Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde en kunde en gang da jeg jobba i en kiosk som skulle kjøpe en helt ny film som vi hadde fått inn samme dagen. Jeg hadde ca en time tidligere hatt på store prislapper, med rød og gul skrift "199,-". Filmen stod i hylla med alle de andre nye filmene. Han kom bort til kassa med filmen, og jeg la merke til at den hadde en annen prislapp, type liten og hvit, priset "79,-".
Jeg scannet filmen.
Jeg: Den koster 199 ,-
Han: Nei, det står 79 ,- på prislappen.
Jeg: Ja, men det er tydeligvis feil. Vi fikk inn denne filmen i dag.
Han: Jeg skal ha filmen til den prisen som står på!
Jeg: Beklager, men det går ikke.
Han: Dere kan jo ikke skrive en pris for så å selge den til en annen!!!
Jeg: Vi fikk denne filmen i dag, og jeg satte prislapper på alle sammen for ikke mer enn en time siden.
Han: Det står 79 ,- på den!!!
Jeg: Ja, men da er det noen som har byttet om på prislappene.
Han: Det kan jo ikke jeg vite FOR FAEN!!
Jeg: NEI! Men jeg kan da FOR FAEN heller ikke følge med på at kunder til enhver tid ikke bytter om på prislappene. Jeg priset filmen i dag, og du er den eneste som har vært i nærheten av de filmene etter det, så at den ene filmen der er priset 79 ,- er da veldig merkelig???
Han: *Mumle noe uforståelig* ...Ja, jeg for vel kjøpe den for 199 ,- da..............
Endte opp med at han betalte og gikk ut av butikken tydelig flau. Etterpå fant jeg en sammenkrøllet stor prislapp på gulvet :P
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kunde en gang da jeg jobba i en kiosk som skulle kjøpe en helt ny film som vi hadde fått inn samme dagen. Jeg hadde ca en time tidligere hatt på store prislapper, med rød og gul skrift "199,-". Filmen stod i hylla med alle de andre nye filmene. Han kom bort til kassa med filmen, og jeg la merke til at den hadde en annen prislapp, type liten og hvit, priset "79,-".

Jeg scannet filmen.

Jeg: Den koster 199 ,-

Han: Nei, det står 79 ,- på prislappen.

Jeg: Ja, men det er tydeligvis feil. Vi fikk inn denne filmen i dag.

Han: Jeg skal ha filmen til den prisen som står på!

Jeg: Beklager, men det går ikke.

Han: Dere kan jo ikke skrive en pris for så å selge den til en annen!!!

Jeg: Vi fikk denne filmen i dag, og jeg satte prislapper på alle sammen for ikke mer enn en time siden.

Han: Det står 79 ,- på den!!!

Jeg: Ja, men da er det noen som har byttet om på prislappene.

Han: Det kan jo ikke jeg vite FOR FAEN!!

Jeg: NEI! Men jeg kan da FOR FAEN heller ikke følge med på at kunder til enhver tid ikke bytter om på prislappene. Jeg priset filmen i dag, og du er den eneste som har vært i nærheten av de filmene etter det, så at den ene filmen der er priset 79 ,- er da veldig merkelig???

Han: *Mumle noe uforståelig* ...Ja, jeg for vel kjøpe den for 199 ,- da..............

Endte opp med at han betalte og gikk ut av butikken tydelig flau. Etterpå fant jeg en sammenkrøllet stor prislapp på gulvet :P

Uansett hvor vanskelig en kunde er så synes jeg det blir helt feil av deg som ansatt å synke til samme nivå å svare som du gjorde sist. Det hadde aldri min sjef godtatt når jeg jobbet i butikk.
  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil holdning i mine øyne. Så lenge du er på jobb så kan du ikke bli sur og grinete mot kundene på sekundet vakten din er ferdig.

Jeg og mine kollegaer blir ofte spurt om ting i butikken selv om uniformen er av, fordi så mange kjenner oss igjen. "Jeg er ferdig på jobb, jeg/jobber ikke idag" er ikke et alternativ da. Da smiler man og gir den servicen man ville gitt om man faktisk var på jobb. Det er dét som handler om å gi det lille ekstra.

Enig med deg.

Jeg hjelper folk uansett om jeg er på jobb eller ikke. Folk kjenner meg igjen og spør meg, og jeg bruker den tiden det tar å hjelpe kunden selv om jeg egentlig bare er innom. Om jeg ikke gjør det taper jeg på det, da jeg vet at disse kundene som kjenner meg igjen er stamkunder og opptatt av service. Hva vinner jeg på å avvise kunden om kunden velger å spør meg selv om jeg ikke er i uniform?

Endret av Strange Doll
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor vanskelig en kunde er så synes jeg det blir helt feil av deg som ansatt å synke til samme nivå å svare som du gjorde sist. Det hadde aldri min sjef godtatt når jeg jobbet i butikk.

Det var jo tydelig at denne "kunden" hadde byttet om på prislappene! Dette er svindel, det er like ille som tyveri og kan politianmeldes! Dessverre må man da gjøre det på en litt annen måte en Unia gjorde, for man må la kunden betale det prislappen sier, (her 79 kr) for så å deretter kunne bevise at vedkommende har byttet om på lappene. Synes ikke hun var frekk, når det var så åpenbart at det var denne fyren som hadde byttet om lappene.

Jeg har selv avslørt to stykker som prøvde seg på prislapptrikset, heldigvis jobber jeg på senter med Securitas så da er det lettere å få tatt svindlerne. Vi kunne også bevise vha videoovervåkning at vi tok rett person.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var jo tydelig at denne "kunden" hadde byttet om på prislappene! Dette er svindel, det er like ille som tyveri og kan politianmeldes! Dessverre må man da gjøre det på en litt annen måte en Unia gjorde, for man må la kunden betale det prislappen sier, (her 79 kr) for så å deretter kunne bevise at vedkommende har byttet om på lappene. Synes ikke hun var frekk, når det var så åpenbart at det var denne fyren som hadde byttet om lappene.

Jeg har selv avslørt to stykker som prøvde seg på prislapptrikset, heldigvis jobber jeg på senter med Securitas så da er det lettere å få tatt svindlerne. Vi kunne også bevise vha videoovervåkning at vi tok rett person.

Hun fant jo ikke ut før etterpå at det var kunden som hadde byttet om på prisene. Jeg synes uansett det er feil holdning når man er i service yrket å svare folk på den måten, jeg har opplevd langt verre kunder men jeg klarte da alltid fint å beherske meg.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det sånn at hun skjønte at det måtte være denne karen som hadde byttet lappene.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolket det sånn at hun skjønte at det måtte være denne karen som hadde byttet lappene.

Da kunne hun likevel ha sagt i fra med en gang, at hun visste at det var kunden som hadde byttet på prislappene. Måten hun valgte å håndtere den samtalen på, var etter min mening helt feil.

For det første står hun bare å sier at kunden ikke får kjøpe filmen til prisen som sto på, for det var tydeligvis feil. Så sier hun til kunden at noen andre må ha byttet prislapp. Så kjefter hun og banner til kunden av irritasjon. Hele samtalen er jo feil.

Hadde hun som sagt visst sikkert at det var den kunden som byttet prislapper, skulle hun sagt i fra med en gang kunden prøvde seg. Hvis hun ikke visste det sikkert skulle hun faktisk solgt varen for det den var priset, da det ikke er kunden sin feil at det står feil pris. Og uansett utfall, står man ikke å glefser og banner til en kunde.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig i at samtalen hørtes ganske merkelig ut. Man kan jo ikke vite hvem som har byttet på lappene om man ikke har sett det. Her hvor jeg jobber ville vi forøvrig ikke ha solgt denne filmen til nedsatt pris, bare fordi noen hadde byttet på lappene. Hadde alle disse filmene vært feilpriset, ville det blitt noe annet. Jeg ville derimot aldri beskyldt en kunde for å bedrive slikt bedrag. Selv om det nok var det han gjorde..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kunne hun likevel ha sagt i fra med en gang, at hun visste at det var kunden som hadde byttet på prislappene. Måten hun valgte å håndtere den samtalen på, var etter min mening helt feil.

For det første står hun bare å sier at kunden ikke får kjøpe filmen til prisen som sto på, for det var tydeligvis feil. Så sier hun til kunden at noen andre må ha byttet prislapp. Så kjefter hun og banner til kunden av irritasjon. Hele samtalen er jo feil.

Hadde hun som sagt visst sikkert at det var den kunden som byttet prislapper, skulle hun sagt i fra med en gang kunden prøvde seg. Hvis hun ikke visste det sikkert skulle hun faktisk solgt varen for det den var priset, da det ikke er kunden sin feil at det står feil pris. Og uansett utfall, står man ikke å glefser og banner til en kunde.

Hos oss får man kun en vare til feil nedsatt pris om det er tydelig at det er oss som jobber der som har feilpriset. Om det kun er EN vare av mange som er priset 79, så sier det seg selv at det er en eller annen kunde som har byttet på den. Da har det ingenting å si om den som prøver å kjøpe varen er den som har bytta om eller ikke. Skal jeg kunne gå inn på en butikk og bytte om på de prisene jeg ønsker, og så skal noen andre komme senere og få varen til den prisen? Det er jo det samme som kunder som legger en vare fra seg på en random plass, som tilfeldigvis f.eks. er en korg med varer til 10 kr - og så kommer noen og vil ha den til ti kr - TIL TROSS for at det er den eneste varen av det slaget som ligger der og det er tydelig at ikke de ansatte har gjort det.

Nei du, det blir for dumt (synes jeg, da). Når helt vanlig logikk tilsier at det er en eller annen kunde som har vært på fære, så er det bare til å si det "dessverre er det nok en eller annen kunde som har gjort dette" (det betyr ikke at du skylder på kjøperen).

Endret av Amananas
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tomodighetsprøve, gjenngitt så godt jeg husker:

Kunde: Hei, har du tilbud på store flasker med shampo?

Meg: Nei, beklager, i dag har jeg nok ikke noen store shampoer på tilbud

Kunden: Hva har du av shampo da?
Meg: *Vise kunden shampoene våre* Vi har disse i store størrelser, til 89 kroner, og så har vi jo også tilbud på disse typene *vise ukens tilbud*

Kunden: Hva koster disse da? *Peike på store shampoer*

Meg: 89.

Kunden: Er disse på tilbud?
Meg: Nei, de er nok ikke på tilbud denne uken.

Kunden: Hva har du på tilbud da?

Meg: Disse *peike på tilbudsvarene*

Kunden: Men disse er jo ikke store!

Meg: Nei, som sagt, vi har ikke tilbud på store størrelser denne uken.

Kunden: Men hva har du på tilbud da?

Meg: Disse *peike igjen*

Kunden: Men har du ingen som er større?

Meg: Jeg har ingen som er større på tilbud, de eneste jeg har i store størrelser er disse, men de er vanlig pris, 89kr *peiker igjen*

Kunden: Hva er tilbudsprisen da?

Meg: De er ikke på tilbud, 89kr er prisen de er til vanlig.

Kunden: Åja, er de ikke på tilbud da?

Meg: Nei....

Kunden: Har du ikke shampo på tilbud da?

Meg: Jeg har kun disse på tilbud *peike igjen*

Kunden: Men du har ingen som er større?
Meg. Ikke på tilbud....

Kunden: Okay, men hva koster disse da? *peike på de store flaskene igjen*

Meg: 89 kroner....

Kunden: Men du har ingen på tilbud?

Meg: Nei.

Kunden: Hvilken shampo har du på tilbud da? Er disse på tilbud? *peike på de store størrelsene igjen*

Mental facepalm, om og om igjen....

Endret av Lykkelitenen
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cevita

Dagens tomodighetsprøve, gjenngitt så godt jeg husker:

Kunde: Hei, har du tilbud på store flasker med shampo?

Meg: Nei, beklager, i dag har jeg nok ikke noen store shampoer på tilbud

Kunden: Hva har du av shampo da?

Meg: *Vise kunden shampoene våre* Vi har disse i store størrelser, til 89 kroner, og så har vi jo også tilbud på disse typene *vise ukens tilbud*

Kunden: Hva koster disse da? *Peike på store shampoer*

Meg: 89.

Kunden: Er disse på tilbud?

Meg: Nei, de er nok ikke på tilbud denne uken.

Kunden: Hva har du på tilbud da?

Meg: Disse *peike på tilbudsvarene*

Kunden: Men disse er jo ikke store!

Meg: Nei, som sagt, vi har ikke tilbud på store størrelser denne uken.

Kunden: Men hva har du på tilbud da?

Meg: Disse *peike igjen*

Kunden: Men har du ingen som er større?

Meg: Jeg har ingen som er større på tilbud, de eneste jeg har i store størrelser er disse, men de er vanlig pris, 89kr *peiker igjen*

Kunden: Hva er tilbudsprisen da?

Meg: De er ikke på tilbud, 89kr er prisen de er til vanlig.

Kunden: Åja, er de ikke på tilbud da?

Meg: Nei....

Kunden: Har du ikke shampo på tilbud da?

Meg: Jeg har kun disse på tilbud *peike igjen*

Kunden: Men du har ingen som er større?

Meg. Ikke på tilbud....

Kunden: Okay, men hva koster disse da? *peike på de store flaskene igjen*

Meg: 89 kroner....

Kunden: Men du har ingen på tilbud?

Meg: Nei.

Kunden: Hvilken shampo har du på tilbud da? Er disse på tilbud? *peike på de store størrelsene igjen*

Mental facepalm, om og om igjen....

Nå lo jeg så godt at det ble høytlesing i stua her :ler:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss får man kun en vare til feil nedsatt pris om det er tydelig at det er oss som jobber der som har feilpriset. Om det kun er EN vare av mange som er priset 79, så sier det seg selv at det er en eller annen kunde som har byttet på den. Da har det ingenting å si om den som prøver å kjøpe varen er den som har bytta om eller ikke. Skal jeg kunne gå inn på en butikk og bytte om på de prisene jeg ønsker, og så skal noen andre komme senere og få varen til den prisen? Det er jo det samme som kunder som legger en vare fra seg på en random plass, som tilfeldigvis f.eks. er en korg med varer til 10 kr - og så kommer noen og vil ha den til ti kr - TIL TROSS for at det er den eneste varen av det slaget som ligger der og det er tydelig at ikke de ansatte har gjort det.

Nei du, det blir for dumt (synes jeg, da). Når helt vanlig logikk tilsier at det er en eller annen kunde som har vært på fære, så er det bare til å si det "dessverre er det nok en eller annen kunde som har gjort dette" (det betyr ikke at du skylder på kjøperen).

Stemmer det du sier, er jo sånn i alle butikker. Men var jo ikke det som var poenget her, men at hun som ansatt i et service yrke hvor hun er butikkens "ansikt", var ufin mot kunden.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde den søteste jentungen innom den ene jobben min idag. Hun og moren var og handlet, begge to snakker stavangersk og plutselig sier ungen: "Mamma.. Eg vil reisa te Bergen.." hvorpå moren smiler og sier "Jammen.. me e jo i Bergen." og ungen smiler og godtar det. Å være liten <3

Ellers hadde jeg en annen kunde innom den andre jobben min for noen dager siden. Han skulle ha en kaffekopp, i en middels størrelse. Og uansett hvilken kaffekopp jeg viste ham, fikk jeg;

- Neeei, skal jo ikke ha flere liiiter med kaffe oppi.

- Neeeeei, det der får du ikke mer en en skvett oppi jo.

- Neeeeeei..

Tilslutt hadde jeg vist han alle koppene vi hadde, og selvom vi selger sikkert 20 forskjellige kopper, var tydeligvis ingen av dem riktig. Grrr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest BabyBlue

Stemmer det du sier, er jo sånn i alle butikker. Men var jo ikke det som var poenget her, men at hun som ansatt i et service yrke hvor hun er butikkens "ansikt", var ufin mot kunden.

Noen ganger må man bare brette opp ermene og være frekk i kjeften tilbake, enkelte kunder kan ta høflighet og beherskelse som et tegn på svakhet, og står bare enda lenger og krangler fordi de tror de kommer til å få viljen sin. Svindlere skal det være lov å være ufin mot etter min mening, ikke kunder man vil ha tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger må man bare brette opp ermene og være frekk i kjeften tilbake, enkelte kunder kan ta høflighet og beherskelse som et tegn på svakhet, og står bare enda lenger og krangler fordi de tror de kommer til å få viljen sin. Svindlere skal det være lov å være ufin mot etter min mening, ikke kunder man vil ha tilbake.

Skal ikke føye meg inn i diskusjonen her, men tenkte jeg skulle skyte inn at servicebransjen har noe å utforske på kundebehandling-fronten. Telefonselgere og IT-supportere lærer ofte at de skal speile kunden. Er kunden sint, skal man være like sint, men ikke mer eller mindre sint en kunden. Er kunden glad, skal du være like glad, osv.

Visstnok skal det være mye mer effektivt enn å være dørmatte. Tror også(forutsatt at dette fungerer da), det ville laget et mye bedre psykisk miljø for service medarbeidere i stedet for at de må leke dørmatte hver dag.

Bare en tanke:P

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lo jeg så godt at det ble høytlesing i stua her :ler:

^ Herrefred, den shampo-gærningen der må jo virkelig være sprø i skallen!

Hun virket ikke spesiell på noen måte utenom shampodelen, så mulig hun bare har hatt en lang dag eller tatt seg for lang ferie (ev. røykt noe sterkt noe på veien ;) ) Men ja, jeg døde litt innvendig der, snakk om tidstyv!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lypcha

Hun virket ikke spesiell på noen måte utenom shampodelen, så mulig hun bare har hatt en lang dag eller tatt seg for lang ferie (ev. røykt noe sterkt noe på veien ;) ) Men ja, jeg døde litt innvendig der, snakk om tidstyv!

Å herregud! Jeg døde litt innvendig jeg og, og jeg leste det bare. Det der hadde nok satt tålmodigheten min på prøve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...