Madison_00 Skrevet 29. april 2013 #2921 Del Skrevet 29. april 2013 Vi har en betalingsterminal hvor kunden selv taster inn beløpet før de kan slå inn koden, for det er mange som ønsker å gi tips. Beklager at dette blir veldig OT, men vet du hvorfor man har et slikt system? Har nemlig aldri opplevd dette noe annet sted enn i Norge, og tro meg, jeg har betalt med kort i mange land og verdensdeler Jeg er selv ung og forstår konseptet, likevel vil jeg mye heller betale summen med kort, og legge igjen tips sammen med regningen i kontanter.. Det er jo også det jeg gjør, i alle amdre land enn Norge. Beklager, jeg er bare litt nyskjerrig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spiderpig Skrevet 29. april 2013 #2922 Del Skrevet 29. april 2013 Opplever også av og til at et par skal betale for seg, og skryter veldig av både mat og service. Mannen er som oftest veldig ivrig på å gi tips, mens kvinnen gjerne hvisker "diskret" til han at han har gitt for mye. Faktisk aldri opplevd at det har vært omvendt... Jeg er den dama innimellom Mest fordi jeg syntes det er tullete å tipse i Norge, fordi det er sjeldent servicen er SÅ god, og fordi samboeren min ikke skjønner helt at du ikke gir 200kr i tips bare fordi biffen var god. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 29. april 2013 #2923 Del Skrevet 29. april 2013 Beklager at dette blir veldig OT, men vet du hvorfor man har et slikt system? Har nemlig aldri opplevd dette noe annet sted enn i Norge, og tro meg, jeg har betalt med kort i mange land og verdensdeler Jeg er selv ung og forstår konseptet, likevel vil jeg mye heller betale summen med kort, og legge igjen tips sammen med regningen i kontanter.. Det er jo også det jeg gjør, i alle amdre land enn Norge. Beklager, jeg er bare litt nyskjerrig Da hadde man jo så og si aldri fått tips i bar. Er for tungvindt å ha med seg både kort og kontanter frem i køen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 29. april 2013 #2924 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Beklager at dette blir veldig OT, men vet du hvorfor man har et slikt system? Har nemlig aldri opplevd dette noe annet sted enn i Norge, og tro meg, jeg har betalt med kort i mange land og verdensdeler Jeg er selv ung og forstår konseptet, likevel vil jeg mye heller betale summen med kort, og legge igjen tips sammen med regningen i kontanter.. Det er jo også det jeg gjør, i alle amdre land enn Norge. Beklager, jeg er bare litt nyskjerrig Tenker det er fordi mange ikke har med seg kontanter lenger. Steder hvor man ikke kan tipse med kort får dessverre sjeldent tips av meg (og sikkert mange andre). Legger til: Når man tipser kontant går ofte pengene rett i lommen på den ansatte, og de kan ta med seg betalingen med en gang. Tipser man med kort må de vente til neste lønnskjøring eller enda lenger før de får tipsen. Ved det første alternative skatter de ikke, ved det andre må de skatte av beløpet. Man får selv velge hva man synes er best. Og så er det selvfølgelig forskjellige rutiner på forskjellige steder, men dette er løsningen jeg er mest vandt til. Endret 29. april 2013 av Kara W Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison_00 Skrevet 29. april 2013 #2925 Del Skrevet 29. april 2013 Da hadde man jo så og si aldri fått tips i bar. Er for tungvindt å ha med seg både kort og kontanter frem i køen. Tenker det er fordi mange ikke har med seg kontanter lenger. Steder hvor man ikke kan tipse med kort får dessverre sjeldent tips av meg (og sikkert mange andre). Legger til: Når man tipser kontant går ofte pengene rett i lommen på den ansatte, og de kan ta med seg betalingen med en gang. Tipser man med kort må de vente til neste lønnskjøring eller enda lenger før de får tipsen. Ved det første alternative skatter de ikke, ved det andre må de skatte av beløpet. Man får selv velge hva man synes er best. Og så er det selvfølgelig forskjellige rutiner på forskjellige steder, men dette er løsningen jeg er mest vandt til. Takk for svar begge to. Antar Norge er blitt ganske flinke på å bruke kort, da. For det fungerer jo alle andre steder i verden. Men jeg ser hva dere mener Synes fortsatt ikke løsningen er noe bra. I et land som Norge, og med de prisene, burde god service være inkludert. Det er det også heller skjeldent, likevel er det lagt opp til at enhver skal tipse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Murica Skrevet 29. april 2013 #2926 Del Skrevet 29. april 2013 Beklager at dette blir veldig OT, men vet du hvorfor man har et slikt system? Har nemlig aldri opplevd dette noe annet sted enn i Norge, og tro meg, jeg har betalt med kort i mange land og verdensdeler Jeg er selv ung og forstår konseptet, likevel vil jeg mye heller betale summen med kort, og legge igjen tips sammen med regningen i kontanter.. Det er jo også det jeg gjør, i alle amdre land enn Norge. Beklager, jeg er bare litt nyskjerrig Jeg er mest vant med en kvittering hvor det står Beløp: 100 Kr Tips: _____ Total: _____ Syns det er enklere enn å ha med kontanter. Men de terminalene der man fylle rinn eget beløp har jeg aldri likt av en eller annen grunn. Føler at det er ett veldig stort hint om tips. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 29. april 2013 #2927 Del Skrevet 29. april 2013 Hvorfor tror enkelte kunder at om jeg ikke har et par sko i størrelse 42 f.eks så kan jeg like så godt hente et par i størrelse 46? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madison_00 Skrevet 29. april 2013 #2928 Del Skrevet 29. april 2013 Jeg er mest vant med en kvittering hvor det står Beløp: 100 Kr Tips: _____ Total: _____ Syns det er enklere enn å ha med kontanter. Men de terminalene der man fylle rinn eget beløp har jeg aldri likt av en eller annen grunn. Føler at det er ett veldig stort hint om tips. Ja, slik er det vel nesten overalt i USA?! Det synes jeg var en veldig bra løsning også, de stedene jeg betalte med kort der. Enig med deg, det blir MER enn bare et hint om tips, jeg tenker folk flest nesten ikke tør å gjøre noe annet enn å gi tips Har også en venninne som jobber i en bar/spisested i Oslo og de har en del turister innom. Så og si alle er missfornøyde med å måtte taste inn beløp md tips selv. De skjønner ikke, eller synes det er teit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 29. april 2013 #2929 Del Skrevet 29. april 2013 Jeg er mest vant med en kvittering hvor det står Beløp: 100 Kr Tips: _____ Total: _____ Syns det er enklere enn å ha med kontanter. Men de terminalene der man fylle rinn eget beløp har jeg aldri likt av en eller annen grunn. Føler at det er ett veldig stort hint om tips. Jeg synes det er mye verre når jeg må skrive det på kvitteringen. Da ser servitøren med en gang hvor mye jeg tipser, allerede før jeg har betalt. Når jeg skriver det inn på terminalen føler jeg at det blir mer "hemmelig" hvor mye jeg ønsker gi i tips, og de ser det ikke før etter at jeg har gått ut. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anonym2233 Skrevet 29. april 2013 #2930 Del Skrevet 29. april 2013 Jeg jobber også i en dagligvare butikk, syns det er alltid like artig og spennende! Mange faste og daglige stamkunder, og noen spesielle og sjeldne. Forrige uke har jeg en eldre damen i kassen min. Etter å ha slått inn varene, sier jeg beløpet... Jeg: Da blir det 98 kroner takk Kunden: Ca. 100 kr altså Jeg: 98 kroner ja... Kunden: Det er jo nesten 100 kr, du trekker jo bare fra 2 kroner så blir det 98 kr det. Jeg (tenker): ehhh...wtf!?!!! Forrige lørdag måtte jeg jobbe noen timer, og som nevnt så jobber jeg i en daglivarebutikk. Alle varer må skannes inn, inkl frukt og frønt som har strekkode, utenom vektvarer sånn som eple/bananer...osv. I kassen står jeg og betjener en dame med hennes varer, i det hun kommer på at hun må finne frem en ting til. Dette sier jeg greit til og synes ikke det er noe problem. Problemet var nettopp kunden(mannen) bak henne! -Kunden: Jeg kan vil gi deg bare 5 kr for dette eplet, for det er det jeg skal ha -Jeg: jeg kan ta deg inn som