AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #9441 Skrevet 5. mars 2016 Hva feiler det kunder som bare stiller seg i en kasse der det åpenbart IKKE er en ansatt og bare blir stående der???!? Ofte selv om det ikke er kø en gang... Der står de og forventer at noen skal komme..... og de tar ikke hintet heller Jeg sto i tippingen i dag. Det tre åpne kasser og ikke mye kø. En kunde går rett forbi de åpne kassene og legger varene sine på båndet på en stengt kasse. Der bare står hun og ser på meg. Mens jeg hjelper kundene i tippingen fortsetter hun bare å trippe rundt og ser bort på meg. Hadde hun gått i en av de åpne kassene hadde hun betalt og vært ute av butikken for lenge siden, men hun står der fortsatt. HVORFOR KUNDE?? Når jeg var ferdig i tipping gikk jeg bare i bort fra kassene. Det var sikkert dårlig kundeservice og alt det der, men jeg synes ikke kunder bare skal kunne stille seg i en ny kasse og "vinne" ved at en ansatt hjelper dem. bare fordi de ikke gidder stå bak to personer i en kø. Hadde hun stilt seg i en åpen kasse hadde det gått MYE FORTERE. Har hatt flere som har gjort dette i dag..... Jeg åpner ikke ny kasse/plinger på ny kasse når det ikke er kø. Det skjer ikke, selv om kunden er så forbanna frekk at de bare stiller seg i en ny kasse. Anonymkode: 08c4e...3ca 47
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #9442 Skrevet 5. mars 2016 Den 5. febrúar 2016 at 20.18, AnonymBruker skrev: I dag kom det en kunde som ville betale med et Tanum-gavekort. Jeg jobber i ARK. Følger ikke folk med på hvor de er?! Anonymkode: a6878...2bb Kanskje kunden trodde dette gavekortet var fra Bokhandlerforeningen? De gavekortene kan jo brukes hos alle bokhandlere som er med i foreningen, selvom butikkene naturligvis velger å ha eget logo på de kortene de selv selger. Anonymkode: fc685...3df 3
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #9443 Skrevet 5. mars 2016 Jeg jobber som servitør, og det er mulighet å bestille takeaway på restaurantens nettsider. En kunde bestilte TA en dag, og tok med seg en Cola Zero i "handlekurven". Da hun kom for å hente bestillingen sin ble hun irritert over at jeg hadde lagt en Cola Zero i takeaway-posen hennes, og ikke en Pepsi Max som hun ville ha. Jeg fortalte kunden at vi bare har Cola Zero og ikke Pepsi Max som takeaway alternativer, og at hun selv hadde trykket på cola zero på våres nettsider. Kunden startet å krangle, skjelte meg ut fordi jeg ikke hadde Pepsi Max. Det gikk jo ikke ann, jeg var den værste servitøren hun hadde vært borti i sitt hele lange liv. Hun skulle aldri komme å kjøpe TA hos oss igjen. Etter at hun hadde kjeftet på meg, ville hun plutselig ha rabatt på orderen. Da jeg prøvde å ta det saklig og pent med kunden, fikk jeg enda mere kjeft. Kunden sto å skreik til meg, jeg hadde nesten full restaurant. Dette var så kleint. Heldigvis kom sjefen på jobb så ho blandet seg inn så jeg slapp å håndtere denne kunden... Anonymkode: 949eb...e49 15
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9444 Skrevet 6. mars 2016 Den 4.3.2016 at 13.26, NumberSix skrev: Det er helt greit å bli hilst med et "hei, kan jeg hjelpe deg?" når man kommer inn i en butikk, men etter å ha svart "nei, jeg bare kikker" så bør den butikkansatte holde seg unna. Det verste er Vero Moda på et stort kjøpesenter her i byen, der blir du omtrent forfulgt inn i prøverommet av overivrige ansatte som "bare skal se om det går bra? Skal jeg finne noe annet? Skal jeg finne en annen størrelse? Skal jeg slikke skoene dine?" Blææh. Går aldri dit