Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for støttende svar! Godt å vite at det ikke bare er jeg som er sær. :fnise: 

Men dessverre har vi sånne automater som scanner lapper med strekkoder på, så jeg får ikke studert de så veldig, hvis ikke hadde jeg gjort det! (Det betyr også at kundene av og til velger ut produktene på skjermen selv, men det er egentlig bare halvparten av tiden.)

Vi har et sånt "system" på kasseapparatet der jeg kan gå inn for å velge hvilket produkt kunden ønsker, men bildene er fryktelig dårlig (så og si ubrukelig) og det er ikke plass til hele navnet til produktene under bildene, bare de første 2-3 ordene i navnet på produktet. Så av og til må jeg bare prøve en og håpe på at det blir rett produkt. I verste fall har jeg noen flinke kollegaer som skjønner hva kundene mener tvert, så det er jo et godt tegn. Da er det også håp for meg!

Anonymkode: b4e82...ede

Du kan faktisk spørre kunden om de ser den på skjermen, bare vipp den litt mot dem så snur de på kroppen for å se! Menyfolkene hvor jeg bor er veldig greie på det, og selvfølgelig så skjønner vi kunder at det å finne en røyk eller en snus er ikke særlig lett. Er blitt så vandt til det at jeg i enkelte tilfeller bare har trykket på skjermen uten å gi beskjed til han som sitter der (han leter enda, hånda mi kommer tittende fram) haha. Dette ordner seg vet du! 

# dere må gjerne ansette meg, meny. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
På 10.4.2017 den 21.28, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke peiling på hva du skal ha med mindre du sier hva du skal ha. Hvordan pakken ser ut sier meg ingenting.

Sånn er det i alle jobber, det er mye nytt å lære. Varekunnskap er viktig for butikkmedarbeidere; jobber du i jernvaren må du vite hva fustasjeopphengsforkoblinger er. Det er bare å benytte enhver ledig stund til å bli kjent med varene, så blir du brukelig etter hvert. (får  vi tro. Noen blir det aldri, og slutter).

Anonymkode: 2cc52...131

• Liker 1
Skrevet

Når andre kunder åpner pakninger med brus i stedet for å ta en singel en som enten står rett bak eller ved siden av. 

• Liker 4
Skrevet
45 minutter siden, Nordvesta skrev:

Meg: Kan du lese opp tallene for meg?

Kunde: *leser opp tallene*

Meg: Nei, du har dessverre ikke vunnet. Det er ikke riktig tallrekke

Kunde: Åhh, det var dumt *han sukker* Hade

Meg: Hade

:)

Å, jeg dør av latter her!  :fnise:

Apropos den snus/røyk-problematikken, jeg kjenner meg så igjen! Har sagt det før, men snusen Skruf Slim Fresh White var noe av det mest utfordrende når jeg begynte i dagligvarebutikk. Nesten ingen kaller den det samme. "Jeg skal ha en...slim white...fresh white...skruf slim...skruf fresh...fresh slim skruf...freshskrufslimwhite...skrufelufetuf".

Og da har vi ikke engang begynt med de som eeegentlig skal ha Skruf Stark White, men som bare sier skruf white. 

• Liker 5
Skrevet
13 timer siden, NumberSix skrev:

Nesten ingen kaller den det samme. "Jeg skal ha en...slim white...fresh white...skruf slim...skruf fresh...fresh slim skruf...freshskrufslimwhite...skrufelufetuf".

Haha, jeg forkorter faktisk selv, for det er et såå langt navn. :laugh: Men til skruf fresh white da, føler at slim blir et overflødig ord så lenge det ikke finnes en ikke-slim-type. 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, Gaea skrev:

Haha, jeg forkorter faktisk selv, for det er et såå langt navn. :laugh: Men til skruf fresh white da, føler at slim blir et overflødig ord så lenge det ikke finnes en ikke-slim-type. 

Hvis du noen gang møter på meg i kassa er det iallefall best å ha med "slim"-ordet, hvis ikke kommer jeg sikkert til å si at "den typen har vi ikke, vi har bare Slim-versjonen"! :fnise: 

Anonymkode: b4e82...ede

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Monstrum skrev:

Jeg hjalp en kunde å finne en hvitvin som skulle brukes i fiskesuppa, og som kunne drikkes til. Vi fant frem til en vin som matchet kriteriene hennes, og jeg sa at denne ville nok passe bra basert på beskrivelsene hun hadde gitt meg. Etter at hun hadde betalt og gått kom en annen kunde bort til meg, og dialogen gikk som ølger:

"Ja, du, unnskyld, men... Ja, jeg tenkte nå ikke jeg skulle si noe når du holdt på med den kunden, men du skal nå være glad jeg ikke anmelder deg!"

"Øh... Unnskyld?"

"Ja, du driver jo alkoholreklame, jeg hørte jo det med den kunden!"

"Alkoholreklame?!"

"Ja, altså, du har vel ikke lov til å si at den og den er god, eller passer godt til ditt og datt!"

"Altså, det stemmer at jeg ikke har lov til å si at "denne er veldig god", men det gjorde jeg da heller ikke."

"Nei, men du sa den passet veldig godt til fiskesuppe!"

"Vel, en del av jobben min er tross alt å anbefale riktig vin til kundene...."

"Men du kan da ikke si sånt!"

"Det er altså jobben min å finne drikke som passer godt til......"

"Ja, altså reklame!!"

"Øhh.."

"Vel vel, siden du er ny skal jeg ikke anmelde deg, men jeg skal ta det opp med Vinmonopolet sentralt!!" *går*

Jeg greier ikke bestemme meg for hvilke av disse som best beskriver reaksjonen min etterpå, så her er et lite utvalg:
:fnise::vetikke::skratte::murvegg:

Hadde ringt på vekter og pekt ut mannen  og sagt han truet meg...

Anonymkode: 05481...5f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Monstrum skrev:

Jeg hjalp en kunde å finne en hvitvin som skulle brukes i fiskesuppa, og som kunne drikkes til. Vi fant frem til en vin som matchet kriteriene hennes, og jeg sa at denne ville nok passe bra basert på beskrivelsene hun hadde gitt meg. Etter at hun hadde betalt og gått kom en annen kunde bort til meg, og dialogen gikk som ølger:

"Ja, du, unnskyld, men... Ja, jeg tenkte nå ikke jeg skulle si noe når du holdt på med den kunden, men du skal nå være glad jeg ikke anmelder deg!"

"Øh... Unnskyld?"

"Ja, du driver jo alkoholreklame, jeg hørte jo det med den kunden!"

"Alkoholreklame?!"

"Ja, altså, du har vel ikke lov til å si at den og den er god, eller passer godt til ditt og datt!"

"Altså, det stemmer at jeg ikke har lov til å si at "denne er veldig god", men det gjorde jeg da heller ikke."

"Nei, men du sa den passet veldig godt til fiskesuppe!"

"Vel, en del av jobben min er tross alt å anbefale riktig vin til kundene...."

"Men du kan da ikke si sånt!"

"Det er altså jobben min å finne drikke som passer godt til......"

"Ja, altså reklame!!"

"Øhh.."

"Vel vel, siden du er ny skal jeg ikke anmelde deg, men jeg skal ta det opp med Vinmonopolet sentralt!!" *går*

Jeg greier ikke bestemme meg for hvilke av disse som best beskriver reaksjonen min etterpå, så her er et lite utvalg:
:fnise::vetikke::skratte::murvegg:

Unnskyld at jeg kupper tråden litt, men er det virkelig ikke lov å si hvilken de syntes er god? Det har jeg hørt tusenvis av ganger når jeg leiter etter nye rødviner jeg vi smake🙈

Anonymkode: f06c3...572

• Liker 14
Skrevet

2 minutter på stengetid og bare en kunde i butikken...

Meg: nå stenger jeg om 2 minutter, så det hadde vert greit om du kom til kassen med varene dine nå. *smiler*

Kunde: jada det er greit, men jeg skal bare ha en ting til, kan du hjelpe meg å finne X?

Meg: såklart kan jeg det. *finner vare X*

Jeg går tilbake til kassen for å rydde litt det siste minuttet, og kunden går mot kassen. Akkurat da kommer det to kunder til inn (et par) og i det jeg forteller de at jeg desverre stenger nå, hører jeg kunden fra i sted sier til seg selv "å der kom det noen andre, da kan jeg kikke litt til imens" klokka var da 1min over stengetid.

Neiiiiii!

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Unnskyld at jeg kupper tråden litt, men er det virkelig ikke lov å si hvilken de syntes er god? Det har jeg hørt tusenvis av ganger når jeg leiter etter nye rødviner jeg vi smake🙈

Er vel forskjell på reklame og anbefaling. Om man spør om en anbefaling så skulle det bare mangle at de kan si hvilken de syns er god. Om betjeningen derimot uoppfordret skal selge deg noe fordi det og det er så godt, så heller det mer mot reklame.. Mersalg er ikke akkurat noe de skal drive med på polet.. 

Anonymkode: 39f55...e40

• Liker 3
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres rart ut ja, men vi som jobber på polet har ikke lov til å si om vi selv synes en vin er god. Det blir regnet som påvirkning, og dermed alkoholreklame. Det vi kan gjøre er å beskrive vinen ("Denne er fyldig, denne har rund ettersmak, denne har litt sødme i seg, denne er frisk"), og ut fra det forklare hvorfor den kan passe bra til den maten eller preferansen kunden ber om hjelp til.
Jeg kan feks si at "Denne er ganske frisk, samtidig som den har litt sødme i seg, så til en såpass salt rett som det du beskriver, så kan denne greie å stå i mot alt det salte. Velger vi en veldig fyldig og lite frisk vin, ender man oftest opp med at vinen og maten forsøker overdøve hverandre. Jeg ser du er skeptisk siden klokkediagrammet viser at denne har litt garvesyre i seg, men det trenger man altså ikke være redd for når man skal servere en slik stek. Kjøttproteinene vil nøytralisere/bryte ned garvestoffene en del, så selv om du nok vil oppleve vinen som veldig skarp når du drikker den for seg selv, så vil den ikke føles slik i kombinasjon med mat."
Altså kan jeg si at jeg tror den og den vil passe, og jeg kan forklare hvorfor. Nå er det sjelden jeg trenger å komme med hele den leksjonen over her altså, som regel er folk fornøyde etter første setninga :P
Men jeg kan ikke si at "Denne har jeg drukket til påskelammet i alle år, for den synes jeg er så god." eller "Selv bruker jeg helst denne i suppa". Tanken bak er at kunden åpenbart vil tro at en som jobber på polet må jo vite hva hen snakker om, og vinen hen velger må jo være god! Men selv om jeg synes en bestemt vin er god til en rett, så er det slett ikke sikkert kunden vil synes det. Vi er forskjellige, og om jeg selv foretrekker lette, frisker viner, og har en slik jeg drikker selv, så kan det bli helt fullstendig krasj for kunden.
Det er derfor vi spør og graver så fælt når du kommer på polet og spør om hjelp :)

Endret av Monstrum
  • Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er vel forskjell på reklame og anbefaling. Om man spør om en anbefaling så skulle det bare mangle at de kan si hvilken de syns er god. Om betjeningen derimot uoppfordret skal selge deg noe fordi det og det er så godt, så heller det mer mot reklame.. Mersalg er ikke akkurat noe de skal drive med på polet.. 

Anonymkode: 39f55...e40

Oi, så ikke denne. Men ja, med bakgrunn i det skrev i svaret over her: Ja, vi kan anbefale noe, men nei, vi kan ikke anbefale noe fordi vi selv synes det er godt :)

Skrevet

Vi har en fast kunde som konsekvent kommer to minutter på stengetid omtrent hver gang - kvart på er vi heldige!

Gjelder ikke bare oss, tror det kommer litt an på dagsformen hennes hvem hun vil ta til sist. Hun vet som regel hva hun skal ha, og handler gjerne litt, men hun spør jo om alt - Hva koster den, er den på tilbud, hva er det, etc? Og skulle hun finne på å ringe til butikken gir hun seg ikke om hun ikke får svar, neida, hun ringer til vi svarer telefonen.. :sur:

Hun prøver å unnskylde seg og komme med (usanne) grunner, men dama vet veldig godt hva hun driver med. Heldigvis har vi fått tillatelse av sjefen til å gjøre det vi vil i forhold til å sette grenser - hun kan fint oppholde en ansatt til kvart over - ti på halv etter senteret er stengt. I lengden så kan hun ikke få lov til å holde på sånn, det går bare ikke.. :murvegg:

Jeg har for lengst fått mark av dama for å si det sånn, men det tror jeg vi alle har :rolleyes:

• Liker 3
Skrevet

Hadde en innom i dag som syns det var "makan til elendig service" fordi vi hadde en bestemt vare uten eske.
Jobber i en kjede, og vi har som regel kun en inne av denne varen til enhver tid,
og alle butikkene i kjeden tar den ut av esken den kommer i og kaster,
selve varen er stripset sammen slik at den ikke kan bli tukla med.
Sånn har det vært i alle årene jeg har jobbet der, og ikke hørt klager før nå på det..
Han masa om at han skulle ha den med på fly da så, vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre..

Så omtrent sånn ut;
Kunde: :sur:
Meg: :rolleyes:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ang. stengetid: Rema1000 ved Victoriahotellet på Lillehammer nektet å åpne dørene 10min før stengetid. Banket på, skulle bare ha en snusboks, hun så konsekvent bare ned i mobilen, mens kollega gikk rundt å ryddet.

Skjønner at butikkansatte vil hjem, men altså, det er vel OK å tjene penger for butikken også eller? Hva tenker dere som er butikkansatte? Ser det er mye hat mot kunder som er sent ute, men jeg antar du får betalt for å holde åpent til stengetid, og kanskje en halvtime pluss for rydding /stenging?

Anonymkode: 7380b...532

• Liker 13
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang. stengetid: Rema1000 ved Victoriahotellet på Lillehammer nektet å åpne dørene 10min før stengetid. Banket på, skulle bare ha en snusboks, hun så konsekvent bare ned i mobilen, mens kollega gikk rundt å ryddet.

Skjønner at butikkansatte vil hjem, men altså, det er vel OK å tjene penger for butikken også eller? Hva tenker dere som er butikkansatte? Ser det er mye hat mot kunder som er sent ute, men jeg antar du får betalt for å holde åpent til stengetid, og kanskje en halvtime pluss for rydding /stenging?

Anonymkode: 7380b...532

Arbeidsledig, men lang nok erfaring fra butikk til at jeg kan svare på spørsmålet ditt; Ja, det er irriterende - dersom du bare skal kikke, men vi ønsker jo (de fleste hvertfall) at de skal være fornøyd når de forlater butikken. Vet du hva du skal ha, uten for mye fjams så er du hjertlig velkommen selv 2 minutter før stengetid. Det å lukke dørene og ikke slippe noen inn 10 minutter før er faktisk grunn til å sende butikken en mail. 

• Liker 25
Skrevet

Hadde en kunde som spurte om hun kunne få rabatt på en vare som var hel og fin. Ikke var det den siste eller en utstillngsmodell heller. Grunnen? Jo, det kunne jo være at den ble ødelagt en dag. 

Altså jeg kan ikke gi rabatt fordi en vare kanskje muligens blir ødelagt en dag. :klaske:

• Liker 14
Skrevet

En kunde hos oss kommer alltid innom ca en halvtime før stengetid, og bruker ca et kvarter på å gå rundt i butikken for å finne det han skal handle. Deretter står han alltid minst ti minutter foran sjokoladehylla og vurderer hva han skal ha, og det er alltid den samme sjokoladen han ender med å kjøpe! Blir litt fascinert. Og stresset, for han kommer til kassa to minutter før vi skal stenge... Men han er koselig da, så det er ikke så ille. 

Forøvrig har jeg i det siste begynt å irritere meg over folk som leverer tippekuponger, men ikke gidder å markere antall uker på selve kupongen. Jeg må jo da legge inn dette manuelt. Det tar ikke så lang tid, egentlig, men hallo, de tipper med de samme kupongene hver uke, er det så forbanna vanskelig å markere med ett lite kryss på antall uker? I tillegg leverer de gjerne fem-seks sånne kuponger flere ganger i uka. :bond:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...