Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Man har ikke pause? Da er det noe kraftig galt, alle har rett på pause.

I teorien skal man det ja, men i praksis kan man jo ikke stikke fra en full bar. Stort sett alle barer er underbemannet, altså er det alle mann på dekk.

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært borti noe lignende hos en av mine tidligere arbeidsgivere i en bransje som kan sammenlignes med utelivsbransjen. De forsvarte seg med at "sånn er det bare i denne bransjen, sånn har det alltid vært, man får ikke gjort noe med det". Heldigvis var verken LO eller Arbeidstilsynet enige da jeg kontaktet de. Jeg synes på ingen måte synd på servitører som har dårlige vilkår. Alle andre har arbeidet fram gode vilkår, og servitører står fritt til å gjøre det selv. Det er sånt man har fagforeninger til.

• Liker 10
Skrevet

Er det noen av dere som svarer tilbake med samme mynt? Ser jo at det er veldig mange av dere som tenker inni dere at dere vil gjøre det, men...

Nå jobber jo ikke jeg direkte i et yrke som har veldig mye kundekontakt, men om folk er frekke eller høylydte med meg er jeg det tilbake. Fortsatt ikke fått mer enn en klage på fire år.

Jeg svarte tilbake! Behandler ikke meg som dritt for noe jeg ikke kan noe for, men det er faktisk de fleste sjefer enig i...

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært borti noe lignende hos en av mine tidligere arbeidsgivere i en bransje som kan sammenlignes med utelivsbransjen. De forsvarte seg med at "sånn er det bare i denne bransjen, sånn har det alltid vært, man får ikke gjort noe med det". Heldigvis var verken LO eller Arbeidstilsynet enige da jeg kontaktet de. Jeg synes på ingen måte synd på servitører som har dårlige vilkår. Alle andre har arbeidet fram gode vilkår, og servitører står fritt til å gjøre det selv. Det er sånt man har fagforeninger til.

Tror en av grunnene er at man gjerne tenker på bar/servitørjobben som noe midlertidig. Jeg gadd hvertfall ikke ta den kampen når jeg visste jeg ikke kom til å bli der så lenge.

• Liker 1
Skrevet

Tror en av grunnene er at man gjerne tenker på bar/servitørjobben som noe midlertidig. Jeg gadd hvertfall ikke ta den kampen når jeg visste jeg ikke kom til å bli der så lenge.

Sannsynligvis. Blandet med uvitenhet og feighet. Mange av de jeg jobbet sammen med visste ikke hvilke rettigheter de hadde, hvem de skulle henvende seg til, osv. Mange var også veldig redde for dårlige referanser, dårlig stemning på jobb, å bli stemplet som sladrehank og å ikke få jobb igjen.

Men dette er totalt avsporing.

• Liker 2
Skrevet

De får både pause, kvelds og helligdags tillegg. Aldri jobbet natt, så det vet jeg ikke, men servitør har jeg vært. 10 timers vakt har jeg aldri vært på, alltid 7,5.

Som bartender og servitør har jeg lett jobbet 10.15 timers vakter, og uten tillegg eller pause. Den måtte man ta dersom det passet seg sånn. Passet det ikke så passet det ikke. Hellidagstillegg opplevde jeg heller ikke, samt kveldstillegg.

Skrevet

Jobber i klesbutikk. Hadde en kunde innom i går som var på leiting etter et par t-skjorter til kjæresten sin. Jeg hjalp henne med å finne riktig størrelse, men hun var litt usikker på om de ville passe.

Meg: "Hvis de ikke passer, kan han bare komme innom og bytte de i en annen størrelse"

Hun: "Nei, han sitter inne, han!"

Meg: "Ehm.. Åja.."

Jeg ble litt paff. Er det jeg som er rar, eller er det helt merkelig å bare "legge ut" om sånt? :vetikke::fnise:

• Liker 9
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
  • Liker 2
Skrevet

Nei, de fleste ville vel sett det som litt "tabu" å si noe sånt, og heller latet som ingenting.

Men kunden din skal ha for å gjøre hverdagen din mer variert og uforutsigbar da :D

Absolutt. Det er jo slike kunder som er halve morroa med å jobbe i butikker :laugh:

Skrevet

Dere som jobber i butikk og irriterer dere over kunder som spiser innholdet i noe mens de handler, og bare kommer med den tomme emballasjen til kassen: Her en dag stod jeg bak en mann som slengte et bananskall på disken. Den stakkars kassadama løfta på bananskallet og så litt spørrende på ham. Han hadde selvsagt spist bananen mens han handlet og skulle betale for den etterpå. Så kassadama måtte gå og hente en annen banan hun kunne veie. Er jo ikke så mange bananer med strekkode på liksom... :fnise:

Skrevet

Dere som jobber i butikk og irriterer dere over kunder som spiser innholdet i noe mens de handler, og bare kommer med den tomme emballasjen til kassen: Her en dag stod jeg bak en mann som slengte et bananskall på disken. Den stakkars kassadama løfta på bananskallet og så litt spørrende på ham. Han hadde selvsagt spist bananen mens han handlet og skulle betale for den etterpå. Så kassadama måtte gå og hente en annen banan hun kunne veie. Er jo ikke så mange bananer med strekkode på liksom... :fnise:

Der hadde jeg lett sagt tydelig ifra til han at det der gjør man bare ikke.

• Liker 3
Skrevet (endret)

...

Endret av Sofie_22
Skrevet

En dame gjorde noe lignende, hun hadde gitt guttungen en banan i butikken, og utrolig nok tatt med en annen banan jeg kunne veie. Det morsomme var jo at bananen guttungen hadde var enorm, og den hun hadde henta var pitteliten:P

Og så har du meg som ikke tørr å åpne/spise noe før jeg har betalt for det, enda jeg jobber der:P

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hadde pause jobben, og skulle på Big Bite og kjøpe meg mat. Der er det litt kø. Ca 3 meter unna køen står det to store damer med røff stil. Jeg titter spørende på dem, for å se om de står i kø eller ikke. Jeg får ingen reaksjon, og går derfor og stiller meg der køen faktisk er.

Så hører jeg fra hun ene: "Fy FAEN. Hun prøver å snike foran oss!", mens hun andre svarer (overtydelig og høyt - slik at jeg skulle skjønne hun snakka om meg): "Mhmmmmm! Hun kan jo bare PRØØØVE seg!" og går mot meg mens hun gjør kroppen sin *om mulig* større.

Jeg kikker stygt på dem, og vurderer å si "om dere forventer at folk skal skjønne at dere står i kø, så må dere for faen stille dere i køen da!" - men kommer på at jeg har jobb T-skjorta på, så kan ikke... Flytta meg bare til siden, og så kom de å stilte seg i køen på ordentlig..

Hadde jeg bare vært vanlig kunde den dagen hadde jeg sagt i fra! Makan til sutring. Jeg hadde da ingenting i mot å stå bak dem i kø, jeg bare skjønte ikke at de gjorde det!

Endret av asheraa12
  • Liker 3
Skrevet

Folk som lager egne usynlige køer er de værste! Og folk som tror de kan stille seg ved siden av køen og hoppe inn der det passer de! Kø generelt er noe dritt når folk rundt deg ikke skjønner meningen med den :fnise:

• Liker 3
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
  • Liker 8
Skrevet

Det der hater jeg. Samme med folk som spiser opp epler i butikken, kommer til kassen og ber meg "slå inn et eple". Det er vektvare, man kan ikke bare slå inn et eple! Da sier jeg fra, at det kan man ikke gjøre, rett og slett, men de samme kundene som spiser opp mat i butikken er ofte de samme kundene som ikke liker at hun i kassen faktisk sier i fra...

• Liker 1
Skrevet

Det to ting jeg ikke forstår med denne tråden.

- Folk som stjeler tipsen for å slippe billigere unna når de er ute og spiser NÅR dere legger merke til det... Hvorfor i alle dager sier dere ikke noe?

- Kunder som spiser på ting før de har betalt. Hva er galt med dere? Du kan ikke benytte deg av en vare før den er betalt! Hva om kortet ditt ikke virker?

For å holde meg til topic, så jobbet jeg i en billigbutikk (som i grunnen bare solgte dritt). Det var så mange kunder som kom hysteriske løpende inn i butikken "Jeg kjøpte denne paraplyen til TI kroner for en måned siden, og nå er den ødelagt! Jeg vil ha ny!"

- Hva i alle dager kan man forvente for ti kroner

Hadde også en dame som generelt sett var ganske plagsom, men en dag var hun innom og kjøpte en drøss med godteri. Dagen etter kom hun tilbake, og alle posene var åpnet. Hun ville ha igjen pengene fordi sønnen hennes ikke likte det...

Da jeg prøvde å forklare henne at vi for det første så kan ikke jeg ta inn igjen varer som er åpnet, og for det andre er det virkelig ikke mitt problem at sønnen sin er kresen!

(Jeg pleier ikke være så krass mot kunder vanligvis, men hun her var en pest og en plage)

Syntes også det er ufattelig rart med de som klatrer under gitteret i butikken etter at det er tatt ned, og blir kjempeoverrasket av at vi er stengt (Klart vi ikke er stengt, vi bare syntes det er morsomt å se folk krype inn i butikken :ironi: )

• Liker 8
Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
  • Liker 1
Skrevet

Det der hater jeg. Samme med folk som spiser opp epler i butikken, kommer til kassen og ber meg "slå inn et eple". Det er vektvare, man kan ikke bare slå inn et eple! Da sier jeg fra, at det kan man ikke gjøre, rett og slett, men de samme kundene som spiser opp mat i butikken er ofte de samme kundene som ikke liker at hun i kassen faktisk sier i fra...

Vet du, jeg har så lyst å trolle folk som gjør slikt:P Få en kollega med på jævelskapet, tilkalle securitas-folka, ta dem med på bakrommet og at de nå blir anmeldt for tyveri osv. Virkelig få dem til å svette litt:P

- Kunder som spiser på ting før de har betalt. Hva er galt med dere? Du kan ikke benytte deg av en vare før den er betalt! Hva om kortet ditt ikke virker?

Helt enig! Dessverre har jeg fått følgende beskjed av min sjef; det er bare snakk om noen kroner hit eller dit. Han vil heller ha kunden tilbake flere ganger enn å krangle til seg noen kroner. Jeg skjønner jo det fra et rent business-perspektiv, man må jo tjene penger. Men guuuud det er jo så frekt at bestemora mi snur seg i grava>_<

(Men pipa fra sjefen fikk en litt anna låt da det ikke dreide seg om et eple eller en banan, men om en pakke røyk som var åpnet og ikke kunne selges igjen, nettopp fordi kortet til kunden ikke virket, og heller ikke kom tilbake med kontanter:P)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...