lenger. Noe annet som irriterer meg er mersalg! Nille er verst! Synes nesten litt synd på de butikkansatte som må si "viharogsådetteogdetteogdettepåtilbudvildukjøpe?" til hver kunde som er innom, og de sier det så fort at det må jo gå i stå for dem? Uff. Jeg jobber i en slik butikk som har påtvunget mersalg (på de ansatte). Vi SKAL spøre ALLE som er i kassen vår (det blir gjerne et par hundre kunder i løpet av dagen...). Det blir kontrollert både med lister på alle ansatte (for det er som regel samme produkt alle skal selge, slik at kjeden kan se hvem som gjør det bra og dårlig) - med navn. Så gjør du det dårlig på mersalg ligger du på bånn av lista som alle dine kollegaer ser. Det er helt topp det. Butikken din blir og plassert i forhold til de andre butikkene. I tillegg kjører kjeden interne kontroller (mystery shoppers) hvor de sjekker at alle spør om mersalg, og gjett om du får høre det om du blir tatt for å ikke ha spurt "vil du kjøpe.... vi har tilbud på..." osv. Tro meg: DET ER FORFERDELIG. De ansatte hater det! Jeg har ingenting i mot mersalg i seg selv, så lenge det er naturlig og passer til produktene til kunden (trenger du batteri til den klokka? vi har også tilbud på *lignende vare*). Men som sagt får vi beskjed om å spøre ALLE kunder om samme varen, og da blir det som regel bare helt dumt og ut av sammenheng. De fleste kunder tror jeg finner på drittet selv, "ååå kjøper du sjokolade?? Da vil du vel også ha med deg en lysholder i slengen siden vi har de på tilbud?", og svarer surt eller sarkastisk. Så jeg ber dere (selv om jeg vet at de fleste her inne på tråden er snille kunder <3): Svar hyggelig :D Vi setter så stor pris på det Og viktigst: Vi gjør bare jobben vår alle sammen! Anonymkode: 0ae85...e03 33
Meaty Skrevet 6. mars 2016 #9445 Skrevet 6. mars 2016 Enig, jeg hater å måtte drive med ulogisk mersalg. En gang ville kjeden at vi skulle pushe GRAVLYS på folk i kassen. Men da var det heldigvis så mange ansatte som nektet, at ledelsen heller fant et annet produkt. Har også en gang hatt promilletest som sånt produkt. Jeg synes det blir helt feil. Man vet ikke hva slags forhold hver enkelt kunde har til alkohol. Så jeg nektet å spørre folk om dette. 25
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9446 Skrevet 6. mars 2016 En venninne av meg som jobber på apotek hadde en gang mersalg på slankeprodukter. Hun måtte typ si "vi har 30% på alle vektkontrollprodukter i dag, hvis det er noe du trenger". Sånt syns jeg ikke er greit. Hadde jeg kjøpt noe der og fått det spørsmålet hadde jeg garantert tatt som et hint til at det er produkter jeg trenger, noe som glatt hadde ødelagt dagen min. Anonymkode: 2ca1e...007 48
Vox_populi Skrevet 6. mars 2016 #9447 Skrevet 6. mars 2016 (endret) Flere ganger når de uten grunn har spurt om jeg trenger ditt eller datt, har jeg svart "Ja, det gjør jeg, men jeg har dessverre bestemt meg for alltid å si nei til mersalg". Det er min stillferdige protest mot maset. Kanskje, kanskje budskapet at der tapte de faktisk et salg, kan diffundere helt opp til sjefene? Mange vil sikkert si at dette innlegget passet veldig godt her ("Dumme ting som kunder sier"), men ja, så dum er jeg altså. Endret 6. mars 2016 av Vox_populi 12
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9448 Skrevet 6. mars 2016 16 minutter siden, Vox_populi skrev: Flere ganger når de uten grunn har spurt om jeg trenger ditt eller datt, har jeg svart "Ja, det gjør jeg, men jeg har dessverre bestemt meg for alltid å si nei til mersalg". Det er min stillferdige protest mot maset. Kanskje, kanskje budskapet at der tapte de faktisk et salg, kan diffundere helt opp til sjefene? Mange vil sikkert si at dette innlegget passet veldig godt her ("Dumme ting som kunder sier"), men ja, så dum er jeg altså. Da burde du heller sende ein mail inn til kjeden, det hjelper dessverre ikke å si det til de ansatte. (Ikke at det ikke blir tatt videre, men hos oss blir vi i hvert fall ikke hørt på av de oppe i systemet). Så da setter vi heller på et hyggelig ja eller nei Anonymkode: 0ae85...e03 14
Librarian Skrevet 6. mars 2016 #9449 Skrevet 6. mars 2016 Vi har også mersalg, men det er heldigvis litt mer logiske ting i sammenheng med det kunden kjøper som det er lett å glemme å ta med seg i slengen. F.eks. spørre om de skal ha frimerker til konvolutten, eller spørre om de trenger å se på et kort mens jeg pakker inn gaver. I tillegg blir vi oppfordra til ikke å mase, så vi skal ikke pushe unødvendig eller snakke varer opp i skyene etter at kunden har takket nei. Hadde ikke blitt sur eller tenkt du var en dum kunde, @Vox_populi! Tåler jo en del av kundene, alt trenger ikke være sukkersøtt og overhyggelig. Hadde antagelig ledd litt 6
Vox_populi Skrevet 6. mars 2016 #9451 Skrevet 6. mars 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da burde du heller sende ein mail inn til kjeden, det hjelper dessverre ikke å si det til de ansatte. Nei, jeg vil ikke være en kverulant som sender virkningsløse klagebrev i øst og vest. Jeg gir beskjed når det faller naturlig å gi det - til forretningens ansikt utad, ekspeditørene. Det er deres jobb å takle å få sånne beskjeder, sagt i en normal og nøytral tone. Ingen ting å uffe seg over. 3
applestories Skrevet 6. mars 2016 #9452 Skrevet 6. mars 2016 Mersalg ser ut til å kommet mer og mer de siste årene, det er kanskje synd for de ansatte som får "poeng" dersom vi kjøper noe, men for mange av oss går nok denne "vil du kjøpe...", "vi har tilbud på...." kommentaren rett forbi uten egentlig å registreres som et spørsmål. Det blir bare en forstyrrende kommentar vi automatisk sier "nei" til, og vi vet jo at den ansatte er pålagt å spørre, det er ikke noe de finner på av seg selv. MItt inntrykk er at mersalg er mer i fokus i større butikker og kjeder, mens de ansatte på mindre steder unngår dette mer. Det har kanskje med å gjøre at på mindre steder kjenner du igjen en god del av kundene dine, og det blir bare flaut å stå der og skulle prakke på dem noe fordi ledelsen vil at du skal gjøre det, mens på større steder blir det bare enda et ukjent fjes å spørre. For samtidig som kundene vet at de ansatte er pålagt å spørre, vet vi like godt at det er helt opp til den ansatte om de velger å faktisk gjøre det eller ikke, om de følger ordrer fra oven eller driter litt i det 1
applestories Skrevet 6. mars 2016 #9453 Skrevet 6. mars 2016 43 minutter siden, Librarian skrev: Vi har også mersalg, men det er heldigvis litt mer logiske ting i sammenheng med det kunden kjøper som det er lett å glemme å ta med seg i slengen. F.eks. spørre om de skal ha frimerker til konvolutten, eller spørre om de trenger å se på et kort mens jeg pakker inn gaver. I tillegg blir vi oppfordra til ikke å mase, så vi skal ikke pushe unødvendig eller snakke varer opp i skyene etter at kunden har takket nei. Hadde ikke blitt sur eller tenkt du var en dum kunde, @Vox_populi! Tåler jo en del av kundene, alt trenger ikke være sukkersøtt og overhyggelig. Hadde antagelig ledd litt Så grei butikk du jobber i Det kommer nok an på både kjeden og butikksjefen - jeg hadde en sjef som bokstavlig talt fotfulgte kundene gjennom butikken og fortalte om ukens tilbud, selv etter at de hadde takket høflig nei til hans "HVA kan jeg hjelpe deg med?". Merkelig fyr 2
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9454 Skrevet 6. mars 2016 26 minutter siden, Vox_populi skrev: 1 time siden, Vox_populi skrev: Flere ganger når de uten grunn har spurt om jeg trenger ditt eller datt, har jeg svart "Ja, det gjør jeg, men jeg har dessverre bestemt meg for alltid å si nei til mersalg". Det er min stillferdige protest mot maset. Kanskje, kanskje budskapet at der tapte de faktisk et salg, kan diffundere helt opp til sjefene? Mange vil sikkert si at dette innlegget passet veldig godt her ("Dumme ting som kunder sier"), men ja, så dum er jeg altså. Nei, jeg vil ikke være en kverulant som sender virkningsløse klagebrev i øst og vest. Jeg gir beskjed når det faller naturlig å gi det - til forretningens ansikt utad, ekspeditørene. Det er deres jobb å takle å få sånne beskjeder, sagt i en normal og nøytral tone. Ingen ting å uffe seg over. Wow... Du gidder ikke å sende "virkningsløse brev", og vil ikke være kverulant. Men du skal absolutt si det til de ansatte som ikke kan påvirke det (mao virkningsløst). Jeg foreslo brev siden du tenkte at "budskapet om at de tapte et salg kunne nå opp til sjefene", men da er det faktisk mer effektivt å ta direkte kontakt. Eller så er du jo nettopp kverulant - siden du skal protestere mot det, men gidder ikke å gjøre noe med det selv. Men jeg uffer meg da ikke, du gjør som du vil. Det var bare et forslag Anonymkode: 0ae85...e03 27
Trilliant Skrevet 6. mars 2016 #9455 Skrevet 6. mars 2016 Klassisk tilfelle av en kunde som har ødelagt noe som mener det er en reklamasjon, som da blir forbannet når det ikke er det. Meg: Hei! Kan jeg hjelpe deg med noe? Kunde: Ja, skal hente en reparasjon. Meg: *Finner den frem* Ja, da skal den være så god som ny igjen! Ser her at dere ble enige om en pris på 500,- ? (Enige og enige, var vel bare en måte å prate på) Kunde: *Skriker anklagende* VI BLE VEL IKKE ENIGE OM EN PRIS I DET HELE TATT, MEN DET VAR DEN PRISEN JEG FIKK. JEG MENER DET ER EN REKLAMASJON, MEN DET VAR DET TYDELIGVIS IKKE - JÆVLIG DÅRLIG SERVICE, HER SKAL JEG ALDRIIIII HANDLE IGJEN. *Mens han ser på meg spørrende, som om jeg skal forklare noe* Meg: Uffda, leit å høre at du hadde en dårlig opplevelse, men det er dessverre ingenting jeg får gjort med det. Kunde: JÆVLA DÅRLIG SERVICE, ALDRI HANDLE HER IGJEN. Meg: Ja ... Hadebra, ha en fin dag da! Kunde: ALDRI HANDLE HER IGJEN. Elsker visse kunder altså 31
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9456 Skrevet 6. mars 2016 1 time siden, Trilliant skrev: Klassisk tilfelle av en kunde som har ødelagt noe som mener det er en reklamasjon, som da blir forbannet når det ikke er det. Meg: Hei! Kan jeg hjelpe deg med noe? Kunde: Ja, skal hente en reparasjon. Meg: *Finner den frem* Ja, da skal den være så god som ny igjen! Ser her at dere ble enige om en pris på 500,- ? (Enige og enige, var vel bare en måte å prate på) Kunde: *Skriker anklagende* VI BLE VEL IKKE ENIGE OM EN PRIS I DET HELE TATT, MEN DET VAR DEN PRISEN JEG FIKK. JEG MENER DET ER EN REKLAMASJON, MEN DET VAR DET TYDELIGVIS IKKE - JÆVLIG DÅRLIG SERVICE, HER SKAL JEG ALDRIIIII HANDLE IGJEN. *Mens han ser på meg spørrende, som om jeg skal forklare noe* Meg: Uffda, leit å høre at du hadde en dårlig opplevelse, men det er dessverre ingenting jeg får gjort med det. Kunde: JÆVLA DÅRLIG SERVICE, ALDRI HANDLE HER IGJEN. Meg: Ja ... Hadebra, ha en fin dag da! Kunde: ALDRI HANDLE HER IGJEN. Elsker visse kunder altså Det verste er at disse kundene som offer og oier som om verden holder på å gå under, aldri har opplevd verre kundeservice, mener alt er feil og iallfall aldri skal komme tilbake, alltid kommer tilbake likevel Kunde: DETTE ER ELENDIG KUNDESERVICE!! FRA NÅ AV HANDLER JEG PÅ KIWI!!! Meg: Okiii :))))) *kunne seriøst ikke brydd meg mindre om du bestemmer deg for å aldri handle her igjen, men jeg vet du kommer til å gjøre det likevel siden du har gjort det hver eneste dag siden jeg startet å jobbe her, og sikkert enda lengre, selv om alt tydeligvis er jævlig* Anonymkode: 08c4e...3ca 16
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9457 Skrevet 6. mars 2016 Den 11.2.2016 at 1.17, Lafemmemauvaise skrev: Var vitne til at ei dame iført burka og niqab ble tatt i tyveri på IKEA. Dama hadde plassert en kartong med kasseroller mellom beina. En kartong med kasseroller!!! Sikkert en norsk kvinne som gjør det for at muslimene skal få et dårlig rykte! Anonymkode: 53b37...823 2
Florence Skrevet 6. mars 2016 #9458 Skrevet 6. mars 2016 6 timer siden, Vox_populi skrev: Nei, jeg vil ikke være en kverulant som sender virkningsløse klagebrev i øst og vest. Jeg gir beskjed når det faller naturlig å gi det - til forretningens ansikt utad, ekspeditørene. Det er deres jobb å takle å få sånne beskjeder, sagt i en normal og nøytral tone. Ingen ting å uffe seg over. Ekspeditørene takler det helt fint, vi bare har ikke noe vi skulle sagt så det hjelper ikke at du sier det til oss. Sjefene må få høre det direkte av kundene selv, ellers gir de blanke faen. 16
AnonymBruker Skrevet 6. mars 2016 #9459 Skrevet 6. mars 2016 2 timer siden, Trilliant skrev: Kunde: *Skriker anklagende* VI BLE VEL IKKE ENIGE OM EN PRIS I DET HELE TATT, MEN DET VAR DEN PRISEN JEG FIKK. JEG MENER DET ER EN REKLAMASJON, MEN DET VAR DET TYDELIGVIS IKKE - JÆVLIG DÅRLIG SERVICE, HER SKAL JEG ALDRIIIII HANDLE IGJEN. *Mens han ser på meg spørrende, som om jeg skal forklare noe* Meg: Uffda, leit å høre at du hadde en dårlig opplevelse, men det er dessverre ingenting jeg får gjort med det. Kunde: JÆVLA DÅRLIG SERVICE, ALDRI HANDLE HER IGJEN. Meg: Ja ... Hadebra, ha en fin dag da! Kunde: ALDRI HANDLE HER IGJEN. Elsker visse kunder altså Dersom du smiler så mye til en kunde som er sint, så tror jeg du risikerer å gjøre han veldig mye sintere. Det vil oppleves for kunden som om du bryr deg så lite om problemet han hadde at du bare fortsetter med din glade dag som vanlig. Kunden vil ikke føle seg hørt og sett, noe som gjør han enda sintere. Generelt lønner det seg å være litt mer alvorlig rundt sinte, irriterte eller triste mennesker. Med mindre man er så flink å spøke at man kan snu en negativ stemning til en positiv en. Men det er også noe som kan slå tilbake på en selv dersom den andre personen er veldig vrang Anonymkode: e525d...0fc 9
Gjest incognita Skrevet 6. mars 2016 #9460 Skrevet 6. mars 2016 6 timer siden, Vox_populi skrev: Nei, jeg vil ikke være en kverulant som sender virkningsløse klagebrev i øst og vest. Jeg gir beskjed når det faller naturlig å gi det - til forretningens ansikt utad, ekspeditørene. Det er deres jobb å takle å få sånne beskjeder, sagt i en normal og nøytral tone. Ingen ting å uffe seg over. Å jeg er så enig! Altfor mange som fraskriver seg alt ansvar, og som ikke forstå at de representerer butikken/kjeden for kundene - selv om de "bare" står bak kassa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå