AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10781 Skrevet 18. mai 2017 Den evige posekrangelen altså... Jeg jobber i en blomsterbutikk, og en kunde hadde kjøpt blomster et annet sted i samme kjede som hadde blitt dårlige på kort tid. Så hun kom til oss for å klage. Ikke hadde hun med seg blomstene, ELLER kvittering, men vi ordnet det for henne likevel ved å ringe den andre kjeden og høre. Det skal også sies at dette var det ikke jeg som fikset, jeg bare sto i kassa. Og så kommer dama og slenger de nye varene på disken (er det rart de blir dårlige når hun behandler de sånn....), og bare "jeg skal bytte!" uten at jeg vet noe om situasjonen. Så jeg er også nødt til å finne de som har hjulpet henne ute og få recap. Som om vi ansatte var en kollektiv hjerne og bare vet alt som skjer i butikken... Jaja. Så skal hun få nye, og det er null problem. Det går i null i kassa for blomstene. Men hun skulle ha pose og! Meg: Ja, da blir det en hel krone da, hehe! Kunde: Hæ?! M: Ja posen, den koster en krone! K: Ehm asså jeg har ikke med meg penger? M: Å nei... Vel, posene koster penger, det får jeg ikke endret. K: Nei, men jeg har ikke lommeboka med meg, hva gjør du da?! M: Nå er det ikke jeg som bestemmer prisen på varene våre dessverre K: Jeg har kommet HELE veien for å bytte noe DERE solgte meg som var dårlig, og så skal du ha penger for posen?!! M: Altså, den koster penger likevel. Men, vet du, jeg kan være grei med deg denne ene gangen, så skal du få den posen K: JAH! FOR DET ER NOE SOM HETER Å VÆRE SERVICE MINDED!!!!! Jeg vet at her var jeg også ganske unødvendig vanskelig, og kunne unngått det her ved å bare gi posen, men altså... Hadde hun bare vært litt ydmyk og høflig og spurt, og ikke bare forlangt å FÅ ting, så hadde det ikke vært NOE problem. Men det vokser en liten djevel i meg, og jeg klarer ikke å la være å holde på mitt når folk er så utrolig forlangende. Jada det er kjipt å kjøpe varer som blir dårlige, men sånt skjer dessverre i ny og ne med ferskvarer, og vi ordner opp og beklager og fikser så lenge vi har alt vi trenger å vite. Og så er det ikke sånn at vi går inn for å sabotere varene folk kjøper heller. Å forlange pose gratis er i mitt hode det samme som å bare syns det er ok å forsyne seg av smågodtet eller knaske på druer og jordbær i fruktdisken. Det koster nok ikke mer enn en krone per stk, men det er ikke gratisvare likevel. Anonymkode: f3ec7...013 28
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10782 Skrevet 18. mai 2017 For noen år siden jobbet jeg som salgssjef i et bilfirma og en av våre selgere solgte en bruktbil til en kunde. Denne bilen hadde vi tatt i innbytte. Den var ca 3-4år gammel og tidligere eier hadde fått montert hengerfeste på bilen. At det var hengerfeste på bilen var et pluss for kunden. Kunden kikket på bilen og prøvekjørte den og var veldig fornøyd. Skrev kjøpekontrakt og tok med seg bilen hjem. Dette var en mann i midten av 40-årene. Ca 2uker seinere hører jeg skikkelig høylydt krangling borte ved verksteddisken, der folk leverer inn biler for reperasjoner og verkstedtime. Der står en kunde og kjefter opp vår kundemottaker for at vi hadde lurt hans bror når han kjøpte bruktbil av oss. Siden jeg var ansvarlig leder for salgsavdelingen så gikk jeg bort for å høre hva problemet var. Problemet var at den bilen vi hadde solgt til hans bror for 2uker siden hadde feil kontakt på tilhengerfestet mente han. Altså nyere biler leveres med en kontakt tilpasset nyere hengere/campingvogner og deres ledningssystem. Mens gamle biler har den gamle 7pin løsningen som er standard på gamle biler og gamle hengere. Så når hans bror skulle henge på sin gamle henger fikk han ikke lysene til å fungere på hengeren siden kontaktene ikke passet hverandre. Dette problemet løses enkelt med å kjøpe en overgang som koster kr 50-60,- hos Biltema. Og dette fortalte jeg ham. Men det ville ikke denne mannen godta, han krevde at vi tok bilen tilbake og satte på et nytt hengerfeste med kontakt for gamle hengere kostnadsfritt for hans bror siden han hadde blitt lurt som han mente. Jeg fortalte han at dette var ikke noe vi kom til å gjøre. Men jeg kunne strekke meg til å gi ham denne overgangen som kostet kr 50-60,- for å få problemet ute av verden. Noe denne broren ikke godtok. Han sto i butikken og hylte og skrek om hvor forferdelige vi var og krevde at vi skulle bytte ut hele hengerfestet og sette på nytt et med gammel kontakt. Både jeg og leder for verkstedet fortalte ham at gammel type var umulig å oppdrive til denne bilen siden den var så ny. Noe vi fikk klar beskjed om at han dreit i og at vi bare hadde å fikse dette snarest. Hvis ikke skulle han koble inn media og fortelle hvor dårlig kundeservice vi hadde. Siden det var umulig å få til en fornuftig samtale med denne karen som bare sto å hylte og skrek høylydt til oss....foreslo jeg at han kunne sende broren(han som hadde kjøpt bilen) slik at jeg kunne prate med ham. Et par dager seinere kom det en litt lutrygget og forsiktig kar(han som hadde kjøpt bilen) inn på kontoret mitt. Jeg kjente ham fort igjen, men før jeg rakk å begynne å prate med ham begynte han å beklage sin brors oppførsel. Og at han ikke hadde sendt han til oss. Men at han handlet på eget initiativ og at det var alt for ofte at han kjeftet opp folk slik når ting ikke gikk som han ønsket. Det hele endte opp med at jeg kjøpte en slik overgang til kunden som kostet kr 50-60,- og kunden var kjempefornøyd med servicen. Han hadde egentlig ikke tenkt å klage heller, men var broren som mente at han burde det og at han var blitt lurt. Anonymkode: aee7c...d9d 40
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2017 #10783 Skrevet 18. mai 2017 På 10.4.2017 den 18.22, MalloryK skrev: Hver gang jeg er på polet og de ber om leg svarer jeg: Jaja, jeg får ta det som et kompliment! De hører vel den setningen flere ganger daglig. Og det skal sies jeg er snart 35. Edit: Men vi som kunder burde ikke føle oss dumme for å si sånne ting. Vi nordmenn er sære, vi sier sånne ting hele tiden, og det er litt for å bryte isen og. Huff, sånne "joviale" ting tør ikke jeg å si. Har overhodet ikke sosial angst ellers, bare i butikker. Helt merkelig. En venninne av meg er motsatt, hun elsker å gå i butikker fordi hun får oppmerksomhet der. Leg er helt greit å vise, og jeg kommer ikke med kommentarer på det, de gjør jobben sin når de spør, men den kampanjen de hadde for noen år siden om å vise leg uoppfordret syntes jeg ikke noe om. "Ser du yngre ut enn du er", liksom. Nei, jeg gjør i grunn ikke det, og GUD så flaut det da er å innbille seg at man gjør det ved å vise leg. De får i det minste spørre. Anonymkode: c2ce9...ce6 5
Timsy Skrevet 18. mai 2017 #10784 Skrevet 18. mai 2017 På 16.5.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev: Jobber i dagligvarebutikk, og det er noe irriterende jeg har lagt merke til at kunder ofte gjør. Når vi får matvarer skal de, som alle sikkert vet, settes bakerst sånn at det med lengst holdbarhet står bakerst og det med kortest holdbarhet står fremst. Vi gjør ikke dette for å være jævlige, men fordi vi vil unngå matsvinn så godt det lar seg gjøre. Hver eneste dag merker jeg at noen har stått å gravd lengst bak i varene for å få frem en vare med holdbarhet i 2 måneder. Tenker at det kanskje er greit nok hvis det er varer som har like god holdbarhet etter åpning. Da snakker jeg om ting som tørrvarer, eller flerpakninger av noe slag som en 4-pakning med yogurt. Men det som jeg virkelig ikke synes er greit, er når folk graver frem en matfløte med holdbarhet til Juni/Juli en gang. Skal dere la boksen stå i kjøleskapet uåpnet i en hel mnd da eller? For dere vet at når boksen er åpnet så vil den regnes som en ferskvare og bli sur etter en liten stund (lenge før datostemplingen) likevel? Dere vet at når dere kjøper ting med unødvendig holdbarhet er dere med på å kaste brukelig mat i søpla? Vi kaster ca. 1 stappfull handlevogn i mnd., og mye av det er kjøtt og melkeprodukter. Det verste jeg har opplevd er at folk har gått bak på lageret vårt og hentet seg varer derfra istedet for å hente fra hyllene. Det er faktisk helt uakseptabelt. De står på lageret og ikke i hyllene for en grunn. Skal du på død og liv ha noe som har ekstra lang holdbarhet får dere spørre oss ansatte, da skal vi hjelpe dere, men dere kan ikke gå bak på lageret selv. Jeg vet jeg høres sur og streng ut nå, men jeg er sååå lei av å må kaste matvarer fordi noen på død og liv skulle ha en boks som uåpnet holder seg i 2 mnd. Ingen handler vel for to mnd. frem i tid?! Sånn... Nå, kan jeg puste igjen... Anonymkode: b4e82...ede Jeg tar ALLTID ferskvarer bakerst i hylla. Både kjøttpålegg, meierivarer osv. Jeg liker at varene har lang holdbarhet i tilfelle det ikke blir spist. Hvorfor skal jeg plukke med meg en youghurt som går ut på dato om 3 dager om jeg kan ta en som holder 2 uker ekstra? Hvis jeg ikke rekker å spise den blir den jo ødelagt! (Ok, youghurt og rømme er jeg ikke så nøye på datoen, men likevel!) Vent med å sette fram nye varer til de gamle er solgt, så er problemet løst! Sett det klart på lageret så er det bare å hente det når det nærmer seg tomt! Så lenge jeg plukker mine egne varer så forbeholder jeg meg retten til å kjøpe de beste varene. Jeg tar ikke med meg halvråtne grønnsaker heller im jeg finner en som er fersk. 34
Gjest ElMona Skrevet 18. mai 2017 #10785 Skrevet 18. mai 2017 2 timer siden, Timsy skrev: Jeg tar ALLTID ferskvarer bakerst i hylla. Både kjøttpålegg, meierivarer osv. Jeg liker at varene har lang holdbarhet i tilfelle det ikke blir spist. Hvorfor skal jeg plukke med meg en youghurt som går ut på dato om 3 dager om jeg kan ta en som holder 2 uker ekstra? Hvis jeg ikke rekker å spise den blir den jo ødelagt! (Ok, youghurt og rømme er jeg ikke så nøye på datoen, men likevel!) Vent med å sette fram nye varer til de gamle er solgt, så er problemet løst! Sett det klart på lageret så er det bare å hente det når det nærmer seg tomt! Så lenge jeg plukker mine egne varer så forbeholder jeg meg retten til å kjøpe de beste varene. Jeg tar ikke med meg halvråtne grønnsaker heller im jeg finner en som er fersk. Nei problemet er ikke løst... De aller færreste butikker har plass til å ha varer stående på lageret, og dessuten skal det være varetrykk i hylla (det skal alltid se fullt ut så langt det er mulig)
Fredsmegleren Skrevet 18. mai 2017 #10786 Skrevet 18. mai 2017 (endret) Jobber i blomsterbutikk og der har vel de aller fleste vært innom lignende situasjon En eldre dame kommer inn med en blomst for 390- D: Denne skal jeg ha halv pris for, den er jo stygg M: Jeg synes den ser helt fin ut, men du kan få bytte den med en annen hvis du har lyst til det. D: Nei, jeg vil ha denne til minst 50% ! M: Det kan jeg dessverre ikke gjøre Hun viser et mikroskopisk blad på planten som begynner å bli brunt på tuppen. Nå står minst 7 personer i kø bak henne også mens hun lager drama. D: Se her, den begynner å visne! Jeg kan betale 100 kroner for den M: Det går nok dessverre ikke. Vil du ha planten eller ikke? Med mye om og men så bestemte hun seg for å ikke ta planten likevel. Kan ikke fordra når folk prøver seg på å få en billigere pris En annen ting er når folk vil ha flere av posene enn nødvendig fordi de er så pene.... Glemte å nevne at den eldre damen(les: kjerringa) skrek ut at dette var dårlig service altså Endret 18. mai 2017 av Fredsmegleren 15
The Kitten Skrevet 18. mai 2017 #10787 Skrevet 18. mai 2017 Kunde: Kan jeg ikke få igjen pengene for den? Meg: Dessverre. Det har gått for lang tid. Kunde: Men det er jo bare noen dager siden jeg kjøpte den. Meg: Ifølge kvitteringen er det nesten 3 uker siden. Kunde: Da har dere gitt meg en kvittering med feil dato på. 38
Kara W Skrevet 18. mai 2017 #10788 Skrevet 18. mai 2017 2 timer siden, The Kitten skrev: Kunde: Da har dere gitt meg en kvittering med feil dato på. Ja, for det er den mest sannsynlige forklaringen! 7
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #10789 Skrevet 20. mai 2017 På 18.5.2017 den 16.14, Fredsmegleren skrev: Jobber i blomsterbutikk og der har vel de aller fleste vært innom lignende situasjon En eldre dame kommer inn med en blomst for 390- D: Denne skal jeg ha halv pris for, den er jo stygg M: Jeg synes den ser helt fin ut, men du kan få bytte den med en annen hvis du har lyst til det. D: Nei, jeg vil ha denne til minst 50% ! M: Det kan jeg dessverre ikke gjøre Hun viser et mikroskopisk blad på planten som begynner å bli brunt på tuppen. Nå står minst 7 personer i kø bak henne også mens hun lager drama. D: Se her, den begynner å visne! Jeg kan betale 100 kroner for den M: Det går nok dessverre ikke. Vil du ha planten eller ikke? Med mye om og men så bestemte hun seg for å ikke ta planten likevel. Kan ikke fordra når folk prøver seg på å få en billigere pris En annen ting er når folk vil ha flere av posene enn nødvendig fordi de er så pene.... Glemte å nevne at den eldre damen(les: kjerringa) skrek ut at dette var dårlig service altså Jeg pleier å kjøre enten (og legger til "velg gjerne en annen"): "Blomster er levende varer, og de vil aldri være helt perfekte, uansett hvilken du velger. Det er sånn de er og skal være!" "Dette er en feskvare, og den krever stell og plukking - det bladet hadde vi ikke tid til å ta, men *plukker det av* vips, nå er den fin!" Og inne i hodet mitt: "HVIS DU VIL HA NOE SOM ER PLETTFRITT OG ALDRI VISNER SÅ KJØP DEG EN FORBANNA PLASTPLANTE!" Noen folk bare... ugh. Anonymkode: f3ec7...013 23
Honey Dew Skrevet 20. mai 2017 #10790 Skrevet 20. mai 2017 På 31.10.2015 den 0.43, AnonymBruker skrev: Her om dagen kom det en inn i butikken. Kunde: Ledning Jeg: Hei hei, hva kan jeg hjelpe deg med? K: Ledning Jeg: Åssen ledning tenkte du på da? Vi har en del forskjellige (altså internett ledning, telefonledning, skjøtekontakt, antenneledning, lampeledning osv,osv). K: Ledning J: Ja da har vi noen her da (peker på skjøteledningen rett bak meg). K: Ledning J: Da må du nesten fortelle meg åssen ledning, så skal jeg hjelpe deg. K: Bare ledning. J: Hvis det er vanlig lampeledning du leter etter kan du se der borte, peker på lampeledningen. Kunden går da og står å glor der litt. Mens jeg står med en annen kunde så kommer han igjen. K: Stikkontakt Jeg står som sagt med en annen, har gitt opp å prate for jeg får bare et enkelt ord som svar og bare peker mot kontaktene. Kunden går dit og ser, også går han ut av butikken. Selvfølgelig river han bare opp de bommene vi har, der det står med rød og klar skrift at det ikke er noen utgang. Altså jeg spør om det er noe jeg kan hjelpe han med, men når du ikke får en setning og bare et ord flere ganger så gir jeg opp. Er det så vanskelig? Tydeligvis! Anonymkode: ffdcd...054 Det er da man har lyst til å rive ut håret sitt. Av og til lurer jeg på hvordan enkelte mennesker er skrudd sammen
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2017 #10791 Skrevet 20. mai 2017 På 18.5.2017 den 13.36, Timsy skrev: Jeg tar ALLTID ferskvarer bakerst i hylla. Både kjøttpålegg, meierivarer osv. Jeg liker at varene har lang holdbarhet i tilfelle det ikke blir spist. Hvorfor skal jeg plukke med meg en youghurt som går ut på dato om 3 dager om jeg kan ta en som holder 2 uker ekstra? Hvis jeg ikke rekker å spise den blir den jo ødelagt! (Ok, youghurt og rømme er jeg ikke så nøye på datoen, men likevel!) Vent med å sette fram nye varer til de gamle er solgt, så er problemet løst! Sett det klart på lageret så er det bare å hente det når det nærmer seg tomt! Så lenge jeg plukker mine egne varer så forbeholder jeg meg retten til å kjøpe de beste varene. Jeg tar ikke med meg halvråtne grønnsaker heller im jeg finner en som er fersk. Jeg har forståelse for at man ikke alltid vet nøyaktig når det skal spises. Det hender jeg kjøper inn til middag, som ikke blir spist før en uke senere. Men det er ytterst sjeldent at noe står i kjøleskapet i over 1-2 mnd. før det blir åpnet og spist. Det hender sikkert, men nekter å tro at det er så ofte som det jeg ser eksempler på i butikken. (Uttallige ganger om dagen.) Og når en vare er åpnet telles det som oftest som en ferskvare. F.eks. kan en boks makrell i tomat holde seg til 2019. Men åpner du den er den bare spisbar i noen dager. Samme med all slags fløte, rømme, kjøttdeig, kokt skinke, leverpostei osv. Dermed blir det unødvendig å kjøpe en boks matfløte med holdbarhet til 20. juli, hvis du skal åpne den om 3 dager. Da trenger du ikke datostempling senere enn 10-14 dager frem i tid. Og kjøper du én boks matfløte med holdbarhet i juli, er det én boks matfløte med holdbarhet 10. juni som kanskje må kastes. Det var aldri noe i veien med den, den hadde vært bra nok for selveste Kongen og Dronningen! Men likevel risikerer vi at den blir en del av de tonnene med brukbar mat vi må kaste hvert eneste år (med en gang den har gått ut på dato har vi ikke lov å selge den/eller gi den bort). Men for all del, du har all rett til å hente deg noe bakerst i hylla. Du bryter ingen lov. Hvis vi ansatte ser at du gjør det kommer vi ikke til å kjefte på deg, eller kaste deg ut av butikken. Men det er likevel en rævva ting å gjøre for samfunnet i det store og hele. Og når det kommer til å ikke sette ting i hylla før det er tomt - det har vi ikke lov til. Hadde jeg sagt at vi skulle ha gjort det til sjefen hadde jeg nok fått sparken på dagen. Med en gang vi får varer, noe som er flere ganger i uken og visse varer kommer hver ukedag, må vi sette alt vi klarer inn i hyllene. Som noen sa før meg er dette fordi vi skal ha et godt "varepress" i hyllene. Hyllene skal bugne over med alle slags varer, tett i tett. Det gjør at folk får en bedre opplevelse av å være i butikken, og at det virker som vi har et fantastisk utvalg med mer enn nok varer til alle. Det igjen gjør at folk handler mere. Det er masse psykologi som ligger bak det, og noe vi må følge hvis vi skal klare å konkurrere med andre butikker. I tillegg er lageret på de aller fleste matbutikker relativt lite sammenlignet med butikken. Hadde vi vær nødt til å sette alle varene på lageret i stedet for i de halvtomme hyllene, hadde ikke vi klart å bevege oss rundt på lageret i det hele tatt. I vår butikk hadde vi ikke klart å komme oss på do, til pauserommet, på fryserommet eller til søppelrommet. Anonymkode: b4e82...ede 10
Honey Dew Skrevet 20. mai 2017 #10792 Skrevet 20. mai 2017 På 17.5.2017 den 19.59, AnonymBruker skrev: Blomsterbutikk, og en liten gutt kommer inn med en 100 lapp han vil kjøpe noe fint for til mamman sin. Vi bruker lang tid på å finne den perfekte gaven, og valget faller på en nydelig langstilket rød rose til 80 kr. Så kjøper han et kort som jeg hjelper han med å skrive, før han får velge farge på silkepapir og bånd, og så pakker jeg den inn i cellofan. Han er så fornøyd og stolt når han går ut av butikken, at vi nesten blir litt rørt av den lille fyren. Så, senere på kvelden, kommer han inn i butikken, helt rød i ansiktet, med mamman sin bak seg, og hun er rasende! Hun slenger rosen på disken, og nesten brøler om hvor idiotiske vi er, som kan finne på å selge en SÅ dyr rose til gutten, når han heller kunne kjøpt en plante for pengene! Prøvde å si at han valgte den ut selv, og at han hadde gledet seg til å gi den til henne, men til ingen nytte.... Av hensyn til guttungen, klarte jeg ikke si mer, og gav henne bare pengene tilbake. Dette er noen år siden, men noe jeg aldri glemmer. Anonymkode: fb3a4...757 Jeg er imot banning, men nå bare må jeg. Fy f..n for en drittkjerring. Stakkars, stakkars gutten som har en slik mor. Hun burde vært stolt og rørt over at gutten gav henne en rød rose, noe som er tegn på kjærlighet. 24
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #10793 Skrevet 21. mai 2017 På 20.5.2017 den 14.57, AnonymBruker skrev: Jeg har forståelse for at man ikke alltid vet nøyaktig når det skal spises. Det hender jeg kjøper inn til middag, som ikke blir spist før en uke senere. Men det er ytterst sjeldent at noe står i kjøleskapet i over 1-2 mnd. før det blir åpnet og spist. Det hender sikkert, men nekter å tro at det er så ofte som det jeg ser eksempler på i butikken. (Uttallige ganger om dagen.) Og når en vare er åpnet telles det som oftest som en ferskvare. F.eks. kan en boks makrell i tomat holde seg til 2019. Men åpner du den er den bare spisbar i noen dager. Samme med all slags fløte, rømme, kjøttdeig, kokt skinke, leverpostei osv. Dermed blir det unødvendig å kjøpe en boks matfløte med holdbarhet til 20. juli, hvis du skal åpne den om 3 dager. Da trenger du ikke datostempling senere enn 10-14 dager frem i tid. Og kjøper du én boks matfløte med holdbarhet i juli, er det én boks matfløte med holdbarhet 10. juni som kanskje må kastes. Det var aldri noe i veien med den, den hadde vært bra nok for selveste Kongen og Dronningen! Men likevel risikerer vi at den blir en del av de tonnene med brukbar mat vi må kaste hvert eneste år (med en gang den har gått ut på dato har vi ikke lov å selge den/eller gi den bort). Men for all del, du har all rett til å hente deg noe bakerst i hylla. Du bryter ingen lov. Hvis vi ansatte ser at du gjør det kommer vi ikke til å kjefte på deg, eller kaste deg ut av butikken. Men det er likevel en rævva ting å gjøre for samfunnet i det store og hele. Og når det kommer til å ikke sette ting i hylla før det er tomt - det har vi ikke lov til. Hadde jeg sagt at vi skulle ha gjort det til sjefen hadde jeg nok fått sparken på dagen. Med en gang vi får varer, noe som er flere ganger i uken og visse varer kommer hver ukedag, må vi sette alt vi klarer inn i hyllene. Som noen sa før meg er dette fordi vi skal ha et godt "varepress" i hyllene. Hyllene skal bugne over med alle slags varer, tett i tett. Det gjør at folk får en bedre opplevelse av å være i butikken, og at det virker som vi har et fantastisk utvalg med mer enn nok varer til alle. Det igjen gjør at folk handler mere. Det er masse psykologi som ligger bak det, og noe vi må følge hvis vi skal klare å konkurrere med andre butikker. I tillegg er lageret på de aller fleste matbutikker relativt lite sammenlignet med butikken. Hadde vi vær nødt til å sette alle varene på lageret i stedet for i de halvtomme hyllene, hadde ikke vi klart å bevege oss rundt på lageret i det hele tatt. I vår butikk hadde vi ikke klart å komme oss på do, til pauserommet, på fryserommet eller til søppelrommet. Anonymkode: b4e82...ede Det som er ræva er at det koster det samme for meg, som kunde å kjøpe en karton fløte som er produsert for en måned siden, og en som er produsert for to dager siden. Det er mulig jeg er dum, ignorant og håpløs når det gjelder kunnskap, men skal jeg betale for en vare som fort blir dårlig, ja da ønsker jeg den ferskeste. Når matbutikker operer med profitt først og fremst - som er forståelig, og valg tatt er det som fører til økt omsetning, så er det ikke mitt ansvar som kunde å sørge for at varer ikke kastes. Sett opp prisen på nye varer, eller ned prisen på varer uten nyeste dato. Butikken er lagt opp til å appelere for meg som kunde, gjennom en prossess jeg ikke er bevisst over, men så syter butikker / -ansatte når min underbevisshet ikke gagner de? Hehe. Jeg ville heller ikke bevisst valg en to år gammel makrell i tomat-boks til samme pris som en produsert i år, selv om begge har lenge igjen før utgangsdatoen. Anonymkode: e9e05...041 22
Minya Skrevet 21. mai 2017 #10794 Skrevet 21. mai 2017 Hva i alle dager har denne tråden på Forbruker, Jus og Økonomi å gjøre? Det er en fjolsetråd vi har hatt i evigheter på Snikksnakk/sludder og vås/sosialt forum. 11
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #10795 Skrevet 21. mai 2017 Vi hadde en haug med forskjellige varer der det stod "50% avslag på alt", og sikkert halvparten av kundene som kom til kassa prøvde å prute på varene som ALLEREDE var satt ned halv pris! En kunde kom med en vare som originalt kostet rundt 2000 kr men som var satt ned til 1000... og hun ville ha den til 500. Hvorfor? Jo, fordi vi ikke lenger hadde pappboksen den vanligvis var pakket inn i, fordi den hadde stått på utstilling i butikken for en tid tilbake. Prøvde å forklare at jeg kom til å gå i minus hvis jeg solgte henne denne nye blanke varen uten en eneste skramme (!) for 1500kr under originalprisen. Senere kom en kunde med en matboks som kostet 80kr på salg, men hun ville ha den for 10kr fordi det var en bitteliten ripe på undersiden av matboksen. Hun ble lite fornøyd når jeg responderte med at "den lille ripen er grunnen til at den koster 80, og ikke 160. Så nei, du får den ikke for 10kr!!!" Hater når folk skal prute Det setter meg som kassemedarbeider i en ubehagelig situasjon der jeg ser vrang og sur ut, men jeg har jo på ingen måte autoritet til å sette ned prisene, det er det bare ledelsen av butikken som kan! Anonymkode: 2f76d...09e 9
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2017 #10796 Skrevet 21. mai 2017 På 16.5.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev: Jobber i dagligvarebutikk, og det er noe irriterende jeg har lagt merke til at kunder ofte gjør. Når vi får matvarer skal de, som alle sikkert vet, settes bakerst sånn at det med lengst holdbarhet står bakerst og det med kortest holdbarhet står fremst. Vi gjør ikke dette for å være jævlige, men fordi vi vil unngå matsvinn så godt det lar seg gjøre. Hver eneste dag merker jeg at noen har stått å gravd lengst bak i varene for å få frem en vare med holdbarhet i 2 måneder. Tenker at det kanskje er greit nok hvis det er varer som har like god holdbarhet etter åpning. Da snakker jeg om ting som tørrvarer, eller flerpakninger av noe slag som en 4-pakning med yogurt. Men det som jeg virkelig ikke synes er greit, er når folk graver frem en matfløte med holdbarhet til Juni/Juli en gang. Skal dere la boksen stå i kjøleskapet uåpnet i en hel mnd da eller? For dere vet at når boksen er åpnet så vil den regnes som en ferskvare og bli sur etter en liten stund (lenge før datostemplingen) likevel? Dere vet at når dere kjøper ting med unødvendig holdbarhet er dere med på å kaste brukelig mat i søpla? Vi kaster ca. 1 stappfull handlevogn i mnd., og mye av det er kjøtt og melkeprodukter. Det verste jeg har opplevd er at folk har gått bak på lageret vårt og hentet seg varer derfra istedet for å hente fra hyllene. Det er faktisk helt uakseptabelt. De står på lageret og ikke i hyllene for en grunn. Skal du på død og liv ha noe som har ekstra lang holdbarhet får dere spørre oss ansatte, da skal vi hjelpe dere, men dere kan ikke gå bak på lageret selv. Jeg vet jeg høres sur og streng ut nå, men jeg er sååå lei av å må kaste matvarer fordi noen på død og liv skulle ha en boks som uåpnet holder seg i 2 mnd. Ingen handler vel for to mnd. frem i tid?! Sånn... Nå, kan jeg puste igjen... Anonymkode: b4e82...ede Ja, i eksamenstiden når jeg sjeldent går i butikken er dette gull. Jeg går vanligvis i butikken én gang i uken. Anonymkode: 88246...59b 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10797 Skrevet 22. mai 2017 På 16.5.2017 den 20.07, AnonymBruker skrev: Jobber i dagligvarebutikk, og det er noe irriterende jeg har lagt merke til at kunder ofte gjør. Når vi får matvarer skal de, som alle sikkert vet, settes bakerst sånn at det med lengst holdbarhet står bakerst og det med kortest holdbarhet står fremst. Vi gjør ikke dette for å være jævlige, men fordi vi vil unngå matsvinn så godt det lar seg gjøre. Hver eneste dag merker jeg at noen har stått å gravd lengst bak i varene for å få frem en vare med holdbarhet i 2 måneder. Tenker at det kanskje er greit nok hvis det er varer som har like god holdbarhet etter åpning. Da snakker jeg om ting som tørrvarer, eller flerpakninger av noe slag som en 4-pakning med yogurt. Men det som jeg virkelig ikke synes er greit, er når folk graver frem en matfløte med holdbarhet til Juni/Juli en gang. Skal dere la boksen stå i kjøleskapet uåpnet i en hel mnd da eller? For dere vet at når boksen er åpnet så vil den regnes som en ferskvare og bli sur etter en liten stund (lenge før datostemplingen) likevel? Dere vet at når dere kjøper ting med unødvendig holdbarhet er dere med på å kaste brukelig mat i søpla? Vi kaster ca. 1 stappfull handlevogn i mnd., og mye av det er kjøtt og melkeprodukter. Det verste jeg har opplevd er at folk har gått bak på lageret vårt og hentet seg varer derfra istedet for å hente fra hyllene. Det er faktisk helt uakseptabelt. De står på lageret og ikke i hyllene for en grunn. Skal du på død og liv ha noe som har ekstra lang holdbarhet får dere spørre oss ansatte, da skal vi hjelpe dere, men dere kan ikke gå bak på lageret selv. Jeg vet jeg høres sur og streng ut nå, men jeg er sååå lei av å må kaste matvarer fordi noen på død og liv skulle ha en boks som uåpnet holder seg i 2 mnd. Ingen handler vel for to mnd. frem i tid?! Sånn... Nå, kan jeg puste igjen... Anonymkode: b4e82...ede Anonym bakerstplukker står frem. For min del handler det om en kombinasjon av å handle sjeldent fordi jeg bor så langt unna butikken at det ikke bare er å svippe innom, samt at jeg har vært uheldig og fått med meg varer med kort holdbarhet, som da ikke har vart til dagen jeg tenkte å bruke det. Så jeg sjekker alltid holdbarhet, og tar alltid en vare som minst er holdbar til jeg skal bruke den (som da kan være 7-10 dager frem i tid). Beklager avsporing. Anonymkode: 2f6bb...b19 11
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10798 Skrevet 22. mai 2017 Plukker varene med lengst holdbarhet for de er ferskest og fra tid til annen skjer det endringer i planene som gjør at man ikke får brukt varen når det er tenkt. Da er det kjedelig å måtte kaste varen fordi du kjøpte det produktet som går ut på dato om 3 dager i stedenfor 3 uker. Anonymkode: 5701e...dc8 3
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2017 #10799 Skrevet 22. mai 2017 Jeg var ung og beskjeden og hadde min første dag helt alene i ny jobb i klesbutikk. Vi hadde salg, og to damer kommer trampende inn. Hun ene så fly forbanna at røyken nærmest stod ut av nesa på henne. Jeg går de smilende men nervøs i møte og hun slang en pose hardt på disken. Jeg: Hei! Hva kan jeg hjelpe dere med? Kunde: Vi var nettopp i denne butikken i nabobyen og kjøpte dette plagget her til fullpris, og så går vi forbi her og ser at dere selger SAMME plagget her til HALV pris!? Jeg: Skjønner. Det kan sikkert stemme det, det er forskjellig fra butikk til butikk hva vi velger å sette ned på salget. Alt ettersom hva som går mye og lite av. Kunde: Det er helt hårreisende! Utrolig dårlig service!! Jeg: Jeg forstår det, jeg bekl..*avbrutt av kjeftesmella til kunde #2* Venninne til kunde: Da leverer vi inn plagget her hos deg da, og kjøper den igjen til halv pris! Jeg: Jeg har dessverre ikke myndighet til å..*avbrutt av kunde* Kunde: JA! Det gjør vi! Og da kan vi til og med kjøpe to stykker av den for pengene vi får igjen! En i hver farge! Flott, det gjør vi! Det skulle da virkelig bare mangle. Snakk om dårlig service, her har vi blitt lurt!! Jeg begynte på dette tidspunktet å bli veldig nervøs. Både fordi jeg var helt fersk i jobben, og fordi disse kundene var rett og slett helt sjukt skumle og sinte for noe som faktisk var den andre butikken sin "feil" om man kan kalle det det. De skrek så høyt at ansatte i butikkene rundt meg kom ut i gangen for å se hva det var som foregikk der ute. Jeg sa til de at jeg var helt ny i jobben og at jeg måtte ringe sjefen min for å høre hva jeg skulle gjøre. Kunde: Det er da vel ikke noe å ringe om!! Vi har dårlig tid! Jeg ringte likevel, og sjefen min forstod heldigvis problemet og hørte sikkert på meg at jeg var helt nervevrak. Så hun sa til meg at jeg bare skulle gjøre det, selv om vi egentlig ikke hadde lov. Gikk så tilbake til kundene som roet seg ned når jeg sa at det var i orden. Når jeg skulle kjøre plagget i retur skalv jeg så på hendene og skalv i stemmen, hun ene av de to la merke til det og lurte på om de hadde gjort meg nervøs og ba om unnskyldning. Det satte jeg pris på og jeg var glad for at de gikk fornøyde ut av butikken. Men jeg forstår meg virkelig ikke på mennesker som blir så fly eitrandes forbanna for noe sånt. For det første er det vel ganske vanlig at et produkt kan være på salg i en butikk, og gå til fullpris i en annen butikk når det er f.eks sommersalg. Og for det andre kunne det aldri falle meg inn å kjefte ut en ung jente i en butikk som bare prøver å være hyggelig og yte maksimal service. Anonymkode: ceadf...0e2 28
TheUnforgiven Skrevet 22. mai 2017 #10800 Skrevet 22. mai 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Plukker varene med lengst holdbarhet for de er ferskest og fra tid til annen skjer det endringer i planene som gjør at man ikke får brukt varen når det er tenkt. Da er det kjedelig å måtte kaste varen fordi du kjøpte det produktet som går ut på dato om 3 dager i stedenfor 3 uker. Anonymkode: 5701e...dc8 Dette kom jeg nettopp over i dag! En butikk har tilbud på BBQ kyllingfileter. De 3 fremste gikk ut i morgen(siste forbruksdag), men ble likevel solgt til samme pris. Det lå noen lengre bak, og de gikk garantert ut om en måned. Selvfølgelig hadde jeg tatt de lengre bak! Men jeg venter til i morgen og håper jeg får dem til halv pris😁 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå