Gå til innhold

Dumme ting kunder sier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ehm dere kan ikke stoppe en kunde fra å gi inn før stengetid, det er jo helt bak mål. Stenger du for tidlig i f.eks. et kjøpesenter, får du bot på flere tusen.

Helt sant. Kunden kan gå inn i butikken frem til kl stengetid. Værtfall sånn vi har det og jeg trodde det var vanlig

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt sant. Kunden kan gå inn i butikken frem til kl stengetid. Værtfall sånn vi har det og jeg trodde det var vanlig

Vi deler lokale med en annen butikk, og begge butikkene her praktiserer det slik. Skulle folk fått lov til å komme inn helt til det sekundet vi stengte ville vi aldri kunne gå presis. Godt mulig andre synes det er ok å jobbe overtid p.g.a kunder som er trege og ikke respekterer andre sin tid, men jeg synes ikke det er ok.

Når det er stengetid skal faktisk siste kunde gå ut, ikke komme inn. Dessuten skulle damen jeg snakket om bare titte og ikke handle. Vil man kjøpe noe i full fart får man selvsagt lov til det!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EryMax

Jeg har blitt mistenkt for å jobbe på Rema,Eurospar og Coop Extra bare det siste halve året. Å når jeg sier at jeg ikke jobber der, blir folk enten sure eller flaue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, av hensyn til butikken så er det vel ganske ok at kunder ikke kan kreve å få bytte varer det ikke er noe galt med. Er jo også en del butikker, som f.eks. H&M og Lindex, som lar kunder bytte klær innen f.eks. 14 dager, noe som om jeg ikke tar helt feil er noe butikkene velger helt selv? Dagens lovverk har mye bedre forbrukerrettigheter enn tidligere. En butikk kan f.eks. ikke avtale seg bort fra rettighetene en får i f.eks. forbrukerkjøpsloven, da disse er preseptoriske - ufravikelige.

En annen service en del butikker driver med er å ikke alltid kreve kvittering dersom en kunde vil klage på en vare, noe som butikken faktisk kan kreve med loven i hånd. (Håper jeg ikke sa noe alt for feil nå).

Men hva da hvis selger lover noe om produktet som er feil? Da står du fint i det som forbruker uten noe krav om å få bytte. forutsatt produktet er like bra som når du kjøpte det, burde du ha mulighet å bytte. tenker nå mest på teknisk utstyr, ikke klær osv, som man kan se hva er og prøve osv før mnan kjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere diskutere forbrukerlover i en annen tråd?

Akkurat dette er vel litt relevant, tråden handler jo også om kunder som sier dumme ting fordi de ikke har peiling på hva de har krav på, som hisser seg kraftig opp når de ikke får bytte en vare, uansett om den er synlig brukt, ødelagt osv. Så tja, er vel helt greit? På grensen ja, men over? Neh.

Men hva da hvis selger lover noe om produktet som er feil? Da står du fint i det som forbruker uten noe krav om å få bytte. forutsatt produktet er like bra som når du kjøpte det, burde du ha mulighet å bytte. tenker nå mest på teknisk utstyr, ikke klær osv, som man kan se hva er og prøve osv før mnan kjøper.

Forbrukerkjøpsloven § 15 bokstav b: " Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen .... svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper". Så blir jo det en vurdering om selgeren har gitt forbrukeren "grunn til å forvente" noe om varen som ikke stemmer med hvordan den faktisk er. Dette vil da regnes som en "mangel" ved varen, og forbrukeren kan da kreve forskjellige ting, blant annet heving, erstatning, prisavslag osv. Dersom mangelen er bagatellmessig eller uvesentlig, kan det være man ikke får hevet avtalen, men prisavslag kan likevel kreves.

Så joda, en forbruker er beskyttet også i slike tilfeller, men det kan selvsagt bli selgers ord mot dine ord, så det er ikke alltid "rett frem". Å kunne litt om dette her er veldig nyttig når man arbeider i butikk, så håper for det første at jeg ikke har sagt noe alt for feil, og for det andre at noen andre synes det er litt nyttig i alle fall.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest EryMax

Det er likevel avsporing folk kommer hit for å lese hva kunder sier. Ikke at en gjeng bare prater om forbrukerkjøpsloven. Jeg er ihvertfall møkkalei at dere ikke viser hensyn. Lag deres egen tråd om det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EryMax

Duming :fnise: Jeg tuller bare med deg Vulcan. Den som sier andre er dum, er dum selv :opplyser:

Endret av EryMax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg ofte over småting som går igjen og igjen..

Meg: "Vil du ha en lite pose?"

Kunde: "Ja, hvis du har en liten pose så hadde det vært supert."

Hva er galt med dette svaret? :klo:

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange kunder som setter inn kortet med en gang og begynner å taste koden før jeg er ferdig med å slå inn varene :fnise: Er det flere som opplever dette?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange kunder som setter inn kortet med en gang og begynner å taste koden før jeg er ferdig med å slå inn varene :fnise: Er det flere som opplever dette?

Haha ja! Maaaaaaaange ganger. Så blir de så frustrerte for at det ikke skjer noe. Noen blir også sure for at de må taste inn koden på nytt og jeg må forsikre dem om at det ikke blir trukket dobbelt. Endret av Shinigami
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den logikken der ville vi aldri blitt ferdig når vi skal...

Har du ikke sett store matbutikker? Der stenger de inngangene ved stengetid, men folk kan stå i kø for å betale. De er oftest først ferdig 15/20 minutter senere.

Dere kan si at folk må gå ut når butikken stenger, men aldri før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha ja! Maaaaaaaange ganger. Så blir de så frustrerte for at det ikke skjer noe. Noen blir også sure for at de må taste inn koden på nytt og jeg må forsikre dem om at det ikke blir trukket dobbelt.

Haha, her også! "Jæ blir ikke trekki flere ganger nå??!"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke sett store matbutikker? Der stenger de inngangene ved stengetid, men folk kan stå i kø for å betale. De er oftest først ferdig 15/20 minutter senere.

Dere kan si at folk må gå ut når butikken stenger, men aldri før.

Bare for å ha det på det rene. Vi jager ikke folk ut før stengetid, og folk får selvfølgelig gjøre seg ferdig. Vi hindrer folk i å begynne handlerunden sin to minutter før vi stenger. Folk må faktisk klare å planlegge litt bedre. Men nå har vi avsporet tråden nok. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja! Maaaaaaaange ganger. Så blir de så frustrerte for at det ikke skjer noe. Noen blir også sure for at de må taste inn koden på nytt og jeg må forsikre dem om at det ikke blir trukket dobbelt.

Så har man dem som avbryter for tidlig. Da blir de ofte sinna på meg. Som om det er min feil at de ikke klarer å følge med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Herlig" dame skulle pante en sekk med flasker hos oss. Vi har service på pantemaskinen én gang i året, og da må vi stenge maskinen et par timer slik at det kan bli gjort. Jeg fortalte at den dessverre er stengt nå, men at hun enten kunne gå til butikken 200 meter unna, eller vente (gjøre noe annet i mellomtiden). Jeg hadde ikke særlig lyst, eller tid, til å ta alle de flaskene manuelt.

Jeg antar at hun gikk (noget surmulende). Noen timer etter dette satt jeg i kassen, og damen kom tilbake og lurte på hvor flaskene hennes har blitt av. Jeg skjønner ingenting, men det viser seg at hun satte fra seg posen utenfor panteautomaten, og gikk. Med planer om å komme igjen når automaten var åpnet. Hun var ganske sur, og diskuterte en liten stund, flere kunder sto i kø, og jeg måtte fortelle henne ganske strengt at hun seriøst ikke kan mene at hun forventer at ting hun setter fra seg uten å si i fra til oss blir værende der. For alt jeg vet kan det hende at en kollega av meg hadde pantet dem, men orket ikke spørre. Hadde hun spurt oss hadde vi selvsagt lagt flaskene på bakrommet mens hun var borte, men når hun med vilje setter dem igjen så er det hennes egen feil, altså. Men det hadde hun ingen forståelse for.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med dette svaret? :klo:

Jeg hadde jo ikke spurt kunden om h*n ville ha en pose om vi ikke hadde..? :)

Endret av Kenzi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en kunde som kom tilbake med en stor vase som var "ødelagt". Det viste seg at den var knust, og han hadde tatt med seg alle glasskårbitene. Jeg sa: "Ehm, ja, det er glass, og det kan knuse." Han: "Den var sånn da jeg kjøpte den." Dette var snakk om vaser som vi selv pakket inn i kassen, altså de stod utstilt uten eske. Det endte med at han dyttet alle glassbitene over benken til min side, og jeg ringte vekterne..

Hadde for ikke så lenge siden ganske lang kø i kassen og jeg var den eneste der, da hun andre var på pause(det er selvsagt ikke noe kundene kan noe for). En mor og hennes ca 5 år gamle gutt skal betale, og moren finner ut at dette er den passende anledning å lære ungen å bruke kort. Det ender med at ungen drar ut kortet for tidlig, og må begynne på nytt igjen hele 5(!) ganger, før han skjønner at kortet må stå i til det begynner å pipe.

Jeg har jobbet i en butikk som selger barneklær og får flere ganger spørsmål som:

"Gutten min er 8år og ganske rund, hvilken størrelse bør jeg velge?" (8år? 9år 10år? Kommer jo helt ann på hvor "rund" han er?)

"Hun bruker størrelse tre år i denne dressen i år, tror du størrelse 4 år vil passe neste år?" (det vil jeg tro, men jeg gjetter vel like godt som deg hvor mye ungen din kommer til å vokse?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...