Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

I går hadde jeg en dum kunde som tygget dumt potetgull mens hun snakket med meg på telefonen.

Er dere KLAR over hvor godt man hører tygging gjennom telefonen?

Hadde virkelig lyst til å si "KAN DU SE TIL HELVETE Å DRITE I Å SPISE MENS DU SNAKKER MED MEG! DET TAR FAEN MEG 1 MINUTT Å BESTILLE, DU KAN VENTE SÅPASS!!"

Men jeg var bare blid og hyggelig og høflig.

Angrer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går hadde jeg en dum kunde som tygget dumt potetgull mens hun snakket med meg på telefonen.

Er dere KLAR over hvor godt man hører tygging gjennom telefonen?

Hadde virkelig lyst til å si "KAN DU SE TIL HELVETE Å DRITE I Å SPISE MENS DU SNAKKER MED MEG! DET TAR FAEN MEG 1 MINUTT Å BESTILLE, DU KAN VENTE SÅPASS!!"

Men jeg var bare blid og hyggelig og høflig.

Angrer.

Jeg la en gang på med en kunde som spiste peanøtter mens vi snakket. Jeg blir så irrasjonelt sint av slike lyder, satt og gråt og var veeldig nære å rope og kjefte på ham.... Tenkte det var bedre om "linjen ble brutt og fikk ikke svar da jeg prøvde å ringen kunden opp igjen".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo forskjell på å la kunder få en ny avocado til 10 kroner, og å la en kunde få en bukse til 4500 kroner!

Hos oss (Coop Extra) lar vi kundene få ny vare, ofte uten å se kvittering eller ødelagt vare. Men så er det snakk om en butikk i en bygd med 2000 innbyggere, så vi kjenner stort sett alle som handler hos oss, og legger fort merke til om det er noen som prøver å utnytte systemet. Ofte har de med seg varen eller kvitteringen, selv om de vet at de ikke trenger det. Slik blir det et godt tillitsforhold mellom kunde og butikk. Og det er jo gjerne en kilde til gode kundehistorier, så ikke total avsporing. :)

Dette blir siste post fra meg om temaet, for jeg vil ikke spore av mer, så om noen vi diskutere videre med meg håper jeg dere heller sender meg en PM :)

Om du har lest alt jeg har skrevet, så ser du at det er ganske flytende, og at vi spør sjefen om det er noe dyrere. MEN, hallo, bukse til 4500 kr fra REMA? Ney ney.

Edit: skrivefeil

Endret av Upadiela
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir siste post fra meg om temaet, for jeg vil ikke spore av mer, så om noen vi diskutere videre med meg håper jeg dere heller sender meg en PM :)

Om du har lest alt jeg har skrevet, så ser du at det er ganske flytende, og at vi spør sjefen om det er noe dyrere. MEN, hallo, bukse til 4500 kr fra REMA? Ney ney.

Edit: skrivefeil

Siste post fra meg om temaet også: Poenget mitt er at det er forskjell på butikker, og definitivt forskjell på varer (og prisen på disse). :)

Kundehistorie, ikke fra meg, men moren min som også jobber i butikk:

Kunden kommer inn og spør etter ris, for det står på handlelappen som kona har skrevet. Moren min tar han med bort til rishylla, men nei, vi har visst ikke den typen ris kunden skal ha. Det er visst ris i pose. Okei, går litt lenger bortover hylla, og peker på de litt større posene med ris som ligger sammen med typisk asiatiske matvarer. Kunden tar med seg en sånn, og alt er fryd og gammen. Helt til kunden kommer tilbake samme dag og er opprådd, fordi han har kjøpt feil ris! Det viste seg at han skal ha puffet ris, sånn til frokostblanding, men kona hans glemte å spesifisere det! :fnise:

Det er så gøy å være ansatt når kundene ikke vet hva de skal ha, og kaller det feil ting. Som for eksempel cider/saft-mannen jeg fortalte om tidligere. Men det blir morsomme historier ut av det!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ingen av eksemplene du nevner beskriver veldig spesielle kunder. Tvert imot hørtes de nervøse eller usikre ut. Jeg hadde høflig svart på det de spurte om og heller smilt for meg selv. Folk er folk og alle er ulike. Som bartender kan man få mange spesielle spørsmål, men man tar de med et smil. Se noen episoder av Cheers for tips :)

Hehe, jeg svarer alltids høflig tilbake til kundene og prøver såklart å hjelpe etter beste emne enten det er spørsmål om kondomer, pastiller eller drinker! :fnise:

Jeg har faktisk en bok liggende et sted der jeg har skrevet ned alt jeg har hørt i min "karriere" innen restaurant/bar, bare pokker at jeg ikke finner den igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også det er rart når noen kommer inn på et postkontor og spør "om de har frimerker". Si heller "Skulle gjerne hatt noen frimerker!"

Når kunder ringer meg og sier "selger dere pizza?" så blir jeg litt "nei, her selger vi bare hestesko!!!!" :vetikke:

Enig i at det er en "norsk måte å si" på, for det går igjen hos nordmenn. Men det er upresist og fremstår tullete, når man kan si det rett ut: "Skulle gjerne hatt noen frimerker!"