mellomkune, men jeg kan dessverre ikke ta i mot pengene slik, jeg må enten skanne inn varene eller veie/slå dem inn. -Kunden: Hæ? Hva sier du for noe!?!! -Jeg: (gjentar det jeg sa), men sier heller jeg må veie opp eplet. Det kan hende eplet vil bare koste 3 kr, eller 4 kr. -Kunden: hehe, vil du ikke ha kunder i butikken din? Ja, du burde være glad for at du har en jobb (i løpet av denne samtalen har jeg fått det eplet av han til å veie opp/slå inn i kassen, og forrige kunden, damen, er nå tilbake,,, ) Jeg: Unnskyld? Ja, det blir 3 kr takk! Og 5 kr legger du i maskinen! :) Ha det så bra!!! Omg, kjenner at etter at denne fyren dro så ble jeg veldig provosert, og angret veldig for at jeg ikke svarte tilbake ! Var det en trussel, hva var betydningen? Nevnte hendelsen til sjefen min og han begynte bare å le, men kommenterte samtidig at "det var en trussel". Samtidig vet jeg like godt at jeg kan jobben min såpass til punkt og prikke, og er en av de beste ansatte at det er svært tvilsomt sjefen min ville ha sagt meg opp av noe så smått. Nei og nei.. Hadde en dame innom i dag, som visst nok hadde spurt sjefen min om pris på noen klementiner, og om vi kjørte samme pris tilbud som en annen lokalbutikk(under samme kjede). Mens jeg står og ordner ved ostedisken, kommer denne damen til meg: Damen:Ja, kan du gå å sjekke noe om han høye svenske fyren gjør noe der inne? Han gikk inn dit og er bare blitt borte! Jeg: Ja, heisann!! Mener du sjefen min? Damen: Bryr ikke jeg meg om det er sjefen din eller hvem Jeg: SJEFEN min er vel inne og undersøker det du har lurt på og da kommer han straks. Damen: Ja, jeg gidder ikke stå her å vente hele dagen!?!!! (Jeg bestemmer meg for å gå inn på kontoret til sjefen og spør om denne kundehenvendselsen, hvorpå sjefen min svarer han driver og undersøker dette ifht prissystemet og prøver å komme i kontakt med den andre lokalbutikken. Samtidig som at jeg skal fortelle kunden at han kommer straks. Jeg går selvfølgelig ut i butikken igjen og ser etter kunden...) Jeg: Sjefen min kommer straks, han driver og undersøker dette med prisdifferansen og prøver å få kontakt med den lokalbutikken du nevnte. Damen: Skal jeg stå her og vente da?(litt krass stemme) Jeg(litt små irritert nå...): Det bestemmer du selv! Om du vil stå å vente eller gå din vei, men sjefen min kommer straks.... Så gikk jeg min vei... merket at hennes oppførsel var veldig "i want the answer right now", noe som irriterte meg veldig fordi jeg smiler fint og prøver å svare henne på en høflig måte og prøver å hjelpe litt. Men neeeeida... AAargh... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avi Skrevet 29. april 2013 #2931 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) En eldre dame kommer inn for å kjøpe brød. Jeg pakker varen og legger det på disken. Kunde: *snakker utydelig* åsså ska jæ ta ut asdfghj Meg: Så du skal ta ut penger? Kunde: NEEEII, JÆ SKA TA UT AV ASFFGJ *sikle, vill i blikket* TO HUNDRE Meg: Jaa, så du skal ta ut da? *slår inn på kassa* Hehe. *fortsetter å være blid* Kunde: ER DU HELT TETT I HODET???!!! Meg: Nei, jeg er ikke tett i hodet. Kunde: ALLE DERE SOM JOBBER HER ER HELT TETTE I HODET!!!! Meg: Du synes det? Kunde: *mumler noe* Vi får fort klarhet i hva hun egentlig vil, og hun får de 174 kronene hun skulle ta ut av de to hundre hun betalte. Kunde: Unnskyld for at jeg var litt utålmodig, men sånn er det når man blir gammel og venter på DØDEN!! Sånn er det å bli gammel, da venter man bare på døden!!!!! Endret 29. april 2013 av Avi 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chord Skrevet 30. april 2013 #2932 Del Skrevet 30. april 2013 Beklager at dette blir veldig OT, men vet du hvorfor man har et slikt system? Har nemlig aldri opplevd dette noe annet sted enn i Norge, og tro meg, jeg har betalt med kort i mange land og verdensdeler Jeg er selv ung og forstår konseptet, likevel vil jeg mye heller betale summen med kort, og legge igjen tips sammen med regningen i kontanter.. Det er jo også det jeg gjør, i alle amdre land enn Norge. Beklager, jeg er bare litt nyskjerrig Ser du har fått en del svar her. Men det er da fordi mange liker å tipse mens de samtidig betaler med kortet. Som skrevet før her er det bare mer og mer kortbruk nå. I restauranten jeg jobber i deles tipsen likt på servitører og kokker, rett skal være rett Jeg blir veldig glad hvis jeg ser at folk har gitt tips, fordi at det betyr at de er fornøyde med mat og service. Når det er sagt, så betyr det hundre ganger mer for meg om gjesten går ut med et smil, gjerne større enn da vedkommende kom inn, og gjerne sprer et godt rykte videre til kjente og kjære. Og Kara W, den forstår jeg veldig godt. Har opplevd flere plasser at servitøren har lyst opp og først da gitt en god kundeservice. Hos oss er det sånn at hvis man betaler med kort, så ser ikke vi hvor mye kunden tipser (betaler). Det kommer opp på sluttkvitteringen, men den blir jo gitt til kunden. Men on topic, jeg ser her i tråden at jeg har lite å klage over. Ville bare komme med NOE, og dette er som skrevet tidligere ikke noe som irriterer meg så ofte, akkurat. Har stor respekt for dere som jobber i dagligvarebutikk da, det er ikke bare-bare å oppleve konstante forventninger om service, stort smil og utømmelig energi. Mange som skulle hatt seg noen uker i slike jobber, for å se hvordan det egentlig er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 30. april 2013 #2933 Del Skrevet 30. april 2013 Jeg synes det er mye verre når jeg må skrive det på kvitteringen. Da ser servitøren med en gang hvor mye jeg tipser, allerede før jeg har betalt. Når jeg skriver det inn på terminalen føler jeg at det blir mer "hemmelig" hvor mye jeg ønsker gi i tips, og de ser det ikke før etter at jeg har gått ut. Hmm.. Så rart. Fra den ansattes side ville jeg si det føltes motsatt: Man kan jo alltid se tipsen når den tastes på maskin! Slik: 1. Jeg taster beløpet. 2. Kunden taster totalbeløpet med tips. 3. Jeg snur terminalen tilbake til meg, for man må jo se om det blir godkjent. 4. Jeg river av kvittering og gir til kunden, der står tipsen svart på hvitt. 5. Før kunden har rukket å snu seg er også min kopi printet ut, der det står enda en gang. Det er jo skrivemetoden som er hemmeligst: Jeg drar kortet ditt, og ser at kjøpsbeløp går gjennom. Du signerer kvitteringen og legger til tips. Ofte blir kvitteringen din liggende litt på bordet/baren før jeg rekker å hente den, altså kan du allerede ha gått. --- Jeg skjønner forøvrig at den siste metoden ikke slår ann i Norge, da folk generelt sett er veldig paranoide. "Nå må ikke du tegne på ekstra nuller bak tipsbeløpet, altså. Jeg finner nok ut av det!" Å fader, jeg som hadde planlagt at dine fire lusne tipskroner skulle bli firetusen.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 30. april 2013 #2934 Del Skrevet 30. april 2013 Hmm.. Så rart. Fra den ansattes side ville jeg si det føltes motsatt: Man kan jo alltid se tipsen når den tastes på maskin! Slik: 1. Jeg taster beløpet. 2. Kunden taster totalbeløpet med tips. 3. Jeg snur terminalen tilbake til meg, for man må jo se om det blir godkjent. 4. Jeg river av kvittering og gir til kunden, der står tipsen svart på hvitt. 5. Før kunden har rukket å snu seg er også min kopi printet ut, der det står enda en gang. Det er jo skrivemetoden som er hemmeligst: Jeg drar kortet ditt, og ser at kjøpsbeløp går gjennom. Du signerer kvitteringen og legger til tips. Ofte blir kvitteringen din liggende litt på bordet/baren før jeg rekker å hente den, altså kan du allerede ha gått. --- Jeg skjønner forøvrig at den siste metoden ikke slår ann i Norge, da folk generelt sett er veldig paranoide. "Nå må ikke du tegne på ekstra nuller bak tipsbeløpet, altså. Jeg finner nok ut av det!" Å fader, jeg som hadde planlagt at dine fire lusne tipskroner skulle bli firetusen.... De gangene jeg har skrevet på kvitteringen er jeg vandt til at det er beløpet jeg skriver på som blir tastet inn. Altså: sum: 235,- tips: 15,- Totalt: 250,- Servitøren slår inn 250,- og jeg trekker kortet. De kan jo ikke trekke mer penger etter at jeg har trukket kortet for totalbeløpet? Når jeg taster den inn selv kan både jeg og servitøren late som om de ikke ser på det før etter at jeg har gått ut døren (selv om jeg vet at det ikke er sant). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 30. april 2013 #2935 Del Skrevet 30. april 2013 De gangene jeg har skrevet på kvitteringen er jeg vandt til at det er beløpet jeg skriver på som blir tastet inn. Altså: sum: 235,- tips: 15,- Totalt: 250,- Servitøren slår inn 250,- og jeg trekker kortet. De kan jo ikke trekke mer penger etter at jeg har trukket kortet for totalbeløpet? Når jeg taster den inn selv kan både jeg og servitøren late som om de ikke ser på det før etter at jeg har gått ut døren (selv om jeg vet at det ikke er sant). Det der har jeg aldri opplevd. Har bare jobbet med de to metodene jeg nevnte. Den første mer utbredt i Norge. På den sistnevnte trekkes kortet bare en gang, før tips. Ved oppgjøret legges tipsen som er skrevet på kvitteringen til den tilhørende transaksjon. Så beholdes kvitteringene i oppgjørspermen i tilfelle kunden skulle protestere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cellar Skrevet 30. april 2013 #2936 Del Skrevet 30. april 2013 Er dere ferdige med tips-diskusjonen snart? 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chloe- Skrevet 30. april 2013 #2937 Del Skrevet 30. april 2013 Er dere ferdige med tips-diskusjonen snart? Ja, jeg forstår det må være ufattelig gørrkjedelig å bla forbi en hel side med avsporing..... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shinigami Skrevet 30. april 2013 #2938 Del Skrevet 30. april 2013 Ja, det er gørrkjedelig faktisk :-\ 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MalloryK Skrevet 30. april 2013 #2939 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Endret 30. april 2013 av MalloryK 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amananas Skrevet 30. april 2013 #2940 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Stod på jobb i dag, og hadde faktisk en svært god dag med hyggelige kunder og god stemning fram til hun denne kjerringa kom og skulle betale ca en time før stengetid. Jeg - høfflig og smilende: "Trenger du pose? " Hun - bråsint: "JA! Jeg FORVENTER jo at når jeg KJØPER noe på en butikk så får jeg en POSE å BÆRE det i! JEG FORVENTER JO Å FÅ DET!" Jeg - litt overrasket: "Hehe, her koster det en krone." Tenker: La oss bli ferdig med den diskusjonen NÅ. Hun: "JA, det er det jeg mener! Synes det er så forbanna frekt av dere å ta dere betalt ekstra når jeg handler noe. Hvordan forventer dere at jeg skal bære varene mine da?????? HÆ?" Jeg: "Vel, for det første så selger vi faktisk handlenett som vi oppfordrer folk til å bruke..." *Hun himler med øynene mens jeg svarer henne* Jeg: "... og dessuten så går en del av overskuddet til barnekreftforeningen, så det er en god sak du betaler til. " Hun: "JAHA. Men jeg er bare SÅ IRRITERT fordi dere tar betalt for at VI skal gå rundt og reklamere for DERE!! DET ER SÅ SLEIPT!!! Posene deres burde heller ha vært hvite UTEN logo!! Siden dere tar betalt!" Jeg tenker at kjefter hun noe mer på meg nå så skal hun FAEN meg få høre meg si igjen! Tenker inni meg: *Men hva i alle DAGER står du her og kjefter på MEG for? Får det deg til å føle deg noe bedre at du står her og prøver å ødelegge arbeidsdagen min? Det er ikke JEG som har bestemt at posene skal koste en krone, ditt stygge heksetryne* Jeg SIER: "Hehe.. kanskje det...." Og så gikk hun heldigvis da jeg var ferdig å pakke varene. Jeg lyver ikke når jeg sier at hun ødela den neste halvtimen min på jobb. MINST. Hver gang jeg skulle spøre folk om pose var jeg redd for å bli skjelt ut igjen. Jeg ble rett og slett DRITTsur og LEI MEG. Hva får folk til å tro at de kan prate til folk på den måten??? Og HALLO! Det er snakk om EI krone. Herregud. GÅ OG GRIN et annet sted Endret 30. april 2013 av asheraa12 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå