Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Zidji skrev (1 time siden):

De er ikke tåpelige, bare litt sosialt kleine. Kanskje mest vant med å henvende seg til ansatte i butikker der de ikke har uniform, som for eksempel klesbutikker? Lett å bare kjøre samme åpningsreplikk på matbutikker da selv om de selvfølgelig ser at det er en ansatt.

Jeg sa ikke at de er tåpelige, jeg sa at det høres tåpelig ut å spørre en grønnkledd Kiwi-ansatt eller en med H&M navneskilt om de jobber her når man befinner seg i respektiv butikk. 

Anonymkode: 3e488...a3b

  • Liker 1

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sa ikke at de er tåpelige, jeg sa at det høres tåpelig ut å spørre en grønnkledd Kiwi-ansatt eller en med H&M navneskilt om de jobber her når man befinner seg i respektiv butikk. 

Anonymkode: 3e488...a3b

Det er vel bare for å være høflig vil jeg tro 

Anonymkode: 3e809...22c

  • Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker

Jeg har stadig vekk «morsomme» situasjoner med kunder.

 

Jobber i en eksklusiv del av interiørbransjen og det kom en kunde inn som spurte om ett veldig spesifikt produkt som vi har brukt masse tid på å prøve å finne en leverandør i utlandet som har, virkelig lett over hele verden.

Akkurat dette produktet er såpass spesifikt og dyrt at de leverandørene som pleide å lage det, har sluttet med det pga kostnader.

Jeg forklarer dette til kunden og sier vi har prøvd lenge å få tak i det men har dessverre ikke lykkes, uansett hvilken pris vi var villige til å betale.

Kunden eksploderer, h*n sier jeg ser du har ett lass av kataloger bak kassen, om du tar deg bryet med å lete gjennom så finner du nok det jeg ønsker.

Jeg gjentar alt over igjen og påpeker at vi mer enn gjerne skulle hatt produktet i butikk da mange etterspør det.

Kunden begynner da å kalle meg skjellsord og sier det ikke er noe rart at jeg ikke er noe annet enn en simpel butikkansatt, før kunden stormer ut av butikken.

Hilsen innehaver av butikken.

Anonymkode: 33cc0...6e6

  • Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har stadig vekk «morsomme» situasjoner med kunder.

 

Jobber i en eksklusiv del av interiørbransjen og det kom en kunde inn som spurte om ett veldig spesifikt produkt som vi har brukt masse tid på å prøve å finne en leverandør i utlandet som har, virkelig lett over hele verden.

Akkurat dette produktet er såpass spesifikt og dyrt at de leverandørene som pleide å lage det, har sluttet med det pga kostnader.

Jeg forklarer dette til kunden og sier vi har prøvd lenge å få tak i det men har dessverre ikke lykkes, uansett hvilken pris vi var villige til å betale.

Kunden eksploderer, h*n sier jeg ser du har ett lass av kataloger bak kassen, om du tar deg bryet med å lete gjennom så finner du nok det jeg ønsker.

Jeg gjentar alt over igjen og påpeker at vi mer enn gjerne skulle hatt produktet i butikk da mange etterspør det.

Kunden begynner da å kalle meg skjellsord og sier det ikke er noe rart at jeg ikke er noe annet enn en simpel butikkansatt, før kunden stormer ut av butikken.

Hilsen innehaver av butikken.

Anonymkode: 33cc0...6e6

Noen folk burde ikke få gå fritt løs😮

Anonymkode: 3e809...22c

  • Liker 9
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Noen folk burde ikke få gå fritt løs😮

Anonymkode: 3e809...22c

Enig med deg i det.

 

Jeg hadde aldri tillatt meg selv å snakke slik til en ansatt i en butikk, uansett hva situasjonen var.

Min erfaring er at kunden har sjeldent rett.

Vi gjør alt for at kunden skal få en positiv opplevelse men noen er det umulig å tilfredsstille.

Anonymkode: 33cc0...6e6

  • Liker 4
  • Nyttig 4

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel bare for å være høflig vil jeg tro 

Anonymkode: 3e809...22c

Det ville vært like høflig å si 'unnskyld' i en spørrende tone - som bonus høres man ikke tåpelig ut.

Anonymkode: 3e488...a3b

  • Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det ville vært like høflig å si 'unnskyld' i en spørrende tone - som bonus høres man ikke tåpelig ut.

Anonymkode: 3e488...a3b

Finst det berre ein einaste måte å få ein butikkansatt i tale på?

I såfall kan det vere ein ide med plakatar og infoskriv som forklarer korleis ein skal gå fram som audmjuk kunde for å kontakte ein ansatt :P 

Anonymkode: 56eb0...3be

  • Liker 6
AnonymBruker

Vel jeg møte en veldig "hyggelig" dame for noen år siden. Jeg sto ved kassen og ventet, og bare så meg litt rundt. Plutselig knipser en dame rett foran ansiktet mitt. "Hvor er .(denne spesielle tingen)..????" Spør hun høyt og frekt. Jeg ble helt satt ut og bare "emm.. tror det er noe i den katogorien borti der?" "Ja vel?? Kan du gå å se kanskje??" "Emm.. nei? Er det ikke bedre at du går selv?" Jeg var virkelig helt forvirret over denne frekkheten. " hva jobber ikke du her eller??" "Emm.. nei?"  Hun ble heldigvis litt flau, og forandret fullstendig personlighet. Smilte, lo og unnskyldte seg med "du har jo samme jakke". Jeg hadde på meg en svart jakke. Ikke i nærheten av lik, men ok..  skjønner ikke at folk kan være så jævla frekke til ansatte uansett🙃

Anonymkode: 25bbe...608

  • Liker 3

Hadde en kunde i selvbetjeningen i dag som skulle kjøpe lettøl. Han var mer enn gammel nok med god margin, så jeg gikk bort og godkjente alder. Forvirret spurte han meg om hva jeg gjorde, og jeg forklarte at det var på grunn av ølet. "Jamen, det er da ikke aldersgrense på lettøl?" Jo, det er det. "Hæ? Det har jeg aldri opplevd før", bla bla bla. Lurer på hvilken hule han har bodd i. Heller skjøner jeg ikke hva alt maset er om når han uansett ikke trenger å vise legitimasjon. 

  • Liker 2
AnonymBruker

Kjære kunde:

Jeg er 26 år og dette er min første jobb – andre dag på jobb faktisk. Er her gjennom NAV/IPS for å få arbeidserfaring, så jeg får ikke lønn engang.

Selvfølgelig hjelper jeg deg gjerne med å lese på prislappene fordi du "ikke ser så godt lenger" og trenger hjelp til å finne ut hvilke pølser du skal kjøpe til 17. mai. Null stress.

Men jeg må ærlig si at jeg begynner å bli litt lei av det høye "OOF!" du slipper ut hver gang jeg sier en pris – som om jeg personlig har bestemt at den pølsepakka der skal koste 60 kr. Og så kommer det lange foredraget om hvor dyrt alt er blitt, før du rister på hodet og marsjerer videre for å hente "noe fra fryseren hjemme".

Som om det er jeg som eier butikken. Jeg går på minstesats fra NAV – tror du virkelig det er jeg som har skrudd opp pølseprisene i Norge?!?

Bare en liten utblåsning. Takk for meg

 

Anonymkode: 4cf2a...dc8

  • Liker 4
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.9.2024 den 10.56):

Nesevis fordi? Vi fører ikke det kunden spurte etter eller noe tilsvarende. Har aldri ført det, kommer ikke til å få det inn da det ikke passer inn i øvrig sortiment.

At en ansatt i en annen butikk har tipset kunden om at vi kanskje kan ha produktet (som jeg tipper var tilfelle) betyr ikke at vi har det. Da blir det ganske håpløst når kunden står på sitt og insisterer på at vi SKAL ha det fordi hun har "fått beskjed om at vi skal ha det" (av noen som ikke har oversikt over sortimentet vårt). Produktet dukker ikke opp i hylla bare fordi kunden insisterer på at vi skal ha det, det er ikke sånn det fungerer.

Anonymkode: 4e972...d85

Du gjorde ikke noe galt eller var nesevis, men for din egen skyld kunne du ha tatt en liten spansk en. Da jeg jobbet i klesbutikk med bittelite lager som jeg hadde god oversikt over, opplevde jeg ofte kunder som ikke ville godta at vi ikke hadde inne en spesiell vare. De insisterte på at jeg måtte sjekke på lageret, og da gikk jeg faktisk inn på lageret, ventet i noen minutter der inne, for så å gå ut igjen og beklage så meget for at vi dessverre ikke hadde flere igjen på lageret heller. Kunden var fornøyd, og jeg fikk fred :) 

AnonymBruker skrev (På 18.2.2025 den 19.40):

Det stemmer jo ikke? Svømmehallen stenger kl 19, alle må være ute innen 19.30. Butikkene stenger 21, alle må være ut innen kl 21.30. Jeg jobber i butikk, og jeg kan ikke stenge 20.50 fordi jeg skal ta buss? 
 

Anonymkode: 6b57e...8a2

Da jeg jobbet i klesbutikk på kjøpesenter var det svært viktig å få kundene ut når det var stengetid. Vi måtte avstemme kassa og minibanken, lukke og låse, og komme oss ut fra kjøpesenteret innen det hadde gått en halvtime etter stengetid, ellers låste ytterdørene på senteret seg og vi måtte ringe etter vaktselskapet for å bli sluppet ut. Dette ville gi en saftig bot til butikken, så vi fikk klar beskjed fra ledelsen om at det var noe som IKKE skulle forekomme.
Hadde vi latt kunder få lov til å sulle rundt i butikken til 21.30. så hadde det blitt dyrt for butikken og sikkert trekk i lønna på de ansatte. Kundene som allerede var inne når vi stengte fikk betale varene sine, men eventuelle luringer som smatt inn over stengetid fikk vennlig men bestemt beskjed om å komme tilbake en annen dag.
Stengetid er stengetid i en butikk.

 

Anonymkode: e7dd1...265

  • Liker 10
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.5.2025 den 0.43):

Du gjorde ikke noe galt eller var nesevis, men for din egen skyld kunne du ha tatt en liten spansk en. Da jeg jobbet i klesbutikk med bittelite lager som jeg hadde god oversikt over, opplevde jeg ofte kunder som ikke ville godta at vi ikke hadde inne en spesiell vare. De insisterte på at jeg måtte sjekke på lageret, og da gikk jeg faktisk inn på lageret, ventet i noen minutter der inne, for så å gå ut igjen og beklage så meget for at vi dessverre ikke hadde flere igjen på lageret heller. Kunden var fornøyd, og jeg fikk fred :) 

Da jeg jobbet i klesbutikk på kjøpesenter var det svært viktig å få kundene ut når det var stengetid. Vi måtte avstemme kassa og minibanken, lukke og låse, og komme oss ut fra kjøpesenteret innen det hadde gått en halvtime etter stengetid, ellers låste ytterdørene på senteret seg og vi måtte ringe etter vaktselskapet for å bli sluppet ut. Dette ville gi en saftig bot til butikken, så vi fikk klar beskjed fra ledelsen om at det var noe som IKKE skulle forekomme.
Hadde vi latt kunder få lov til å sulle rundt i butikken til 21.30. så hadde det blitt dyrt for butikken og sikkert trekk i lønna på de ansatte. Kundene som allerede var inne når vi stengte fikk betale varene sine, men eventuelle luringer som smatt inn over stengetid fikk vennlig men bestemt beskjed om å komme tilbake en annen dag.
Stengetid er stengetid i en butikk.

 

Anonymkode: e7dd1...265

Ok, på kjøpesenteret her kan man gå ut personalutgangen når som helst , hadde dere aldri personalmøte , forberedelser til salg, gjorde om på butikken ,ryddet osv? 
ja, kundene har en halvtime på og komme seg ut, er jo det jeg skriver. Kassaoppgjøret og å stemme av bankterminalen ( antar det er det du mener ) tar 1 min, og kan også fint før siste salg. Når det gjelder lønn, det er ikke dyrt for butikken om du lar de som står i kø eller gjør seg ferdig på prøverommet få handle. Ja, om du suller rundt og skriver overtid blir det dyrt. Og « bevise « salg etter 21 er jo null stress så ansatte får selvsagt betalt for det. 
problemet her er jo at du jobbet et sted uten personalutgang , og det var jo veldig spesielt, med alle utfordringer det innebærer . Når fikk dere slippe inn på morgnen ? 

Anonymkode: 6b57e...8a2

  • Nyttig 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 15.5.2025 den 23.53):

Kjære kunde:

Jeg er 26 år og dette er min første jobb – andre dag på jobb faktisk. Er her gjennom NAV/IPS for å få arbeidserfaring, så jeg får ikke lønn engang.

Selvfølgelig hjelper jeg deg gjerne med å lese på prislappene fordi du "ikke ser så godt lenger" og trenger hjelp til å finne ut hvilke pølser du skal kjøpe til 17. mai. Null stress.

Men jeg må ærlig si at jeg begynner å bli litt lei av det høye "OOF!" du slipper ut hver gang jeg sier en pris – som om jeg personlig har bestemt at den pølsepakka der skal koste 60 kr. Og så kommer det lange foredraget om hvor dyrt alt er blitt, før du rister på hodet og marsjerer videre for å hente "noe fra fryseren hjemme".

Som om det er jeg som eier butikken. Jeg går på minstesats fra NAV – tror du virkelig det er jeg som har skrudd opp pølseprisene i Norge?!?

Bare en liten utblåsning. Takk for meg

 

Anonymkode: 4cf2a...dc8

Det er Støre og butikkansatte som har ansvaret for at prisene har steget globalt siden covid. Dette er allmennkunnskap 😅 

huff, du må bare bite det i deg, og håpe de finner noe godt i fryseren. Gratulerer med ny jobb i praksisplass og bare lukk ørene for usaklig kjefting . 

Anonymkode: 6b57e...8a2

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ok, på kjøpesenteret her kan man gå ut personalutgangen når som helst , hadde dere aldri personalmøte , forberedelser til salg, gjorde om på butikken ,ryddet osv? 
ja, kundene har en halvtime på og komme seg ut, er jo det jeg skriver. Kassaoppgjøret og å stemme av bankterminalen ( antar det er det du mener ) tar 1 min, og kan også fint før siste salg. Når det gjelder lønn, det er ikke dyrt for butikken om du lar de som står i kø eller gjør seg ferdig på prøverommet få handle. Ja, om du suller rundt og skriver overtid blir det dyrt. Og « bevise « salg etter 21 er jo null stress så ansatte får selvsagt betalt for det. 
problemet her er jo at du jobbet et sted uten personalutgang , og det var jo veldig spesielt, med alle utfordringer det innebærer . Når fikk dere slippe inn på morgnen ? 

Anonymkode: 6b57e...8a2

Der er ikke slik en butikk fungerer.

- Kun de største butikkene har egen utgang rett ut. Som matbutikk, Elkjøp og ligger.

- Smågodt butikker har strenge budsjett. Timer som brukes ekstra ett sted må kuttes et annet.

- Ikke alle som titter og prøver kjøper.

- Oppgjør og stenging tar ikke kun 1. minutt

- Det viktigste: Den ansatte skal ha forutsigbarhet. Så å gå til oppsatt tid, rekke planlagt buss og nå egne avtaler er en selvfølge som kunder må respektere.

Anonymkode: 0b7b4...5a8

  • Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Der er ikke slik en butikk fungerer.

- Kun de største butikkene har egen utgang rett ut. Som matbutikk, Elkjøp og ligger.

- Smågodt butikker har strenge budsjett. Timer som brukes ekstra ett sted må kuttes et annet.

- Ikke alle som titter og prøver kjøper.

- Oppgjør og stenging tar ikke kun 1. minutt

- Det viktigste: Den ansatte skal ha forutsigbarhet. Så å gå til oppsatt tid, rekke planlagt buss og nå egne avtaler er en selvfølge som kunder må respektere.

Anonymkode: 0b7b4...5a8

- hvis de har egen utgang rett ut, hva er problemet? Da kan man jo styre helt selv, akkurat som på sentre med personalutgang . 
- kjenner ikke til smågodtbransjen spesielt, men smågodtbutikken på senteret der jeg jobber har samme regler som resten. 
- mange andre butikker har også stramt budsjett , og mister kunder til netthandel. Da er det viktig og la de som ønsker og handle og få handle. Og kaste ut en kunde som vil kjøpe noe for og spare 15 min i personaltimer  gir mulig mening i en smågodtbutikk, men ikke klesbutikk eller andre butikker med varer som koster over 50 kr. 
- nei, ikke alle som titter kjøper. Folk som titter på måfå uten og se til og kjøpe noe er det helt greit og gjøre oppmerksom på at en stenger. Til sammenligning der det startet, de som skulle bestille mat skulle helt sikkert kjøpe/ betale. De fleste som prøver kjøper noe. På fredag var det travelt og jeg hadde kø foran kassen ved stenging, jeg skulle kastet de ut? 
- jeg vet ikke hva slags rutiner du har, men om kassen skulle bruke lengre tid kan den som åpner rydde avstemningen på plass. Du kan fint stemme av kl 20.55 selvom du har kunder i prøverommet, salget kommer på neste dag. Eller, hvis kassen din bruker mer enn 1 min kan det bli dumt, men andre kan det. 
- ja, den ansatte skal ha forutsigbarhet. Og gå 10 min før butikken stenger for og rekke bussen som bare går en gang i timen har ingenting med forutsigbarhet og gjøre. Man kan derimot gå 21.20 om man er satt opp til 21.30 og man er ferdig med det en skal gjøre .  

Anonymkode: 6b57e...8a2

  • Nyttig 1
Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du kan fint stemme av kl 20.55 selvom du har kunder i prøverommet, salget kommer på neste dag. Eller, hvis kassen din bruker mer enn 1 min kan det bli dumt, men andre kan det. 
- ja, den ansatte skal ha forutsigbarhet. Og gå 10 min før butikken stenger for og rekke bussen som bare går en gang i timen har ingenting med forutsigbarhet og gjøre. Man kan derimot gå 21.20 om man er satt opp til 21.30 og man er ferdig med det en skal gjøre .  

Nei man kan ikke stemme av kassen før stengetid. Å telle opp kassen med før stengetid er ikke lov og dårlig service. For ja kassen skal telle, det er ikke bare å stemme av banken.

Ingen snakket om å gå 10 min før. Det var snakk om å rekke planlagt ting etter arbeidstid.

Og sorry for auto correktur: Smågodt butikker --> småbutikker

Anonymkode: 0b7b4...5a8

  • Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei man kan ikke stemme av kassen før stengetid. Å telle opp kassen med før stengetid er ikke lov og dårlig service. For ja kassen skal telle, det er ikke bare å stemme av banken.

Ingen snakket om å gå 10 min før. Det var snakk om å rekke planlagt ting etter arbeidstid.

Og sorry for auto correktur: Smågodt butikker --> småbutikker

Anonymkode: 0b7b4...5a8

Jo da, det kan man. Altså stemme av banken og kassen. Ja, hvis det har blitt betalt med mye kontanter og du har mistet kontrollen må du telle over. Så du legger planer kl 21.01 fordi du skal ha forutsigbarhet og ,men bruker mer enn 1 min på kasseoppgjøret og kan ikke begynne noe før om du ikke har noe og gjøre? Høres ulogisk ut.  Jo, det var en som snakket om og gå 10 min før pga bussen. Når det gjelder og rekke planlagte ting  etter arbeidstid så får man planlegge etter arbeidstid. Ikke satse på og kunne løpe ut døra 21.01. Småbutikker er jo de som er mest avhengig av salg.  Må jo heller være de store kjedene som har råd til og kaste ut folk fra kø og prøverom.

Anonymkode: 6b57e...8a2

  • Nyttig 1
AnonymBruker
Seff skrev (11 minutter siden):

Kan dere ta den stengetiddiskusjonen et annet sted? Ulike forretninger har ulike rutiner, sånn er det bare. Get over it.

Denne tråden handler ikke om stengerutiner, den heter "Dumme ting kunder sier".

😅 alle tråder utvikler seg sånn. Det vi er uenige om er vel om de som ville bestille mat på restaurant på hotell 20 min før resturanten stengte var dumme eller ikke. Ofte er vi i servicebransjen  enige om « dumme kunder « , men her er vi åpenbart uenige. 

Anonymkode: 6b57e...8a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...