Ja, det er noe med dette at det er ganske åpenbart. Men har inntrykk av at slike typer spørsmål ofte går opp igjen uansett hvilken bransje man titter innom. Så ja, det er typisk norsk. Kan godt hende at jeg selv har spurt et åpenbart spørsmål også en eller flere ganger :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En annen ting som er skikkelig irriterende kan være hva kunden ikke sier!

Jeg hilser selvfølgelig alltid til kunder som kommer til kassen.

Jeg: "Hei hei!"

Kunde: *stillhet*

Verste er når kunden ikke ser på meg en gang! :P Begynner virkelig å lure på om jeg har gjort noe alvorlig galt, som i at jeg har lagt merke til kunden! :P

Endret av thessa89
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la en gang på med en kunde som spiste peanøtter mens vi snakket. Jeg blir så irrasjonelt sint av slike lyder, satt og gråt og var veeldig nære å rope og kjefte på ham.... Tenkte det var bedre om "linjen ble brutt og fikk ikke svar da jeg prøvde å ringen kunden opp igjen".

Da jeg jobbet på kundesenter fikk jeg en kunde på tråden som ringte inn mens han satt på do...

Hva i alle dager er det folk tenker med!?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg svarer alltids høflig tilbake til kundene og prøver såklart å hjelpe etter beste emne enten det er spørsmål om kondomer, pastiller eller drinker! :fnise:

Jeg har faktisk en bok liggende et sted der jeg har skrevet ned alt jeg har hørt i min "karriere" innen restaurant/bar, bare pokker at jeg ikke finner den igjen!

:tommelsmil::tommelsmil: :tommelsmil:

Anonymous poster hash: 6a2f7...701

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Da jeg jobbet på kundesenter fikk jeg en kunde på tråden som ringte inn mens han satt på do...

Hva i alle dager er det folk tenker med!?

Det var ikke veeeldig lang kø, da? :fnise:

Da jeg jobbet i en klesbutikk hvor det gjerne handlet eldre (fine) damer, hendte det i blant at stamkunder nektet å bli ekspedert av meg, for jeg kunne jo umulig ha peiling, ung som jeg var (20 år). Det er frustrerende, det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke veeeldig lang kø, da? :fnise:

Kunne fort hvert tilfellet :P Men for hans egen del kunne han latt være å dra ned etterpå :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne fort hvert tilfellet :P Men for hans egen del kunne han latt være å dra ned etterpå :fnise:

For hans del? Han dreit jo bokstavelig talt i det...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunde kommer inn med et gavekort. Legger det på disken og sier "Jeg har fått et gavekort her!" mens han ser forventningsfullt på meg. Etter noen sekunder uten videre forklaring fra ham svarer jeg "Javisst, hva ønsker du å bruke det på?". Kontant svar: "Jeg vil ha ut pengene!"

(Jeg måtte kremte en gang før jeg klarte å holde meg alvorlig og forklare at gavekort fungerer dessverre ikke sånn... Han godtok det uten videre krangel, så ingen dum kunde, men definitivt morsom!)

Anonymous poster hash: 22642...db8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ahh, denne tråden tar meg tilbake til tiden da jeg jobbet i en litt dyrere klesbutikk for damer.

Vi hadde egen undertøysavdeling og ofte kom menn inn og skulle ha undertøy til sin utvalgte. At det kunne være forskjellig størrelse på BHer hadde de imidlertid ikke tenkt på.

Og som 16 åring og noe treig i "puppeutviklingen" var det meget flaut da de ikke sjelden NISTIRRET på brystene mine for å måle min størrelse i forhold til deres kone/ kjæreste. "Nåja må nok opp noen hakk fra din størrelse, men dine ser fastere ut da"... "Ca appelsiner, bare ikke så faste."

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en til:

Denne er vel litt utenom tema, men jeg husker veldig godt en av mine første vakter- og kan enda rødme bare med tanken:

En mann i 50 årene skulle ha en fin bluse til sin mor og ville gjerne ha hjelp. Av en eller annen grunn spurte jeg: "Åja, skal det være en gave?" Kunden svarer veldig surt og bestemt: " Det er helt irrelevant!"

Dårlig start med denne kunden, men jeg greide tilslutt å finne en bluse han kunne tenke seg å kjøpe til sin mor. Etter at han har betalt spør han om jeg ikke kan pakke inn blusen fint. ( ÅJAA, så det var gave, hihi :) )

Selvfølgelig kunne jeg pakke inn, det var bare at jeg ikke KUNNE det. Med tanke på den litt dumme starten med denne kunden bestemmer jeg meg for å forsøke så godt jeg bare kan.

Se for deg love actually, der Rowan Atkinsen bruker evig lang tid på å pakke inn, og kunden står og tripper. SLIK var det, og innpakningen ble heller ikke særlig fin :(

Kunden får omsider med seg varen ut, og DER piper det... Oppi alt stresset hadde jeg glemt å fjerne alarmen på blusen! Uff, stakkars mann.

Endret av AngryMouse
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

en kunde spurte om det var mulighet for og få varmet smørbrødet, og jeg forklarte høflig at vi hadde micro ovn for det og viste hvor den var...
Kunden: Må jeg gjøre det selv?! nei da får du legge den tilbake. og forsvant...



Anonymous poster hash: e2ac8...f66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte fått spørsmålet "får jeg avslag på den da" når vi ikke har flere sko på lager og kunden må kjøpe det paret hvor den ene skoen har stått ute. Hvis det er noe galt med skoen, eller den ser brukt ut, så får de selvfølgelig det, men vi kan ikke gi avslag på alle de 600 parene vi har ute i butikken....

Åh!! Det irriterer meg så sykt når kunder snakker i telefonen mens jeg ekspederer dem. Da koker det inni meg!

Vet ikke hvorfor, men føler liksom at jeg er verd så lite, at jeg ikke er et menneske engang, når jeg sitter og scanner varene til en fremmed, som er godt i gang med en samtale, og ikke engang enser at jeg sitter der. Argh!!!!!!!!!!!!!

I går var det ei som babla i telefonen, jeg var veldig kald og slo gjennom varene, sa ikke summen, bare venta på at hun skulle betale, hun så ikke opp i ett eneste sekund, og da gadd jeg heller ikke spørre henne om kvittering. Begynte på neste kundes varer. Da det hadde gått noen sekunder, kom telefonberta tilbake og spurte om kvittering.

"Ja den skal du få, men jeg må scanne ferdig de neste varene for å få det til"
(For å komme til startskjermen)
"Åja Hæ?? Hvorfor fikk jeg den ikke med en gang"
"Eh..." (Skulle til å brøle at jeg hater så intenst måten hun ignorerte meg på, men holdt det inni meg og fortsatte): "du var så opptatt med å snakke i telefonen, så jeg regna med du ikke skulle ha kvittering"
"Hva slags logikk er det? At man ikke ønsker kvittering bare fordi man snakker i telefonen, er det så??"
Da gadd jeg ikke svare, bare gjorde ferdig neste kunde (som ikke var i telefonen<3), spurte om hun ønsket kvittering, sa hade bra, og så skrev jeg ut kvitteringen til telefonberta.
Hun rev den ut av hendene mine og gikk...

Herregu hvor jeg angrer på at jeg ikke bare sa det rett ut. Kanskje hun ikke har forståelse for hvor liten man føler seg i kassa in the first place, og ja, det er mitt ansvar å spørre om kvittering, si hei og hade osv, men blir så LEI.

Det går an å ta telefonen bort fra øret i fem sekunder og si"heihei, jeg betaler med kort og trenger kvittering:)" FOR DA HAR JEG FÅTT ALL INFO JEG TRENGER UTEN Å VÆRE FEMTE HJULET PÅ VOGNA I EN TELEFONSAMTALE OK?

(Har full forståelse for at folk syns jeg har dårlig service i denne situasjonen altså)

Nei, jeg synes ikke du ga dårlig service. Det er jo normal skikk å ikke forstyrre folk i telefonen. Jeg opplever ofte at ting tar ekstra tid fordi kunder tydeligvis bare mååå ta den telefonen, så jeg har full forståelse.



Anonymous poster hash: ce34a...df9
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunde kommer inn med et gavekort. Legger det på disken og sier "Jeg har fått et gavekort her!" mens han ser forventningsfullt på meg. Etter noen sekunder uten videre forklaring fra ham svarer jeg "Javisst, hva ønsker du å bruke det på?". Kontant svar: "Jeg vil ha ut pengene!"

(Jeg måtte kremte en gang før jeg klarte å holde meg alvorlig og forklare at gavekort fungerer dessverre ikke sånn... Han godtok det uten videre krangel, så ingen dum kunde, men definitivt morsom!)

Anonymous poster hash: 22642...db8

Haha, skjedde noe lignende med meg. En mann kom inn i butikken vår med 5 sentergavekort til verdi 1000 kr (!!!), og ville ha alle ut i kontant. WTF

Jeg prøvde å forklare at det ikke fungerte sånn, men han forstod ikke (eller ville ikke forstå) dette. Endte med at jeg sendte ham opp i senterinformasjonen hvor man faktisk kjøper gavekortene. Stakkars de som satt der xD

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HeiHade

Kunde: "Smaker disse pastillene det samme som disse?"
Jeg: "Det vet jeg ikke. Du kan se om det står noe om smaken på esken"
Kunde: "Ja men herlighet da!! Jobber du ikke her? Du må jo vite hvordan varene dine smaker!!!!"

Nei. Det må jeg ikke. Vi har 34203592 matvarer. Jeg får ikke gratis smaksprøver. Jeg har ikke noe ønske om å bli feit. Og det står ikke i jobbeskrivelsen min at jeg skal ha en mening om alle de ti tusen matvarene vi selger. Måte på da.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...