Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når jeg ser småunger ta smågodt og stå og spise det når de kommer til kassa, og foreldrene ikke sier noe om det, slår jeg bare inn noen kroner ekstra på kunden. ;) Spør foreldrene om innslaget, forklarer jeg bare at barnet stod og knasket på smågodt og jeg antok at de var klar over det, men glemte å si fra til meg. De blir som regel litt ydmyke. :P

Den likte jeg!

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som varetelling på søndager, folk voldtar jo dørene for å komme inn!

Vi har pleid å la inngangsdøra til butikken være åpen under varetelling, slik at alle tellere kommer seg inn, men vi har alltid kjørt gitteret ned slik at man må nesten rulle under for å komme inn. Likevel kommer det kunder inn! De går ganske mange meter inn (etter å ha kommet seg under gitteret), tatt seg handlekurv og greier før de stusser over at det sitter/står så mye folk overalt med rot overalt. En person hadde gått en runde i hele butikken før han kom til kassa hvor jeg satt og spurte om vi hadde åpent.... HERREGUD. Gitteret BURDE kanskje ha gitt deg et hint eller?

• Liker 10
Skrevet

Ja noe av det verste er at det var mest vekteren vi hadde den kvelden som sa at vi burde utestenge han. De vekterne har erfaring på området og vi tar imot deres råd ganske ofte. Samme vekteren har vi hatt mange ganger før og vi er fornøyd med han og føler vi kan stole på han. Så sånn sett var det jo ikke vi som jobber i baren som "bestemte" det, vi bare sendte ut utestengelsen. Folk bør skjønne at ting ikke er helt svart/hvitt. :P Jeg sa det til fyren, for han plager meg på face (kjenner han som sagt litt så vi har hverandre på face), så håper jeg gjør ting vanskeligere for ham. Om han skal drive å ha tak i den vekteren så får han nok høre det verre enn fra meg :P

tror vel egentlig ikke dere har lov til å utstenge folk. Dere kan "kaste dem ut", men kun for den kvelden. Det er kun politiet som har anleding å ilegge forbud mot å være på offentlig sted(også butikker og sentre). F.eks sentervektere kan ikke nekte en person adgang til senteret i flere mnd selv om personen har stjålet.

Det de må gjøre er å gi dem valget mellom å bli anmeldt eller gå med på utestengelse.

• Liker 1
Skrevet

Åååh det er så mye.. Har jobbet både i restaurant-bransjen og vanlig butikk. Noen ting:

Vi hadde salg på julebelysning etter jul (50%). Da dette er varer vi vil ha UT av butikken OG de er til halv pris, er det ikke mulig å returnere dem. Dette står klart og tydelig på en plakat når man betaler i kassen. Et par i 40-åra har vært innom og kjøpt seg ei julekule, og går kjempefornøyde ut. Ca 2 timer senere kommer mannen tilbake. Han marsjerer fort forbi kassen og ned i julebelysningen, og henter seg ei ny (og annerledes) julekule.

Han: "Hei! Jeg vil gjerne bytte denne julekula mot den jeg kjøpte tidligere. Det er samme pris på, så det går vel greit?"

Jeg vil bare presisere at selv om varer i butikken vår har samme pris og til og med er samme type vare, så har de forskjellig varenummer, og man kan ikke bare bytte varer uten at det da blir feil under varetelling osv.

Jeg: "Vi tar dessverre ikke retur på salgsvarer. Beklager."

Han: "HÆÆÆ?! HVORFOR IKKE DET? JEG VAR JO HER FOR TO TIMER SIDEN!"

Jeg: "Ja, det husker jeg, men vi tar allikevel ikke retur. Det står her på plakaten."

Han: "MÅ DU GJØRE DEG SÅ VANSKELIG? DET ER DET VERSTE JEG HAR HØRT!"

Jeg: "Det er ikke noe jeg kan gjøre med det, beklager. Dette er en salgsvare, og det er ikke mulig å returnere den"

Han (henvender seg til de andre kundene i køen): "SYNES IKKE DERE DETTE ER DÅRLIG SERVICE? JEG FÅR IKKE BYTTE KULA, SELV OM JEG KJØPTE DEN I DAG."

Dame i køen: "Jo, det syntes jeg hørtes merkelig ut... Men regler er regler."

Han: "DRIT I DET! DA SKAL JEG IKKE HA NOENTING! DU KAN BARE TA DEN FORBASKA KULA! DETTE ER DÅRLIG SERVICE"

Så legger han igjen kula som allerede var betalt for, og stormer ut av butikken uten noen ting.... :dry: :dry: :sur:

Må forøvrig bare legge til at noe av det verste jeg vet, er kunder som ikke gidder å komme bort til meg når jeg står og ekspederer andre kunder i kassen - og de trenger hjelp med noe. Står og roper fra andre enden av butikken "HALLOOOOOO!! KAN DU KOMME OG HJELPE MEG ELLER??!?!"

JA MEN HVA SØREN DA? Jeg har da andre kunder, ikke stå å rop til meg på den måten, kom bort og spør med normal innestemme vel. :murvegg:

Du vet at vi har 14 dagers angrerett i Norge. Så vidt jeg vet kan ikke denne "omgås" ved å sette opp en lapp over varene. Så her har faktisk kunden rett, og dere bryter loven. Kjipt for dere i butikk som har sjefer som ikke kan nok om dette.

Skrevet (endret)

Angreretten gjelder vel bare varer som er kjøpt utenfor fast utsalgssted, som en butikk faktisk er. De fleste kunder tror de har masse rettigheter, men har i grunnen ikke det. Man har heller ikke krav på å få bytte varer som er feilfrie for eksempel...

Edit: Ordla meg litt teit. En butikk er et fast utsalgssted, mens ting man kjøper over nettet for eksempel, har man angrerett på.

Endret av Løvefrøken
  • Liker 22
Gjest strykebrett
Skrevet

Du vet at vi har 14 dagers angrerett i Norge. Så vidt jeg vet kan ikke denne "omgås" ved å sette opp en lapp over varene. Så her har faktisk kunden rett, og dere bryter loven. Kjipt for dere i butikk som har sjefer som ikke kan nok om dette.

Dette stemmer ikke. Angreretten gjelder kun for varer kjøpt utenfor fast utsagssted. Varere du har kjøpt i butikk, og derfor sett først fåør du bestemte deg for å kjøpe, har man ingen automatisk angrerett på, selv om mange butikker gir det likevel.

Skrevet (endret)

Jobber i restaurantbransjen.

Når folk bestiller øl, så spør jeg om de vil ha 0,4 eller 0,6. Mange mannfolk sier da 0,6, venter litt, og så roper de ut (samtidig som de slår seg på låret): JA, AKKURAT SOM HJEMME! HÆÆHÆHÆÆØHØHØHØ. (null sex) Første gangen jeg hørte vitsen trakk jeg litt på smilebåndet, men nå er den like irriterende som "kvittering? nei, får ikke igjen på skatten uansett!"

Her i helgen var det en dame som KLIKKET på meg da jeg spurte om hvordan maten smakte. Hun og mannen spiste indrefilet. Typ sånn at hun reiste seg opp og viftet med hendene og virkelig ropte. Biffen var nemlig aaaaaaalt for lite stekt. Jeg hadde servert maten, så jeg visste at hennes biff skulle være medium, noe den også var siden jeg så den ligge der oppskjært på tallerken. Jeg spurte om det var feil at den skulle være medium, om det hadde vært noen misforståelser under bestilling. Neida, alt i orden det, men jeg måtte jo fatte og begripe at hun ikke kunne vite at vi steker biffene riktig. Hun var nemlig vant med at medium var nesten gjennomstekt, og dette her var jo helt krise og uffameg. Jeg tilbydde henne at vi kunne steke den litt mer, men neida. Det var egentlig ganske godt sa hun..

Restauranten vår ligger vegg i vegg med et hotel, og i helgene da det der fullt kaos og vi dessverre må avvise folk i døren fordi vi ikke har flere plasser, så kommer den der "JA, MEN VI BOR JO PÅ HOTELLET!!!!" Javel, jeg driter i hvor du bor!!! Det er ikke akkurat sånn at om du jobber på et kjøpesenter så kan du snike deg fremst i køen på en annen butikk fordi du selv jobber på samme senter.

Vi har kodelås på toalettet, nettopp fordi vi ligger midt i sentrum og var veldig plaget med narkomane som snek seg inn der og tok dosene sine. Ikke så gøy med sprøytespisser osv verken for oss eller kundene. Mange har tydeligvis store problemer med dette.

"Hvorfor er det kode????!"

"Jeg kommer meg ikke inn på toalettet!!!"

"-Nei, det er fordi det er kode, den er 0000"

"DUMMESTE JEG HAR VÆRT MED PÅ!!!! UHØRT!!!"

"For et lite gjestmildt sted, stenger oss ute fra toalettene på denne måten......."

Under julebordsesongen skjedde det nesten daglig at folk forsøkte å stjele pynten vår. Den mest populære gjenstanden var en nisse som var ca 140 høy, veldig stor og tung. Folk kom snikende med den gjennom restauranten, og når vi busta dem satte de den bare fra seg og løp. Noen prøvde også å ta den oppi poser og lignende. Så veldig dumt ut når jeg var på kontoret og tilfeldigvis ser dette på overvåkningskameraet.

Kommer sikkert på mer etterhvert!

Endret av cindarella
  • Liker 14
Skrevet

Så utrolig vittig at dette innlegget kom i denne tråden!

• Liker 40
Skrevet

Dette stemmer ikke. Angreretten gjelder kun for varer kjøpt utenfor fast utsagssted. Varere du har kjøpt i butikk, og derfor sett først fåør du bestemte deg for å kjøpe, har man ingen automatisk angrerett på, selv om mange butikker gir det likevel.

whaat? :O

Etter litt google-arbeid innser jeg at norske lover suger balle for forbrukere... Du har ikke rett til å bytte varen heller..

• Liker 1
Skrevet

Så utrolig vittig at dette innlegget kom i denne tråden!

ok ok, rask på avtrekkeren der. leste bare deler av lovteksten.. sorry :D

• Liker 3
Skrevet

Etter litt google-arbeid innser jeg at norske lover suger balle for forbrukere... Du har ikke rett til å bytte varen heller..

Jeg går ut i fra at du fortsatt har reklamasjonsrett. Noe som er noe helt annet enn angrerett.

• Liker 1
Skrevet

Tja, av hensyn til butikken så er det vel ganske ok at kunder ikke kan kreve å få bytte varer det ikke er noe galt med. Er jo også en del butikker, som f.eks. H&M og Lindex, som lar kunder bytte klær innen f.eks. 14 dager, noe som om jeg ikke tar helt feil er noe butikkene velger helt selv? Dagens lovverk har mye bedre forbrukerrettigheter enn tidligere. En butikk kan f.eks. ikke avtale seg bort fra rettighetene en får i f.eks. forbrukerkjøpsloven, da disse er preseptoriske - ufravikelige.

En annen service en del butikker driver med er å ikke alltid kreve kvittering dersom en kunde vil klage på en vare, noe som butikken faktisk kan kreve med loven i hånd. (Håper jeg ikke sa noe alt for feil nå).

Skrevet

I dag ble jeg og en kollega kjeftet huden full av en kunde. Hun ville komme inn to minutter før vi stengte for å kikke litt. Vi nekta henne adgang. Skal man bare kikke litt får man komme tidligere, slik at man faktisk kommer seg ut innen vi stenger.

Skrevet

Tja, av hensyn til butikken så er det vel ganske ok at kunder ikke kan kreve å få bytte varer det ikke er noe galt med. Er jo også en del butikker, som f.eks. H&M og Lindex, som lar kunder bytte klær innen f.eks. 14 dager, noe som om jeg ikke tar helt feil er noe butikkene velger helt selv? Dagens lovverk har mye bedre forbrukerrettigheter enn tidligere. En butikk kan f.eks. ikke avtale seg bort fra rettighetene en får i f.eks. forbrukerkjøpsloven, da disse er preseptoriske - ufravikelige.

En annen service en del butikker driver med er å ikke alltid kreve kvittering dersom en kunde vil klage på en vare, noe som butikken faktisk kan kreve med loven i hånd. (Håper jeg ikke sa noe alt for feil nå).

Hensyn til butikken? Hva er det? Noe som ikke eksisterer i mange kunder sine øyne!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Idag så var jeg på Meny med mamma. Hun spør meg om jeg vet hvor matoljene står, og jeg viser henne veien, og sier noe alá "her er økologiske oljer, her er noen billige og her er de jeg syntes er gode".

En annen kunde overhører meg og begynner å spørre meg hvor pinjekjerner er, og da sier jeg "beklager, det vet jeg ikke." Hun sier da "Hvordan vet du ikke det? Du jobber her!!" og jeg bare "neii??? Viste bare mamma hvor matoljene står." Jeg gikk i nøytrale klær.

Da blåser hun seg opp skikkelig og sier til meg "Makan! Dette har jeg opplevd før. Bare fordi du er ferdig med arbeidstiden din, betyr det ikke at du ikke kan vise meg for PINJEKJERNEREN ER! Jeg trenger den!!! Alltid dårlig service her." Jeg må nesten le og svarer "Beklager, men jobber her faktisk ikke. Pinjekjerner er nok i grønnsaksavdelingen tror jeg."

Hun: "Jeg er ganske sikker på at du jobber her. Har sett deg her før. Du vet tydeligvis hvor pinjekjerneren er, da jobber du nok her og!"

Og så trekker hun tidenes mine, og jeg står igjen som et :klo:

Skal sies at jeg jobbet der før, men gadd ikke å vise henne :lur:

Endret av Rægs
  • Liker 20
Skrevet

Jeg irriterer meg ofte over småting som går igjen og igjen..

Meg: "Vil du ha en lite pose?"

Kunde: "Ja, hvis du har en liten pose så hadde det vært supert."

Meg:"Vil du ha kvitteringen?"

Kunde: "Nei den får jeg ikke noe igjen på."

Meg: "Da blir det 379,-"

Kunden: "Nei gud så dyrt det er i denne butikken bla bla bla bla..."

Er nok ikke jeg som bestemmer prisene desverre... det nytter ikke å klage til meg.

Kunde: "Hvor har du bursdagskort?"

Meg: *Peker som regel bare ved siden av meg og smile*. Fordi kortene står RETT ved siden av meg....

Ser at andre også har skrevet dette, men det irriterer meg såååååååånn!

Hadde en engelskmann som skulle kjøpe et kort som det sto 21 år på. Det har vi desverre ikke, vi har kort som går fra 1 år til 20 år deretter blir det rundetall..

I England så er 21 år en "big deal", så han sto å skjelte meg ut i 5 minutter for at jeg ikke hadde kort med 21 år på.. "Fucking stupid bookstore" "Bloody idiot" bla bla bla og mye verre setninger for å si det slik.. Så ringte han til konen sin for å fortelle dette mens han står i butikken, da forklarer hun til han at 21 år er ikke like stort i Norge som det er i England.. Han ble rimelig spak da og unnskyldte seg etter på - heldigvis.

:bond:

Skrevet

Kanskje ikke en dum ting, men mer creepy...

Jobbet på Norli i juletider som pakkehjelp, og skulle pakke inn en fifty shades of gret bok for en mann.

Han spurte meg om jeg hadde lest, og om jeg likte boken.

Dette var i seg selv litt ekkelt, siden jeg er 16 år. Når jeg sa nei, og bortforklarte det med at "det ikke er helt min sjanger", begynte han å snakke om at jeg burde kjøpe den fordi konen hans hadde kost seg masse..

• Liker 5
Skrevet

I dag ble jeg og en kollega kjeftet huden full av en kunde. Hun ville komme inn to minutter før vi stengte for å kikke litt. Vi nekta henne adgang. Skal man bare kikke litt får man komme tidligere, slik at man faktisk kommer seg ut innen vi stenger.

Ehm dere kan ikke stoppe en kunde fra å gi inn før stengetid, det er jo helt bak mål. Stenger du for tidlig i f.eks. et kjøpesenter, får du bot på flere tusen.

• Liker 16
Gjest Novacane
Skrevet

En gjenganger spesielt i jula hvor det var helt KAOS(jobber i leketøysforretning) var at det var lang kø, også kommer det folk på siden av køen fordi at de "skal jo bare bytte noe". Var mange som ble piss sure da jeg sa de måtte stelle seg i kø som alle andre. "Skal bare" er virkelig ingen grunn for å snike. I tilegg til de som ble møkksure hvis vi ikke kunne pakke inn, sto alene i kassa og hadde kø langt uti butikken-.-

• Liker 2
Skrevet

Ehm dere kan ikke stoppe en kunde fra å gi inn før stengetid, det er jo helt bak mål. Stenger du for tidlig i f.eks. et kjøpesenter, får du bot på flere tusen.

Med den logikken der ville vi aldri blitt ferdig når vi skal...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...