The Kitten Skrevet 8. april 2013 #2761 Skrevet 8. april 2013 Vet ikke om jeg har skrevet dette før? Jeg hater foreldre som er blinde for hva barna deres holder på med inne i butikken (egentlig generelt, men la oss holde oss til tema.) For en god stund siden kom en familie bestående av mor, far og en jentunge på rundt 6år inn i butikken. De brukte lang tid og handlet mye, jentungen valset frem og tilbake mellom radene og ropte og hoiet på foreldrene samtidig som hun dro med seg ting (som hun ikke fikk kjøpe) for så å plassere de på andre "spennende" plasser i butikken. Sakte, men sikkert kom de til kassen og var klare til å betale, alt dette under jentas mas og skrål selvfølgelig. De har en full handlekurv og jeg begynner og scanne varene å plassere de omhyggelig nede ved enden da jeg ser at det trengs litt logikk for å få plass til alt uten å mose enkelte ting som banan, egg o.s.v. Alt begynner så bra og det fylles sakte opp, jenta står og ser på samtidig som hun står og blokkerer sensoren (for at båndet skal rulle) med armene mens hun dytter tingene opp på vekta foran meg. Jeg tenker for meg selv at med det utgangspunktet jeg hadde sett for meg etter alt bråket, så var dette en vellykket handel hittil... De sender meg en svaber (som jeg velger å kalle en langkost) som jeg scanner og plasserer nede ved de andre varene. Jenta tar tak i denne og begynner å mose varene nedover med den. Jeg ser litt strengt på henne og regner med at hun skjønner at det ikke er "lov", men det gjorde hun ikke. Jeg sa også veldig rolig til henne at hun ikke måtte dytte varene med kosten da de kunne bli ødelagt. Hun dreit i hva jeg sa og fortsatte å dytte alt nedover og med alt mener jeg egg, aviser, frukt, ja ALT! Og foreldrene enser ikke engang hva ungen driver med. De betaler og tar med seg "kreket" av en unge ned for å pakke. Etter en liten stund kommer moren opp med en eggepakke som hun bare "MÅÅÅ FÅ BYTTE" fordi eggene var knuste. Jeg sier til henne at den var hel da jeg satte den der, for hadde den sett slik ut da jeg scannet den så hadde jeg lagt merke til det å sagt ifra med en gang (den var passe herpa for å si det slik, umulig og overse): Mor: "Hva er det du prøver å si? At vi har ødelagt den? Beskylder du oss for å ødelegge våre egne egg?" Meg: "Tja, neida, men det kan ha noe å gjøre med at hun *ser på jenta* sto og dyttet på den med langkosten selv om jeg spurte om hun kunne la være?" Mor: "Hva i helvete er dette for en sjappe som skylder på små, uskyldige jentunger!!!" Meg: "Var ikke meningen og legge skylden på noen altså, men jeg prøvde å si ifra til henne at ting blir ødelagt om man presser de lenger ned, men det er greit bare gå og hent deg en ny eggepa..." Mor: "Ikke hør på damen vennen min, når går vi OG VI KOMMER IKKE TILBAKE!!!! Makan..." For å si det sånn, når sjokket hadde lagt seg sa lo vi godt av dette, snakk om at kråka bare ser det gode i sine egne altså... Jeg har opplevd to ganger at foreldrene faktisk snakker til barna sine. Første gang var det en dame som forklarte dattera at de var gjester i butikken og når man er gjest er det ikke lov å ta på alt, og man går pent og rolig. Andre gang var det en mann som forklarte sønnen sin det samme. 6
Løvefrøken Skrevet 8. april 2013 #2762 Skrevet 8. april 2013 Tror jammen at alle som jobber i butikk blir bedre kunder av mange av de erfaringene vi får. 5
flickan Skrevet 8. april 2013 #2763 Skrevet 8. april 2013 Det er kanskje 2% barn som er søte når de er med og handler. Huff, er det så ille? Får håpe mine barn er blant dem, da jeg innimellom må ha de med for å handle.. 1
Kara W Skrevet 8. april 2013 #2764 Skrevet 8. april 2013 Jeg har opplevd to ganger at foreldrene faktisk snakker til barna sine. Første gang var det en dame som forklarte dattera at de var gjester i butikken og når man er gjest er det ikke lov å ta på alt, og man går pent og rolig. Andre gang var det en mann som forklarte sønnen sin det samme. Det var en lur måte å formulere det på. Den skal jeg huske på neste gang det blir behov 5
