Gå til innhold

Dumme ting kunder sier

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I dag:

En kar på rundt 25-30 spurte meg om vi hadde "skjedeolje". Vi er altså ingen sexbutikk. Jeg måtte virkelig kjempe for å ikke bryte ut i latter, og visste ikke helt hva jeg skulle si, før han la til "ja, sånn til sykkelskjede".

:fnise:

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finfin traad :)

Har tidligere jobbet paa kafe, dagligvare osv, men jobber naa paa en finere restaurant, og maa si at det merkes paa kundene.. Irriterer meg mye mindre over kunder og generell idioti naa enn da jeg jobbet paa kafe eller i butikk. Men litt gull er der jo aa finne i denne delen av servicebransjen og; noe vi daglig maa forholde oss til er folk som ikke gidder ringe aa gi beskjed om de blir faerre eller flere enn de har bestilt til.. Nei, det har vel ikke saa mye aa si for dere om vi har reservert et aatter-bord til dere, og dere bare dukker opp fem stk, saa vi kunne satt dere paa et mindre bord og solgt det store bordet til noen som faktisk var aatte (eller i hvert fall syv), men at folk har problemer med aa skjonne at de maa si ifra naar de blir flere enn bestilt, det skjonner jeg ikke.. Da blir det jo et problem ogsaa for de, naar vi ikke har plass til de fordi de dukker opp 13, og ikke 10 stk..

Men det aller frekkeste er jo folk som bestiller bord, men ikke tar seg bryet med aa hverken dukke opp eller avbestille. Om det bare er to eller fire pers, faar vi nesten alltids solgt bordet ila kvelden likevel, men naar folk bestiller bord til aatte-ti stk paa en lordag, og ikke dukker opp, da blir jeg hissig. Restaurantbransjen er ikke saa lukrativ, og det er mange penger tapt aa sitte med mye no-shows paa en lordag, naar vi kunne solgt bordene om de hadde giddet avbestille dagen for eller til og med bare samme dag :(

Ellers er jo klassikeren folk som vil ha ting som ikke er paa menyen, eller de vil ha en rett fra en satt meny som a la carte (vi har en a la carte-meny, og ukens 3-, 5- eller 7-retter. Rettene paa a la carte og de satte menyene er alltid forskjellige, det er litt av poenget og ogsaa en helt vanlig maate aa gjore det paa). Det er tydeligvis vanskelig for noen aa forstaa at om vi ikke har biff paa menyen (verken a la carte eller satt meny), saa kan ikke kjokkenet bare "steke en jaevla biff da", for da har vi faktisk ikke tilfeldigvis en haug med biff liggende... Vi har inne raavarer til aa lage det som er paa menyen vi.

Vi har alltid full meny liggende oppdatert paa hjemmesiden vaar, saa blir litt for dumt aa bestille bord, for saa aa bli sur for utvalget paa menyen og be oss lage noe annet. Har ogsaa blitt bedt av kunder om aa lope og kjope ting midt i kjempetravel middagsservice naar jeg sier vi ikke har noe (type; jeg kan ikke lage den drinken fordi jeg ikke har den ingr, vi er restaurant, ikke en bar, og har ikke all verdens typer likorer og juicer inne; "nei da faar du lope paa 7 - eleven og kjope ananasjuice da..") ..

Ellers trives jeg godt i denne delen av servicebransjen, folk er jo stort sett i godt humor naar de skal ut og spise, og man faar et annet forhold til kundene naar man skal forholde seg til de i flere timer fremfor bare aa sla inn varene deres. Selvfolgelig faar man i blandt et bord fullt av idioter (julebordsesong, noen...), men da tilbringer man minst mulig tid ved det bordet og mer tid ved de bordene som er trivelige :) (Også slenger man dritt med kollegaene sine naar man er paa kjokkenet, saann at man faar luftet dritten og limt paa deg smilet igjen faar du gaar ut i restauranten ;) ).

Endret av lucy_in_the_sky
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Jeg hadde en kjempesøt gammel kunde i butikken i går. Han står å ser på barneskoene når jeg spør om han vil ha hjelp. Så tar han en sko frem og spurte om jeg hadde størrelse 45 i den skoen. Han holdt da fram en sko i størrelse 19 (en veeldig liten sko). Han skjønte ingenting når jeg prøvde å forklare ham at dette var barneavdelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn da var det endelig en dag fri hvor jeg har litt tid til å skrive. Jeg jobber i en veldig fin butikk med post i butikk. Det har ligget butikk der med ekstremt god service i utrolig mage år!

I posten har vi rek(rekomanderte) brev og pum(Personlig Utlevering med Mottakingsbevis)som i utgangspunktet kun kan hentes av den som står på brevet. Det er typisk at folk sender nabovarsel som rek og da gjerne til herr og fru i ett og samme brev. Da er det egentlig sånn at både herr og fru må møte opp. Vi har valgt å være litt snille for så å si at det holder at en møter opp, men da må personen ha med legitimasjon på seg selv og den andre, samt at den som ikke er med må ha skrevet under på hentemeldingen. Dette er noe som irriterer veldig mange, for da må de dra hjem og tilbake en gang til. Så vi får mye kjeft pga systemet er så vanskelig. Er en del som ønsker nummeret til kundeserivce så de kan klage på oss. Så er det også sånn at navnet på brevet må stemme med legitimasjon da. Så står det et mellomnavn på brevet må dette også stå på legitimasjonen. Da er det mange som sier "du ser at dette er meg da!". Dessverre kan det være sånn at noen har samme fornavn og etternavn men har et annet mellomnavn i tillegg. Så etter mye om og men drar de frem et legitimasjon der alt står!

Pum igjen er enda strengere, og der hadde jeg en gang ei som ga meg en skikkelig ubehagelig opplevelse. Hun hadde et langt navn og siden vi må ta kopi av legitimasjon her så må fult navn stå på brev og legitimasjon. om flere navn står på legitimasjonen gjør ikke noe. her sto flere navn på brev enn legitimasjonen hun hadde med seg. Hun ble fly forbanna, rev opp bøter med navnet sitt på osv. Jeg sa at beklager men legitimasjon er det eneste som er gyldig her og denne legitimasjonen kan jeg ikke bruke. Har du et pass eller annen legitimasjon hjemme hvor hele navnet kan stå? Nei det hadde hun ikke. Jeg var sikker på at hun kom til å hoppe over disken og slå meg ned! Jeg sa rolig at da vil brevet bli sendt tilbake så får hun be banken om å skrive det som står i legitimasjonen på brevet. De satte seg ned for å ringe banken og kjefte der i stedet. Da benyttet jeg muligheten til å ringe en skikkelig bamse som også jobber i posten. Han er verdens snilleste, men er ikke en man prøver seg på uansett. Han og sjefen min kom opp til meg og de løp dem nesten ned for å krangle med dem også. Der ga de seg utrolig kjapt og gikk med på å reise hjem for å hente passet der hele navnet sto. Jeg gjorde en avtale om å ringe en mann på jobben med en gang de kom tilbake fordi de tydligvis syns det var lettere å "skremme" meg til å få det som de ville enn en mann. Selvom jeg gjør jobben min sånn den skal gjøres så det brevet ville ikke forlatt meg om de ikke slo meg ned og tok det selv. De kom tilbake noen dager senere og prøvde seg på postsjefen også, men da hadde de med pass som kom frem til slutt :P

Så har vi damen som mumlet så mye at jeg missforstod hun og jeg fikk kjeft i lange baner. Jeg sitter i kassen, smiler og slår inn varer. Så spører jeg "vil du ha en pose?", hun mumler et eller annet "mmmmhnjejh". Jeg antokk at hun sa mhm og slang ned en pose, sa summen. Damen betaler og jeg spør "vil du ha kvittering?" Igjen mumle nøyaktig det samme "mmmmhnjejh". Jeg tar da dette som et ja igjen og gir hun kvittering. Hun studerer den nøye, ser på posen og ser på kvitteringen igjen. "JEG SKAL IKKE HA POSE! DEN KRONA SKAL JEG HA TILBAKE MED EN GANG!" "Det skal du selvfølgelig få, et lite øyeblikk" "ER DU STOKK DUM? JEG SA NEI TIL POSE, JEG SKAL HA DEN KRONA MI MED EN GANG!" "Jeg syns du sa ja, jeg beklager så mye, et lite øyeblikk så skal jeg slå posen i retur også får du krona di, jeg må bare ha et kort for å slå i retur. Igjen jeg beklager så mye!"(vi har guashgurad, så vi sitter jo ikke med penger i kassen) Er på vei for å hente kortet så fortsetter hun "DU MÅ HØRE HVA KUNDENE SIER TIL DEG, JEG SA TYDLIG NEI TIL POSE! DEN KRONA SKAL JEG HA MED EN ENESTE GANG. DU ER HÅPLØS I JOBBEN DIN." og sånn fortsatte hun helt til hun hadde fått den krona si i retur og helt til hun hadde gått ut av butikken. På denne tiden var det blitt kø og jeg beklaget ventetiden til nestemann og fortsatte å smile. Denne kunden sa "for en tolmodighet du har, det var skikkelig unødvendig" jeg bare smilte og sa takk.

Skal legge til at vi ofte sitter med noen kronestykker i kassen som tidligere kunder har glemt igjen, disse kunne jeg tatt av. Jeg fikk også tilbud om å få en krone av han som sto i posten, jeg bare smilte og sa nei her skal alt gjøres rett! For her skulle jeg virkelig være litt vrien tilbake for å holde igjen alt jeg ville si! Og den krona var vel egentlig ikke verdt tiden det tok å få den tilbake. Det kom også en kollega av meg og fjernet posen fra disken. Jeg var ganske skjelven og på gråten av alt den kunden sa når det ble stille i kassa igjen. Kunden var ufyselig, men hun er vist sånn mot alle!

Apropo poser, har en litt morsom kunde som ofte spør om en ekstra pose. Jeg gir den og smiler og sier værsågod. Da sier hun alltid "ja, dere skylder meg en pose så det går opp i opp" Jeg lurer litt på hvor mange poser vi skylder hun! Jeg ler alltid litt inni meg.

Har mange flere, men det får komme siden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på Burger King

Innimellom er det kunder som retter på min uttalelse av maten vi har, selvom jeg uttaler det riktig, og de feil.

Kunde: Skal ha cripsy chicken

Jeg: En crispy chicken, ja.

Kunde: Ehh, cripsy! Jeg skal ha en CRIPSY chicken og...

:lete: cripsy..

En annen gang ble en mat sur fordi vi ikke hadde pølse..

Han: PØLSE I LOMPE!

Jeg: Vi selger desverre ikke pølse her, men hvis du går rett bort gata (peke), så selger de det på Narvesen.

Han: HAR IKKE PØLSE I LOMPE?! HVA SLAGS KIOSK ER DETTE :kjefte:

:lete: kiosk

Kunde: Denne pommes fritesen var ikke noe god

Jeg: Beklager for det, vil du ha ny?

Kunde: NEI!... Men den var ikke noe god. Smak på den! (Holder frem sin en pommes frites fra sitt brett)

Jeg: Nei, jeg kan eventuelt smake på den fra samme binge som jeg nettopp ga deg (var tidlig, så derfor få kunder, og han hadde nettopp fått mat). Men jeg kan sette på helt fersk, ny pommes frites til deg nå, så får du en helt ny porsjon.

Kunde: NEI! ... Men denne var ikke god.

Jesus! :filer:

Kunde: Skal ha plain hamburger

(plain er altså å ta av alt tilbehør, så plan hamburger er bare brød og kjøtt, mens plain cheeseburger er kjøtt, brød og ost)

Litt senere:

Kunde: HALLO!? Hva slags IDIOTER er det på jobb egentlig? Denne hamburgeren har jo ikke noe på!

Faktisk er det utrolig mange som gjør dette. Tror egentlig de tror "plain" betyr "vanlig". Når folk bestiller "plain" nå, pleier jeg å si "bare kjøtt og brød?"

Så er det de som snakker helt utrolig lavt, og står en halvmeter unna kassa når de bestiller. Innimellom må jeg lene meg over disken og komme helt inntil dem for å ha sjans til å høre. Enkelte har så dårlig ånde at jeg må holde pusten mens jeg lener meg over...

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ofte mange av byens notoriske tjuvradder innom butikken og de kommer alltid med morsomme unnskyldninger når de blir tatt for nasking.

-klær som på mirakuløst vis detter nedi ryggsekken

-trodde det var gratis

-later som de ikke skjønner hverken norsk, engelsk eller tegnspråk

-legger skylden over på ungene de har med seg(mer trist enn dumt, egentlig)

-"det er magnetisme i skoene mine som gjør at alarmen utløses"

-"damen i kassa plantet tyvgodset i posen når jeg betalte"(hahahaha, skjedde før jul i fjor). Skal sies at kvinnen var merkbart beruset

Sist var det en som hadde stjålet noen smykker og satset på at døralarmen ikke fanget det opp.

Joda, det begynte å ule noe voldsomt idet han spankulerte ut av butikken. Det han så gjorde var å hive smykkene langt faen inn i butikken igjen for så å gå rolig og uaffisert avgårde som om dette var den naturligste ting i verden å gjøre :fnise:

Har sett han flere ganger i butikken siden så tror ikke han bryr seg nevneverdig

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett han flere ganger i butikken siden så tror ikke han bryr seg nevneverdig

Oj, han hadde ikke fått kommet tilbake i butikken vår! Du har jo grunn mer enn god nok til å nekte ham adgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ThatWoodcut

Kom på en dame som egentlig var veldig hyggelig, men som viser hvordan 90% av kundene våre er.

Noe hadde skjedd med kassesystemet vårt så vi kunne bare ta imot kontanter. Det hang lapper på alle pumpene, på døren og på kassa så det skulle godt gjøres og ikke få det med seg.

Hun fyller, kommer inn og skal betale.. med kort.

Meg: Du kan dessverre ikke betale med kort, vi tar bare kontanter i dag.

Kunde: Hva? Jammen da burde det stå skilt ute!

Meg: Det gjør det. Hvis du ser på pumpen henger det lapp der. *peker på pumpa*

Kunde i en oppgitt tone: Huff, barna mine spurte meg "mamma, hva står det på den lappen?", men jeg sa det ikke var noe viktig. Det er dagen i dag altså!

En annen mann som tydelig var på bilferie(bilen full av barn og en gretten dame i forsetet) lurte på om han kunne sette igjen den ene sønnen sin som betaling :fnise:

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en av mine "NÅ-gidder-jeg-ikke-en-gang-bli-sjokkert-lenger-dager" igår.

Det kom en mann i femtiårene bort til meg mens jeg sto å fikla litt med barnemat og spør etter stålull, ikke av den vanlige typen i gul pakke, men en litt grovere type. Slik forløp samtalen seg:

Kunde: Den bruker å henge der, den er av ICA's eget merke.

Meg: Ja, jeg er ganske sikker på at jeg vet hvilken du sikter til. Jeg prøver å se på topphyllene her nå om det kan være noen som har glemt å satt de ut.

*Både jeg og kunde står å speider oppe på topphylla*

Kunde: Den bruker å henge der altså!

Meg: Mhm, jeg vet hvilken du mener. Det er av den litt grovere typen, med krøller, nesten som de gamle telefonledningene.

Kunde: Ja, nesten som kjønnshår.

Meg: Ehh...Ja, eller det. :overrasket:

Vi fant ikke den stålulla...

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Jobber i kiosk og akkurat nå er det tilbud på 3 pakk boller til 20 kr. Vanligvis koster det 29 kroner for 3 stk, mens det er 12 kr per bolle.

Kom en kunde forrige uke som skulle ha 2 boller, og jeg sa ifra om tilbudet vårt at det ville bli billigere med 3 boller til 20 kr i stedet for 2 til 24 kr.

Dette skjønte ikke kunden og jeg brukte 10 minutter på å forklare hvordan 20 kr var billigere enn 24. Hun kunne fortsatt ikke forstå at det var billigere med 3 når hun kun skulle ha 2.

Køen ble lengre og jeg gadd ikke å forklare mere så hun endte opp med 2 for 24 kr.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Swipper

Har forresten også en kunde som alltid kommer 5 minutter før stengetid for å tippe på hestene. Og hun har virkelig ikke noe som helst form for innebygd klokke i hodet. Hver gang hun kommer spør hun når jeg stenger hvorpå jeg svarer at jeg stenger om 5 minutter. Så gå det 5 minutter og hun kommer til kassen og leverer kupongene sine. Yes, tenker jeg. Endelig er hun ferdig. Men neida hun skal bare tippe på noen flere kuponger. Og jeg sier at klokken er så og så mye og at jeg stenger nå, men hun skal bare bruke 2 minutter til. Jeg går å tar ned gitteret og låser døra sånn at det ikke kommer nye kunder inn i butikken, mens jeg lar henne stå å fortsette mens jeg begynner å vaske. Klokken blir 5 over, ti over, kvart over og nå sier jeg at hun må komme å levere kupongene fordi jeg har andre ting å rekke. Den ene gangen måtte jeg faktisk late som om jeg skulle til legen på sykehuset før hun skjønte at jeg faktisk hadde annet å gjøre enn å vente på henne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gangen måtte jeg faktisk late som om jeg skulle til legen på sykehuset før hun skjønte at jeg faktisk hadde annet å gjøre enn å vente på henne.

Hva mener du med at du har andre ting å gjøre? Vi som jobber hos oss bor i butikken, vi legges til lading om natta. :fnise:

(I hvert fall virker det som om mange tror det...)

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En innvandrerdame (ikke for å være slem, men noen av de tror de kan prute, og skal ha ting så billig som mulig) hadde funnet seg en lin-bukse som opprinnelig kostet 700 kr, men som var satt ned til 200 kr. Hun skulle absolutt ha den til 100 kr!

Ærlig talt altså :P

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest glædelig

Jeg jobbet i en vesekbutikk for noen år siden. I romjula på den store byttedagen, var det fullstendig kaos i butikken. En mann i 40åra hadde fått et par hansker i semsket skinn, som hadde vært på tilbud til 49 kr LENGE.

Han; Jeg skal ha tilbake pengene for disse hanskene.

Jeg: Har du kvitteringen?

Han: Ehh, hvem er det som sender med kvitterig i julegaver?

Jeg: Du får dessverre ikke penger tilbake uten kvitteringen.

Han: JEG SKAL HA TILBAKE PENGENE!!!!!!

Jeg: Du får dessverre ikke pengene tilbake uten kvittering. Det er en regel som er lik i alle butikkene i denne kjeden. Du må gjerne bytte til et annet par, eller et annet produkt.

Han: HVA FAEN ER DET FOR EN REGEL??!! Jeg bruker ikke hansker, og vil ha tilbake pengene!

Jeg: jeg må forholde meg til reglene.

Han: Hva er navnet ditt?

(jeg ble litt satt ut, og sa navnet mitt.)

Han: ja, og etternavn???????

(jeg sa det og)

Han: gled deg til å lese i VG og Dagbladet neste uke.....

(så stormet han ut av butikken med hanskene,)

OKEI.

1. hvordan kan man innbille seg at man skal få tilbake penger for en vare uten kvittering? en vare han har fått i gave???

2. hanskene kostet 49 kr.... Bite me...

3. Det ble aldri noe oppslag i avisene.

De andre kundene rundt stod bare og måpte, og jeg måtte le da han hadde forlatt åstedet, klarte ikke holde meg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i kiosk og akkurat nå er det tilbud på 3 pakk boller til 20 kr. Vanligvis koster det 29 kroner for 3 stk, mens det er 12 kr per bolle.

Kom en kunde forrige uke som skulle ha 2 boller, og jeg sa ifra om tilbudet vårt at det ville bli billigere med 3 boller til 20 kr i stedet for 2 til 24 kr.

Dette skjønte ikke kunden og jeg brukte 10 minutter på å forklare hvordan 20 kr var billigere enn 24. Hun kunne fortsatt ikke forstå at det var billigere med 3 når hun kun skulle ha 2.

Køen ble lengre og jeg gadd ikke å forklare mere så hun endte opp med 2 for 24 kr.

Vet du, her kunne jeg funnet på å være teit kunde også...

Ser ikke greia med at man ikke kan få 2 boller til 20,- når man kan få 3 til den prisen. Må jo uansett være vinn/vinn for butikken?

Har opplevd det samme i en dagligvarebutikk som har tilbud på 5 rundstykker for 30,-, men da jeg kun kjøpte 4 måtte jeg betale 32..... Jeg visste at det siste rundstykket uansett ikke kom til å bli spist opp, så da er det vel bedre at det ligger igjen i butikken slik at andre kan få kjøpt det, enn at jeg må ta det med fordi da blir det billigere....

Men at jeg da må betale MER for å kjøpe MINDRE....Det måtte du brukt mer enn 10 min. på å forklare meg.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Swipper

Vet du, her kunne jeg funnet på å være teit kunde også...

Ser ikke greia med at man ikke kan få 2 boller til 20,- når man kan få 3 til den prisen. Må jo uansett være vinn/vinn for butikken?

Har opplevd det samme i en dagligvarebutikk som har tilbud på 5 rundstykker for 30,-, men da jeg kun kjøpte 4 måtte jeg betale 32..... Jeg visste at det siste rundstykket uansett ikke kom til å bli spist opp, så da er det vel bedre at det ligger igjen i butikken slik at andre kan få kjøpt det, enn at jeg må ta det med fordi da blir det billigere....

Men at jeg da må betale MER for å kjøpe MINDRE....Det måtte du brukt mer enn 10 min. på å forklare meg.

Vel, jeg syns det er like teit som deg at man ikke kan få 2 for 20 kr. Som du sier så er det jo bedre at den blir solgt til noen andre enn at du skulle kastet den. Men sånn jeg har forstått det så har det med hvor mye som er lagd og hvor mye som skal registreres som svinn. Har ikke mulighet til å slå inn manuell pris på boller, det er noe som ligger inne i systemet. Så hvis jeg skulle slått inn 20 kr for 2 boller så måtte jeg trykket på knappen som heter "3 pk. boller" og når jeg da skulle tatt og lagt til svinn på kassen når jeg har stengt så ville det bli feil i forhold til hvor mange som er laget og solgt.

Poenget var uansett at det føltes litt håpløst at hun ikke skjønte at 20 kr er billigere enn 24 kr.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg syns det er like teit som deg at man ikke kan få 2 for 20 kr. Som du sier så er det jo bedre at den blir solgt til noen andre enn at du skulle kastet den. Men sånn jeg har forstått det så har det med hvor mye som er lagd og hvor mye som skal registreres som svinn. Har ikke mulighet til å slå inn manuell pris på boller, det er noe som ligger inne i systemet. Så hvis jeg skulle slått inn 20 kr for 2 boller så måtte jeg trykket på knappen som heter "3 pk. boller" og når jeg da skulle tatt og lagt til svinn på kassen når jeg har stengt så ville det bli feil i forhold til hvor mange som er laget og solgt.

Poenget var uansett at det føltes litt håpløst at hun ikke skjønte at 20 kr er billigere enn 24 kr.

Kunne du ikke bare slått det inn som 3 boller til 20,-, da? Så kunne du spist den siste bollen selv, dersom det er så farlig å ha varer "til overs" når man gjør opp kassa. Jeg vil tro dere kaster endel boller ved dagens slutt uansett.

Synes det blir feil at kunden skal måtte betale ekstra fordi dere ikke har noe system for å slå det på kassa...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...