode venner eller kjærester kan du selvfølgelig det. Regner jeg med. Jeg gikk på frilynt folkhøgskole og de hadde ikke noe problem med at jenter og gutter delte rom, men kanskje kristne er strengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske tilfeldig hvem du kommer på rom med. Det som er sikkert at at du havner på rom med en av samme kjønn som deg selv.

Dette er en av tingene som hører med når man går på folkehøgskole og som regel er det ganske problemfritt. Som regel er det mulig å bytte rom om det blir total skjærings, i alle fall var det det der jeg gikk.

Og til syvende og sist er det ikke på rommet man oppholder seg mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Legge til at jeg er helt enig med Lea, å bli kjent med nye mennesker og lære å bo sammen med andre er en stor del av å gå på folkehøgskole :) Gled deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg gikk, satte de opp romfordelinga delvis etter hvilken linje man gikk, tror også de tok litt hensyn til alder. For meg funka det strålende, for andre funka det ikke, så noen byttet i løpet av året. Dette var en kristen folkehøgskole, og der var det IKKE aktuelt å dele rom med noen av motsatt kjønn, det var separate gutte- og jenteinternater. Men det forhindret jo ikke kjærstene i å snike seg fra det ene huset til det andre i ly av mørket... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er nok relativt forskjellig det, hvem en havner på rom med, men det er også ganske vanlig å bytte romkamerat en gang eller to i løpet av året!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest fluesmekker
Dette var en kristen folkehøgskole, og der var det IKKE aktuelt å dele rom med noen av motsatt kjønn, det var separate gutte- og jenteinternater. Men det forhindret jo ikke kjærstene i å snike seg fra det ene huset til det andre i ly av mørket... 

Haha, seriøst? :D Glad jeg gikk på frilynt da, selv om sniking rundt i mulm og mørke hørtes litt spennede ut. *nynner på James Bond melodi*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg gikk på Kristen fhs. Vi hadde guttene i en etasje og jentene i andre etasjen. Etter midnatt måtte alle være enten på fellesrom eller i riktig etasje... Ellers ble det anmerkning. Etter x antall anmerkninger så ble det vurdert straff men det ble aldri noen som ble straffet det året jeg gikk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker
jeg gikk på Kristen fhs. Vi hadde guttene i en etasje og jentene i andre etasjen. Etter midnatt måtte alle være enten på fellesrom eller i riktig etasje... Ellers ble det anmerkning. Etter x antall anmerkninger så ble det vurdert straff men det ble aldri noen som ble straffet det året jeg gikk der.

Høres veldig strengt ut. Hva med helger og slikt da? Der jeg gikk kom ikke de fleste hjem før i 3-4tida i helgene. Vi kunne være/sove hvor vi ville vi, så lenge vi møtte opp til morgensamlingen. Det var en ansatt som hadde tilsynsvakt og som man kunne ringe viss det var noe, men ellers ingen som brydde seg med hva vi gjorde "etter skoletid". Så lenge vi ikke laget et h*lvetes spetakkel eller drakk på skolens område. Skolebygningen stengte egentlig kl 11 men det var nesten alltid noen med nøkkel som kunne holde det åpent lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolebygget stengte kl 23 på skoledager og 01 i helgene. Vi kunne gjerne overnatte andre steder enn på skolen men da måtte vi skrive oss opp i en perm. (Brannsikkerhet). De fleste elevene der jeg gikk var under 18år da. Selv var jeg 16.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker
De fleste elevene der jeg gikk var under 18år da. Selv var jeg 16.

Ah, ok da er det mer forståelig. På min skole var det bare folk over 18. Hadde vi hatt sånne regler tror jeg nok "men vi er da voksne mennesker!" argumentene hadde regnet.

Vi hadde også sånn perm man måtte skrive i hvis man overnattet andre plasser enn på skolens område, men den ble ikke mye brukt, fy oss.

Ble litt off-topic dette, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Skolebygget stengte kl 23 på skoledager og 01 i helgene. Vi kunne gjerne overnatte andre steder enn på skolen men da måtte vi skrive oss opp i en perm. (Brannsikkerhet). De fleste elevene der jeg gikk var under 18år da. Selv var jeg 16.

:overrasket: Er det like ille på min skole så er jeg usikker på om jeg egentlig vil gå der... Tror det er 18års grense der da. Og den er kristen... :tristbla:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var lignende regler hos oss som hos Liv. Etter 23 måtte alle være på sin korridor, da ble utgangsdøren låst og tilsynsvakt sjekket at alle var der de skulle være. Var man av en eller annen grunn seint ute (og da skulle det være en grunn, at du følte for å loke rundt ute i skogen holdt ikke...), måtte man si fra på forhånd. Det var heller ikke lov å drikke eller være beruset på skolens område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å dele rom med en ukjent varer ikke lenge - man blir veldig fort kjent! Og å bytte er ikke noe problem. Hos oss gikk det ihvertfall veldig fint, jeg bytta selv og det var fullstendig uproblematisk.

Regler er det pent nødt til å være. Hos oss var alle over atten, og kunne sove hvor vi ville. Gutter og jenter bodde på samme gang, men ikke rom selvsagt. Drikking på skolens område var forbudt, men vi dro på byen i helgene uten problem. Man skulole i teorien si ifra hvis man sov et annet sted enn på internatet (brannsikkerhet som tidligere nevnt), men det ble sjelden praktisert. Tilsynslæreren gikk runde i ellevetida og låste inngangsdørene til internatet, men alle hadde egen nøkkel så det var igrunnen bare for å beskytte oss mot de innfødte :P

God tur på fhs - nydelig opplevelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kunne gå ut og inn som vi ville hele døgnet.

Alkohol var forbudt på skilens område, men det var greit å komme tilbake fra puben beruset (så lenge man ikke lagde bråk). Ingen sjekket om det ble drukket alkohol på rommene, så lenge det var rolig.

Vi bodde i flere internater. Gutter og jenter var blandet i samme internat, men vi delte rom med en av samme kjønn. Det var sjelden at to på samme linje delte rom. Hos oss var det et poeng at det ikke skulle bli for "klikkete" på de forskjellige linjene tror jeg.

Jeg syntes også at det var skummelt å måtte dele rom med en fremmed i begynnelsen. Men faktum var at rommet kun ble brukt til soving og skifting. Noen få holdt seg på rommet om kvelden, men de aller fleste satt i fellesrommene til langt på natt.

Ikke la deg skremme av å måtte dele rom med noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket: Er det like ille på min skole så er jeg usikker på om jeg egentlig vil gå der... Tror det er 18års grense der da. Og den er kristen... :tristbla:

Synes ikke det var så ille strengt jeg da jeg gikk der jeg.. Var bare å bruke vinduet som dør om en ville ut eller inn om natta ;) Ikke at det var lov da. Men litt kreativitet hadde vi jo! Jeg gikk på Borgund fhs i Ålesund. Det ble 18års grense et år eller to etter at jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest #Spidergirl#

På min frilynte skole bodde me 8 stk sammen som delte bad og eit lite fellesareale. Folk bodde enten to og to på rom eller at du hadde rom åleine. (Det hadde eg) Det er ikkje problem å få bytta romkammerat viss de ikkje kommer overens. Men det gjere dere nok. På min skule stengte dei skulen klokka 11 men ofte såg me film og då hadde miljøarbeideren nøkkel.

Me kunne ikkje drikka på skulen sitt området eller oppbevara alkohol.

Men me sto fritt til å gå ut på byen. Noko som skjedde rett som det var :ler:

Me var ein fin gjeng som budde sammen og eg har kontakt med mange i dag :)

Me hadde og ei bok me skreiv i viss nokon var vekke. Men den glemte me ofta :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluesmekker

Hm, Spidergirl, lurer på om vi gikk på samme skole :P

Synes ikke det var så ille strengt jeg da jeg gikk der jeg.. Var bare å bruke vinduet som dør om en ville ut eller inn om natta  Ikke at det var lov da. Men litt kreativitet hadde vi jo!

Ble dere faktisk låst inne siden dere måtte ty til vinduer? :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja hoveddøren ble låst, (Skolen og internatet var samme bygg) var en sånn brannnøkkel som hang ved siden av da slik at en kom seg ut om en virkelig måtte. (Sånn en må knuse)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest #Spidergirl#
Hm, Spidergirl, lurer på om vi gikk på samme skole :P

Ble dere faktisk låst inne siden dere måtte ty til vinduer?  :overrasket:

Eg tenkte på det samme privat melding er snart på veg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...