Christiane_W Skrevet 8. april 2013 #2765 Skrevet 8. april 2013 Dette høres ut som senteret jeg jobber på, lurer på om bestemoren din har prøvd å komme inn til oss før åpningstid, for vi har en del av dem som står og skuler stygt på oss fordi vi ikke slipper inn kunder tre kvarter før vi åpner. De skal jo "bare", og forklaringen om at vi ikke engang har tatt ut kasseskrinene bare preller av. Hehe, kan godt være at hun er en av 'synderne' ja. Hadde faktisk en ny runde med henne på dette nettopp nå. Hun hadde (som vanlig på mandag morgen) vært på senteret og hun var svært så frustrert over at hun ikke hadde fått kjøpt blomster, lys og servietter. For en elendig service det er at de ansatte i butikkene nekter hjelpe henne før åpningstid.... Nok en gang forsøkte jeg å forklare henne at senteret åpner klokken 10, at det bare er matbutikken som åpner før. Nok en gang kom argumentasjonen om at "de er jo på jobb" og "jeg skal jo bare ha..." og å forklare henne at de er på jobb fordi de har ting som må gjøres før åpningstid (som er klokken 10!!) nytter ikke. Kjenner jeg blir så frustrert over henne! :frustrert: 5
Gjest Errata Skrevet 8. april 2013 #2766 Skrevet 8. april 2013 Hehe, kan godt være at hun er en av 'synderne' ja. Hadde faktisk en ny runde med henne på dette nettopp nå. (...) Ville bare si at jeg som butikkarbeider setter veldig stor pris på at du forsvarer oss mot bestemoren din Hos oss opplever vi forøvrig ikke bare de som MÅ inn kvart på 9 en lørdagsmorgen (mens jeg løper frem og tilbake og fyller opp med varer og kassaruller så fort jeg kan før hordene kommer), men også de som ikke aksepterer at vi stenger en time tidligere enn matbutikken på senteret om kvelden. Alltid like lett å nå frem med at "nei, jeg kan ikke bare slippe deg inn for å kjøpe en ting ti minutter etter stengetid, for kassene er faktisk "slått av" (oppgjørsmodus er gresk for de fleste), og jeg er her fortsatt fordi jeg har en halvtime etter jobb til å ta oppgjør, se til at alt er slukket og låst, og helst få kastet søppel og sveipet over gulvet om det ser ille ut." Har opplevd at folk har begynt å argumentere med at de ble stående for lenge i kø på matbutikken og derfor er sent ute, og at det jo må gå greit om de betaler kontant (!). Skulle ønske vi hadde en gardin å trekke foran glassdøren så jeg fikk gjemt meg litt bedre etter stengetid... 5
Kara W Skrevet 8. april 2013 #2767 Skrevet 8. april 2013 Skulle ønske vi hadde en gardin å trekke foran glassdøren så jeg fikk gjemt meg litt bedre etter stengetid... Det hendte faktisk at vi satte oss ned på huk og tok oppgjøret på gulvet bak kassen så vi ikke skulle synes gjennom glassdørene 15
Christiane_W Skrevet 8. april 2013 #2768 Skrevet 8. april 2013 Ville bare si at jeg som butikkarbeider setter veldig stor pris på at du forsvarer oss mot bestemoren din Jeg har noen år i butikk bak meg, så har opplevd svært mange av disse situasjonene selv. Husker godt da jeg drev en liten butikk på gateplan i Oslo og jeg var ofte på jobb et par timer før åpningstid da jeg kjørte fra Drammen og dro tidlig for å slippe å kjøre i kø. Disse timene benyttet jeg til å ta unna papirarbeid, samt å rydde/vaske butikken og større omflyttingsprosjekter det var vanskelig å drive med i åpningstiden pga at butikken var liten og trang. Opplevde stadig at folk banket på døra om de så meg inne og "skulle bare". De ble kjempesure når vi ikke lot dem handle før åpningstid. Det samme skjedde flere ganger på søndager når jeg var inne for å gjøre ting. 2
oreokake Skrevet 8. april 2013 #2769 Skrevet 8. april 2013 Huff, er det så ille? Får håpe mine barn er blant dem, da jeg innimellom må ha de med for å handle.. Hvis de enten a) ikke sier noe, bare smiler eller b) spør meg søte spørsmål pleier jeg å synes at ungene er helt herlig. Han ene vi hadde ofte innom med moren var SÅ nyskjerrig på det kassasystemet at jeg tilslutt tok han med bak så han fikk scanne igjennom noen varer for moren. Fornøyd kar! :-) Har også hatt eksempelet av en litt stor jente på kanskje 5 år, som stod og tygget smågodt tydelig og sakte foran meg, med et stygt blikk, når jeg kunne SE at hun hadde stjålet det fra smågodthyllen vår. Da var jeg nær å skjelle henne ut gitt, men holdt det i meg av en eller annen grunn. 2
Lykkelitenen Skrevet 8. april 2013 #2770 Skrevet 8. april 2013 Opplevde stadig at folk banket på døra om de så meg inne og "skulle bare". De ble kjempesure når vi ikke lot dem handle før åpningstid. Det samme skjedde flere ganger på søndager når jeg var inne for å gjøre ting. Høres ut som varetelling på søndager, folk voldtar jo dørene for å komme inn! 1
stripen Skrevet 8. april 2013 #2771 Skrevet 8. april 2013 En gang rett før vi skulle stenge (2 min) kom det et par inn i butikken. Vi har fire bord som vi ruller inn i butikken, og du kan tydelig se at de er "innryddet". Bordene var rullet inn, men dette paret gikk rett inn i butikken og kikket på alt mulig, og du så at de hadde god tid. Da klokken var godt passert 20 spurte kollegaen min om vi skulle hjelpe med noe siden vi skulle stenge butikken. De hadde altså ikke fått med seg at bordene var rullet inn og at det var stengetid. Det var nesten litt morsomt å se at de bare måtte reise hjem igjen fordi at resten av butikkene stengte etter hvert som de gikk bortover senteret. At det går an å være så ignorant at du ikke ser disse tingene. Hvis du ikke vet hva åpningstidene er så går det an å sjekke det. 2
Minya Skrevet 8. april 2013 #2772 Skrevet 8. april 2013 Hvis de enten a) ikke sier noe, bare smiler eller b) spør meg søte spørsmål pleier jeg å synes at ungene er helt herlig. Han ene vi hadde ofte innom med moren var SÅ nyskjerrig på det kassasystemet at jeg tilslutt tok han med bak så han fikk scanne igjennom noen varer for moren. Fornøyd kar! :-) Har også hatt eksempelet av en litt stor jente på kanskje 5 år, som stod og tygget smågodt tydelig og sakte foran meg, med et stygt blikk, når jeg kunne SE at hun hadde stjålet det fra smågodthyllen vår. Da var jeg nær å skjelle henne ut gitt, men holdt det i meg av en eller annen grunn. Når jeg ser småunger ta smågodt og stå og spise det når de kommer til kassa, og foreldrene ikke sier noe om det, slår jeg bare inn noen kroner ekstra på kunden. Spør foreldrene om innslaget, forklarer jeg bare at barnet stod og knasket på smågodt og jeg antok at de var klar over det, men glemte å si fra til meg. De blir som regel litt ydmyke. 18
Miah Skrevet 8. april 2013 #2773 Skrevet 8. april 2013 Har også hatt eksempelet av en litt stor jente på kanskje 5 år, som stod og tygget smågodt tydelig og sakte foran meg, med et stygt blikk, når jeg kunne SE at hun hadde stjålet det fra smågodthyllen vår. Da var jeg nær å skjelle henne ut gitt, men holdt det i meg av en eller annen grunn. Småunger og smågodt er ikke noe gøy, det er jo de varene som nok er lettest å få tak i. Så en liten unge på 2 - 3 som knasket i vei, moren så det samtidig og løp bort for å dra ungen vekk - men godteriet ungen hadde samlet i hendene sine bare la moren tilbake sammen med alt det andre smågodtet. YUMMIE. Var her forrige gang på jobb da jeg holdt på å vaske kasser for kvelden. Det var to andre kasser åpne, og det var ikke noe særlig med kø i noen av kassene, men ja, man måtte vente litt. Jeg står og støvsuger en kasse på "ekspeditørsiden", da en utenlandsk mann kommer bort med konen sin. Jeg sier "beklager, men denne kassen er nok stengt". Han svarer meg ikke, men sier "trenger du hjelp?" samtidig som han tar tak i støvsugeren og fjerner de åpenbare smulene. Jeg sier bare "nei nei, det trenger du ikke, jeg klarer det da selv", før jeg tar tilbake støvsugeren. "Da var den kassen ferdig", sier jeg, og går for å vaske neste kasse. FOR NEEEEIII JEG VAR STENGT. Åpner ikke kassen som takk for "hjelpen". 1
Fantomina Skrevet 8. april 2013 #2774 Skrevet 8. april 2013 Jeg har sett en forelder som disiplinerte ungen sin litt vel mye. Jeg jobbet i suvenirsjappe med masse glassvarer stablet i en pyramide - akkurat det en toåring har lyst til å se på med fingrene. Istedenfor å ta ungen i hånda, si "nei, ikke rør" eller noe sånt og lede ungen bort, så smekket faren ungen over kinnet, tok et godt tak i hånda og dro (den nå hylende) ungen bort til mammaen. Jeg holdt på å dåne. Da hadde jeg foretrukket at ungen rev ned alt glasset... Jeg har opplevd to ganger at foreldrene faktisk snakker til barna sine. Første gang var det en dame som forklarte dattera at de var gjester i butikken og når man er gjest er det ikke lov å ta på alt, og man går pent og rolig. Andre gang var det en mann som forklarte sønnen sin det samme. Vet ikke om jeg har skrevet dette før? Jeg hater foreldre som er blinde for hva barna deres holder på med inne i butikken (egentlig generelt, men la oss holde oss til tema.) 2
The Kitten Skrevet 8. april 2013 #2775 Skrevet 8. april 2013 Vi har lagt noen lipglosser som vi ikke fører lenger under en av arbeidsdiskene våre. De lå i en liten kurv som det sto 7,50 på. Det er ikke meningen at kunder skal hente ting fra arbeidsdisken og det burde være åpenbart for de aller fleste. Likevel hadde jeg en jente som kom med fire slike lipglosser på lørdag. Jeg forklarte at de ikke var til salgs, og at hun ikke kunne ta ting som var under disken. I dag kom hun tilbake, og prøvde å lure en kollega av meg. Hun ble rimelig flau da jeg dukket opp og sa. "Disse er fremdeles ikke til salgs. Akkurat slik de ikke var på lørdag, og du kan fortsatt ikke gå under disken og hente ting derfra." 11
Pizzamann Skrevet 8. april 2013 #2776 Skrevet 8. april 2013 Kom tilfeldigvis over denne ganske artige tråden på samboeren min sin iPad. Tenkte jeg skulle dele en litt artig episode. Jeg jobber som vaktleder på kundeservice hos en av de store pizzakjedene i hovedstaden. Vi leverer altså mat til kunder på døren. Alle er vel kjent med hvordan dette fungerer, men vi lager altså maten og leverer den før vi får betaling. En kunde ringer inn sent på kvelden (rett før stengetid) og bestiller mat til godt over 1000,-kr. Alt i orden, maten lages og sjåføren kommer på døren, og kunden vil betale med kort. Kortet blir selvfølgelig avvist i terminalen. Hun får da beskjed om at hun ikke kan få maten uten å betale for den, og at hun må ta kontakt med kundeservice for å løse dette. Som vaktleder er det da jeg som får denne humørsyke, håpløse hurpa som virkelig tror at kunden alltid har rett. Hun forsøker først å få faktura tilsendt. Jeg forklarer at vi ikke sender faktura til privatpersoner. Dette diskuterer hun i flere minutter, før hun gir seg. Deretter sier hun at hun egentlig burde fått maten gratis fordi det er betalingsterminalen vår det er noe galt med. Hun får beskjed om at denne har fungert rett før leveringen, og for sikkerhets skyld sjekker sjåføren om hans private kort fungerer ved å belaste det med 1,-kr. Dette fungerer. Hun mener så at vi kan sende faktura til hennes arbeidsgiver. Forklarer at vi ikke kan gjøre dette heller, da dette må bekreftes av arbeidsgiver. Da forteller hun at det bare er å sende den til Ullevaal sykehus, for der er hun turnuslege (yeah right). Svarer at Ullevaal sykehus har et utall avdelinger og at dette ikke går. Kunden er i ferd med å gå av skaftet, hyler og skriker og skal ha navn og adresse på meg. Jeg tilbyr henne å få sjåføren til å kjøre henne til en minibank slik at hun kan få tatt ut penger, men dette synes hun er frekt: Hun har bestilt mat HJEM. Hadde hun villet gå ut så hadde hun gjort det. Etter ca 15 minutters samtale kommer til slutt kanskje det lureste forslaget: jeg sier at vi dessverre ikke kan hjelpe henne noe mer, og at jeg ikke kan gi henne maten uten at hun betaler for den. Hun spør hva som nå skjer med den maten, og jeg svarer at vi dessverre må kaste den. "Ja hvor kaster dere den da?". Aner ugler i mosen og sier at det er i en lukket container ved kjøkkenet. "Jamen kan ikke dere bare legge den i en pose utenfor containeren da, så kan jeg komme å hente den?". "NEI". "Jamen herregud, dere skal jo kaste den jo!!! Da er det vel bedre at jeg får den!?". Hun får ikke bestille hos oss mer.... 31
Pizzamann Skrevet 8. april 2013 #2777 Skrevet 8. april 2013 Og: "220 kroner for en pizza? Nei, du får 180" "Hva, leverer dere ikke i Drammen? Det er dårlig service as" "Det står at pizzan er sterk, men hvor sterk er den egentlig?" Tja, litt vanskelig å si det.... "Har dere sånn drømmeressing?" "Jeg har glemt pinkoden på kortet til kompisen min som jeg skal betale med, kan jeg bruke det allikevel?" "Har jeg kommet til Peppes? Ikke det? Kan du sette meg over?" "Jeg lurer på hvor maten min blir av. Jeg bestilte for over 1 time siden" "Nei, du bestilte for 25 minutter siden, men den er på vei" " Da skal jeg ha avslag i prisen". - Kunden bestiller to pizzaer: "Var det alt for idag?" "Ja, synes du ikke det er nok da?". Nei, det kommer vel litt an på det. -Kunde ringer etter stengetid. "Beklager, men vi har dessverre stengt nå" "Hvorfor faen tar du telefonen da!?" (Pleier å svare at det er jobben min å sitte hele natten og ta telefonen og si vi er stengt...) "Er pizzan deres nystekt?" Neida, vi steker alle pizzaene om morgenen, også bruker vi mikro´n for å varme dem opp da vettu... "Kan jeg få oppskriften på rettene deres?" "Adressen min? Hva skal du med den?" Tja, det gjør det enklere når vi skal levere mat til deg... Har sikkert flere på lur, men de får vente. 27
Pizzamann Skrevet 8. april 2013 #2778 Skrevet 8. april 2013 Tja, nå strømmer minnene på så da fortsetter jeg litt til. Si ifra når det er nok Kunde ringer og klager på maten: "Denne er helt uspiselig" "Ja da kommer vi opp med helt ny mat til deg og bytter. Bare sett den du har fått til side du". "Nei den har jeg spist opp". Sier du det... "Hvor mye koster den retten?". "137,- kroner". "Det står 119 i menyen min". "Da har du sikkert en gammel meny. Nåværende meny gjelder fra januar 2013". "Er det ikke slik at dere er forpliktet til å gi meg retten til 119 når det står det i min meny?" "Jeg bestilte pizza med skinke, men har fått uten". "Ja da sender jeg opp en helt ny en til deg med en gang. Bare sett den du har fått til side du". "Ehh, ok da". - Det er ikke så vanskelig å se at du har plukket bort/spist opp skinken på pizzaen du har fått... Det blir liksom ganske klare merker av den... Og nei, du får ikke pizzaen gratis når du har spist opp skinken... Kunden bestiller mat for 200kr: "Det jævla sotrøret som var her hadde ikke veksel på en tusenlapp" "Nei han har ikke så mye veksel på seg. Har opplevd ran av sjåfører". "Ja, si til svartingen at han skal pelle seg opp hit"..........................og der gikk sikringa hos meg, dessverre. Drittsekk. Hun, med verdens ekleste røykestemme: "Du gutten min, er det du som leverer maten eller? Eheheheh." "Nei du, jeg bare tar telefonen jeg". "Å, så synd da." "Hei, jeg skal bestille en sånn fashtass jeg". "Eh, en hva for noe?" "En sånn meksikansk vettu". "Ah, en Fajitas?". Mange som også skal ha jappalenos og gukkamol. "Jøss, er du en ekte stemme? Trodde det var en sånn robot jeg" Jau... "Nå har jeg sittet i telefonkø i 10 minutter og ventet" Nei du har ikke det skjønner du. Vi har en ganske sentralt plassert skjerm som sier nøyaktig hvor mange som er i kø, og hvor lenge de har ventet... Eller de som bestiller ekstra sterk mat, og klager på at maten er for sterk. Sorry as. Og at maten er for varm... 24
Gjesten Skrevet 8. april 2013 #2779 Skrevet 8. april 2013 Jeg tilbyr henne å få sjåføren til å kjøre henne til en minibank slik at hun kan få tatt ut penger, men dette synes hun er frekt: Hun har bestilt mat HJEM. Hadde hun villet gå ut så hadde hun gjort det. "Jamen kan ikke dere bare legge den i en pose utenfor containeren da, så kan jeg komme å hente den?" Haha, jeg liker at hun ikke var villig til å bli kjørt til minibanken, men hun var villig til å komme seg til containeren ved kjøkkenet deres for å hente maten 16
Pizzamann Skrevet 8. april 2013 #2780 Skrevet 8. april 2013 Ja, det er en service vi *aldri* tilbyr, men siden det var såpass mye penger, og hun var kveldens siste kunde på den avdelingen, så tenkte vi at det kunne være en god ide. Den gang ei.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå