Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg jobbet som vaskehjelp på en kro i sommer. En dag kom det en gammel mann bort til meg og gav meg en femmer, mens han lo skikkelig godt. Det var jo nesten bare nedverdigende :roll:

Har også hatt gleden av å servere et busslass med pensjonister. De var rimelig forbannet over at vi ikke hadde maten klar til de kom (merkelig, siden de kom en havtime før tiden, og bare hadde ringt en time i forveien). Et "tusen takk" eller et smil var tydeligvis veldig vanskelig for de fleste.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Oh yes... Bra den om kunden som ble henta av politiet :ler:

Skrevet
Det at kunden sier ting du har hørt 100 ganger før forsvarer ikke at du svarer kunden på en frekk måte.

Frekt? Kommer jo helt ann på hvordan du sier det, og kommer helt ann på åssen kunden er...

De fleste sier "DA er det vel gratis" i en morsom tone, med latter og det hele,

og da kommer kommentaren "nei det er dobbel pris" tilbake fra meg i samme tonen, med latter og det hele..

Da vil jeg ikke regne det for frekt... Jeg svarer jo bare :)

Jeg pleier stort sett å være blid på jobb for jeg vet hvordan det er å være kunde, men er også koselig som kunde, for jeg vet åssen det er å sitte i kassa! ;)

og til Gjest: Det er jo en mulighet å si det rett frem : "jeg har problemer med kortet, så det er mulig det ikke går, greit vi sjekker?" istedet for BINGO!!!!

Kunder har også lov å være kreative altså :)

Skrevet

og til Gjest: Det er jo en mulighet å si det rett frem : "jeg har problemer med kortet, så det er mulig det ikke går, greit vi sjekker?" istedet for BINGO!!!!

Klart dere blir lei av å høre det samme om og om igjen, samtidig forventer ikke jeg meg som kunde artige svar fra ekspeditøren på slike ting (jeg har en far som er helt ekstrem på dårlige kassadamevitser, min dypeste medfølelse med dere!). samtidig er kanskje ikke kassesituasjonen den som innbyr til mest kreativitet fra kundens side heller, i hvert fall ikke min (og jeg ansees somganske kreativ ellers, uten at det har med saken å gjøre)

Skrevet
Frekt? Kommer jo helt ann på hvordan du sier det, og kommer helt ann på åssen kunden er...

De fleste sier "DA er det vel gratis" i en morsom tone, med latter og det hele,

og da kommer kommentaren "nei det er dobbel pris" tilbake fra meg i samme tonen, med latter og det hele..

Da vil jeg ikke regne det for frekt... Jeg svarer jo bare :)

Jeg pleier stort sett å være blid på jobb for jeg vet hvordan det er å være kunde, men er også koselig som kunde, for jeg vet åssen det er å sitte i kassa! ;)

Joda, men jeg tolket det som et surt svar siden det ble sagt pga man synes at det var så utrolig teit og slitsomt.

Skrevet (endret)

darkness|:

Skjønte det, derfor la jeg inn den siste posten som en forklaring.

Så at den kunne tolkes på flere måter..

Endret av nea
Skrevet
Dette skjedde med en kamerat  som jobbet i matbutikk.

Btuikken var stengt, på julaften - men gitteret var ikke tatt ned enda. Så kommer det en kunde i rullestol, og kameraten min sier at "beklager, vi har stengt" - hvorpå kunden sier at han bare skal ha en juleribbe. Greit nok, han fikk komme inn om det var det han skulle ha, julaften og alt. Men han begynte da å se på varer både her og der, samt be de andre som jobbet i butikken om å hente varer for ham, legge dem på fanget hans osv. Det han skulle ha var sjokolade, brus og slike ting - men ingen ribbe. Ha kom seg til kassa, etter å ha brukt 15 minutter - og kameraten min er stressa for han skal jo hjem og feire som andre folk. I det hele tatt var kunden i rullestol temmelig sur og ufordragelig også, og ikke særlig takknemlig for at han fikk komme inn etter stengetid.

Kameraten min er temmelig irritert når gubben kommer til kassa UTEN ribba som han sa han skulle ha, og sier dermed "Hva med ribba?" Hvorpå kunden sier at han ikke skulle ha det likevel. Akkurat i det han skal betale, kommer han på noe han har glemt å kjøpe og ruller inn i butikken igjen. Da blir kameraten min sint, og ber kunden om å bli ferdig - som deretter sier at det er respektløst å behandle folk i rullestol sånt, også på julaften og det ene med det andre. Da scanner kameraten min varer, tar imot betaling - og avslutter med å ta tak i rullestolen og si følgende: "Jeg driter i deg og den jævla rullestolen din, for du kan faen ikke oppføre deg som folk. Så se å kom deg til helvete vekk herfra" Og dytter gubben og rullestolen ut av butikken i ett dytt, så han havner langt utpå parkeringsplassen.

:ler:

Synes ikke det var greit å skjelle ut kunden, men her tror jeg faktisk at jeg hadde nektet kunden å handle det han hadde. Han fikk slippe inn for å kjøpe juleribbe ut av godhet til ekspeditøren, om det var løgn for å få tak i andre ting, så ønsker man ikke slike som kunder. Jeg hadde tatt varene da han la dem på rullebåndet, og bedt ham gå. Om han ville ha dem, måtte han handle ribbe også.. Må være streng til slusker, rullestol eller ei :)

Dere i kasser som klager over at folk spøker med dere: slutt å syt. Om dere ikke takler face-contact med kundene, så finn dere en annen jobb. Dere sitter der for å trykke inn varer og være bedriftens ansikt utad. Det er jobben deres å være blid til alle kundene, selv om de utveksler trivialiteter så er det faktisk et forsøk fra kundens side på å være hyggelig til dere. Det bør dere anerkjenne.

Gjest beekeeper
Skrevet
Dere i kasser som klager over at folk spøker med dere: slutt å syt. Om dere ikke takler face-contact med kundene, så finn dere en annen jobb. Dere sitter der for å trykke inn varer og være bedriftens ansikt utad. Det er jobben deres å være blid til alle kundene, selv om de utveksler trivialiteter så er det faktisk et forsøk fra kundens side på å være hyggelig til dere. Det bør dere anerkjenne.

Du har tydeligvis ikke jobbet i butikk..

Jeg ER blid og utadvent selv om den samme replikken kommer gang på gang fordi jeg synes det kommer som en selfølge. men det må da gå an å bli lei, og da er det greit å lufte det på KG!

• Liker 1
Skrevet

Prøver meg igjen jeg: går det ikke an å ta sånne diskusjoner i en ny tråd og la denne tråden være en samling festlige historier om dumme ting kunder sier?

• Liker 5
Skrevet
Prøver meg igjen jeg: går det ikke an å ta sånne diskusjoner i en ny tråd og la denne tråden være en samling festlige historier om dumme ting kunder sier?

Jo det syns jeg!

Var og handla på OBS på Jessheim for noen uker siden, som kunde alltså, har aldri jobbet på Obs og kommer neppe til å gjøre det heller. Hadde på meg private klær som på ingen måte lignet arbeidsklærne til de som jobber der. Likevel kommer en annen kunde bort til meg, en mann i 40-årene regner jeg med som tydeligvis var vant til å få det som han ville..... Han spør om jeg veit hvor et eller annet er, nei dessverre svarte jeg, det veit jeg ikke.

"Jo men det må du da vite! Du jobber jo her for f.....!"

"Nei, sa jeg har aldri jobbet her."

"Jo, du gjør det, jeg har betalt i din kasse mange ganger, jeg har god peiling på hvem som jobber her og ikke!"

"Jaja, men jeg har i hvert fall aldri jobbet her."

"Jammen herregud da menneske! Gi litt service her da, jeg vil jo bare vite hvor ....... er hen! Hvis du ikke veit hvor det ligger hen, kan du jo bare si det, istedenfor å juge og si du ikke jobber her!!!!!!! "

"Ok, der går det en med uniform herfra, spør heller han du....."

Det var for øvrig første gang jeg er beskyldt for å gi dårlig service på fritida mi........

Skrevet
Jo det syns jeg!

Var og handla på OBS på Jessheim for noen uker siden, som kunde alltså, har aldri jobbet på Obs og kommer neppe til å gjøre det heller. Hadde på meg private klær som på ingen måte lignet arbeidsklærne til de som jobber der. Likevel kommer en annen kunde bort til meg, en mann i 40-årene regner jeg med som tydeligvis var vant til å få det som han ville..... Han spør om jeg veit hvor et eller annet er, nei dessverre svarte jeg, det veit jeg ikke.

"Jo men det må du da vite! Du jobber jo her for f.....!"

"Nei, sa jeg har aldri jobbet her."

"Jo, du gjør det, jeg har betalt i din kasse mange ganger, jeg har god peiling på hvem som jobber her og ikke!"

"Jaja, men jeg har i hvert fall aldri jobbet her."

"Jammen herregud da menneske! Gi litt service her da, jeg vil jo bare vite hvor ....... er hen! Hvis du ikke veit hvor det ligger hen, kan du jo bare si det, istedenfor å juge og si du ikke jobber her!!!!!!! "

"Ok, der går det en med uniform herfra, spør heller han du....."

Det var for øvrig første gang jeg er beskyldt for å gi dårlig service på fritida mi........

å hjelp... jeg hadde knekt sammen hvis det der hadde skjedd meg :ler:

• Liker 1
Skrevet
Du har tydeligvis ikke jobbet i butikk..

Jeg ER blid og utadvent selv om den samme replikken kommer gang på gang fordi jeg synes det kommer som en selfølge. men det må da gå an å bli lei, og da er det greit å lufte det på KG!

Nei, jeg har ikke jobbet i butikk. Men jeg har jobbet som servitør og som bartender, så jeg vet mye om kundebehandling og service. Jeg var på jobb for å yte service for kundene, ikke for min egen underholdnings skyld.. Jeg var alltid bli og grei til alle kunder, inntil de ikke fortjener det mer. Det går veldig fint an å være streng men hyggelig faktisk, og fulle kunder er vel enda mer utfordrende enn edru.. Hvis jeg hadde fått en femmer for hver gang noen prøvde å komme bak baren til meg..

Det er greit å lufte på KG, men det høres her ut som at mange lufter det rett tilbake til kundene også.

En historie da:

Jeg jobbet på et høyfjellshotell, det var rundt midnatt og restauranten var stengt. Jeg hadde baren, det var bare meg og nattevakten igjen, og et 60-årslag bestående av familie på en 20 pers. Jeg hadde da alle oppgaver, både rydding og baroppgaver. Jeg ryddet på brett, tok det til kjøkkenet like bortenfor og satte det i kassene i oppvasken. Når jeg så kom ut igjen, står det en mann bak baren og tapper i seg en øl av tappetårnet! Da ble jeg skikkelig forbannet, jeg har jo ansvar for alle varene, kan ikke ha noe av at folk går og forsyner seg. Jeg sa strengt men så behersket jeg kunne at han måtte øyeblikkelig slutte med det han holdt på med, og at om det ble flere stunt bak baren så kom jeg til å stenge og de måtte gå.. Han sa bare "men du var jo ikke her..." Jeg prøvde å forklare at jeg er her men var på kjøkkenet med glass, det betyr ikke at han kan forsyne seg selv, han må vente til jeg kommer tilbake. Men han bare fortsatte å se dumt på meg.

En annen gang var det en bestemor som var på besøk med barnebarnet sitt. Hun bare parkerte barnet i baren hos meg på en barstol, uten å spørre om det var greit at jeg så etter ham. Jeg måtte hit og dit og ordne ting, hadde ikke tid til å være barnevakt, og det er ikke noe særlig å ha et potensielt klåfingret barn der som ingen ser etter. Så jeg ga barnet en pakke fyrstikker å plundre med på bardisken, mens jeg var der. Bestemoren kom forbi igjen 1 min senere, så hva barnet holdt på med, og tok fort hintet om at jeg ikke passet på ham :sjarmor:

• Liker 2
Skrevet
Fra min tid hos nummeropplysningen 180(som det het i gamle dager)

Kunde: Du, jeg skulle gjerne hatt nummeret til Per

Jeg: Har du et etternavn eller en adresse?

Kunde: Per. Du kjenner vel han. Han bor i det hvite huset nedi gata.

Jeg: Hvilken gate i hvilken by da?

Kunde: VET DU IKKE SÅPASS ELLER? *bam, på med røret*

Enkelt og greit:

Kunde: Har du en god pizzaoppskrift?

Samboeren min har faktisk fått tidenes vaffel-oppskrift på Opplysningen. :hoho:

De er fantastisk gode!

• Liker 1
Skrevet

Dette var ikke på min jobb, men i butikken der jeg handler mat når lunsjpausen kommer. Uansett, vi var fire kunder som skulle handle mat.

Ekspeditrisen oppdager at en sjokolade har revnet papir og sier fra til kunden at hun kan hente en ny sjokolade hvis hun vil det. Damen svarer høyt og tydelig at den sjokoladen som er ødelagt skal ikke hun ha, og ekspeditrisen svarer at hun kan hente en ny i hyllen, hvorpå damen svarer det samme om igjen. Dette holder på en stund til noen (jeg) nærmest roper til damen at hun har fått beskjed om at hun kan hente en sjokolade, og om det er så vanskelig for damen å gjøre det selv?

Så er det min tur, og alt går knirkefritt. Mens jeg pakker sammen varene mine hører jeg en mann rope at det koster ikke 98 kroner for en melk. Deretter roper han til meg og sier at jeg må betale for varene som er på samlebåndet. Den stakkars ekspeditrisen ser lettere forvirret ut. Mannen fortsetter å rope så det høres i hele butikken, og roer seg først ned når det viser at varene som er slått inn sammen med melken hans tilhører damen bak, som egentlig er den neste kunden. Mannen hadde sneket i køen og blandet sin melk inn i hennes varer, og kunne ikke forstå at ekspeditrisen ikke forstod dette. Han mente ekspeditrisen måtte da forstå at en melk ikke kostet 98 kroner. Det hele endte med at damen som skulle kjøpe de andre varene, glefset til mannen at han fikk gi henne penger for melken, og ta med seg melken og gå.

Ja, det finnes mange rare kunder, og noen har en logikk som ikke er logisk i det hele tatt...

• Liker 1
Skrevet

Jeg her en historie fra Rimi også.

I studie tiden jobbet jeg på kassa i Rimi. Vi var 2 som satt på kassen og det var ikke mange kunder. En damen skal betale varene i min kasse og ta ut 100 kr i tillegg. Jeg hadde ikke flere hundrelapper så jeg gir henne en 50 lapp og mynter.

" men jeg vil ha en 100 lapp" svarer damen

"beklager, men jeg har ikke flere 100 lapper. Men du kan gå til damen i neste kasse og se om hun kan veksle det til deg" svarer jeg i en hyggelig tone.

" det er da ikke min jobb" svarer damen frekt

" ikke min heller"

Hun ble sur og bare gikk ut.

Det må sies at den andre kassen var 2 meter unna og hadde ingen kunder. Og det er faktisk ikke min jobb å veklse penger for kunder. Hun har fått riktig veksel tilbake. Hvis hun apsolutt vil ha en annen seddel får hun gå til banken.

Håper ikke denne historien starter en ny diskusjon om veksling av penger i butikken.

En annen historie:

Rett ved siden av den Rimi butikk jeg jobbet i var det også en Narvesen kiosk. Vi hadde samme inngang. Men Narvesen kiosken ble lagt ned og Rimi overtok de lokalene og utvidet butikken. Det kom til stadighet folk inn og ba om ting som ble tidligere solgt i den Narvesen butikken, som frimerker eller spesielle blader eller tipping (Min Rimi hadde ikke tipping på den tiden). Og da må jeg svare pent at vi har dessverre ikke disse varene.

Og får til svar tilbake " men Narvesen solgte det, og dere har tatt over Narvesen". Vi har ikke tatt over Narvesen, vi har bare tatt over deres lokaler, ikke butikken.

Noen ble ganske sure for det.

Skrevet

det er og en del dumme ting som kunder ikke sier men gjør.

i går mens jeg var på jobb så skulle kollegaen min en rask tur ut av butikken. så mens jeg sto bak kassen og ekspederte to kunder hørte vi et høyt knas borte ved et eldre par. veldig tydelig at de knuste noe, men de sa ingenting, bare sto og så ned på gulvet.

da jeg var ferdig med kundene ringte jeg til kollegaen min, jeg har bare jobbet der i noen få uker og visste ikke hva (eller om) man skal gjøre noe hvis en kunde ødelegger noe.

hun kom tilbake inn på butikken, og paret bare gikk rundtomkring og tittet.

da de kom til kassen sto jeg med kost og støvbrett, og kostet glasskårene (en ildfast form med lokk som er knust lager mye lyd når man koster hardere enn nødvendig), og kvinnfolket sto bare og så på meg med åpen munn og så helt fjern ut, og Fremdeles sa de ingenting!

ærlig talt, selv om varen ikke kostet allverden så kunne de i allefall sagt fra at de knuste noe og at de beklaget seg, normal folkeskikk.

Skrevet (endret)

ærlig talt, selv om varen ikke kostet allverden så kunne de i allefall sagt fra at de knuste noe og at de beklaget seg, normal folkeskikk.

De færreste som knuser noe tør å si fra. Jeg tror de er redde for at de må betale for varen. Folk er altså mer redd for å måtte betale noen kroner, enn at små barn skal skjære seg på glasskår (det er ikke alltid vi ansatte hører når noe knuser).

Jeg hadde engang en kunde som stod og trikset med en fotball inne i butikken, rett ved et stort bord med glassvarer. Dette var en godt voksen mann. Det gikk jo sånn det måtte gå, og ballen havnet midt oppe på bordet med et påfølgende høyt knas. Han fikk værsågod å betale for varene, ja!

Ellers så takker jeg alltid de kundene som sier fra når de knuser noe, vi setter pris på ærlige folk. Og de slipper å betale! Men de vi tar på fersken, som prøver å komme seg unna, de må noen ganger betale innkjøpspris hvis vi mener at de nesten knuste varen med vilje.

Jeg jobbet en gang med en tyrkisk jente, men hun kunne like gjerne gå som "innfødt nordmann". Hun stod i kassen og skulle ekspedere et tyrkisk par, og det hadde visst gått dem hus forbi at ekspeditrisen også var tyrkisk. Mannen sier til kona, på tyrkisk: "Jeg knuste et glass her i stad". Ekspeditrisen sier da, på tyrkisk, til paret: "Skal det være noe mer?", hvorav mannen meget forfjamset plutselig sier i fra til ekspeditrisen om glasset han knuste! :ler:

Endret av Meaty
  • Liker 1
Skrevet
Jeg hadde engang en kunde som stod og trikset med en fotball inne i butikken, rett ved et stort bord med glassvarer. Dette var en godt voksen mann. Det gikk jo sånn det måtte gå, og ballen havnet midt oppe på bordet med et påfølgende høyt knas. Han fikk værsågod å betale for varene, ja!

he he, har hatt et par sånne jeg og, hvor dum går det an å bli egentlig ?

Skrevet

Jeg jobbet på postkontor for mange år siden da kom det ei dame inn en gang som skulle sette inn 500,- på kontoen sin og så ta ut 200,-. Jeg sa da at da kan vi jo sette inn 300,- så har du 200,- som du skal ha igjen. Hun så lenge på meg og tenkte så det knakte.... så svarte hun: Nei, jeg setter inn 500,- og så vil jeg ta ut 200,-..... okidok.....

Jeg har også jobbet på pub og der ga vi alltid ut gratis nøtter i ett glass sammen med drikke. En gjest fikk dette, når hun så skulle gå igjen kom hun til bardisken med resten av nøttene hun ikke hadde spist opp og lurte på om vi kunne pakke det inn i en serviett eller noe, hun ville ha med resten hjem :overrasket:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...