Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, ElizabethTaylor skrev:

Er enig i dette. Husker selv når jeg jobbet i butikk. Vi hadde 5 sekunders-regel, der vi måtte si hei innen 5 sek. For så spørre om de trengte hjelp. Følte det ble så utrolig påtatt og masete. Hadde jeg vært kunde der, hadde jeg snudd i døren.

Er alltid hyggelig mot ansatte, og sier alltid hei når de sier hei, og svarer alltid "jeg bare ser" når de spør om jeg trenger hjelp. Men skjer titt og ofte at etter jeg har svart det, så begynner den ansatte å skal kommentere alt jeg ser på: "Å, den er kjempefin", "Den fikk vi inn i går", "Den har en så utrolig nydelig farge". Da vil jeg faktisk bare gå ut av butikken, og det blir ikke noe mer salg på personen. Når skal butikkeiere forstå at vi ikke er USA - vi liker ikke pågående og overivrige selgere. 

Den øverste i kjeden jeg jobbet, ville at vi skulle bli mer som selgere i USA. For de er jo så koselige og serviceinnstilte. Så vi skulle si fraser som: Hei, og velkommen til Butikknavn. Takk for at du handlet på Butikknavn, velkommen igjen! Håper vi ser deg snart. Ingen skulle gå ut av butikken uten å ha blitt informert om ukens tilbud og månedens produkt, og vi skulle starte en samtale med alle kunder. Vi var allerede underbemannet, og hadde ikke engang sjans til å si "Hei" til halvparten av kundene som kom innom. Eieren pushet hardt for at vi skulle være overhyggelige, fotfølge kunder og være pågående selger. Som forøvrig var samme metode vi brukte om vi ville bli kvitt en (ikke-)kunde (f.eks. narkoman eller noen vi visste pleide å stjele). 

Beklager avsporingen.   

Anonymkode: 82457...44a

• Liker 14
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt greit å bli hilst med et "hei, kan jeg hjelpe deg?" når man kommer inn i en butikk, men etter å ha svart "nei, jeg bare kikker" så bør den butikkansatte holde seg unna. Det verste er Vero Moda på et stort kjøpesenter her i byen, der blir du omtrent forfulgt inn i prøverommet av overivrige ansatte som "bare skal se om det går bra? Skal jeg finne noe annet? Skal jeg finne en annen størrelse? Skal jeg slikke skoene dine?" Blææh. Går aldri dit lenger. 

Noe annet som irriterer meg er mersalg! Nille er verst! Synes nesten litt synd på de butikkansatte som må si "viharogsådetteogdetteogdettepåtilbudvildukjøpe?" til hver kunde som er innom, og de sier det så fort at det må jo gå i stå for dem? Uff. 

• Liker 24
Skrevet
44 minutter siden, NumberSix skrev:

Det er helt greit å bli hilst med et "hei, kan jeg hjelpe deg?" når man kommer inn i en butikk, men etter å ha svart "nei, jeg bare kikker" så bør den butikkansatte holde seg unna. Det verste er Vero Moda på et stort kjøpesenter her i byen, der blir du omtrent forfulgt inn i prøverommet av overivrige ansatte som "bare skal se om det går bra? Skal jeg finne noe annet? Skal jeg finne en annen størrelse? Skal jeg slikke skoene dine?" Blææh. Går aldri dit lenger. 

Noe annet som irriterer meg er mersalg! Nille er verst! Synes nesten litt synd på de butikkansatte som må si "viharogsådetteogdetteogdettepåtilbudvildukjøpe?" til hver kunde som er innom, og de sier det så fort at det må jo gå i stå for dem? Uff. 

Samme erfaring her fra begge butikkene. Lurer nesten på om det er samme Vero Moda som jeg har vært på. Der kom hun som jobbet der og så over døra for å sjekke om buksa passet, mens jeg fremdeles hadde den på knærne. Det er ikke greit!

• Liker 9
Skrevet
2 timer siden, NumberSix skrev:

Det er Vero Moda jeg også har dårlig erfaring med når det kommer til slitsomme ansatte (Jfr. mitt forrige innlegg) :riste:.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Den 23.2.2016 at 13.16, ElizabethTaylor skrev:

Du virket ganske hissig i måten du formulerte deg på. Jeg sa bare sannheten, at man gjør noe ulovlig når man sniker med seg andre på rommet. Så klart har man lov å ha besøk på rommet, men her snakket jeg om å la flere gjester bo på rommet enn det man skal ha. Besøk sier seg jo selv at man får lov å ha på hotellet, men alle hoteller i Norge operer med "besøkstider". Altså skal egentlig alle gjester være ute av rommet til 23.00, men hvis man snakker med de ansatte får man ofte være lenger. Dette for å unngå ikke-betalende gjester.

SLUTT Å KRANGLE FOR POKKER!!!!! Dere ødelegger tråden :bond:

Anonymkode: bbf69...e8d

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SLUTT Å KRANGLE FOR POKKER!!!!! Dere ødelegger tråden :bond:

Anonymkode: bbf69...e8d

Jeg tror de er ferdige. Innlegget du siterer er fra over en uke siden :p.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Hattifnatten skrev:

Jeg tror de er ferdige. Innlegget du siterer er fra over en uke siden :p.

Absolutt ikke ferdige om du leser kommentarer rett over vedkommende som klager over ja eller nei til ansattes hjelp. 

Anonymkode: 3262b...90b

• Liker 2
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt ikke ferdige om du leser kommentarer rett over vedkommende som klager over ja eller nei til ansattes hjelp. 

Jeg siktet til krangelen ab siterte ;).

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Hattifnatten skrev:

Jeg siktet til krangelen ab siterte ;).

Haha! Da fortsetter jeg med:

GI FAEN I Å DISKUTERE ANSATTES OPPGAVER OG HVA DERE SOM KUNDER ØNSKER OG IKKE ØNSKER!! 

Lag en egen tråd :(

• Liker 3
Skrevet

Meg: trenger du en pose? 

Kunde: mnjjjaaaæææi. 

...........................

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter her og lurer på om jeg var en vanskelig kunde i dag... Var på en klesbutikk, der jeg og venninna mi fant hvert vårt plagg på salg som vi skulle kjøpe. Hennes plagg var det noen småfeil med, og det var den eneste i hennes størrelse. Mitt plagg stod det forskjellige priser på de samme plaggene. Venninna mi gikk foran meg i kassen, og lurte på om hun kunne få det litt billigere siden det var noe galt med det. Etter litt betenkningstid så fikk hun litt ekstra rabatt. Da jeg kom rett bak, sa jeg "Det stod 99 på ett av plaggene, og 79 på det andre...", men før jeg rakk å fortsette med "...jeg vet ikke hvilken pris som stemmer?" virket det som at hun ble sur og slo inn 79 demonstrativt. Hun ble sikkert irritert på at vi begge skulle "krangle på prisen", men i mitt tilfelle var det egentlig bare et spørsmål.

Så da spør jeg dere butikkansatte: var jeg en vanskelig kunde? 

Anonymkode: 7a297...40f

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sitter her og lurer på om jeg var en vanskelig kunde i dag... Var på en klesbutikk, der jeg og venninna mi fant hvert vårt plagg på salg som vi skulle kjøpe. Hennes plagg var det noen småfeil med, og det var den eneste i hennes størrelse. Mitt plagg stod det forskjellige priser på de samme plaggene. Venninna mi gikk foran meg i kassen, og lurte på om hun kunne få det litt billigere siden det var noe galt med det. Etter litt betenkningstid så fikk hun litt ekstra rabatt. Da jeg kom rett bak, sa jeg "Det stod 99 på ett av plaggene, og 79 på det andre...", men før jeg rakk å fortsette med "...jeg vet ikke hvilken pris som stemmer?" virket det som at hun ble sur og slo inn 79 demonstrativt. Hun ble sikkert irritert på at vi begge skulle "krangle på prisen", men i mitt tilfelle var det egentlig bare et spørsmål.

Så da spør jeg dere butikkansatte: var jeg en vanskelig kunde? 

Nei du var ikke en vanskelig kunde ;)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Snadder skrev:

Nei du var ikke en vanskelig kunde ;)

Ok, bra! Begynte å tenke på denne tråden med en gang, og var spent på om hun kom til å skrive om det her etter jobb :fnise:

• Liker 2
Gjest ElMona
Skrevet
11 timer siden, NumberSix skrev:

Det er helt grusomt å jobbe på bensinstasjon når vi MÅ spørre hver enkelt om de vil ha hamburger og bilvask,UANSETT! Folk blir irritert og sure, så vi må velge mellom sure kunder eller sur sjef :( 

AnonymBruker
Skrevet

Har en historie en venninne fortalte fra da hun jobbet I fotobutikk. En mann kom inn og skulle ha ut noen bilder på papir, men trengte hjelp til å betjene maskinen som gjør dette for han hadde bildene med på en minnepinne eller hva det nå var. Og han visste ikke hvor på minnepinnen de lå, så de bladde nå bare gjennom bildene som lå der sammen, så valgte hun bare de han skulle ha underveis. Masse flotte naturbilder av fjord og fjell, solnedganger osv. Plutselig dukker det opp et svært pikant bilde av en dame.

“Ups, ja, der var kona.” sa mannen, og venninna mi fikk enorme problemer med å holde maska. Hun ender opp med å bla gjennom et utall bilder av pupper, understell og rumpe-motiver :fnise:

Anonymkode: 3ad25...194

• Liker 31
Skrevet

Da jeg jobbet i en klesbutikk som også hadde sko, hadde vi en skikkelig.. Merkelig kunde. Hun kjøpte et plagg/et par sko, for å så ringe (???) for å fortelle at hun kommer innom for å bytte dette til noe annet. Hver. Eneste. Gang. Ofte hadde hun f. eks brukt et par sko tydelig(!), og ble selvfølgelig nektet å bytte, og da ble hun pottesur - før hun så kjøpte et annet plagg, ringer et par dager/en uke senere og vil bytte dette.... Hver.... Eneste.... Gang.... Slik hadde hun tydeligvis holdt på i flere år!

Heldigvis hadde jeg mest søte og snille kunder, og en dag da jeg jobbet på et parfymeri, kom det en kjempesøt dame med skaut på hodet og fortalte at hun hadde kreft, og spurte om jeg hadde tid til å hjelpe henne med å finne en øyenbrynsblyant. Hjalp henne selvfølgelig og brukte god tid, så ville hun bare gå litt rundt og se om det var noe mer spennende i butikken. I mellomtiden måtte jeg på lageret for å finne frem noe til en annen kunde, og da hadde den andre kunden gått. Tenkte ikke noe mer over det, men rundt en time senere kom den første kunden tilbake, kjempefortvilt og sa hun hadde klart å ta med seg øyenbrynsblyanten med et uhell, uten å betale for den :fnise: Hun sa at hun var så surrete og beklagde seg veldig, og var bare kjempeskjønn :smilyblomst:

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
Den 4.3.2016 at 3.17, AnonymBruker skrev:

Jeg har levd i 70 år og har også gått i noen butikker. Første gang jeg var i en rørleggerforretning ville jeg orientere meg om hvilke varer en slik butikk fører, og sa "Vil bare se". Likevel fulgte kjerringa etter meg på to meters avstand rundt om i hele den store butikken. Det syntes jeg var ubehagelig, like ille som at ukjente snakker til meg på bare ½ meters avstand.

Ja, det er ikke uvanlig at butikkpersonell i noen bransjer ubedt henvender seg til kunder. Men hvorfor? Kan ikke jeg få spørre om jeg trenger hjelp? Derfor handler jeg mest mulig på steder som dagligvareforretninger, supermarkeder, Biltema, Jula og Elkjøp, der det er mulig å få gå i fred.

Anonymkode: 2cc52...131

Det er fordi du ikke forstår deg på hvordan kjøp og salg fungerer. Jeg kan garantere deg med 200% sikkerhet at det med "hvordan behandle og møte kunder" er forsket på til fingerspissene. Det er en grunn til at ansatte blir bedt om å spørre kundene om hjelp. Fordi det faktisk fungerer. Undersøkelser som er blitt gjort, viste at salg i butikker økte markant hos dem som hadde betjening som var -på- kunden sine. Det er ren psykologi. Det fungerer. Det gir mer salg og mer penger i kassa, selv om du missliker at noen sier -hei hva kan jeg hjelpe deg med idag?-   Og i ett land som Norge, hvor folk ikke snakker eller åpner kjeften mot folk de ikke kjenner, er det ekstra behov for å få dem igang med en -heisan trenger du hjelp?-

Det er folkeskikk å ønske kundene velkommen i butikk og tilby dem hjelp. Det som ikke er riktig på noen måte, er å følge etter kunden og prakke på dem når de har svart at "jeg bare titter litt jeg". Da går man over mandatet sitt som ansatt. Men desverre er det eneste kundene i dette landet bryr seg om idag, er å bli behandlet som om de eier stedet og varene de kikker på. Sannheten er at du som kunde nesten ikke har en dritt av rettigheter. Og det er faktisk en god ting. De som er ansatt er gjerne det av en grunn. De kan som regel mer om varene i den butikken de står i, enn alle disse amøbene som tusler innom og ikke engang aner forskjell på gressklipper og mikrobølgeovn. Stort sett allt av goodwill og bytteordninger/pengen igjen policy er det butikkene selv som står for slik at kundene skal ha en best mulig opplevelse. Det står ingenting i lovverket om dette.

Her er ett utdrag fra forbrukerrådet

- "De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men god service fra butikken. Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Det kan være at du ikke kan bytte i forbindelse med salg, og hygieniske artikler er som regel unntatt.

Du kan ikke kreve å få pengene tilbake, men oftest kan du få en tilgodelapp du kan handle for en annen gang. Den kan du bruke i tre år, hvis det ikke står noe annet." -

Her er noen ting som irriterer vettet av meg som butikkansatt

-Ikke kom puslende inn i butikk 5 på stengetid og start en dyp samtale om hvilke av produktene som er best og hvorfor det er best og hvorfor det er best for kunden å ha akkurat det produktet. Det er satans irriterende når man har stått en lang dag i butikk, også kommer det inn en idiot som ikke forstår at du som ansatt skal rekke masse i butikken rett før den stenger. Vi ansatte har faktisk ett liv utenom jobben! Respekter det!

-Svar når du blir snakket til! Sier den ansatt hei til deg så svarer du hei tilbake. Ikke stirr i gulvet og lat som du er alene på planeten! Det er en grunn til at det er ansatte i butikk. De er ikke til pynt. De er der for å betjene deg og gi deg hjelp.

-Når du den dagen du handlet, fikk tydelig beskjed fra personalet, om at denne får du ikke byttet dersom forsegling blir brutt, så hjelper det ikke å krangle og lage drittstemning i butikken dagen etter, fordi du ikke får byttet varen! Det er ikke butikken sin skyld og det hjelper ikke å legge skylden på dem for at du ikke har vett nok til å vite hva du trenger når du handler!

-Tror du som kunde virkelig at du vil få førsteklasses service tilbake når du står å griner, klager og kjefter på den ansatte?!? Hva tror du, når du tenker deg om, er den ansattes ønske for deg som kunde når du trer inn i butikken? De ønsker selvsagt at du skal bli fast kunde og føle deg ivaretatt hos dem. Og blir den ansatte tydelig irritert og lite vennlig innstillt, kan jeg garantere deg at det er deg som er årsaken. Du vil ikke få mer respekt og service enn det du gir til den ansatte. Lær deg å være høfflig mot dem som står der, så vil du få verdens beste service tilbake.

-Nei det er ikke de ansattes ansvar å kunne hele bruksanvisningen i hodet, på alle produktene i butikken. Du som kunde MÅ vite hva du trenger og hvorfor, så er det opptil den ansatte å veilede og guide deg så godt de kan,dersom du har spørsmål til bruk eller om det finnes bedre alternativer til produktet du vil ha. Vi er der for å guide deg. Ikke bestemme for deg hva du skal ha og hva du trenger, slik at du kan klandre oss for feilvalg dersom produktet ikke levde opp til dine skrudde forventninger.

:P:tongue: Godt å få ut flere års frustrasjon.

Anonymkode: 45507...2f8

• Liker 38
Gjest bruker83924
Skrevet

Hadde verdens sureste gjest for ikke så lenge siden. Han sa ikke hei, bare ga meg tlf sin og sa det skulle stå på den.

Meg: Er det bookingen du mener?
Han: Ja.
Meg: *Ser gjennom bookingene, finner etternavnet men med et kvinnelig fornavn* Er det Kari Nordmann det står på?
*Kona nikker som et ja*
Han: Det skal stå på meg.
Meg: Ja, det skal jeg fikse. Hvis jeg bare får cc-koden.
Han: Ser drepende og oppgitt på meg.
Jeg gir paret så en nøkkel, og han skal til å gå.
Meg: unnskyld, jeg trenger en kortautorisasjon.
Han: Kaster kortet til kona, og går til kaffemaskinen.
Kona: Han er litt utålmodig.

Nei sier du det. Kona var dødssøt da. Men fy så sur han var. Det verste var at hele innsjekken var ferdig på 1 minutt, så det var ikke det at jeg var treig.

AnonymBruker
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha! Da fortsetter jeg med:

GI FAEN I Å DISKUTERE

Hei Hitler! Godt noen sørger for at det er en hyggelig tone her i tråden.

Anonymkode: 2cc52...131

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kundelogikk er noe jeg ikke forstår.

Jeg jobber i en blosmterbutikk med 3 kasser på rad. Jeg jobber mye kveld alene og naturlig nok er bare en kasse åpen. Når  jeg ekspederer en kunde og det kommer en til som skal betale, hvorfor går de ofte til kassen ved siden av og legger varene sien der? Og gjør ikke mine til å flytte det over til den jeg bruker når den jeg ekspederte er ferdig?

Jeg kan jo ikke bruke alle 3 kassene? og man gjør jo ikke sånn i matbutikken?

Ulogisk for meg altså.

Anonymkode: 8c94a...8ab

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...