The Kitten Skrevet 22. juli 2013 #3381 Del Skrevet 22. juli 2013 Bare sånn av ren nysgjerrighet, hvorfor ikke det? Er det en intern regel? Jeg jobbet i en butikk som solgte sengetøy, og vi fikk selge sengetøy som var åpnet i butikken. Ved retur måtte det være uåpnet, men det som ble åpnet i butikken ble bare pakket inn på nytt. Det må jo bli mye unødvendig svinn? For gudene vet hvor mange timer av livet jeg har brukt på å pakke inn sengetøy. Godt mulig det bare er en intern regel, men jeg må jo likevel følge den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oreokaka Skrevet 22. juli 2013 #3382 Del Skrevet 22. juli 2013 "Jobber du her?" .............................. Nei, jeg liker bare å gå i crocs, hvit piratbukse og grønn skjorte for gøy. I tillegg tenkte jeg at jeg bare kunne stille meg bak disken også i samme slengen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oreokaka Skrevet 22. juli 2013 #3383 Del Skrevet 22. juli 2013 Oog. Hadde en kunde forrige lørdag som ikke hadde mer igjen på resepten sin, og jeg ga klar beskjed om at den var tom, og at hun måtte snakke med legen for å få medisinen sin (ikke en livsviktig medisin).. Ga også beskjed om at vi har ikke lov til å gi ut uten resept, ettersom at helfo er blitt så vanvittig strenge. Og da... Da klikket hun i vinkel, var drittforbanna, og kunne ikke skjønne hvorfor vi ikke kunne gi henne denne ene jævla pakka som hun trengte NÅÅÅ!! Den var SÅÅ viktig. Hun skulle ALDRI komme til dette apoteket igjen, for her var visst servicen DRITT. Vel... Idag kom hun inn igjen. Godt over en uke etterpå. Livsviktig medisin, sa du? Skulle aldri komme tilbake igjen, sa du? 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemeg25 Skrevet 22. juli 2013 #3384 Del Skrevet 22. juli 2013 "Jobber du her?" .............................. Nei, jeg liker bare å gå i crocs, hvit piratbukse og grønn skjorte for gøy. I tillegg tenkte jeg at jeg bare kunne stille meg bak disken også i samme slengen. Haha noen er så dumme 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musken Skrevet 22. juli 2013 #3385 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Er det bare jeg som er dritt lei franskmenn som ikke snakker engelsk? Pleier å stoppe mange turistbusser her jeg bor og rett utenfor kiwi. Så mange turister. Flest franskmenn. De snakker til meg på fransk akkurat som jeg skønner det, de spør spørsmål på fransk og alt... Hallo?! Lær dere engelsk for pokker så det går an å kommunisere! Åhr, dette har jeg også merket. Jeg jobber på en restaurant hvor det kommer mange turister, deriblant en del franskmenn. Ettersom det er en litt finere restaurant forventes det at jeg har litt kunnskaper om tilberedelse av og innhold i ulike rettene, samt bør jeg kunne litt om vintypene vi selger (med mer). Det er såå mange franskmenn (særlig franskmenn, men til tider også portugisere og spanjoler) som blir fornærmet når jeg ikke snakker deres språk, og de reagerer ofte på uhøflig vis. Her en dag var det en fransk mann som spurte "parlez-vous francais" (eller noe i den duren). Jeg svarte høflig "no, I'm sorry, I don't speak French". Mannen ble tydeligvis veldig overrasket, nærmest oppgitt, og himlet med øynene og sa "so you just speak English?" (med trykk på just). Altså, her kommer han og forventer at folk skal kunne hans morsmål, og når jeg snakker et annenspråk så er det "just"? Jeg svarte forøvrig "no, I also speak German, if that helps", og da kom han med en hånlig reaksjon; først kom det et grynt og deretter sa han: "hah German " (som i: hah, akkurat som om jeg skulle giddet å lære meg et så uviktig språk når jeg kan fransk). Han klarte til slutt å stotre frem et par ord på engelsk. Edit: jeg tror mange franskmenn klarer mer enn de gir uttrykk for. Man kan om man vil! Endret 22. juli 2013 av Musken 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vampen Skrevet 22. juli 2013 #3386 Del Skrevet 22. juli 2013 Godt mulig det bare er en intern regel, men jeg må jo likevel følge den. Selvfølgelig. Jeg var bare nysgjerrig på om det var noe butikken har innført selv, eller om det er regelverket som har endret seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronmelis Skrevet 22. juli 2013 #3387 Del Skrevet 22. juli 2013 Edit: jeg tror mange franskmenn klarer mer enn de gir uttrykk for. Man kan om man vil! Men problemet er at de IKKE vil snakke engelsk. Franskmenn mener at det er deres språk som skulle vært verdensspråk istedenfor engelsk. Så de nekter å snakke engelsk. Kjæresten min var på bilferie i Frankrike for noen år siden og de ville ikke snakke engelsk med dem, var skikkelig frekke og uhøflige osv.. Makan til mennesker 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. juli 2013 #3388 Del Skrevet 22. juli 2013 Selvfølgelig. Jeg var bare nysgjerrig på om det var noe butikken har innført selv, eller om det er regelverket som har endret seg. Det kan være regelverket har endret seg. Jeg er ikke helt sikker. Personlig synes jeg at noen av lakene som har vært åpnet kunne vært lagt ut som prøver. Så kunne jo folk ha kjent på kvaliteten. I dag hadde jeg mange som kom inn og fortalte meg at det var nydelig vær ute. Det var jo egentlig fint å høre, men jeg skjønner jo det når de kommer inn i shorts og t-skjorte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. juli 2013 #3389 Del Skrevet 22. juli 2013 Åhr, dette har jeg også merket. Jeg jobber på en restaurant hvor det kommer mange turister, deriblant en del franskmenn. Ettersom det er en litt finere restaurant forventes det at jeg har litt kunnskaper om tilberedelse av og innhold i ulike rettene, samt bør jeg kunne litt om vintypene vi selger (med mer). Det er såå mange franskmenn (særlig franskmenn, men til tider også portugisere og spanjoler) som blir fornærmet når jeg ikke snakker deres språk, og de reagerer ofte på uhøflig vis. Her en dag var det en fransk mann som spurte "parlez-vous francais" (eller noe i den duren). Jeg svarte høflig "no, I'm sorry, I don't speak French". Mannen ble tydeligvis veldig overrasket, nærmest oppgitt, og himlet med øynene og sa "so you just speak English?" (med trykk på just). Altså, her kommer han og forventer at folk skal kunne hans morsmål, og når jeg snakker et annenspråk så er det "just"? Jeg svarte forøvrig "no, I also speak German, if that helps", og da kom han med en hånlig reaksjon; først kom det et grynt og deretter sa han: "hah German " (som i: hah, akkurat som om jeg skulle giddet å lære meg et så uviktig språk når jeg kan fransk). Han klarte til slutt å stotre frem et par ord på engelsk. Edit: jeg tror mange franskmenn klarer mer enn de gir uttrykk for. Man kan om man vil! For ikke lenge siden hadde jeg noen italienske turister som var helt fortumlet over at det ikke var noen hos oss som snakket italiensk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Musken Skrevet 22. juli 2013 #3390 Del Skrevet 22. juli 2013 Men problemet er at de IKKE vil snakke engelsk. Franskmenn mener at det er deres språk som skulle vært verdensspråk istedenfor engelsk. Så de nekter å snakke engelsk. Kjæresten min var på bilferie i Frankrike for noen år siden og de ville ikke snakke engelsk med dem, var skikkelig frekke og uhøflige osv.. Makan til mennesker Japp, sant det. For en arrogant holdning! Det er jo litt spesielt da, man er jo gjester når man besøker andre land liksom. Mange turister fra andre steder (briter, tyskere, nederlendere, amerikanere, østerrikere og sikkert også folk fra mange andre land) lærer seg ofte småord på norsk (som ha det, takk, ol). Det er veldig trivelig synes jeg, det viser at man gidder å sette seg litt inn i kulturen til landet man besøker. Men det har jeg aldri opplevd at franskmenn har gjort. Men ja, det finnes selvsagt mange hyggelige franskmenn til tross for at mitt generelle inntrykk av dem er så som så. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. juli 2013 #3391 Del Skrevet 22. juli 2013 Japp, sant det. For en arrogant holdning! Det er jo litt spesielt da, man er jo gjester når man besøker andre land liksom. Mange turister fra andre steder (briter, tyskere, nederlendere, amerikanere, østerrikere og sikkert også folk fra mange andre land) lærer seg ofte småord på norsk (som ha det, takk, ol). Det er veldig trivelig synes jeg, det viser at man gidder å sette seg litt inn i kulturen til landet man besøker. Men det har jeg aldri opplevd at franskmenn har gjort. Men ja, det finnes selvsagt mange hyggelige franskmenn til tross for at mitt generelle inntrykk av dem er så som så. Franskmenn er veldig hyggelige. Så lenge du kan snakke fransk med dem. Men nå håper jeg på flere historier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Singha Skrevet 22. juli 2013 #3392 Del Skrevet 22. juli 2013 Fransk og Frankrike = kultur. Dette burde dere da vite! (Nordmenn kan og være slik på tur. Spesielt sydenturister har jeg opplevd bli overrasket og/eller sure når de ikke kan snakke norsk med stakkars spanjoler). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 22. juli 2013 #3393 Del Skrevet 22. juli 2013 (endret) Er kanskje en liten filleting, men guuud hvor irriterert jeg blir når jeg sier "Hei! :)" og får svar: "Denne skal pakkes inn!" Jasså ja... okei... Hva skjedde med vanlig høfflighet? Jeg jobber på en butikk hvor vi ikke på noen som helst måte er pålagt å pakke inn gaver (det er en billigbutikk som ikke satser spesielt mye på ekstra service) - har ofte ikke tid heller, da vi ofte har det travelt. Jeg blir med en gang så mye gladere om folk spør pent "har du mulighet til å pakke denne inn som en gave til meg?" Har jeg tid sier jeg alltid ja med et smil! En gang sa jeg nei på trass, da kunden SLENGTE varen på disken og sa surt "GAVE!" Ehhhh.... jaha? Nei, det tror jeg egentlig ikke du.... hihi! Endret 22. juli 2013 av Amananas 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 22. juli 2013 #3394 Del Skrevet 22. juli 2013 Høflighet er tydeligvis en mangelvare! Jævlig vanskelig å hilse tilbake når jeg sier hei til deg i kassa, kjære kunde?! Og når jeg sier "takk skal du ha" når du har betalt, så kan du i det minste SE på meg, smile, eller si takk sjøl! Ikke bare nappe kortet og gå. Jeg er så veloppdratt at jeg sier både hei og takk uansett hvilken side av kassen jeg er på (opplever ofte som kunde at jeg er den eneste som sier noe også...).. ARHGGGH, FOLK!!!! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PriPra Skrevet 22. juli 2013 #3395 Del Skrevet 22. juli 2013 Men problemet er at de IKKE vil snakke engelsk. Franskmenn mener at det er deres språk som skulle vært verdensspråk istedenfor engelsk. Så de nekter å snakke engelsk. Kjæresten min var på bilferie i Frankrike for noen år siden og de ville ikke snakke engelsk med dem, var skikkelig frekke og uhøflige osv.. Makan til mennesker Slik er det faktisk nord i Finland og! De fleste kan både svensk og engelsk, men nekter å prate på annet enn finsk.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zakuro Skrevet 22. juli 2013 #3396 Del Skrevet 22. juli 2013 Noe som virkelig irriterer meg er når folk er superopptatt med å snakke med kompisen/venninna:P Hadde en sånn mann innom varm-mat disken i dag, og der MÅ man liksom snakke med kunden for å finne ut hva de vil ha, hvor mye, hvordan jeg skal pakke det inn, bærepose, kvittering etc. Og han mannen begynner jo å skravle med kompisen, høylytt selvsagt, så hele butikken hører(hallo, innestemme anyone?) Jeg fikk jo ikke en gang vite hva han ville ha for noe, og måtte prøve å få kontakt: "Var det sånn her du ville ha?" *bable bable* "Unnskyld?" *bable bable* *venter* "Vil du ha et sånt her beger kanskje?" *grynte og peke vagt og fortsetter å skravle* Øser så opp. "Er dette nok eller vil du ha litt mer?" *bable* "Unnskyld!" *bable* Venter på nytt igjen og køen hoper seg opp. "E du kje færdi enna!" glefser han omsider til meg. "Jeg bare lurte på om du syntes det var nok?" "Ja e svelt jo i hjæl mæns e veinta!" JAMMEN SÅ SVAR MEG DA FOR SVARTE HELVETE!! 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
slask Skrevet 23. juli 2013 #3397 Del Skrevet 23. juli 2013 (endret) Høflighet er tydeligvis en mangelvare! Jævlig vanskelig å hilse tilbake når jeg sier hei til deg i kassa, kjære kunde?! Og når jeg sier "takk skal du ha" når du har betalt, så kan du i det minste SE på meg, smile, eller si takk sjøl! Ikke bare nappe kortet og gå. Jeg er så veloppdratt at jeg sier både hei og takk uansett hvilken side av kassen jeg er på (opplever ofte som kunde at jeg er den eneste som sier noe også...).. ARHGGGH, FOLK!!!! Dette kan du trolig takke butikk-kjedene for siden de lærer sine ansatte til å presse frem kunstig "hei" hver gang (går de smilekurs på kjedekontoret eller kjører de briefingen på bakrommet?). Når du som kunde står i kassa og hører "hei" minst 3-4-5 ganger hver gang du handler så blir man naturligvis lei. Selv unngår jeg faktisk stort sett øynekontakt med bippeoperatøren, for da er den en sjanse for at "hei" kan unngås. Det er ikke det spor naturlig at når forrige mann har betalt og bippeoperatørens hode svinger mot køen igjen, så skal det presses fram et nytt hei (til meg som har stått på samme flekk i to minutter). Endret 23. juli 2013 av slask 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lypcha Skrevet 23. juli 2013 #3398 Del Skrevet 23. juli 2013 Dette kan du trolig takke butikk-kjedene for siden de lærer sine ansatte til å presse frem kunstig "hei" hver gang (går de smilekurs på kjedekontoret eller kjører de briefingen på bakrommet?). Når du som kunde står i kassa og hører "hei" minst 3-4-5 ganger hver gang du handler så blir man naturligvis lei. Selv unngår jeg faktisk stort sett øynekontakt med bippeoperatøren, for da er den en sjanse for at "hei" kan unngås. Det er ikke det spor naturlig at når forrige mann har betalt og bippeoperatørens hode svinger mot køen igjen, så skal det presses fram et nytt hei (til meg som har stått på samme flekk i to minutter). Er du seriøs? Det er da vanlig normal høflighet å hilse hver gang man skal i kontakt med noen og absolutt ingen falsk hei. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest oreokaka Skrevet 23. juli 2013 #3399 Del Skrevet 23. juli 2013 Noe som virkelig irriterer meg er når folk er superopptatt med å snakke med kompisen/venninna:P Hadde en sånn mann innom varm-mat disken i dag, og der MÅ man liksom snakke med kunden for å finne ut hva de vil ha, hvor mye, hvordan jeg skal pakke det inn, bærepose, kvittering etc. Og han mannen begynner jo å skravle med kompisen, høylytt selvsagt, så hele butikken hører(hallo, innestemme anyone?) Jeg fikk jo ikke en gang vite hva han ville ha for noe, og måtte prøve å få kontakt: "Var det sånn her du ville ha?" *bable bable* "Unnskyld?" *bable bable* *venter* "Vil du ha et sånt her beger kanskje?" *grynte og peke vagt og fortsetter å skravle* Øser så opp. "Er dette nok eller vil du ha litt mer?" *bable* "Unnskyld!" *bable* Venter på nytt igjen og køen hoper seg opp. "E du kje færdi enna!" glefser han omsider til meg. "Jeg bare lurte på om du syntes det var nok?" "Ja e svelt jo i hjæl mæns e veinta!" JAMMEN SÅ SVAR MEG DA FOR SVARTE HELVETE!! Vi stopper bare opp om folk er så opptatt, særlig om vi er nødt til kommunisere med kunden vår. Eller bare bryter inn med sikker stemme. Er også sinnsykt irriterende når de snakker i telefonen! Vi har satt opp mobiltelefon forbudt, men virker ikke som folk bryr seg. Og syntes det er sååå teit at vi har det, hvorfor skal det ikke være lov å prate i telefon liksom??... Vel, det er himla irriterende å vente på at en skal bli ferdig i telefonen, særlig om vi har 10 personer på vent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fanteria Skrevet 23. juli 2013 #3400 Del Skrevet 23. juli 2013 Men problemet er at de IKKE vil snakke engelsk. Franskmenn mener at det er deres språk som skulle vært verdensspråk istedenfor engelsk. Så de nekter å snakke engelsk. Kjæresten min var på bilferie i Frankrike for noen år siden og de ville ikke snakke engelsk med dem, var skikkelig frekke og uhøflige osv.. Makan til mennesker Franskmenn har ikke mer enn 1 skoleår med engelsk og det er når de er unge. 95% av alt på tv er dubba også. Ikke rart engelsk er fjernt for de. Men å være hoven og blærete kan de holde seg for gode til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå