Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, sunflower skrev:

Var på apoteket her om dagen. Satt og ventet på tur, og apoteket er utformet slik at stolen jeg satt på var omtrent rett bak ene disken. 

En godt voksen mann skal ha et eller annet, jeg følger ikke noe særlig med, før jeg hører han hever stemmen. Han skal ha ut noe i 100mg, sier han. Apotekdamen sier at det kan hun ikke gi han, for resepten sier noe annet. Etter litt fram og tilbake roper han "kyss meg i rævva" og er virkelig sinna. Apotekdamen forholder seg helt rolig og resten av dialogen er ca. sånn her: 

Kunde: "Jeg skal ha 100mg, sier jeg!!!!"
Apotek: "Jeg har forklart deg hvorfor du ikke kan få det. Og når du ber meg kysse deg i ræva, så ønsker jeg ikke å hjelpe deg. Du kan gå et annet sted."
K: "Men jeg skal ha det!!!! 100mg blabla!!!!"
A: "Jeg vil ikke hjelpe deg. Du oppfører deg ikke. Du kan gå et annet sted."
K: *banner og sverter*
A: "Du oppfører deg ikke. Du ba meg om å kysse deg i ræva. Jeg vil ikke hjelpe deg. Gå et annet sted."

Og så gikk han. 

For en ufyselig mann, og for en fantastisk apotek-ansatt!

Her mistenker jeg at det er noe litt annet som ligger bak enn bare mangel på folkeskikk. 

Anonymkode: 88246...59b

• Liker 15
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her mistenker jeg at det er noe litt annet som ligger bak enn bare mangel på folkeskikk. 

Anonymkode: 88246...59b

Det kan godt hende, det vet man jo aldri. Men rent utseendemessig, klær etc så dette ut som en helt normalt oppegående voksen mann. Heller ingen snøvling eller "narko-stemme".

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i en klesbutikk for barn.

Nå mot sommeren så selger vi UV-badedrakter til småbarn som dekker fra anklene til knærne. Var en kunde som skjelte meg ut fordi hun mente jeg seksualiserte barn og at jeg skulle skamme meg, for små barn trengte ikke å dekke seg til i drakt for å bade! Jeg forsøkte å forklare henne at meningen ikke er å dekke kroppen for å bli sett, men fordi solen er skadelig for små og mange vil heller bruke UV drakt på stranda enn solkrem. Dette NEKTET hun å høre på, og sa høyt at jeg var en slags landsforræder som lot "disse jævla muslimene" islamisere landet så mye at vi nå skulle dekke til våre egne små barn. 
Jeg ba henne om å forlate butikken, for dette ville jeg ikke stå å høre på, og da skrek hun (foran flere kunder) at jeg (og butikken som jeg jobber deltid i) var noen jævla perverse griser som ikke tålte å se barnehud uten å bli kåte. 

Ellers begynner jeg å bli lei av folk som spør om et plagg er på salg når det tydelig ikke er det. Vi har et salgsstativ som står midt på gulvet, men resten av varene er ikke på salg. Det er godt merket, så hvorfor du tror at sommer-nyheter er på salg og blir sur når det ikke er det er for meg uforståelig. 

Anonymkode: cbae2...9e7

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jobber i en klesbutikk for barn.

Nå mot sommeren så selger vi UV-badedrakter til småbarn som dekker fra anklene til knærne. Var en kunde som skjelte meg ut fordi hun mente jeg seksualiserte barn og at jeg skulle skamme meg, for små barn trengte ikke å dekke seg til i drakt for å bade! Jeg forsøkte å forklare henne at meningen ikke er å dekke kroppen for å bli sett, men fordi solen er skadelig for små og mange vil heller bruke UV drakt på stranda enn solkrem. Dette NEKTET hun å høre på, og sa høyt at jeg var en slags landsforræder som lot "disse jævla muslimene" islamisere landet så mye at vi nå skulle dekke til våre egne små barn. 
Jeg ba henne om å forlate butikken, for dette ville jeg ikke stå å høre på, og da skrek hun (foran flere kunder) at jeg (og butikken som jeg jobber deltid i) var noen jævla perverse griser som ikke tålte å se barnehud uten å bli kåte. 

Ellers begynner jeg å bli lei av folk som spør om et plagg er på salg når det tydelig ikke er det. Vi har et salgsstativ som står midt på gulvet, men resten av varene er ikke på salg. Det er godt merket, så hvorfor du tror at sommer-nyheter er på salg og blir sur når det ikke er det er for meg uforståelig. 

Anonymkode: cbae2...9e7

Hvis drakten dekker fra anklene til knærne, så skjønner jeg godt at hun syntes drakten seksualiserte barn. :fnise:

Anonymkode: c49d4...2e5

• Liker 25
Gjest Emera
Skrevet
På 21.5.2017 den 22.53, Minya skrev:

Hva i alle dager har denne tråden på Forbruker, Jus og Økonomi å gjøre? Det er en fjolsetråd vi har hatt i evigheter på Snikksnakk/sludder og vås/sosialt forum.

Det er fordi det skal være mulig å poste som AB i tråden. Mange ønsker ikke å skrive under brukernavn her. 

AnonymBruker
Skrevet
På 21.5.2017 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Det som er ræva er at det koster det samme for meg, som kunde å kjøpe en karton fløte som er produsert for en måned siden, og en som er produsert for to dager siden. Det er mulig jeg er dum, ignorant og håpløs når det gjelder kunnskap, men skal jeg betale for en vare som fort blir dårlig, ja da ønsker jeg den ferskeste.

Når matbutikker operer med profitt først og fremst - som er forståelig, og valg tatt er det som fører til økt omsetning, så er det ikke mitt ansvar som kunde å sørge for at varer ikke kastes. Sett opp prisen på nye varer, eller ned prisen på varer uten nyeste dato. Butikken er lagt opp til å appelere for meg som kunde, gjennom en prossess jeg ikke er bevisst over, men så syter butikker / -ansatte når min underbevisshet ikke gagner de? Hehe.

Jeg ville heller ikke bevisst valg en to år gammel makrell i tomat-boks til samme pris som en produsert i år, selv om begge har lenge igjen før utgangsdatoen.

Anonymkode: e9e05...041

Hvis du faktisk merker forskjell på mat som er produsert med noen ukers mellomrom, og den forskjellen er så stor at du ikke ønsker å betale full pris, må du kontakte produsentene. Det er, såvidt jeg har forstått, de som setter holdbarhetsdatoen. (Det er iallefall ikke butikkene eller vi som jobber i butikkene.) Vi i butikken kan ikke gå rundt å prise ned varene fordi den går ut om 3 dager, og resten går ut om 10 dager. Som jeg sa tidligere, hadde jeg forlanget noe sånt hadde jeg fått sparken på dagen.

De eneste gangene vi priser ned varer med relativ kort holdbarhet mens vi har noe annet med lengre holdbarhet, er hvis vi har tatt inn alt for mye av én vare og ikke klarer å selge ut alt innen det må kastes. Varer som går ut på dato neste dag, eller samme dag, prises alltid ned til halv pris i min butikk.

Jeg anbefaler at du kontakter produsentene for å klage på holdbarheten på mat, siden den er så dårlig at du ikke vil betale full pris for varen, og at du kontakter sjefene i kjeden du handler i. (Eventuelt så kan du starte med å kontakte Facebook-siden til den kjeden du handler i, så kan de sende deg videre til "høyere makter" hvis det går ann.) Kanskje kan du få gjennom en ide om å selge mat med kort holdbarhet til billigere pris, sammenlignet med mat med lang holdbarhet. Men jeg som butikkansatt kan ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: b4e82...ede

• Liker 4
Skrevet

Meg: Hei! Kan jeg hjelpe deg?
Kunde: Har dere pedalbøtter?
Meg: Ja, det har vi. Vi har disse to typene (en liten kremfarget og en stor svart en)
Kunde: Å, de var ganske greie da. Hvor mye koster denne? *peker på den lille*
Meg: Den koster 249,-
Kunde: 249 kr?
Meg: Ja, det stemmer.
Kunde: *begynner å le* Over 200 kr for en j***a bøtte?! Nei, dette er dårlig service altså! Dårlig butikk! Hvis jeg går to steg ned gangen her, kan jeg gå innom butikk xx og kjøpe en for halve prisen, MINST. Ærlig talt, dårlig butikk...

Ble egentlig litt satt ut; var ingen andre i butikken, men mannen endte opp med å stå og rope til meg evig lenge om hvor dyr den pedalbøtta var og hvor dårlig service dette var... Er ikke jeg som setter prisene her altså, og du må gjerne gå de to stegene ned til butikk xx for å kjøpe en til halve prisen der.

• Liker 19
Skrevet

Jeg jobber i Telefonbutikk for 20 år siden, når en eldre dame kom inn og klagde på at hennes trådløse telefon ikke virket. Når jeg ba henne vise den til meg dro hun fjernkontroll til TV ut av veska.

Vi lo godt begge to etterpå, hun var skjønn :-)

• Liker 49
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du faktisk merker forskjell på mat som er produsert med noen ukers mellomrom, og den forskjellen er så stor at du ikke ønsker å betale full pris, må du kontakte produsentene. Det er, såvidt jeg har forstått, de som setter holdbarhetsdatoen. (Det er iallefall ikke butikkene eller vi som jobber i butikkene.) Vi i butikken kan ikke gå rundt å prise ned varene fordi den går ut om 3 dager, og resten går ut om 10 dager. Som jeg sa tidligere, hadde jeg forlanget noe sånt hadde jeg fått sparken på dagen.

De eneste gangene vi priser ned varer med relativ kort holdbarhet mens vi har noe annet med lengre holdbarhet, er hvis vi har tatt inn alt for mye av én vare og ikke klarer å selge ut alt innen det må kastes. Varer som går ut på dato neste dag, eller samme dag, prises alltid ned til halv pris i min butikk.

Jeg anbefaler at du kontakter produsentene for å klage på holdbarheten på mat, siden den er så dårlig at du ikke vil betale full pris for varen, og at du kontakter sjefene i kjeden du handler i. (Eventuelt så kan du starte med å kontakte Facebook-siden til den kjeden du handler i, så kan de sende deg videre til "høyere makter" hvis det går ann.) Kanskje kan du få gjennom en ide om å selge mat med kort holdbarhet til billigere pris, sammenlignet med mat med lang holdbarhet. Men jeg som butikkansatt kan ikke gjøre noe med det.

Anonymkode: b4e82...ede

Jeg har ikke påstått at jeg kjenner forskjell på generell basis. Men om jeg skal betale samme pris for et produkt, er det urimelig å ønske det ferskeste? Om det er null incentiv for meg personlig å ta en uke eller to eldre vare, så kommer jeg ikke til å ta den eldre. Det er en  preferanse fra min side. Det er ikke noe som går utover nattesøvnen, eller krever stor planlegging. Det er rimelig enkelt å løfte opp kassen og ta fra undersiden, like enkelt som å ta hånda litt lenger inn.

At mat kastes er et dårlig argument, da betyr det at butikken(e) er dårlige på å beregne salg. Slik butikker bevisst putter forskjellige varer på forskjellige steder fordi kunder ubevisst plukker med seg mer. Så har du da de av oss som plukker nyere varer. Om dere ikke liker det, så ikke putt de for salg til samme pris.

Nå vet jeg ikke populæriteten til halv-pris kassa (som forøvrig butikkene her har forskjellig praksis med), men jeg har ikke et spor av dårlig samvittighet om jeg handler for full pris å få det ferskeste.

Siden utgått mat ikke kan gies bort (eller kan det??) til hjemløse og kirkens bymisjon osv osv, så er det ikke forbrukeren som skal kjempe for disse store kjedenes beste. Det er for dumt å putte ansvaret over på levebrødet (altså oss).

• Liker 11
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes alle har ansvar for å minske matsvinnet, ikke bare butikkene. Men jeg vet av erfaring at en del kunder tenker "meg meg meg meg" så snart de setter foten innenfor døren til en butikk, og det må vi nok bare leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Kjærringer som sier de er såååå allergiske mot parfymer og alikevel så står dem å lukter på 10-20 stk :fnise: Og damer i 50-årene som sier at de ikke eier luktesans og ikke lukter noe som helst står å lukter på mange parfymer og sier den liker jeg ikke osv:fnise:

Anonymkode: eb1f6...30a

• Liker 3
Skrevet
På 5/21/2017 den 15.30, AnonymBruker skrev:

Det som er ræva er at det koster det samme for meg, som kunde å kjøpe en karton fløte som er produsert for en måned siden, og en som er produsert for to dager siden. Det er mulig jeg er dum, ignorant og håpløs når det gjelder kunnskap, men skal jeg betale for en vare som fort blir dårlig, ja da ønsker jeg den ferskeste.

Når matbutikker operer med profitt først og fremst - som er forståelig, og valg tatt er det som fører til økt omsetning, så er det ikke mitt ansvar som kunde å sørge for at varer ikke kastes. Sett opp prisen på nye varer, eller ned prisen på varer uten nyeste dato. Butikken er lagt opp til å appelere for meg som kunde, gjennom en prossess jeg ikke er bevisst over, men så syter butikker / -ansatte når min underbevisshet ikke gagner de? Hehe.

Jo, vi har alle et ansvar for å kaste mindre mat. Denne type egoistisk ansvarsfraskrivelse gjør meg kvalm. 

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Raindrops skrev:

Jeg synes alle har ansvar for å minske matsvinnet, ikke bare butikkene. Men jeg vet av erfaring at en del kunder tenker "meg meg meg meg" så snart de setter foten innenfor døren til en butikk, og det må vi nok bare leve med.

For å sette det på spissen. Om jeg bor i en bygd med 200 folk, og den lokale sjappa har 1 000 pakker fersk svinekotelett som må kastes om det ikke kjøpes, skal det ikke være kundens ansvar å kjøpe opp partiet.

5 timer siden, NumberSix skrev:

Jo, vi har alle et ansvar for å kaste mindre mat. Denne type egoistisk ansvarsfraskrivelse gjør meg kvalm. 

Det er da butikkenes ansvar at butikker skal kaste minst mulig. Når det ikke kan selges etter, fryses av butikk eller gis bort til mer utsatte grupper av befolkningen, er det ikke den gjenge skattebetaler som skal sitte igjen med skudd på samvittigheten.

Eller er det kanskje forbrukers ansvar og aktivt kjøpe dyrere varer, fordi de er produsert i Norge, pakket i Norge og distribuert i Norge? Om du kan kjøpe noe billig, kontra noe dyrt, skal en abstrakt grunn som ikke merkes i varen være grunn nok? Et-eller-annet Norske jordbær - men nå er det vel ikke store partier norske jordbær som går i søpla..

Mitt ansvar som forbruker er at jeg som privatperson skal kaste minst mulig. Ikke at butikker og store imperier av noen kjeder skal putte ansvaret over på meg. Om det står så ille til, gi meg et (økonomisk) incentiv til å kjøpe varen som går ut en uke før fremfor den ferskeste. Det er ikke sånn at disse kjedene går med så kraftig underskudd heller..

Det blir litt som når restauranter må stenge, og skjule seg bak at kundene ikke kom. Som at de er offere som beklageligvis ikke ble satt pris på av gruppen de prøvde å tjene. Det er brutalt, men slik er det. Samme sees i filmbransjen, at forbruker får skyld når en film ikke er populær eller gjør det dårlig i åpningshelg.

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ta den diskusjonen der et annet sted a, jævlig uinteressant..

Anonymkode: f29ac...ba3

• Liker 45
AnonymBruker
Skrevet
På 25.3.2017 den 13.14, etnavn skrev:

Jobbet i matbutikk, og gikk forbi en reol hvor det stod et par i 40 årene (vil jeg tippe), med en pose med mexikansk gryte i hånden. De diskuterte frem og tilbake.

Hun: Tror du vi trenger kjøttdeig i tillegg til denne?

Han: Men det er jo bilde av kjøtt på posen?

Hun: Ja, nei, men kanskje vi skal spørre, unnskyld, trenger vi kjøttdeig i tillegg til denne?

Jeg: Sikker på at dette ikke blir for avansert kokkekunst for dere?

Og her har vi et eksempel på dumme ting butikkansatte sier.

Du minner meg om han karen på Skøyen, Oslo som driver kiosk. Dvs han driver også kundene sine bort fordi han alltid skal komme med morsomheter på deres bekostning.

Anonymkode: 56eb0...3be

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i parfymeri.

kunde: jeg skal ha en ansiktskrem. Den skal IKKE ha noe parfyme i.

jeg: ja da har vi forensempel denne.

kunde *kjenner på den* den lukta jo ikke no godt...

Anonymkode: 5cba5...529

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her har vi et eksempel på dumme ting butikkansatte sier.

Du minner meg om han karen på Skøyen, Oslo som driver kiosk. Dvs han driver også kundene sine bort fordi han alltid skal komme med morsomheter på deres bekostning.

Anonymkode: 56eb0...3be

Hadde jeg som sjef overhørt en ansatt som sa noe slikt hadde jeg vedkommende sparken.

Anonymkode: 5d080...51e

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...